Plany Działania na rok 2013 Terminy konkursów oraz kryteria dostępu.
15 konkursów ( w tym 1 PN) Całość planowanej alokacji: zł Terminy ogłaszania konkursów: I – III kwartał. Typ konkursów zamknięty
Kwota alokacji na konkurs oraz ostatecznej kontraktacji środków w ramach konkursu może ulec zmianie. Alokacja na konkurs określona będzie na podstawie algorytmu wyliczającego środki możliwe do zakontraktowania na dany miesiąc.
Plany Działania na rok 2013 VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich
Podziałanie Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy Alokacja: ,00 zł Termin ogłaszania konkursu I kwartał. Typ konkursu zamknięty
Podziałanie Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy 1. Realizacja programów aktywizacji zawodowej obejmujących jedną lub kilka z następujących form wsparcia: pośrednictwo pracy i/lub poradnictwo zawodowe; staże/praktyki zawodowe; szkolenia prowadzące do podniesienia uzupełnienia lub zmiany kwalifikacji zawodowych; subsydiowanie zatrudnienia. TYPY WSPARCIA
Podziałanie Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy 2. Wspieranie inicjatyw na rzecz podnoszenia mobilności geograficznej (regionalnej i międzyregionalnej) osób pozostających bez zatrudnienia (w tym zwłaszcza osób zamieszkujących na obszarach wiejskich) 3. Wsparcie doradczo-szkoleniowe pracownika, który uzyskał zatrudnienie w ramach projektu prowadzące do jego adaptacji w miejscu pracy (wsparcie pomostowe) TYPY WSPARCIA
Projekt skierowany jest wyłącznie do osób, które w momencie przystąpienia do projektu nie ukończyły 30 roku życia. Projekt zakłada kompleksowe wsparcie dla osób poprzez zastosowanie łącznie co najmniej dwóch instrumentów wsparcia w odniesieniu do każdego uczestnika projektu, w tym obligatoryjnie typu operacji: staże/praktyki zawodowe. Identyfikacja potrzeb uczestników projektu poprzez zastosowanie Indywidualnych Planów Działania w stosunku do wszystkich uczestników projektu Projekt zakłada uzyskanie zatrudnienia przez minimum 40% uczestników projektu i w przypadku udziału os. niepełnosprawnych, przez co najmniej 20% spośród nich KRYTERIA DOSTĘPU
Projekt obejmuje szkolenia / kursy wraz z możliwością nabycia kwalifikacji, które uprawniać będą do podjęcia zatrudnienia w branżach: energetyka odnawialna lub ochrona środowiska.– waga pkt. 5 Projekt obejmuje szkolenia / kursy w zawodach określonych jako deficytowe na obszarze realizacji projektu. Jednocześnie przedmiotowe szkolenia/kursy kończą się uzyskaniem powszechnie uznawanego na rynku pracy certyfikatu bądź dyplomu wydanego przez uprawnioną do tego instytucję, formalnie potwierdzającego nabycie nowych kwalifikacji i umiejętności. – waga pkt. 5 Projekt kierowany jest w 100% do osób niepełnosprawnych. – waga pkt. 10 Projekt skierowany jest wyłącznie do osób samotnie wychowujących co najmniej jedno dziecko do 18 roku życia. – waga pkt. 10 KRYTERIA STRATEGICZNE
Plany Działania na rok 2013 VII. Promocja integracji społecznej
Podziałanie Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym Alokacja: ,08 zł Termin ogłaszania konkursu kwiecień. Typ konkursu zamknięty
Podziałanie Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym 1. Wsparcie dla tworzenia i/lub działalności podmiotów integracji społecznej, tj. centrów integracji społecznej, klubów integracji społecznej, zakładów aktywności zawodowej oraz podmiotów działających na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej (których podstawowym zadaniem nie jest działalność gospodarcza) z wyjątkiem warsztatów terapii zajęciowej 2. Działania prowadzące do poszukiwania i testowania długookresowych źródeł finansowania podmiotów integracji społecznej, wymienionych w typie operacji nr 1 TYPY WSPARCIA
Projektodawca deklaruje, że przez okres dwóch lat od zakończenia realizacji projektu powstały w ramach projektu podmiot (CIS, KIS, ZAZ lub inny podmiot działający na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej) będzie funkcjonował zapewniając uczestnikom realizowanych zajęć taki sam zakres form wsparcia, jaki świadczył w sposób komplementarny i łączny w ramach projektu W projekcie stosowane są dwa typy operacji (1 i 2). Projekt zakłada stworzenie CIS, KIS lub ZAZ w gminie, w której nie istnieje żadna z tego rodzaju instytucji. Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej uczestników projektu mierzony na zakończenie jego realizacji wynosi co najmniej 20%. KRYTERIA DOSTĘPU
Projekt zakłada stworzenie CIS, KIS lub ZAZ w gminie wiejskiej. – waga pkt. 20 KRYTERIA STRATEGICZNE
Podziałanie Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym Alokacja: ,05 zł Termin ogłaszania konkursu maj. Typ konkursu zamknięty
