Czyli co Internet wie o Tobie, tak naprawdę dzięki Tobie ( Daniel Biesiada | Microsoft | ) ( micro: | blog: dbiesiada.com/blog ) ( LinkedIn/in/dbiesiada | Quora/Daniel-Biesiada ) SOCIAL DATA
TE LOGA ZNAMY:
ALE WSZYSTKICH TYCH JUŻ MOŻE NIE..
DLACZEGO O TYM ROZMAWIAMY? Fenomen sieci społeczniościowych Ekhibicjonizm użytkowników (w tym mój własny.. o zgrozo!) Zbiorowa tożsamość w kontekście: Ryzyka (tak czysto socjologicznie) Szanse biznesowe
ZACZNIJMY OD PROSTYCH PRZYKŁADÓW (FOURSQUARE) Załóżmy, że mieszkamy w NYC Oto mapa ciepła wygenerowana na podstawie rocznych danych jednego z użytkowników Co by tu dodać…? Mnóstwo danych!
LUDZIE LOGUJĄ CO JEDZĄ, KIEDY IDĄ SPAĆ, BUDUJĄ ONLINE KOMPLETNY GRAFIK DNIA! Źródło: New York Times &
A CO Z MOIMI UCZUCIAMI?
PRZEKAŻECIE DANE O SWOIM KONCIE BANKOWYM..do Mint.com? To bezpieczne ( przynajmniej tak mówią.. ) A oni powiedzą Ci ile wydajesz na żarcie, gry, kino.. Go-Go Skategoryzują wydatki w ładnych raportach i podpowiedzą jak oszczędzać.
TO KONSUMENCKIE BI (BUSINESS INTELLIGENCE) DLA NAS, DEFINIUJĄCE NAS.. A właśnie, co jeśli to nie my a ktoś nas zdefiniuje? To Harlem/NYC: Czerwny = Populacja czarnych Niebieskie = Populacja białych Pineski => gdzie przebywamy w mieście Załóżmy, że jesteśmy biali w NYC/US wpadamy w klasyczny model segregacji rasowej
INNY PRZYKŁAD RODEM Z BI: KOMPUTERY HANDLUJĄCE NEWSAMI
JAK ODNIEŚĆ SUKCES (REACH) JEŚLI MARZYMY O POZYSKANIU DANYCH POD BI
ILE I CZEGO SZUKAMY W SIECI Żaden sekret, Google Web History dostarcza raportów:
I TAK.. JAKBY DOBRZE POSKŁADAĆ DANE, WIEMY: - KTÓRE AKTYWNOŚCI ZACZYNAMY O 6 RANO - KTÓRE O 9?
ANALIZA TWITTERA* * Wierzę, że do FB takie narzędzia też są..
JEST TAKI CZŁOWIEK, KTÓRY PUBLKUJE KOMPLETNY RAPORT O SOBIE (ROCZNY) Sprawdźcie!
JEDNA STRONA Z RAPORTU (NA ZACHĘTĘ)
DLACZEGO LUDZIE TO ROBIĄ? To się nazywa Life Logging (sprawdźcie na Wikipedia) To nic nowego (pierwsze eksperymenty to lata 40-te) Teraz coraz bardziej popularne.. (Web 2/3.0) Ile nowych startupów co roku?
Zbiorowa (grupowa) tożsamość Kryzys tożsamości Polityka Wsparcie społeczne Sales Force Automation (SFA) Marketing Zarządzanie reputacją i autorytetem w sieci Analiza (Data Mining) danych społecznościowych Szanse biznesoweBehawioryzm i związane z nim ryzyka
PRZYKŁAD Z DZIŚ… SMUTNY TROCHĘ Użytkownik Internetu: Szuka pracy.. Ma ciekawe referencje, mnóstwo doświadczenia, wyróżniające się CV Dział HR dostał 300 takich CV na 2 wakaty: Koszt rekrutacji jeśli spotkamy się z wszystkimi?! Szukamy powodu, aby odrzucić CV a nie zatrzymać, z byle powodu… - W godzinach 9-17 siedzi non stop na FB i Twitterze. - O Boże.. Pół nagie zdjęcie na serwisie randkowym.. Bleeee! - Zjechał swojego ostatniego pracodawcę na odchodne.. Niedojrzały jeszcze jakiś. - Nie lubi sushi.. Nie chcemy go
WRÓĆMY DO PYTANIA, DLACZEGO…? Kogo to obchodzi? To i tak się dzieje, więc..: Skupmy się jak sobie radzić i wykorzystać te mechanizmy w poniższych rolach/scenariuszach: Konsument Usługi społecznościowe Dostawca tychże usług
KILKA PRZYKŁADÓW DLA PODBICIA MOCY Mapa relacji na FB (wygląda trochę jak mapa połączeń lotniczych, prawda?)
PRYWATNOŚĆ W INTERNECIE
PLATFORMA FB (DLA PROGRAMISTÓW) - SOCIAL API S FB się chwali takimi partnerami, z applikacjami zintegrowanymi z serwisem:
FB-DEV A POLITYKA PRYWATNOŚCI
ZOSTAWMY FB, POLICZMY WSZYSTKICH
WIĘC TAK NA WSZELKI WYPADEK.. CZĘŚĆ WSPÓLNA?
PUBLICZNE DANE I ŁĄCZENIE ICH - ANALITYKA (A+B=C)
ŻYJEMY W CZASACH, GDZIE NIE POTRZEBNE KLACZYCZNE BADANIA MARKETINGOWE ABY ZBUDOWAĆ TO:
PYTANIA & INFORMACJE O ŹRÓDŁACH A few words on sources and inspirations: Flowind Data - Blog ( Wall Street Journal What they know - Blog: Digits – News on Technology - Blog: Nicholaus Felton – Social BI specialist from NYC: Google Web History Portal and Graphs Good.Is portal (part of MSN by the way, cool site with © by Microsoft, check it) - INFOGRAPHICS