Multiagent Simulator Ogólny symulator multiagentowy do modelowania zachowań tłumu Piotr Jakubas Artur Kosztyła Koło Naukowe „Glider” Kraków, 14.05.2009
Plan wykładu Przyświecające nam cele Konstrukcja programu Algorytmy Podsumowanie
PRZYŚWIECAJĄCE NAM CELE
Przyświecające nam cele Inspiracja – czyli „how hard can it be” Wsadzić wyciętego screena z LOTR’a 4
Przyświecające nam cele Uniwersalne narzędzie Proste metody umożliwiające konstruowanie złożonych zachowań Badania socjologiczne Wsadzić wyciętego screena z LOTR’a 5
KONSTRUKCJA PROGRAMU
Model MVC - wizualizacja odłączona od obliczeń Java3D Przestrzenni, wymienni agenci Wielopoziomowy teren Model MVC - wizualizacja odłączona od obliczeń Możliwość zmiany metody wyświetlania W planach możliwość renderowania w narzędziach zewnętrznych
Dwa słowa o Agentach Cechy: „inteligencja” , podejmowanie decyzji Cel Zasięg widzenia Zasięg walki Wielkość obrażeń Ilość życia Kolor Pamięć Stan
Idzie Ucieka Stoi Walczy Duch Śpi Siedzi Diagram stanów Rozróżniane stany: Idzie Ucieka Stoi Walczy Duch Śpi Siedzi
Poruszanie się Algorytm przemieszczania odporny na „zacinanie się” Agentów. Dyskretyzacja przestrzeni w której znajdują się agenci
ALGORYTMY
Algorytm 1 - śledzenie Wybieramy jednego z sąsiadów i staramy się do niego podejść.
Algorytm 1 – śledzenie
Algorytm 2 - tłum Sprawdzamy ilu Agentów w moim otoczeniu jest w tej samej drużynie, na tej podstawie decydujemy o ucieczce lub ataku.
Algorytm 2 – tłum
Algorytm 3 - ewakuacja Staram się przemieszczać w kierunku wyjścia.
Algorytm 3 - ewakuacja
Algorytm 4 - walka Jeżeli jestem w stanie „atakuj” i w zasięgu mojej broni znajduje się przeciwnik to zaczynam zadawać obrażenia. Możliwość zróżnicowania jednostek: Wielkość obrażeń ( rodzaj broni ) Zasięg ( łucznicy i piechurzy ) Ilość życia ( rodzaj zbroi )
Algorytm 4 - walka
Algorytm 4 - walka
PODSUMOWANIE
Podsumowanie Prosty i łatwy w obsłudze symulator Duża konfigurowalność Szerokie spektrum zastosowań Wbudowane podstawowe funkcje takie jak: Chodzenie po ziemi Przemieszczanie się Znajdywanie sąsiadów
Prosty i łatwy w obsłudze symulator Duża konfigurowalność Szerokie spektrum zastosowań Wbudowane podstawowe funkcje takie jak: Chodzenie po ziemi Przemieszczanie się Znajdywanie sąsiadów
Pytania