Podziałanie Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym Kursy i szkolenia umożliwiające nabycie, podniesienie lub zmianę kwalifikacji i kompetencji zawodowych oraz rozwijanie umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych na rynku pracy Staże, subsydiowane zatrudnienie i zajęcia reintegracji zawodowej u pracodawcy Poradnictwo psychologiczne, psychospołeczne, prowadzące do integracji społecznej i zawodowej TYPY WSPARCIA
Rozwój nowych form i metod wsparcia indywidualnego i środowiskowego na rzecz integracji zawodowej i społecznej (w tym np. środowiskowej pracy socjalnej, centrów aktywizacji lokalnej, animacji lokalnej, streetworkingu, coachingu, treningu pracy); Rozwój usług społecznych przezwyciężających indywidualne bariery w integracji społecznej w tym w powrocie na rynek pracy Poradnictwo zawodowe oraz pośrednictwo pracy TYPY WSPARCIA
Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej uczestników projektu mierzony na zakończenie jego realizacji wynosi co najmniej 20%. W ramach projektu realizowane są przynajmniej trzy rodzaje wsparcia określone jako typy projektów (operacji) przewidziane do realizacji w ramach konkursu (pkt 1-6), przy czym obowiązkowo realizowany jest typ wsparcia staże, subsydiowane zatrudnienie i zajęcia reintegracji zawodowej u pracodawcy (pkt 2). Uczestnikami projektu są wyłącznie osoby w wieku lat. KRYTERIA DOSTĘPU
Projekt jest skierowany wyłącznie do mieszkańców gminy, której wskaźnik osób korzystających z pomocy społecznej jest wyższy od rocznej średniej wojewódzkiej. – waga pkt. 10 Projekt jest skierowany wyłącznie do mieszkańców miejscowości do 5 tys. mieszkańców. – waga pkt. 10 Uczestnikami projektu są w 30% osoby niepełnosprawne. – waga pkt. 5 Projekt realizowany jest w partnerstwie trójsektorowym (jednostka publiczna, organizacja pozarządowa, przedsiębiorstwo). – waga pkt. 5 KRYTERIA STRATEGICZNE
Działania przewidziane w projekcie nakierowane są na zatrudnienie uczestników w branżach: informatycznej i/lub materiałów budowlanych i/lub drzewnej, przy czym tego rodzaju wsparciem objętych będzie przynajmniej 30% uczestników projektu– waga pkt. 5 KRYTERIA STRATEGICZNE
Podziałanie Wsparcie ekonomii społecznej Alokacja: 2 x zł Termin ogłaszania konkursu kwiecień. Typ konkursu zamknięty
TYPY WSPARCIA Podziałanie Wsparcie ekonomii społecznej Wsparcie na założenie spółdzielni socjalnej, przystąpienie do lub zatrudnienie w spółdzielni socjalnej poprzez zastosowanie w ramach projektu co najmniej dwóch z następujących instrumentów: a) wsparcie szkoleniowe i doradztwo (indywidualne i grupowe) umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do założenia i/lub prowadzenia i/lub przystąpienia i/lub pracy w spółdzielni socjalnej, w tym szkolenia zawodowe potrzebne do pracy w spółdzielni socjalnej,
b) przyznanie środków finansowych dla spółdzielni socjalnej na założenie, przystąpienie do lub zatrudnienie w spółdzielni socjalnej –do wysokości 20 tys. zł na: – założyciela w przypadku spółdzielni socjalnych utworzonych przez osoby fizyczne, – osobę fizyczną przystępującą do spółdzielni socjalnej, – osobę zatrudnianą w spółdzielni socjalnej zgodnie z art. 5a ust 1 ustawy o spółdzielniach socjalnych w przypadku spółdzielni utworzonych przez podmioty, o których mowa w art. 4 ust 2 pkt 2 i 3 ustawy o spółdzielniach socjalnych c) wsparcie pomostowe obejmujące finansowe wsparcie pomostowe połączone z doradztwem oraz pomocą w efektywnym wykorzystaniu przyznanych środków. TYPY WSPARCIA
W projekcie realizowane są obligatoryjnie trzy rodzaje instrumentów (a, b, c) wskazane w typie operacji. Projekt zakłada objęcie wsparciem wyłącznie grup docelowych z subregionu Zielonogórskiego (w przypadku osób fizycznych uczą się, pracują lub zamieszkują one na obszarze subregionu Zielonogórskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, w przypadku innych podmiotów posiadają one jednostkę organizacyjną na obszarze subregionu Zielonogórskiego), w którego skład wchodzą powiaty: zielonogórski ziemski i grodzki, świebodziński, krośnieński, żarski, żagański, wschowski, nowosolski. KRYTERIA DOSTĘPU
Projektodawca lub Partner na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie posiada co najmniej roczne doświadczenie w prowadzeniu działalności w obszarze merytorycznym, którego dotyczy projekt.. Uczestnikami projektu (w przypadku osób fizycznych) są wyłącznie osoby w wieku do 30 lat włącznie. W ramach projektu utworzonych zostanie przynajmniej 5 spółdzielni socjalnych. KRYTERIA DOSTĘPU
Projekt jest skierowany wyłącznie do mieszkańców miejscowości do 5 tys. mieszkańców. – waga pkt. 10 Co najmniej 30% Uczestników Projektu stanowią osoby niepełnosprawne. – waga pkt. 10 Projektodawcą lub partnerem projektu jest podmiot pełniący funkcję ośrodka wspierania ekonomii społecznej w subregionie Zielonogórskim. – waga pkt. 10 W ramach projektu utworzone zostaną przez osoby prawne przynajmniej 3 spółdzielnie socjalne. – waga pkt. 10 KRYTERIA STRATEGICZNE
Działanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Alokacja: ,61 zł Termin ogłaszania konkursu czerwiec. Typ konkursu zamknięty
Programy aktywizacji społeczno-zawodowej osób niepełnosprawnych, w ramach których dla każdego z uczestników przygotowywane i realizowane są indywidualne plany działania, opracowane w oparciu o analizę predyspozycji zawodowych danej osoby niepełnosprawnej obejmujące co najmniej dwie formy wsparcia spośród następujących: a)Poradnictwo psychologiczne i psychospołeczne, prowadzące do integracji społecznej i zawodowej, b)Kursy i szkolenia umożliwiające nabycie, podniesienie lub zmianę kwalifikacji i kompetencji zawodowych oraz rozwijanie umiejętności i kompetencji społecznych, niezbędnych na rynku pracy TYPY WSPARCIA Podziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy
c)Poradnictwo zawodowe, d)Pośrednictwo pracy, e)Zatrudnienie wspomagane obejmujące wsparciem osoby niepełnosprawne przez trenera pracy/asystenta zawodowego u pracodawcy, f)Staże i praktyki zawodowe, g)Subsydiowane zatrudnienie, h)Skierowanie do pracy w Zakładzie Aktywności Zawodowej i sfinansowanie kosztów zatrudnienia w ZAZ, i)Usługi społeczne przezwyciężające indywidualne bariery w integracji społecznej i powrocie na rynek pracy, w tym usługi asystenta osobistego. TYPY WSPARCIA
Działania o charakterze środowiskowym, w tym w szczególności działania edukacyjne i integracyjne, mające na celu adaptację pracownika w środowisku pracy (jedynie łącznie z główną grupą docelową, czyli osobami niepełnosprawnymi). TYPY WSPARCIA
Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej uczestników projektu mierzony na zakończenie jego realizacji wynosi co najmniej 30%. Projekt zakłada zastosowanie przynajmniej jednego z następujących narzędzi: e) zatrudnienie wspomagane obejmujące wsparciem osoby niepełnosprawne przez trenera/asystenta zawodowego u pracodawcy; f) staże i praktyki zawodowe; h) skierowanie do pracy w istniejącym Zakładzie Aktywności Zawodowej i sfinansowanie kosztów zatrudnienia i uczestnictwa osoby niepełnosprawnej ZAZ. Uczestnikami projektu są wyłącznie osoby ze znacznym i/lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. KRYTERIA DOSTĘPU
Projekt jest skierowany do grupy docelowej, której minimum 20% stanowią osoby niepełnosprawne z miejscowości do 5 tys. mieszkańców. – waga pkt 20. Projekt realizowany jest w partnerstwie trójsektorowym (sektor publiczny, prywatny oraz organizacji pozarządowych), przy czym: w ramach sektora publicznego występuje PUP i/lub PCPR, w ramach sektora prywatnego przedsiębiorstwo/przedsiębiorstwa zatrudniające w ramach projektu osoby niepełnosprawne i/lub organizujące dla nich staże, w ramach sektora organizacji pozarządowych organizacja/organizacje zajmująca się wsparciem i aktywizacją osób niepełnosprawnych. – waga pkt. 10. Uczestnikami projektu są wyłącznie osoby w wieku lat. – waga pkt. 10. KRYTERIA STRATEGICZNE
Plany Działania na rok 2013 VIII. Regionalne kadry gospodarki
Poddziałanie Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw Alokacja: ,00 zł Termin ogłaszania konkursu kwiecień. Typ konkursu zamknięty
Poddziałanie Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw Ogólne i specjalistyczne szkolenia i/lub doradztwo związane ze szkoleniami dla kadr zarządzających i pracowników mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (MMŚP) w zakresie zgodnym ze zdiagnozowanymi potrzebami przedsiębiorstw i formie odpowiadającej możliwościom organizacyjno-technicznym przedsiębiorstwa. TYPY WSPARCIA
Wsparcie dostosowane jest do zdiagnozowanych potrzeb grupy docelowej wynikających z przeprowadzonej analizy potrzeb szkoleniowych uczestników. Analiza potrzeb powinna objąć zarówno pracowników jak i pracodawców. W ramach projektu wsparcie udzielane jest wyłącznie przedsiębiorstwom z branż wskazanych w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego lub Lubuskiej Regionalnej Strategii Innowacji jako istotne dla rozwoju województwa. Projekt zakłada przeprowadzenie przez podmiot zewnętrzny egzaminu weryfikującego umiejętności i kompetencje zawodowe nabyte podczas projektu. KRYTERIA DOSTĘPU
Grupę docelową w projekcie stanowią wyłącznie przedsiębiorstwa, które do czasu ogłoszenia konkursu nie korzystały ze wsparcia szkoleniowego udzielanego w ramach EFS w latach – waga pkt. 10 Projekt obejmuje przynajmniej jedno ze wskazanych poniżej szkoleń o następującej formie i tematyce: - kursy zawodowe dla dekarzy, elektryków i hydraulików w zakresie fotowoltaiki - szkolenia dla elektryków i mechatroników w zakresie budowy i serwisu urządzeń wiatrowych. - szkolenia dla instalatorów urządzeń służących do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych - szkolenia z proekologicznych rozwiązań w zakresie: systemów grzewczych i elektrycznych, systemów opartych na odnawialnych źródłach energii i biopaliwach, zaopatrzenia w wodę, oczyszczania ścieków, oszczędzania energii, przetwarzania odpadów – waga pkt. 10 KRYTERIA STRATEGICZNE
