Implementacja cech Web 2.0 w systemach e-learning dr Zbigniew Zieliński zzielinski@wsh-kielce.edu.pl Wyższa Szkoła Handlowa w Kielcach
Web 2.0 to: Ewolucja od stron statycznych do dynamicznych, Określenie serwisów powstałych po 2001 roku (Flickr, FaceBook, MySpace, YouTube, Last.fm, Grono.net, Nasza-klasa.pl), Elementy techniczne: blog, wiki, fora dyskusyjne, bazy danych – integracja. Technologie – xHTML, AJAX, SOAP, Ruby on Rails, XML, RSS.
Cechy Web 2.0 Aktywna rola użytkowników – komentarze, dzielenie się wiedzą, zasobami, opiniami, Wykorzystanie otwartych licencji (Creative Commons, GNU GFDL), Dane statystyczne – wg firmy Hitwise (www.hitwise.com) tylko niewielki procent użytkowników wnosi do serwisów 2.0 własne treści (badania z 2007 roku mówią o 0,16 % dla YouTube i 0,2% dla Flickr).
Elementy Web 2.0 kształtujące e-learning Kreowanie własnej wiedzy w różnych formach i łatwiejszy dostęp do niej, Nowe zasoby treści edukacyjnej (blogi, wiki), ich integracja i dostępność do zasobów współtworzonych przez wielu autorów (agregacja w czytnikach RSS), Powstanie serwisów społecznościowych – komentowanie, ocenianie i „konsumowanie” treści,
Elementy Web 2.0 kształtujące e-learning (2) Kreatywność (Second Life, pytamy.pl, odpowiedz.pl), Folksonomia – kategoryzacja treści za pomocą słów kluczowych (tagi; chmura tagów). Odnoszenie się do różnych źródeł.
Zastosowanie technologii Web 2.0 w e-learning Wiki (MediaWiki), RSS (Really Simple Sindication), Blogi (Weblog), Serwisy społecznościowe (Elgg), Systemy pracy grupowej (phpGroupWare), Zarządzanie projektami (drproject), Podcasty, webcasty, screencasty.
Zastosowanie technologii Web 2.0 w e-learning Wiki (MediaWiki)
Zastosowanie technologii Web 2.0 w e-learning RSS (Really Simple Sindication)
Zastosowanie technologii Web 2.0 w e-learning Blogi (Weblog)
Zastosowanie technologii Web 2.0 w e-learning Serwisy społecznościowe (Elgg)
Zastosowanie technologii Web 2.0 w e-learning Systemy pracy grupowej (phpGroupWare)
Zastosowanie technologii Web 2.0 w e-learning Zarządzanie projektami (drproject)
Zastosowanie technologii Web 2.0 w e-learning Podcasty, webcasty, screencasty
Wady i zalety zastosowania Web 2.0 Zalety: „otwarcie” procesu edukacyjnego na każdego użytkownika internetu – potencjał edukacyjny, Wady: jakość i weryfikacja przygotowanych treści edukacyjnych, Brak kontroli jakości treści, Powstawanie treści w sposób „chaotyczny” i rozproszony w porównaniu do jednostek edukacyjnych, Wrażliwość na ataki hakerskie.
Na zakończenie… E-learning bez względu na to jaki numer będzie go opisywał (1.0, 2.0) charakteryzuje się: elastycznością, łatwością użycia, dostępnością, otwartością, przejrzystością.