Czyli jak ugotować ryż, bez użycia ognia...

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Powierzchnie reklamowe na terenach MTP
Advertisements

Specjalista do spraw odnawialnych źródeł energii
Rozszerzalność temperaturowa ciał stałych Zjawiska cieplne
Pomiary Temperatury.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Efekt cieplarniany.
Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Kleczewie Gimnazjum IM.KSIĄŻĄT POMORZA ZACHODNIEGO W TRZEBIATOWIE ID grupy: 98/54_MF_G1 98/46_MF_G1 Kompetencja:
T: Promieniowanie ciała doskonale czarnego
Fizyka morza Adam Krężel Zakład Oceanografii Fizycznej
Alternatywne źródła energii - energia słoneczna
Temperatura, ciśnienie, energia wewnętrzna i ciepło.
Jak oszczędzać energię?
Część eksperymentalna konkursu:
Zjawiska fizyczne w gastronomii
 Dziękujemy! „Fascynacja światłem – magiczna świeczka”
Wykonała: Joanna Gwiazda
ZASTOSOWANIE GRANIASTOSŁUPÓW NA CO DZIEŃ
UCIEKAJĄCE CIEPŁO „DETEKTYWI” NA TROPIE
Opiekun uczniów: mgr Dorota Ciałowicz
Napięcie Powierzchniowe
Energia Słoneczna 1.Wstęp Dzwięk ognia wstrząs czy coś…
3 Proste doświadczenia z lodem Projekt: Mateusza Ciałowicza Opiekun: pani mgr Dorota Ciałowicz.
Lód Właściwości i niecodzienne użycie.
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
WYPŁYW CIECZY PRZEZ OTWORY materiał dydaktyczny - wersja 1.1
Katarzyna Pędracka i Mateusz Ciałowicz
DUŻA MOC MAŁEJ ŚWIECZKI
Czy przeciwieństwa się przyciągają ?
Otacza nas woda i powietrze
Karolina Stolarczyk I LO im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Klasa If
Dlaczego śnieg jest biały?
Badania praw elektrolizy
Makieta Dżungli Czyli jak w prosty i relatywnie szybki sposób wykonać makietę przedstawiającą dżunglę.
Niezwykłe zamarzanie wody
Plan prezentacji Zarys projektu Geneza tematu
Optyka Joanna Sado Tomasz Stanek
Opis projektu. Materiały Podgrzewacze Sklejka Klej Puszki po napojach.
KATEGORIA - DOŚWIADCZENIE Marek DerezulkoII Liceum Ogólnokształcące Adrian Gęsickiz Oddziałami Dwujęzycznymi Wojciech Fabjańczukim. Adama Mickiewicza Joanna.
Zespół Szkół Miejskich Nr 1 w Wałczu Matematyczno-fizyczna
Działania koła ekologicznego w I semestrze roku szkolnego 2011/2012.
Cieplny przepływ energii
Prognoza pogody Bytom Poniedziałek r. Godzina Temperatura 8 stopni C Ciśnienie1023 hPa ZachmurzenieUmiarkowane Wiatr22 km/h Opady1mm/12h.
Budowa chemiczna kości
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat?
RUCH JEDNOSTAJNY PĘCHERZYKA POWIETRZA W RÓŻNYCH CIECZACH
Magia czy fizyka? Czyli sztuczki z ciśnieniem
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Wizyta studyjna w Elektronikschule Tettnang  Ocena bazy dydaktycznej szkoły  Ustalenie kalendarium współpracy.
Hodowla i uprawa pomidora
Termodynamika II klasa Gimnazjum nr 2
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Doświadczenie z atramentem
Energia w środowisku (6)
Temat: O promieniowaniu ciał.
Zielona Energia Radio Słoneczne.
TARCIE.
Ciepło właściwe Ciepło właściwe informuje o Ilości ciepła jaką trzeba dostarczyć do jednostki masy ciała, aby spowodować przyrost temperatury o jedną.
Efekt cieplarniany Lekcja 7.
PROCESY SPAJANIA Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Przewodzenie i konwekcja. Promieniowanie cieplne Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Temperatura powietrza
ZAKWAS I CHLEB Emilia Cieślak. ZAKWAS Pierwszy dzień  5 łyżek mąki żytniej i 5 łyżek letniej wody wymieszać w litrowym słoiku i odstawić w ciepłe miejsce.
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Metody pomiaru temperatury Monika Krawiecka GiG I mgr, gr I Kraków,
Efekt cieplarniany.
Wyznaczanie sprawności oraz mocy świeczki Fizyka da się lubić 2013.
Efekt cieplarniany.
W ostatnim czasie w Publicznym Gimnazjum w Czarnkowie jak co roku uczniowie mieli szansę na wykazanie się. Tym razem mogli wziąć udział w dwóch konkursach.
Fizyka Da Się Lubić-Ważę Pierze
Autor: Tomasz Krawczyk
Zapis prezentacji:

Czyli jak ugotować ryż, bez użycia ognia... Piec Słoneczny Czyli jak ugotować ryż, bez użycia ognia... Przygotowali: Jakub Przecherski klasa I „c” Mateusz Ciałowicz klasa I „c” Publiczne Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach Opiekun : mgr Dorota Ciałowicz