Projekt w co najmniej 70% obejmuje wsparciem osoby z poniższych kategorii: a) osoby w wieku 50 – 64 lata; b) osoby niepełnosprawne; c) osoby z wykształceniem co najwyżej średnim. Nie ma obowiązku obejmowania wsparciem każdej z wymienionych grup. Jednocześnie wsparcie jest dostosowane do specyficznych potrzeb grupy docelowej. – waga pkt. 10 Wsparcie w ramach projektu udzielane jest wyłącznie przedsiębiorstwu/przedsiębiorstwom wskazanym z nazwy we wniosku o dofinansowanie projektu. – waga pkt. 5 KRYTERIA STRATEGICZNE
Poddziałanie Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie Alokacja: ,00 zł Termin ogłaszania konkursu lipiec. Typ konkursu zamknięty
1. Wsparcie dla osób zwolnionych, przewidzianych do zwolnienia lub zagrożonych zwolnieniem z pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy, realizowane w formie tworzenia i wdrażania programów typu outplacement, obejmujących min.: szkolenia i poradnictwo zawodowe (obligatoryjne formy wsparcia w ramach projektu), poradnictwo psychologiczne, pośrednictwo pracy, staże i praktyki zawodowe przygotowujące do podjęcia pracy w nowym zawodzie, subsydiowanie zatrudnienia uczestnika projektu u nowego pracodawcy, TYPY WSPARCIA
bezzwrotne wsparcie dla osób zamierzających podjąć działalność gospodarczą poprzez zastosowanie następujących instrumentów: doradztwo (indywidualne i grupowe) oraz szkolenia umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do założenia i prowadzenia działalności gospodarczej, przyznanie środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości, do wysokości 40 tys. PLN na osobę, wsparcie pomostowe udzielane w okresie do 6/do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy o udzielenie wsparcia pomostowego, obejmujące finansowe wsparcie pomostowe wypłacane miesięcznie w kwocie nie wyższej niż równowartość minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu wypłacenia dotacji, połączone z doradztwem oraz pomocą w efektywnym wykorzystaniu dotacji (wyłącznie dla osób, które rozpoczęły działalność w ramach danego projektu).
2. Szkolenia i doradztwo dla przedsiębiorców wspomagające proces zmiany profilu działalności przedsiębiorstwa. TYPY WSPARCIA
Beneficjentem projektu jest przedsiębiorstwo lub projekt realizowany jest we współpracy z konkretnym przedsiębiorstwem/przedsiębiorstwami (współpraca nie musi oznaczać formalnego partnerstwa) wymienionymi z nazwy we wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie uczestnikami projektu mogą być wyłącznie osoby, które są lub były (w wypadku osób zwolnionych w okresie do 6 miesięcy przed przystąpieniem do projektu) zatrudnione w przedsiębiorstwie realizującym projekt lub współpracującym (i wskazanymi we wniosku) z Projektodawcą. Projekt zakłada, że wskaźnik efektywności zatrudnieniowej uczestników projektu mierzony na zakończenie jego realizacji wynosi co najmniej 50% (uczestnicy, którzy podejmą pracę lub rozpoczną prowadzenie działalności gospodarczej). Projekt przewiduje kompleksowy katalog wsparcia dostosowanego do indywidualnych potrzeb uczestników projektu obejmując przynajmniej trzy instrumenty wsparcia wskazane w typie operacji. KRYTERIA DOSTĘPU
Projekt jest realizowany w partnerstwie z przynajmniej jednym Powiatowym Urzędem Pracy.– waga pkt. 10 Projekt w co najmniej 70% obejmuje wsparciem osoby w wieku 50 – 64 lata. – waga pkt. 10 Projekt w co najmniej 30% obejmuje wsparciem osoby niepełnosprawne. - waga pkt. 10 Projekt w co najmniej 70% obejmuje wsparciem osoby z wykształceniem co najwyżej średnim. – waga pkt. 10 KRYTERIA STRATEGICZNE
Poddziałanie Wzmacnianie lokalnego partnerstwa na rzecz adaptacyjności Alokacja: ,00 zł Termin ogłaszania konkursu sierpień. Typ konkursu zamknięty
1. Inicjatywy podejmowane na poziomie lokalnym i regionalnym przez związki pracodawców i związki zawodowe, mające na celu zwiększanie zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorców, w szczególności w zakresie: organizacji pracy; form świadczenia pracy; promocji podnoszenia kwalifikacji zawodowych; godzenia życia zawodowego i prywatnego. 2. Promowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, w szczególności w odniesieniu do lokalnego rynku pracy, warunków pracy pracowników i środowiska naturalnego. TYPY WSPARCIA
Projekt jest realizowany w partnerstwie obejmującym przynajmniej organizację pracodawców i związek zawodowy. KRYTERIA DOSTĘPU
Projekt zakłada wykorzystanie rozwiązań ułatwiających godzenie życia rodzinnego i zawodowego wypracowanych na podstawie zwalidowanych rezultatów PIW EQUAL.– waga pkt. 10 KRYTERIA STRATEGICZNE
