Nauka przez obserwacje

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

ZJAWISKO FIZYCZNE A REAKCJA CHEMICZNA
Najważniejsze procesy katalityczne opracowane w Polsce i wdrożone
Budowa atomu Porównanie aktywności metali i wodoru
Witamy na pokazach chemicznych 19,
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Azot i fosfor – pierwiastki życia codziennego
Sucha destylacja węgla i jego produkty
Reakcje chemiczne Krystyna Sitko.
  OK konspekt z chemii.
Chlorek wapnia Chlorek wapnia – nieorganiczny związek chemiczny, sól kwasu solnego (chlorowodoru) i wapnia. Chlorek wapnia dostarczany jest w postaci białych.
POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE
H2OBŁĘDNI w laboratorium chemicznym UAM
Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Działdowie
OGNIWA PALIWOWE.
Elektrochemiczne właściwości metalicznego renu
TERMOCHEMIA.
TERMOCHEMIA.
Wykład GRANICE FAZOWE.
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Menu Koniec Czym jest węgiel ? Węgiel część naszego ciała
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Doświadczenie: Wpływ kreta , sody oczyszczonej , octu , wody i soli kuchennej na proces utleniania żelaza Żelazo jest bardzo rozpowszechnionym pierwiastkiem.
Sztuczki chemiczne Projekt realizowany w Zespole Szkół – Szkoła P{odstawowa i Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej pod opieką mgr inż. Lidii Tuszyńskiej i Centrum.
Budowa, właściwości, Zastosowanie, otrzymywanie
Wycieczka w chemię żywności
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
ENZYMY.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Otrzymywanie wodoru.
Z MANGANIANU (VII) POTASU (KMnO4)
Repetytorium z chemii.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wędrówka jonów w roztworach wodnych
PREZENTACJA OPRACOWANA PRZEZ ZESPÓŁ z 7c. Z jednej strony niezbędny do życia, z drugiej – zabójcza trucizna. Obdarzony mocą bezwzględnej destrukcji objawiającej.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Potęga Eksperymentu.
Fenole.
Szkola im. Wł. Syrokomli. Klasa 9c Rajmonda Maleckiego 2015 r.
Reakcja manganianu (VII) potasu z perhydrolem
Berylowce - Ogólna charakterystyka berylowców Właściwości berylowców
Substancje i ich przemiany
Reakcja krystalizacji bezwodnego Octanu sodu (CH3COONa)
Scenariusz lekcji chemii: „Krzemionka – składnik skorupy ziemskiej.” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
Scenariusz lekcji chemii: „Woda jako rozpuszczalnik”
Stany skupienia wody.
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Czy substancje można mieszać?
Dlaczego bez tlenu nie byłoby życia na Ziemi?
Czy substancje można przetwarzać?
(Mg, łac. magnesium) po raz pierwszy został uznany za pierwiastek przez Josepha Blacka, zaś wyodrębniony w formie czystej w 1808 roku przez Humphry’a.
Żelazo i jego związki.
Wodór i jego właściwości
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Wydział Chemiczny, Politechnika Warszawska Edyta Molga, Arleta Madej, Anna Łuczak, Sylwia Dudek Opiekun grupy: dr hab. inż. Wanda Ziemkowska Charakterystyka.
Chrom i jego związki Występowanie chromu i jego otrzymywanie,
Szybkość i rząd reakcji chemicznej
Magnez i jego związki Właściwości fizyczne magnezu
Ciekawe doświadczenia chemiczne. Cel projektu Zainteresowanie chemią jako przedmiotem.
TEMAT 10: Podstawy fizykochemii spalania
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Który gaz ma najmniejszą gęstość?
Rys historyczny badań nad powietrzem
Wykład 5.
SKŁAD I ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA
POWTÓRZENIE CHEMIA.
Zapis prezentacji:

Nauka przez obserwacje Badanie wpływu katalizatora na szybkość reakcji rozkładu nadtlenku wodoru