Do przygotowania naszego doświadczenia potrzebne będą artykuły, wymienione poniżej. Szklana szybka Pudełko papierowe Metalowa puszka 4 kawałki styropianu o wymiarach 30/12 cm 4 kawałki o wymiarach 27/12 cm 1 kawałek o wymiarach 34/27 cm Papierowe kółko Folia aluminiowa Ołówek Metr Czarna farba Nóż Ryż Woda

Plan przebiegu doświadczenia Przygotowywujemy wszystkie artykuły wymienione w poprzednim slajdzie. Papierowe pudełko wykładamy od środka styropianem. Następnie nakładamy na styropian folię aluminiową. Potem do pomalowanej na czarno puszki nalewamy wody i wsypujemy ryż, a następnie umieszczamy ją wewnątrz pudełka. Czarną puszkę przykrywamy papierowym kółkiem. Gotowy już piec wystawiamy na słońce i przykrywamy szklaną szybką.

Zdjęcia wykonane przy przygotowywaniu doświadczenia

Zdjęcia – ciąg dalszy

Słoneczne Gotowanie Data : 25.04.09r. Data : 26.04.09r. Pogoda : Bezchmurnie, Słonecznie, Wietrznie. Temp. wody w poszczególnych godzinach : 10-12 53 stopnie przy temp. 23 stopni Celsjusza. 12-14 62 stopnie przy temp. 26 stopni Celsjusza. 14-16 51 stopni przy temp. 26 stopni Celsjusza. Data : 26.04.09r. 10-12 60 stopni przy temp. 26 stopni Celsjusza. 12-14 61 stopni przy temp. 26 stopni Celsjusza. Data : 01.05.09r. 10-12 62 stopnie przy temp. 26 stopni Celsjusza 12-14 58 stopni przy temp. 25 stopni Celsjusza

Teoretyczny opis doświadczenia Folia – odbija światło padające przez szybę i kieruje je na ścianki puszki. Czarna puszka – na którą pada światło słoneczne bardzo się nagrzewa, ponieważ przedmioty czarne pochłaniają światło o wszystkich barwach. Energia, którą niesie światło, pochłonięta jest przez ścianki puszki i przekazywana jest do wody powodując wzrost jej temperatury – zachodzi przewodnictwo cieplne między ściankami puszki a wodą. Styropian – zapobiega uchodzeniu ciepła z piecyka. Do wystąpienia zjawiska przewodnictwa cieplnego konieczny jest kontakt ze sobą ciał o odmiennej temperaturze, ponieważ temperatura przekazywana jest z ciała o wyższej temperaturze do ciała o niższej. ! Temperatura PUSZKI > Temperatura WODY !

Wnioski Uzyskanie zamierzonego efektu naszego doświadczenia w obecnym okresie ( wczesna wiosna) nie jest możliwe. Temperatura otoczenia oraz nasłonecznienie są zbyt słabe by woda uzyskała temperaturę pozwalającą na ugotowanie ryżu. Doświadczenie (w naszej strefie klimatycznej) powinno być wykonane w okresie letnim (do czego na pewno powrócimy), bo przypuszczamy, że wtedy temperatura powietrza oraz nasłonecznienie będą odpowiednie. Wykona

Zastosowanie : Pudełko Kioto Kartonowa kuchenka, zasilana energią słoneczną zdobyła prestiżową nagrodę dla proekologicznego wynalazku. W konkursie Climate Change Challenge. Urządzenie składa się z dwóch kartonowych pudeł. Mniejsze z nich pomalowane jest na czarno, aby pochłaniało energię słoneczną. Przykrywane jest przezroczystym, akrylowym wiekiem, które utrzymuje ciepło wewnątrz pojemnika. Mniejsze pudło znajduje się wewnątrz większego kartonu wyścielanego folią aluminiową, która nie pozwala uciec ciepłu.

Bibliografia 1) Praca zbiorowa tytuł oryginału: LA GRANDE ENCYKLOPEDIE FLEURUS SCIENTES, GROUPE FLEURUS - MAME 1999; TŁUMACZENIE JANINA ALEKSANDROWICZ, ENCYKLOPEDIA TEMATYCZNA NAUKA, WYDAWNICTWO OLESIEJUK OŻARÓW MAZOWIECKI 2008, STR 178 – 179. 2) ALEKSANDRA STANISŁAWSKA, ANGORA NR 17 (26.04.09) STR 51. 3) FIZYKA DLA GIMNAZJUM CZ.3, M. ROZENBAJGIER R. ROZENBAJGIER KRAKÓW 2002 WYD. ZamKor STR 144. 4) FIZYKA DLA GIMNAZJUM CZ.2, M. ROZENBAJGIER R. ROZENBAJGIER KRAKÓW 2000 WYD. ZamKor STR 73 -77.

Dziękujemy za obejrzenie prezentacji Składamy serdeczne podziękowania pani mgr Dorocie Ciałowicz za pomoc w przygotowaniu prezentacji.