Plany Działania na rok 2013 IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach
Poddziałanie Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic jakości usług edukacyjnych Alokacja: ,11 zł Termin ogłaszania konkursu luty. Typ konkursu zamknięty
Poddziałanie Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic jakości usług edukacyjnych Programy rozwojowe szkół i placówek prowadzących kształcenie ogólne ukierunkowane na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów i zmniejszanie dysproporcji w ich osiągnięciach edukacyjnych oraz podnoszenie jakości procesu kształcenia (z wyłączeniem działań dotyczących indywidualizacji nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych), w szczególności obejmujące: TYPY WSPARCIA
a) dodatkowe zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze oraz specjalistyczne służące wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia, b) doradztwo i opiekę pedagogiczno – psychologiczną dla uczniów wykazujących problemy w nauce lub z innych przyczyn zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu oświaty (np. wsparcie dla uczniów z obszarów wiejskich, wsparcie dla uczniów niepełnosprawnych, przeciwdziałanie uzależnieniom, programy prewencyjne, przeciwdziałanie patologiom społecznym), c) programy skierowane do dzieci i młodzieży, które znajdują się poza systemem szkolnictwa podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego (przedwcześnie opuszczający system szkolnictwa) umożliwiające ukończenie danego etapu kształcenia oraz kontynuację nauki, TYPY WSPARCIA
d) dodatkowe zajęcia (pozalekcyjne i pozaszkolne) dla uczniów ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem ICT, języków obcych, przedsiębiorczości, nauk przyrodniczo – matematycznych, e) rozszerzanie oferty szkół o zagadnienia związane z poradnictwem i doradztwem edukacyjno - zawodowym, informowaniem uczniów o korzyściach płynących z wyboru danej ścieżki edukacyjnej oraz możliwościach dalszego kształcenia w kontekście uwarunkowań lokalnego i regionalnego rynku pracy (szkolne ośrodki kariery), f) wdrożenie nowych, innowacyjnych form nauczania i oceniania cechujących się wyższą skutecznością niż formy tradycyjne, g) wdrażanie programów i narzędzi efektywnego zarządzania placówką oświatową przyczyniających się do poprawy jakości nauczania. TYPY WSPARCIA
Beneficjentem projektu jest Szkoła, w której realizowany będzie program rozwojowy; Placówka, w której realizowany będzie program rozwojowy; organ prowadzący szkoły, w której będzie realizowany program rozwojowy; organ prowadzący placówki, w której będzie realizowany program rozwojowy(zgodnie z ustawą o systemie oświaty) lub też przynajmniej jeden z wymienionych podmiotów jest partnerem realizowanego projektu. Wartość projektu nie przekracza ,00 zł. Beneficjent wnosi do projektu wkład własny stanowiący 15% całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu. Beneficjent wnosi do projektu wkład własny stanowiący 15% całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu. KRYTERIA DOSTĘPU
Projekt zakłada rozszerzanie oferty szkół o zagadnienia związane z poradnictwem i doradztwem edukacyjno - zawodowym, informowaniem uczniów o korzyściach płynących z wyboru danej ścieżki edukacyjnej oraz możliwościach dalszego kształcenia w kontekście uwarunkowań lokalnego i regionalnego rynku pracy poprzez poszerzenie zakresu działań istniejących szkolnych ośrodków kariery lub (w szkołach i placówkach gdzie SzOK nie funkcjonuje) poprzez założenie szkolnego ośrodka kariery – kryterium dotyczy wyłącznie projektów realizowanych w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. KRYTERIA DOSTĘPU
Projekt zakłada zastosowanie co najmniej czterech z narzędzi realizacji programów rozwojowych wyszczególnionych w opisie typu projektu (z katalogu od a do g). – waga 10 pkt. Przynajmniej 75% szkół i/lub placówek, w których realizowany będzie program rozwojowy w ramach projektu do dnia ogłoszenia konkursu nie zostało objętych wsparciem w ramach projektu konkursowego Poddziałania oraz jednocześnie znajduje się na terenach wiejskich (zgodnie z nomenklaturą GUS). Przy czym za moment objęcia wsparciem uznaje się publikację listy rankingowej zgodnie z którą projekt rekomendowany jest do dofinansowania. – waga 10 pkt. KRYTERIA STRATEGICZNE
Wsparcie w ramach projektu zostało dostosowane do szczególnych potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez dostosowanie infrastruktury (np. adaptacja pomieszczeń) w ramach cross-financingu oraz projekt zakłada udzielenie wsparcia uczniom niepełnosprawnym w formie działań skierowanych wyłącznie do grupy uczniów niepełnosprawnych (przy czym nie musi oznaczać to skierowania całego wsparcia w projekcie do osób niepełnosprawnych). – waga pkt. 10 Projekt zakłada realizację dodatkowych zajęć z następujących przedmiotów: matematyka, fizyka (z elementami astronomii), chemia, w szkołach podstawowych – matematyka, przyroda, przy użyciu nowoczesnych technologii informatyczno- komunikacyjnych (ICT) w wymiarze minimum 40% wszystkich godzin zajęć (merytorycznych) dla uczniów, realizowanych w ramach projektu. Zajęciami dodatkowymi w rozumieniu kryterium nie są zajęcia wyrównawcze. – waga pkt. 10 KRYTERIA STRATEGICZNE
