Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wpływ nieprawidłowego karmienia na wady wymowy.
Advertisements

Opracowała mgr Katarzyna Hojda
dla logopedów szkolnych z rejonu działania
APARAT TWIN-BLOCK Aparat prosty, dwuszczękowy, jest modyfikacją aparatu Schwartza, zbudowany z płyty górnej oraz płyty dolnej pomiędzy którymi występuje.
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Charakterystyka dyslalii
Zaburzenia mowy są pojęciem szerszym i nadrzędnym w stosunku do wad wymowy. Obszar zaburzeń mowy sięga głębiej i wykracza zdecydowanie poza płaszczyznę.
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
"Granice mojego języka są granicami mojego świata"
Biologiczne normy zgryzu w poszczególnych okresach rozwojowych
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Anatomiczno-fizjologiczne przyczyny opóźnień /zaburzeń rozwoju mowy
Serce i rozum, czyli kilka słów o masażu „Shantala”
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
Anatomiczno-fizjologiczne przyczyny opóźnień /zaburzeń rozwoju mowy
Karmienie piersią.
„Dziecko, które dobrze je, dobrze mówi”
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Szkolny gabinet logopedyczny
Pod względem występowania próchnicy Polska zajmuje drugie miejsce w Europie. Z tego powodu uważam, że warto poruszyć ten problem. Dlatego organizuje akcje.
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
w praktyce pedagogicznej
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA
INTUBACJA DOTCHAWICZA
Technika Jacobsona.
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Profilaktyka logopedyczna
Palenie zabija!!!.
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Fonetyka i fonologia.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
Palenie papierosów jako zagrożenie dla kobiet w ciąży
Profilaktyka wad zgryzu w okresie niemowlęcym i żłobkowym
Wada i niezgodność (Zofia Zymonik) 1. Wada Wada jest odstępstwem od wymagań jakościowych, która powoduje, że produkt nie spełnia wymagań związanych z.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Gimnastyka buzi i języka
wykonała Edyta Gagracz
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
Zaufanie i szczerość - jeżeli kogoś prawdziwie kochasz - pamiętaj o badaniach jeżeli wcześniej miałeś przygodne kontakty seksualne.
Logopedia w szkole.
Przygotował Sebastian Bożek Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich Technikum Gastronomiczno-Hotelarskie nr 2 im. prof. Stanisława Bergera.
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
Wady wymowy.
Zdrowy uśmiech wśród najmłodszych
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
Rady dla rodziców dotyczące stymulowania rozwoju językowego
ROZWÓJ MOWY PRZYCZYNY WAD WYMOWY U DZIECI
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
Dobre nawyki pielęgnacyjne
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

Przyjaciel czy wróg naszych dzieci? SMOCZEK Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?

Istnieje wiele odmiennych teorii oraz postaw dotyczących podawania dzieciom smoczków. Zwolennicy dostrzegają korzyści płynące ze ssania smoczków przez dzieci, przeciwnicy zaś zauważają w tym jedynie zagrożenia.

ZALETY - Masuje podniebienie, wprowadzając maleństwo w dobry nastrój, i pomaga zasypiać. - Uczy prawidłowego ssania, które jest pierwszym sposobem poznawania świata. - Pomaga odstawić maleństwo od piersi. Są niemowlęta, które, choć najedzone, nadal odczuwają potrzebę ssania, o czym informują krzykiem lub wkładaniem do buzi palca. - Zmniejsza ryzyko tzw. nagłej śmierci łóżeczkowej. Specjaliści uważają, że jedną z głównych jej przyczyn jest bezdech. Smoczek, pobudzając do ssania, przyczynia się do rozwoju układu oddechowego.

Smoczek-uspokajacz Głodne dziecko jest płaczliwe, rozdrażnione i niespokojne. Jednak w momencie wzięcia na ręce, od razu się uspokaja. Odruch ssania kojarzy mu się z zaspokojeniem naturalnej potrzeby pokarmowej, sytością i stanem uspokojenia. Daje dziecku poczucie bezpieczeństwa, bo utożsamiany jest z bliskością i ciepłą intonacją głosu matki.

O tym jak ważny w rozwoju dziecka jest ten odruch, świadczy chociażby fakt, że właściwe jego wykształcenie oraz prawidłowa technika ssania stanowią motoryczną podstawę do prawidłowego rozwoju mowy.

Konsekwencje długotrwałego ssania smoczka

Utrzymywanie smoczka w buzi powoduje zmniejszenie napięcia mięśni warg, nie sprzyja także właściwej pracy języka.

` Dziecko, które długo używa smoczka, może mieć kłopoty z pionizacją języka. Czubek jego nie jest odpowiednio napięty, nie unosi się do góry i wszystko to sprawia opóźnienie mowy. Właśnie niewłaściwa pionizacja języka odpowiada za seplenienie u dzieci.

Prawidłowo pracujący język zachowuje się w ten sposób, że koniec języka jest ułożony na podniebieniu. Należy zatroszczyć się o to, zanim dziecko zacznie wymieniać zęby mleczne na stałe. Inaczej szpary, które powstaną między zębami, mogą doprowadzić do wymowy międzyzębowej. Jest to związane z tym, że przez znaczną część czasu jest on przyciśnięty przez smoczek do dolnej części szczęki. Może też dojść do sytuacji, kiedy smoczek blokuje proces gaworzenia, jako że niemowlak zawsze ma zajętą buzię.

Długotrwałe używanie smoczka powoduje także zmniejszenie napięcia mięśni warg, co powoduje nieprawidłową pracę mięśni artykulacyjnych. Smoczek odpowiada często również za wadę zgryzu. U takiego dziecka nie są prawidłowo wypowiadane głoski dentalizowane (czyli: s, ż, c, dz, sz, ż, cz, dz). Wśród najczęściej pojawiających się wad zgryzu u dzieci, które używają smoczka, należą: zwężenia szczęk, tyło zgryzy, wysunięcia siekaczy górnych, oraz zgryz otwarty.

Tyłozgryz

Zgryz otwarty

Zwężenie szczęk

Butelka ze smoczkiem Przedłużanie karmienia butelką lub piersią (a niekiedy długotrwałe karmienie dziecka tylko w ten sposób), opóźniony start karmienia łyżeczką i picia z kubeczka oraz miksowanie pokarmów dzieciom, które mają więcej niż rok, uniemożliwia odpowiednią stymulację aparatu mowy.

Te same mięśnie i narządy, których używamy do żucia, gryzienia i przełykania używane są też podczas mówienia. Prawidłowa nauka jedzenia wpływa na prawidłowy rozwój wymowy.

Negatywne skutki długotrwałego podawania dzieciom miksowanych, rozdrobnionych pokarmów

przetrwały tzw. infantylny sposób połykania (czyli taki, w jaki połykają małe dzieci — z językiem wpychanym między zęby i w rezultacie wypychającym je, z pół­otwartą buzią)

wady wymowy (ponieważ mięśnie i narządy artykulacyjne nie zostały odpowiednio w naturalny sposób wygimnastykowane)

wady zgryzu (spowodowane m.in. połykaniem infantylnym)

w późniejszych miesiącach/latach nadwrażliwość na pokarmy, które mają gęstą i grudkowatą konsystencję.

Podsumowując… Racjonalne korzystanie ze smoczka może przynieść maluchowi korzyści, jednak zbyt długie korzystanie z niego wpływa negatywnie między innymi na rozwój mowy dziecka, występowanie wad zgryzu czy sposób połykania w latach późniejszych.