Jaką funkcję odgrywa mózg?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Mózg i jego budowa „Największym niezbadanym terytorium na świecie jest przestrzeń między naszymi uszami” Bill O’Brien
EEG BIOFEEDBACK TEORIA I PRAKTYKA.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Interaktywne quizy Hot Potatoes jako forma aktywizacji w nauczaniu języka obcego mgr Mirosław Marchlewski Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
WKUWAJ Z GŁOWĄ – style uczenia się
Sprawdzian także dla rodziców
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Anna Paszkowska-Rogacz
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Aby ortografia nie była trudna…
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
W-III. (27/28. II. 03) Tajemnice mózgu: zróżnicowanie PRAWA - LEWA
A Tobie w ktorą stronę się kręci ?
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Zrozumieć kobietę.
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Style uczenia się i typy uczniów
WZROKOWIEC, SŁUCHOWIEC I KINESTETYK
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Zasady efektywnego uczenia się
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
10 prostych kroków by poprawić pamięć
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Mózgi kobiet i mężczyzn
Strategie rozwiązywania konfliktów
Trening metodą Warnkego
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
Zasady dobrego wychowania czyli savoir vivre na co dzień.
WZROKOWCY, SŁUCHOWCY I KINESTETYCY, CZYLI JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE?
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
NOTATKI CO I JAK ?.
Nowoczesne techniki uczenia się
Nowoczesne techniki uczenia się
TEST POZWALAJĄCY USTALIĆ ODPOWIADAJĄCY CI STYL UCZENIA SIĘ.
INNOWACJA METODYCZNA Z MATEMATYKI
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Metody komunikacji.
Zrealizuj swoje marzenia słuchając intuicji!
…rozwijając umiejętności, otwieramy możliwości …
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
Copyright © 2015 Wydawnictwo Inspiracja. Wydawnictwo Inspiracja Wydawnictwo Inspiracja założone zostało w celu podtrzymywania, utrwalania i zachęcania.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Osiąganie sukcesów przez dzieci Prezentację przygotowała : Aleksandra Grzegorczyk.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
Lubię czytać!.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Czytanie wspiera rozwój dziecka
WZROKOWIEC, SŁUCHOWIEC I KINESTETYK
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Wspomaganie procesu efektywnego uczenia się
Zapis prezentacji:

Jaką funkcję odgrywa mózg? Czyli o sposobach uczenia się.

Nasz własny styl Ludzie mają różne sposoby uczenia się. Są osoby którym lepiej uczyć się patrzący, słuchając lub dotykając. Jaki styl uczenia jest dla ciebie najlepszy? Jesteś wzrokowcem, słuchowcem, kinestetykiem a może jeszcze inny styl pasuje do ciebie? Ta prezentacja jest odpowiedzią na te nurtujące pytania.

Jakie są style uczenia się? Wyróżniamy cztery główne style: wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy a także dotykowcy– czuciowcy, lecz często się pomija ten styl lub łączy z kinestetykami. Istnieją również style mieszane np. słuchowco- kinestetycy, wzrokowco- dotykowcy, wzrokowco- kinestetycy. Wtedy style trzeba połączyć.

Półkole mózgowe Żeby się dowiedzieć jaki styl do nas pasuje warto się dowiedzieć która z naszych półkul mózgowych jest bardziej rozwinięta. Zagadka na ćwiczenie mózgu. Połącz te cztery kropki trzema prostymi liniami

Półkule mózgowe Mózg ludzki waży ok. 0,8-1,5 kg. Składa się z dwóch półkul mózgowych: lewej i prawej. które łączy tzw. spoidło wielkie. U kobiet jest ono szersze niż u mężczyzn, co powoduje lepsze współdziałanie półkul mózgowych. W efekcie kobiety są bardziej elastyczne w postępowaniu, łatwiej przystosowują się do zmian, lepiej rozróżniają małe różnice w odcieniach kolorów.

TEST NA DOMINUJĄCĄ PÓŁKULE MÓZGOWĄ

Test

Specjalizacja lewej półkuli mózgowej Mowa - odpowiada za funkcje językowe. Jest to strona kontrolująca mowę i sprawiająca, że można czytać i pisać. Pamięta ona fakty, imiona, daty i wie jak pisać ortograficznie. Analiza i logika - lewa półkula jest miejscem, gdzie odbywa się "rozbieranie rzeczy na kawałki'' oraz poddawanie materiału racjonalnej, logicznej ocenie. Logiczne i analityczne myślenie potrzebne jest do rozwiązywania skomplikowanych problemów matematycznych. Sekwencyjność - napływające informacje są kodowane i przetwarzane sekwencyjnie, czyli ,,krok po kroku''. Matematyczność - numery i liczby kodowane są w lewej półkuli. Dosłowność - lewa półkula rozumie tylko dosłowne znaczenie słów. Lewa półkula kontroluje ruchy przeciwnej strony ciała, czyli jeśli poruszy się palcem prawej nogi będzie to zrobione na polecenie lewej półkuli.