Plany Działania na rok 2013 IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach
Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Alokacja: ,10zł Termin ogłaszania konkursu luty. Typ konkursu zamknięty
Programy rozwojowe szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe ukierunkowane na zmniejszanie dysproporcji w osiągnięciach uczniów w trakcie procesu kształcenia oraz podnoszenie jakości procesu kształcenia w szczególności obejmujące: TYPY WSPARCIA Poddziałanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego
a)dodatkowe zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, b)doradztwo i opiekę pedagogiczno – psychologiczną c)dodatkowe zajęcia dla uczniów ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych, d) efektywne programy doradztwa edukacyjno – zawodowego, e)modernizację oferty kształcenia zawodowego i dostosowanie jej do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy, f)współpracę szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami i instytucjami rynku pracy, g)wyposażenie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe w nowoczesne materiały dydaktyczne, h)wdrażanie nowych, innowacyjnych form nauczania i oceniania, i)wdrażanie programów i narzędzi efektywnego zarządzania placówką. TYPY WSPARCIA
Beneficjentem projektu jest Szkoła, w której realizowany będzie program rozwojowy; Placówka, w której będzie realizowany program rozwojowy; organ prowadzący szkoły, w której realizowany będzie program rozwojowy; organ prowadzący placówki, w której realizowany będzie program rozwojowy lub też przynajmniej jeden z wymienionych podmiotów jest partnerem realizowanego projektu. Beneficjent wnosi do projektu wkład własny stanowiący 12,75% całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu. KRYTERIA DOSTĘPU
W ramach projektu obowiązkowo realizowana jest współpraca szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami i instytucjami rynku pracy (narzędzie (f) przy czym w praktykach lub stażach u pracodawcy bierze udział minimum 50% uczestników projektu. Współpraca nie musi oznaczać formalnego partnerstwa w projekcie. Dopuszczalny poziom kosztów w ramach cross-financingu w projekcie nie przekracza poziomu 30% kosztów ogółem. KRYTERIA DOSTĘPU
Projekt zakłada rozszerzanie oferty szkół o zagadnienia związane z poradnictwem i doradztwem edukacyjno - zawodowym, informowaniem uczniów o korzyściach płynących z wyboru danej ścieżki edukacyjnej oraz możliwościach dalszego kształcenia w kontekście uwarunkowań lokalnego i regionalnego rynku pracy poprzez poszerzenie zakresu działań istniejących szkolnych ośrodków kariery lub (w szkołach i placówkach gdzie SzOK nie funkcjonuje) poprzez założenie szkolnego ośrodka kariery KRYTERIA DOSTĘPU
W projekcie wykorzystane są co najmniej cztery z narzędzi realizacji programów rozwojowych wyszczególnionych w opisie typu projektu nr 2 (z katalogu od a do i). – waga pkt. 10 Projekt zakłada udzielenie wsparcia uczniom niepełnosprawnym w formie działań skierowanych wyłącznie do grupy uczniów niepełnosprawnych (przy czym nie musi oznaczać to skierowania całego wsparcia w projekcie do osób niepełnosprawnych). – waga pkt. 10 KRYTERIA STRATEGICZNE
Projekt zakłada kształcenie w zawodach dotyczących branż wskazanych w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego jako istotne dla rozwoju województwa i/lub związanych z zieloną gospodarką (m.in. energetyka odnawialna, ochrona środowiska). –waga pkt. 10 W projekcie wykorzystane zostaną nowoczesne technologie informatyczno- komunikacyjne (ICT) w wymiarze minimum 50% wszystkich godzin zajęć (merytorycznych) dla uczniów realizowanych w ramach projektu. Zajęciami dodatkowymi w rozumieniu kryterium nie są zajęcia wyrównawcze. – waga pkt. 5 KRYTERIA STRATEGICZNE
W przypadku realizacji narzędzia a Dodatkowe zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze oraz specjalistyczne służące wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia i/lub narzędzia c Dodatkowe zajęcia (pozalekcyjne i pozaszkolne) dla uczniów ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem ICT, języków obcych, przedsiębiorczości, nauk przyrodniczo-matematycznych, stosowane są wyłącznie innowacyjne formy nauczania cechujące się wyższą skutecznością niż formy tradycyjne. – waga pkt. 5 KRYTERIA STRATEGICZNE
Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Alokacja: ,62zł Termin ogłaszania konkursu luty. Typ konkursu zamknięty
