Przedszkolak Pełen Zdrowia SPRAWOZDANIE PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 34 W TARNOWIE
Program „Przedszkolak pełen zdrowia” realizowany był w grupie dzieci 3-letnich. Z tego powodu wybrane zostało kilka zagadnień, treści odpowiednich do wieku i możliwości najmłodszych przedszkolaków. Realizacja programu polegała głównie na czytaniu dzieciom bajek edukacyjnych, opowiadaniu o zasadach higieny oraz wykonywaniu prac plastycznych wg własnych pomysłów oraz z wykorzystaniem gotowych materiałów. Część I – ZDROWIE KONTRA CHOROBA Wprowadzeniem do realizacji tego zagadnienia była „burza mózgów”, podczas której dzieci próbowały definiować pojęcia zdrowia i choroby. Następnie wspólnie z nauczycielką tworzyły plakat pt. „Zdrowie i choroba”. Ze względu na wiek dzieci pusty plakat i obrazki zostały wcześniej przygotowane przez nauczyciela. Zadaniem przedszkolaków było rozpoznanie, który obrazek przedstawia zdrowie, a który chorobę. Po dokonaniu selekcji dzieci przyklejały poszczególne ilustracje pod odpowiednim hasłem i kolorowały je wg własnego pomysłu. Dodatkowo dzieci wraz z nauczycielem przygotowały plakat z sylwetką jednego z kolegów. Celem tego ćwiczenia było wyszukiwanie i zaznaczanie części ciała, które narażone są na działanie chorób.
W wyniku przeprowadzonych działań dzieci: Znają pojęcie zdrowia i choroby Rozumieją konieczność korzystania z pomocy lekarza Znają schemat własnego ciała i rozumieją sygnały płynące z organizmu Ponadto : Rozwijały twórcze myślenie, wyobraźnię Doskonaliły sprawność manualną Zgodnie współdziałały z rówieśnikami podczas wykonywania poszczególnych zadań
Część II – WIRUSY I BAKTERIE Aby przybliżyć dzieciom pojęcia wirusów i bakterii odczytana została bajka edukacyjna pt. „ Zwierzątka ze zdrowego zakątka”. Dzieci z dużym zainteresowaniem słuchały utworu, swobodnie wypowiadały się na temat jego treści. Nowym doświadczeniem było sprawdzenie przez dzieci za pomocą szkła powiększając ego czy na ich rękach znajdują się wirusy i bakterie. Ćwiczenie to uświadomiło dzieciom, że chociaż bakterie i wirusy są niewidoczne, mogą być bardzo niebezpieczne. Dopełnieniem tego zagadnienia było kolorowanie ilustracji przedstawiających wirusy i bakterie ( załącznik Bakterie 2) oraz pokaz prawidłowego mycia rąk. Rezultatem powyższych działań jest: Znajomość pojęć wirusów i bakterii Wyrobienie nawyku mycia rąk przed spożywaniem posiłków oraz mycia warzyw i owoców przed ich spożywaniem
CZĘŚĆ III – ODPORNOŚĆ ORGANIZMU Wstępem do realizacji tego zagadnienia było przypomnienie wprowadzonych wcześniej pojęć- zdrowie, choroba, wirusy, bakterie. Po krótkim utrwaleniu zaprezentowana została bajka edukacyjna „ Zwierzątka ze zdrowego zakątka”, a następnie przeprowadzenie zabaw proponowanych przez organizatorów akcji. Podsumowaniem zajęć była wspólna nauka piosenki pt. „Witaminki” Wynikiem przeprowadzonych działań jest: Znajomość pojęcia odporności organizmu Rozumienie konieczności spożywania produktów wzmacniających odporność Ponadto dzieci: - Rozwijały umiejętność zgodnego współdziałania w grupie - Doskonaliły koncentrację
CZĘŚĆ III – RUCH, HIGIENA I MĄDRE ŻYWIENIE TO ZDROWIE Wstępem do realizacji nowego zagadnienia było utrwalenie wcześniej wprowadzonych pojęć. Następnie zaprezentowana została kolejna bajka z serii „Zwierzątka ze zdrowego zakątka”. Dzieci wspólnie z nauczycielem uczyły się piosenki pt. „ Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda” oraz układały do niej własny układ taneczno- ruchowy. Kolejnym etapem była prezentacja prawidłowego mycia zębów. Wykorzystane zostały również kolorowanki zaproponowane przez organizatorów (Bakterie 1). Ponadto w ramach wdrażania dzieci do zdrowego trybu życia codziennie w przedszkolu prowadzone są zajęcia i zabawy ruchowe. Wyniki działań- dziecko: Rozumie potrzebę ruchu dla zdrowia Wie jak odpowiednio się ubierać, by nie zachorować Zna pory roku, w których występuje największa zachorowalność Ponadto: - Rozwijało wyobraźnię, koncentrację uwagi, twórcze myślenie, sprawność ruchową
PODSUMOWANIE Dzięki zaproponowanym przez organizatorów akcji działaniom dzieci mogły poszerzyć wiedzę dotyczącą zdrowego trybu życia oraz konsekwencji nie przestrzegania zasad higieny.