AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ewolucja schematu komunikacji językowej
Advertisements

Stylistyka i kultura języka
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
ZABURZENIE MOWY POCHODZENIA ŚRODOWISKOWEGO
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
*zadbać o dostęp świeżego powietrza
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Kompetencje komunikacyjne
Lucyna Biłgorajska Beata Pluta
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
logopedyczny-prezentacja
Zasady komunikowania się lekarza z pacjentem i jego rodziną.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Dzieciństwo jest snem rozumu
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
P O R A D N I A PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W G O R L I C A C H
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
ZABURZENIA ROZWOJU MOWY
Trening metodą Warnkego
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Uczeń z afazją ruchową w szkole
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Numer z klasyfikacji zawodów: Psychologia to nauka o człowieku, jego zachowaniach i procesach psychicznych wpływających na to zachowanie.
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DYSLEKSJA.
1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka
Logopedia w szkole.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWI i WR oraz NPWWR mgr Anna Janukanis.
PRZEKŁAD PODEJŚCIE TEKSTOWE - J.C. Margot - J.-R. Ladmiral - H. Meschonnic PRZEKŁAD PODEJŚCIE TEKSTOWE - J.C. Margot - J.-R. Ladmiral - H. Meschonnic opracowała.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
„ Świat bez dopalaczy, narkotyków i… ”
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Od czego zależy zachowanie człowieka dr Genowefa Janczewska- Korczagin
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Zespół interdyscyplinarny w leczeniu udaru mózgu
Wady wymowy.
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Uczeń z afazją motoryczną w szkole
Percepcja słuchowa.
Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia:
Psychologia Marta Riess.
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH

MOWA to... akt w procesie porozumiewania się, podczas którego nadawca i odbiorca posługuje się tym samym językiem.

JĘZYK to zbiór symboli: prozodycznych (melodia, akcent, rytm) fonicznych (głoska w piśmie litera) morficznych (fleksja) leksykalnych (słowa) frazeologicznych (zwroty) formy gramatyczne

W akcie mowy biorą udział: układ oddechowy aparat artykulacyjny aparat fonacyjny centralny układ nerwowy – z ośrodkiem mowy

JĘZYK (mowa) to... okno, przez które lekarze, psycholodzy, logopedzi oglądają życie mózgu.

NEUROLINGWISTYKA - to nowa dziedzina naukowa z pogranicza neurologii, neuropsychologii i językoznawstwa.

AFAZJA to... utrata mowy z powodu uszkodzenia lub zaburzenia funkcjonowania pracy mózgu.

Reakcje negatywne występujące u chorego utrudniające kontakt z nim: lekceważenie otoczenia labilność uczuciowa szybkie męczenie się zmiany w procesach psychicznych

Różnicowanie typów afazji I klasyfikacja Afazja motoryczna Afazja sensoryczna Afazja amnestyczna Afazja całkowita

II klasyfikacja: Afazja w dziedzinie podobieństwa- asocjacyjna Afazja w dziedzinie przyległości – syntagmatyczna

Diagnozowanie afazji Bada się: czynności nazywania i powtarzania zautomatyzowane ciągi słowne rozumienie mowy umiejętność pisania

Powodzenie terapii zależy od: racjonalnej postawy rodziny naturalnego sposobu traktowania stworzenia warunków aktywnego udziału w terapii mowy przestrzegania zaleceń lekarza i terapeuty włączania chorego w nurt życia towarzyskiego

W trosce o chorego NIE WOLNO!: zwlekać z rozpoczęciem terapii wymuszać uczestnictwo w terapii zmuszać do językowego porozumiewania się z otoczeniem wyręczać chorego w mówieniu izolować chorego od kontaktów społecznych

„Należy pomóc choremu tak żyć, aby pomagał sam sobie.”

Bibliografia: „Afazja”, G.Jastrzębowska, wyd. Uniwersytety Opolskiego „Badania porównawcze w afazji”, zespół red. S.Urbańczyk, wyd. PAN Warszawa „Rozbicie systemu językowego w afazji”, M.Zarębina, wyd.PAN o/w Krakowie „Encyklopedia medycyny”, praca zbiorowa pod red. S.Bogusławskiego, wyd.PWN Warszawa „Zaburzenia językowe typu afatycznego obserwowane u chorej po udarze” (praca dyplomowa), Mirosława Bartuchowska