Współpraca szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami w zakresie: -organizacji staży i praktyk dla uczniów szkół zawodowych obejmujących praktyczną naukę zawodu oraz pokrycie kosztów opiekuna stażu - przygotowania zawodowego młodocianego pracownika, obejmującego naukę zawodu lub przyuczenie do wykonywania określonej pracy TYPY WSPARCIA Poddziałanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego
Beneficjentem projektu jest Szkoła, której uczniowie uczestniczyć będzie w stażach i praktykach; Placówka, której uczniowie uczestniczyć będzie w stażach i praktykach; organ prowadzący szkoły, której uczniowie uczestniczyć będzie w stażach i praktykach; organ prowadzący placówki, której uczniowie uczestniczyć będzie w stażach i praktykach lub też przynajmniej jeden z wymienionych podmiotów jest partnerem realizowanego projektu. Beneficjent wnosi do projektu wkład własny stanowiący 12,75% całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu. Dopuszczalny poziom kosztów w ramach cross-financingu w projekcie nie przekracza poziomu 30% kosztów ogółem KRYTERIA DOSTĘPU
Przynajmniej 10% uczestników projektu stanowią uczniowie niepełnosprawni, przy czym projekt uwzględnia ich specyficzne potrzeby. – waga pkt. 10 Projekt zakłada realizację staży i/lub praktyk w zawodach dotyczących branż wskazanych w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego jako istotne dla rozwoju województwa i/lub związanych z zieloną gospodarką (m.in. energetyka odnawialna, ochrona środowiska). – waga pkt. 10 Przynajmniej 30% uczestników projektu stanowią uczniowie zamieszkujący na terenach wiejskich (zgodnie z nomenklaturą GUS). – waga pkt. 5 KRYTERIA STRATEGICZNE
Działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty Alokacja: ,39zł Termin ogłaszania konkursu lipiec Typ konkursu zamknięty
Studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne i doskonalące oraz inne formy podwyższania kwalifikacji dla nauczycieli w zakresie zgodnym z lokalną i regionalną polityką edukacyjną (w tym przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć). Studia podyplomowe, kursy i szkolenia oraz inne formy podwyższania kwalifikacji pracowników placówek kształcenia ustawicznego, praktycznego i doskonalenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu. TYPY WSPARCIA Działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty
Beneficjent wnosi do projektu wkład własny stanowiący 15% całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu. Projekt obejmuje wyłącznie doskonalenie zawodowe nauczycieli i/lub instruktorów praktycznej nauki zawodu w krótkich formach (tzn. szkolenia lub kursy dla nauczycieli i/lub instruktorów praktycznej nauki zawodu w minimalnym wymiarze 40 godzin szkoleniowych z wyłączeniem studiów podyplomowych oraz wyższych). KRYTERIA DOSTĘPU
Co najmniej 50 % uczestników projektu to nauczyciele nauczający w szkołach na terenach wiejskich (zgodnie z nomenklaturą GUS – tereny położone poza granicami administracyjnymi miast). Projekt zakłada przygotowanie nauczycieli do wykorzystania technik ICT w procesie kształcenia. KRYTERIA DOSTĘPU
Co najmniej 70 % uczestników projektu to nauczyciele nauczający w szkołach na terenach wiejskich (zgodnie z nomenklaturą GUS – tereny położone poza granicami administracyjnymi miast). – waga pkt. 20 Co najmniej 40 % uczestników projektu to nauczyciele kształcenia zawodowego (nauczyciele uczących przedmiotów zawodowych i/lub instruktorzy kształcenia zawodowego) i/lub instruktorzy praktycznej nauki zawodu. – waga pkt. 20 KRYTERIA STRATEGICZNE
Działanie Podwyższanie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych Alokacja: ,21 zł Termin ogłaszania konkursu marzec. Typ konkursu zamknięty
Szkolenia i kursy skierowane do osób dorosłych, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem, uzupełnieniem lub podwyższeniem umiejętności oraz kompetencji w obszarach umiejętności ICT i znajomości języków obcych TYPY WSPARCIA Poddziałanie Podwyższanie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych
Uczestnikami projektu są wyłącznie osoby z wykształceniem co najwyżej średnim. Projekt zakłada wyłącznie (jako zadania merytoryczne) organizację kursów i/lub szkoleń kończących się uzyskaniem właściwego dla danego kursu certyfikatu, tj: a)dla szkoleń językowych certyfikat zgodny z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego, przy czym przynajmniej 50% uczestników projektu biorących udział w kształceniu językowym osiągnie pełen poziom kompetencji językowych, zgodnych z ESOKJ (poziomy A, B, C). b) dla szkoleń ICT certyfikat potwierdzający uzyskanie kompetencji określonych dla EuropeanComputerDrivingLicence (ECDL) KRYTERIA DOSTĘPU