Tlenek manganu IV – przykład katalizatora Co to jest katalizator? Substancja chemiczna, która powoduje wzrost szybkości dojścia do równowagi reakcji chemicznej. W trakcie procesów z jego udziałem, reakcja chemiczna zachodzi drogą mniejszej energii w stosunku do reakcji bez udziału katalizatora. Dzieje się tak, ponieważ w trakcie reakcji powstaje dodatkowy kompleks przejściowy katalizator-substrat, który ulega reakcji w wyniku dostarczenia mniejszej ilości energii niż dla reakcji bez udziału katalizatora. Tlenek manganu IV – przykład katalizatora

Rodzaje katalizatorów: Katalizatory dzielimy na homogeniczny i heterogeniczny. Katalizator homogeniczny to taki, który wystepuje w takim samym stanie skupienia (fazie) co substraty i reagenty, np. rozpuszczony w roztworze. Katalizator heterogeniczny to taki, który znajduje się w innym stanie skupienia niż reagenty, czyli tworzy odrębną fazę. Rozróżnia się kilka typów katalizatorow heterogenicznych: a) katalizator nośnikowy - naniesiony jest na niebiorący w reakcji składnik. Składnik aktywny występuje na powierzchni katalizatora w postaci wysepek, warstewek, kryształów. Nośnik ma za zadanie rozwinięcie powierzchni katalizatora. b) katalizator współstrącony - powstaje poprzez strącanie składnika aktywnego i nośnika z roztworu soli. c) katalizator samonośny - nie wymaga stosowania nośnika; przykładem są katalizatory metaliczne, takie jak siatki platynowe czy nikiel Raneya.

Doświadczenie Cel: Badanie wpływu katalizatora na szybkość reakcji rozkładu nadtlenku wodoru.

Do dwóch probówek nalewamy roztworu nadtlenku wodoru. Opis doświadczenia: Do dwóch probówek nalewamy roztworu nadtlenku wodoru. Pierwszą zatykamy korkiem z rurką doprowadzoną do drugiej probówki wypełnionej wodą i w niej zanurzonej. Następnie ostrożnie ogrzewamy nadtlenek wodoru nad palnikiem spirytusowym, a wydzielający się w reakcji gaz zbieramy w probówce wypełnionej wodą. Do drugiej probówki wsypujemy niewielką ilość tlenku manganu (IV), szybko zatykamy korkiem z rurką doprowadzoną do drugiej probówki wypełnionej wodą i w niej zanurzonej. Wydzielający się w reakcji gaz zbieramy w probówce wypełnionej wodą.

Obserwacje i wniosek Obserwacje: W obu probówkach w wydzielał się bezbarwny, słabo rozpuszczalny w wodzie gaz, ale w probówce drugiej wydzielał się o wiele szybciej. Wniosek: W wyniku rozkładu nadtlenku wodoru można otrzymać tlen, ale w probówce drugiej , w której użyto katalizatora proces ten zachodzi o wiele szybciej.

Katalizator przyśpiesza przebieg reakcji chemiczej. Probówka II: Probówka I: Nadtlenek wodoru temp. woda + tlen Nadtlenek wodoru temp. i katalizator woda + tlen 2 H2O2 ---> 2 H2O + O2 Katalizator przyśpiesza przebieg reakcji chemiczej.

Właściwości tlenu Ten niezbędny nam do życia pierwiastek odkrył w 1774 roku Joseph Priestley ogrzewając tlenek rtęci(II), ale ze względu na szkodliwośc związków rtęci, tlen otrzymuję się z rozkładu manganianu(VII) potasu z udziałem temperatury. Tlen jest: gaz Bezbarwny Bez smaku Bezwonny Niemetal Łączy się z innymi niemetalami i metalami, tworząc tlenki Słabo rozpuszczalny w wodzie Nie pali się, ale podtrzymuje spalanie - wykorzystujemy to do indentyfikacji i odróżnienia go od innych gazów. Można ją prosto sprawdzić, poprzez włożenie do probówki żarzącego się łuczywka, które zaczyna się palić.

Koniec