Lewa półkula mózgowa

Specjalizacja prawej półkuli mózgowej Wizualizacja - informacje są kodowane i uzyskiwane w postaci wyobrażeń i obrazów, a nie słów. Holistyczność - prawa półkula może absorbować różnego typu informacje jednocześnie, postrzega całość, i może doprowadzić do rozwiązania problemu przez nagłe zrozumienie; (EUREKA!) Przestrzenność - zawiaduje funkcjami wizualno-przestrzennymi - to prawa półkula sprawia, że można układać puzzle i wiadomo jak znaleźć drogę do domu. Metaforyczność - twoja prawa półkula rozumie język przenośni. Jest w stanie zamienić dosłowne znaczenie zdania w treści, jakie się w nim zawierają. I jeśli ktoś mówi: ,, Ale się zrobiła zadyma", twoja prawa półkula będzie wiedziała, jaka jest różnica między tym co zostało powiedziane, a tym, co ten ktoś chciał przekazać. Emocjonalność - choć emocje są produktem innej części mózgu - systemu limbicznego, są one nie jako transportowane przez prawą półkulę. Uduchowienie - prawa półkula jest półkulą zatopioną w modlitwie i oddaną Bogu. Muzykalność - odpowiada za wrodzony talent do muzyki i umiejętność reagowania na muzykę. Edukacja muzyczna i studia włączają jednak udział lewej półkuli. Uzdolnienia plastyczne - rysowanie, malowanie, rzeźba są naturalnymi talentami prawej półkuli. Produkowanie snów - marzenia senne należą również do prawej półkuli. Prawa półkula kontroluje ruchy lewej strony ciała.

Co zrobić żeby nasza nauka była efektywna?

Efektywna nauka Przed przystąpieniem do nauki powinniśmy się zrelaksować - posłuchać muzyki relaksacyjnej, wykonać kilka ćwiczeń oddechowych, by wprowadzić się w dobry nastrój.

Efektywna nauka Aby efektownej się uczyć należy ustalić swój styl uczenia się.

Wzrokowcy Wzrokowcy, łatwiej się uczyą, gdy widzą to, oglądają korzystają z wykresów, schematów, ilustracji. Sporządzają sobie listy, notatki, rysunki. W nauce przeszkadza im ruch i nieporządek oraz długie objaśnienia. Przemyślają rozwiązanie problemów, czasem zapisują myśli. Lubią, aby otoczenie wyglądało porządnie. Piszeszą schludnie, czytelnie. Łatwo nawiązują kontakt wzrokowy.

Słuchowcy Słuchowcą, łatwiej się uczyć z dyskusji i wykładów. Lepiej zrozumieją to co czytają, gdy czytają półgłosem. Problemy rozwiązują "głośno myśląc" lub rozmawiając. W nauce przeszkadzają im hałas, zbyt długie i szczegółowe teksty pisane. Nie lubią na siłę opowiadać co widzą lub co czują. Mają bogate słownictwo. Kontakt wzrokowy, zwłaszcza dłuższy, ich onieśmiela.

Kinestetycy Kinestetycy mówią wolno, czasem z trudem dobierają słowa. Mają raczej niski głos. Dość żywiołowo gestykulują, pokazują, co mówią. Lubią bliski kontakt - w czasie rozmowy poklepują siebie i innych. Muszą się ruszać w czasie mówienia. Podnoszą rękę do odpowiedzi, nawet jak nie znają odpowiedzi (byle się poruszać). Z filmu pamiętają głównie wartką akcję. Pierwsi się zgłaszają się do wykonania eksperymentów, pomocy, przenoszenia czegoś. Uczą się w działaniu, poprzez wykonanie czegoś, ogrywanie, rysowanie. Mogą mieć pismo mało czytelne lub specyficzne (np. pisze drukowanymi literami).

Czuciowcy Mówią cicho, wolno, spokojnie. Gestykulują delikatnie. Sprawia wrażenie osoby wyciszonej i nieśmiałej. Są wrażliwe, empatyczne, uczuciowe, silnie wszystko przeżywają. Preferują miejsca ciche, spokoje, dające poczucie bezpieczeństwa. Zbyt dużo bodźców wywołuje u nich uczucie przytłoczenia. Słuchają często z zamkniętymi oczami. Z filmu pamiętają najlepiej emocje. Cenią sobie najbardziej spokój, przyjazne klimaty. Lubią się zastanawiać nad czymś, analizować, przemyślać.

Swoje półkule mózgowe można rozwijać przez ćwiczenia np. 1 Swoje półkule mózgowe można rozwijać przez ćwiczenia np. 1.Prawą rękę podnosimy do góry przed siebie i równocześnie podnosimy lewą nogę, tyle że do tyłu, za siebie- symetrycznie, następnie lewa ręka idzie do góry i prawa noga. 2.Prawą rękę podnosimy w prawo do góry i lewą nogę podnosimy w lewo do góry, a potem odwrotnie lewa ręka w lewo do góry i prawa noga w prawo do góry. 3.Podnosimy lewą nogę i sięgamy do niego prawym łokciem, potem zmiana, podnosimy prawą nogę i sięgamy do niego lewym łokciem.

Dziękuję za uwagę :) Alicja Fabrycka