Co najmniej 30% uczestników projektu stanowią osoby niepełnosprawne. – waga pkt. 10. Co najmniej 50% uczestników projektu stanowią osoby, które ukończyły 50 rok życia. – waga pkt. 5. Co najmniej 50% uczestników projektu stanowią osoby zamieszkujące miejscowości do 5 tys. mieszkańców. – waga pkt. 10. Co najmniej 50% uczestników projektu stanowią osoby pozostające bez zatrudnienia przez okres ostatnich 6 miesięcy przed przystąpieniem do projektu. – waga pkt. 10. Co najmniej 50% uczestników projektu stanowią osoby poniżej 30 roku życia. – waga pkt. 5. KRYTERIA STRATEGICZNE
Poddziałanie Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic jakości usług edukacyjnych PROJEKTY PONADNARODOWE Alokacja: zł Termin ogłaszania konkursu luty. Typ konkursu zamknięty
Poddziałanie Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic jakości usług edukacyjnych Programy rozwojowe szkół i placówek prowadzących kształcenie ogólne ukierunkowane na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów i zmniejszanie dysproporcji w ich osiągnięciach edukacyjnych oraz podnoszenie jakości procesu kształcenia (z wyłączeniem działań dotyczących indywidualizacji nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych), w szczególności obejmujące: TYPY WSPARCIA
a) dodatkowe zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze oraz specjalistyczne służące wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia, b) doradztwo i opiekę pedagogiczno – psychologiczną dla uczniów wykazujących problemy w nauce lub z innych przyczyn zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu oświaty (np. wsparcie dla uczniów z obszarów wiejskich, wsparcie dla uczniów niepełnosprawnych, przeciwdziałanie uzależnieniom, programy prewencyjne, przeciwdziałanie patologiom społecznym), c) programy skierowane do dzieci i młodzieży, które znajdują się poza systemem szkolnictwa podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego (przedwcześnie opuszczający system szkolnictwa) umożliwiające ukończenie danego etapu kształcenia oraz kontynuację nauki, TYPY WSPARCIA
d) dodatkowe zajęcia (pozalekcyjne i pozaszkolne) dla uczniów ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem ICT, języków obcych, przedsiębiorczości, nauk przyrodniczo – matematycznych, e) rozszerzanie oferty szkół o zagadnienia związane z poradnictwem i doradztwem edukacyjno - zawodowym, informowaniem uczniów o korzyściach płynących z wyboru danej ścieżki edukacyjnej oraz możliwościach dalszego kształcenia w kontekście uwarunkowań lokalnego i regionalnego rynku pracy (szkolne ośrodki kariery), f) wdrożenie nowych, innowacyjnych form nauczania i oceniania cechujących się wyższą skutecznością niż formy tradycyjne, g) wdrażanie programów i narzędzi efektywnego zarządzania placówką oświatową przyczyniających się do poprawy jakości nauczania. TYPY WSPARCIA
2. Staże zawodowe realizowane u pracodawców, skierowane do uczniów szkół ponadgimnazjalnych, prowadzących kształcenie ogólne: - Organizowanie konferencji, seminariów, warsztatów i spotkań. - Adaptowanie rozwiązań wypracowanych w innym Kraju. - Doradztwo, wymiana pracowników, staże, wizyty Studyjne. - Wypracowywanie nowych rozwiązań. TYPY WSPARCIA
Beneficjentem projektu jest Szkoła, w której realizowany będzie program rozwojowy; Placówka, w której realizowany będzie program rozwojowy; organ prowadzący szkoły, w której będzie realizowany program rozwojowy; organ prowadzący placówki, w której będzie realizowany program rozwojowy lub też przynajmniej jeden z wymienionych podmiotów jest partnerem realizowanego projektu. Minimalny okres realizacji projektu wynosi 18 miesięcy. Projekt zapewnia realizację przynajmniej dwóch form działań, w tym obowiązkowo adaptowanie rozwiązań wypracowanych w innym kraju i/lub wypracowanie nowych rozwiązań. KRYTERIA DOSTĘPU
Projekt realizowany w partnerstwie wielonarodowym reprezentowanym przez przedstawicieli co najmniej 3 krajów, z których każdy wnosi do projektu wartość dodaną i pozwala na pełną realizację założonych celów projektu –10 pkt. Projekt zapewnia finansowanie współpracy ponadnarodowej na zasadzie wzajemności – 10 pkt. Projekt zakłada limit środków na działania realizowane poza granicami kraju: do 30% wartości projektu; pozostałe środki przeznaczone będą na implementację wypracowanych rozwiązań w kraju – kryterium dotyczy wyłącznie wyodrębnionych projektów współpracy ponadnarodowej – 10 pkt. KRYTERIA STRATEGICZNE
Przynajmniej 75% szkół i/lub placówek, w których realizowany będzie program rozwojowy w ramach projektu do dnia ogłoszenia konkursu nie zostało objętych wsparciem w ramach projektu konkursowego Poddziałania oraz jednocześnie znajduje się na terenach wiejskich (zgodnie z nomenklaturą GUS). Przy czym za moment objęcia wsparciem uznaje się publikację listy rankingowej zgodnie z którą projekt rekomendowany jest do dofinansowania.–10 pkt. KRYTERIA STRATEGICZNE
Dziękuję za uwagę