Eksperymenty trzecioklasistów, czyli… To i owo o powietrzu
Rozmawiając o powietrzu doszliśmy do wniosku, że trzeba parę rzeczy sprawdzić. Tak więc zbadaliśmy następujące zagadnienia: Gdzie jest powietrze? W co można je złapać?
Co to jest wiatr?
Co jest cięższe: zimne czy ciepłe powietrze? Aby rozwiązać ten problem sprawdziliśmy, w którym miejscu powietrze w naszej klasie jest najcieplejsze. Okazało się, że im bliżej sufitu, tym cieplej (czyli lżejsze, ciepłe powietrze unosi się nad naszymi głowami, a nieco zimniejsze chłodzi nam stopy).
Jaką objętość ma ciepłe powietrze? Na butelkę nałożyliśmy balon. Za pomocą gorącej wody ogrzaliśmy powietrze w butelce. Po chwili balon… ożył? Ciepłe powietrze zwiększyło swoją objętość i wypełniło balonik.
Ile waży powietrze? Sprawdziliśmy to za pomocą samodzielnie skonstruowanej wagi. To doświadczenie rozwiało wszelkie wątpliwości.
Co łączy ogień i powietrze? Bez dostępu powietrza, świeca zgasła. Ale co stało się z wodą???
Czy można sprężyć powietrze? Mati, używając nadludzkiej siły, udowodnił, że tak!
Wszyscy wytrwale pracowali, opisując swoje spostrzeżenia.
Powietrze nie ma już przed nami żadnych tajemnic!