Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska Podaż pracy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska
Advertisements

Dochody i wydatki w gospodarce otwartej. Analiza międzyokresowa
Równowaga cząstkowa (Varian, rozdziały: , 14. 9;
Makroekonomia I Ćwiczenia
Makroekonomia I Ćwiczenia 11 Model AS-AD
Równowaga gospodarcza: model IS, LM
Oraz materiałów do makroekonomii autorstwa: Garbicz, Pacho
Wykład nr 5 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Równowaga na rynku dóbr i pieniądza
Mikroekonomia pozytywna
dr Jarosław Poteralski
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Elastyczność popytu.
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Teoria konsumenta.
Elastyczność popytu i podaży
Ekonomia podstawy teorii wyboru konsumenta
Popyt, podaż, rynek.
Wykład nr 6 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Nadwyżka konsumenta.
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska
WŁAŚCIWOŚCI FUNKCJI POPYTU
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska AKTYWA RYZYKOWNE
Teoria zachowania konsumenta
OGRANICZENIE BUDŻETOWE
RYNEK 2.
P O P Y T , P O D A Ż.
Teoria zachowań konsumenta
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
Teoria wyboru konsumenta
Rynek: popyt, podaż, cena
PODSTAWY WIEDZY EKONOMICZNEJ cz. 1– PODSTAWY EKONOMII
Mikroekonomia A.14 Maciej Wilamowski.
RYNKI CZYNNIKÓW WYTWÓRCZYCH
Prawo popytu.
Model krzyża Keynsowskiego.
STRONA POPYTU NA RYNKU Opracowanie: mgr inż. Dorota Bargieł-Kurowska
Wprowadzenie do zaawansowanych elementów popytu i podaży
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
Kupowanie i sprzedawanie
Wykład 13: Produkcja i kurs walutowy w krótkim okresie
Popyt i podaż jako regulatory rynku
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Podstawy ekonomii Rynek, Popyt i Podaż.
Podstawy Ekonomii Model IS-LM.
Dominika Milczarek-Andrzejewska WYBÓR MIĘDZYOKRESOWY
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Popyt, efekty substytucyjne i dochodowe
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska WYBÓR KONSUMENTA
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Gospodarka Robinsona Crusoe Varian rozdz. 30 (s )
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Ekonomia menedżerska Wykład 1 Ekonomia jako nauka
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Podstawy teorii zachowania konsumentów
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
Podstawy teorii zachowania konsumentów
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zasady funkcjonowania rynku
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Teoria racjonalnego zachowania się konsumenta
Mikroekonomia Wykład 3.
Zapis prezentacji:

Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska Podaż pracy Mikroekonomia I

Wstęp Poprzednia analiza W rzeczywistości ludzie zarabiają sprzedając: Dany dochód konsumenta W rzeczywistości ludzie zarabiają sprzedając: produkty, które wytwarzają nagromadzona aktywa własną pracę

Popyt netto i brutto Zasób początkowy (1, 2) Popyt brutto Ile posiada konsument zanim wejdzie na rynek Popyt brutto Ilość dobra ostatecznie konsumowana (x1 , x2) Popyt netto Różnica między konsumpcją i początkowym zasobem (x1 - 1 , x2 - 2) Może być ujemny (ilość zaoferowana do sprzedaży) Do analizy ekonomicznej popyt brutto jest ważniejszy Popyt netto to ilości, które faktycznie pojawiają się na rynku

Ograniczenie budżetowe Wartość koszyka dóbr, z którym konsument idzie do domu musi się równać wartości koszyka, z którym przyszedł na rynek p1x1 + p2x2 = p1 1 + p22 m = p1 1 + p22 Linia budżetu przechodzi przez punkt zasobu początkowego i ma nachylenie -p1/p2 Zmiana zasobu początkowego Równoległe przesunięcia linii budżetu Zmiana ceny Pociąga zmianę dochodu Obrót linii budżetu wokół punktu zasobu początkowego

Ograniczenie budżetowe

Podaż pracy Ograniczenie budżetowe pC = M + wL Inny zapis: _ _ wartość konsumpcji = dochód spoza pracy + dochód z pracy Inny zapis: _ _ pC + wR = pC + wR _ _ gdzie R = L – L; C = M /p, _ _ _ a R to łączny czas do dyspozycji i R = L wartość spożycia + wartość czasu wolnego = wartość zasobu początkowego + wartość zasobu czasu

Podaż pracy Wybór miedzy R a C jest wyborem miedzy dobrami alternatywnymi więcej czasu wolnego oznacza mniej godzin pracy Mniej godzin pracy oznacza mniejszy dochód z pracy i mniejszą konsumpcję max U(R,C) _ przy ograniczeniu wR+pC= wR+M

Podaż pracy Nachylenie linii budżetowej: -w/p

Wzrost dochodu pozapłacowego

Wzrost dochodu pozapłacowego Linia budżetowa przesunie się równolegle ku górze Poziom konsumpcji finansowanej z dochodu pozapłacowego będzie wyższy Konsument przejdzie na wyższą krzywą obojętności To spowoduje, że czas odpoczynku w optimum wzrośnie, a jednocześnie zmaleje czas pracy

Wzrost stawki płacy Wzrost stawki płacy za godzinę

Wzrost stawki płacy Nachylenie linii budżetowej będzie większe (bardziej stroma) Konsument przejdzie na wyższą krzywą obojętności Decyzja czy pracować więcej zależy od preferencji (kształtu krzywych obojętności)

Wzrost stawki płacy Czas wolny staje się droższy i ludzie chcą go mniej (efekt substytucyjny) Dochód pieniężny wzrasta powodując dodatkowy efekt dochodowy – efekt dochodowy zasobu Dodatkowy dochód, który może być skonsumowany przy wykorzystaniu dodatkowego czasu wolnego Wzrost stawki płacy może doprowadzić do spadku podaży pracy Zakrzywiona do tyłu krzywa podaży

Wzrost stawki płacy za nadgodziny

Wzrost stawki płacy za nadgodziny Zasobowa linia budżetowa zmieni nachylenie (będzie bardziej stroma), ale tylko od punktu, od którego następuje podwyżka płacy Dwukrotnie złamana zasobowa linia budżetowa w sytuacji, gdy konsument: ma dochód pozapłacowy dostaje podwyżkę za każdą przepracowaną godzinę w ramach nadgodzin Podwyżka płacy tylko za nadgodziny zawsze powoduje większą podaż pracy zgłaszaną przez pracownika