Podstawy C# Grupa .NET PO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Advertisements

C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Mgr inż.Marcin Borkowski Podstawy Java Krótkie wprowadzenie dla studentów Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania
Programowanie obiektowe
Zmienne i Typy.
Klasy i obiekty.
Programowanie w języku C++. Jak napisać prosty program obliczeniowy lub grę komputerową? Zbigniew Nagórny Pracownia Komputerowa Wyższa Szkoła Humanistyczno-Przyrodnicza.
Generics w .NET 2.0 Łukasz Rzeszot.
Narzędzia internetowe Paweł Rajba ttp://pawel.ii.uni.wroc.pl/
Programowanie w środowisku sieciowym
Nowa wersja C# Autor: Piotr Sobczak
OBJECT PASCAL Marzena Szałas.
Visual Studio Codename „Orcas”, LINQ
ODE Informacje wstępne. Pojęcia podstawowe n Obiektowa baza danych u język komunikacji u ziarnistość obiektów u identyfikacja obiektów n Transakcja -
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Wskaźniki. Definiowanie wskaźników Wskaźnik może wskazywać na obiekt dowolnego typu. int * w; char * Wsk_Znak; float * Wskaz_Real; Przykłady: Wskaźnik.
Tablice.
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
Czytanie, pisanie i rysowanie – cd.. Jeszcze jeden strumyk PrintStream działa jak PrintWriter, ale: Używa domyślnego (systemowego) kodowania Nie wyrzuca.
dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Polsko – Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych
Język SQL (Structured Query Language) DDL (Data Definition Language)
Klasy w C++. Deklaracja klasy class NazwaTwojejKlasy { //w tym miejscu piszemy definicje typów, //zmienne i funkcje jakie mają należeć do klasy. }; //tutaj.
Wskaźnik może wskazywać na obiekt dowolnego typu. int * w; char * Wsk_Znak; float * Wskaz_Float; Przykład: Wskaźnik przechowuje adres obiektu wskazanego.
Java 3 MPDI Programowanie obiektowe W7. import java.io.*; public class X { // kontrukcja throws – określenie jakie wyjątki może dana metoda // sygnalizować
Informatyka I Wykład 10 WSKAŹNIKI I ADRESY Jerzy F. Kotowski.
Procedury i funkcje.
Programowanie obiektowe III rok EiT
Programowanie Windows na przykładzie C# część 1
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 14 DEKLARATORY.
JAVA c.d.. Instrukcji wyboru SWITCH używamy, jeśli chcemy w zależności od wartości pewnego wyrażenia wykonać jeden z kilku fragmentów kodu. Jest to w.
Programowanie obiektowe III rok EiT
Inicjalizacja i sprzątanie
Seminarium problemowe
Jerzy Kotowski Politechnika Wrocławska
Wykonał: Michał Nikołajuk
Programowanie obiektowe Wykład 3 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/21 Dariusz Wardowski.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Java 3 MPDI Programowanie obiektowe W5. Java - obiektowy język programowania stworzony przez firmę Sun Microsystems. Java jest językiem tworzenia programów.
PWSZ Gniezno // codefly 2009 Łukasz Tomczak
  ELEMENTY JĘZYKA JAVA komentarze w Javie, słowa kluczowe i operatory, proste typy danych, tablice, podstawowy zestaw instrukcji.
Kurs języka C++ – wykład 9 ( )
Zmienne i typy danych w C#
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 1 ( ) Łagodne wprowadzenie do języka C++
Technologie internetowe Wykład 5 Wprowadzenie do skrytpów serwerowych.
Podstawowe struktury danych. Typy danych.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 1 ( ) Łagodne wprowadzenie do języka C++
InMoST, Java – przykładowa aplikacja Bartosz.Michalik
Podstawowe konstrukcje języka Java Bartosz Walter InMoST Wielkopolska sieć współpracy w zakresie innowacyjnych metod wytwarzania oprogramowania Termin.
Programowanie Obiektowe – Wykład 1
Dzisiejsze zajęcia będą wyjątkowe…
Kurs języka C++ – wykład 3 ( )
(według:
Akademia C# - Lab2 Zmienne, instrukcje warunkowe, pętle, debugger,
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
(c) Krzysztof Barteczko 2014
PODSTAWY INFORMATYKI Wykład 4.
Podstawy programowania
Dane, zmienne, instrukcje
Założenia projektowe Javy
Zmienne i typy danych w C#
Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Zapis prezentacji:

Podstawy C# Grupa .NET PO

Agenda Typy stałe Typy Referencyjne Tablice Operatory Podstawowe typy danych Rzutowania Typy Referencyjne Tablice Operatory Kontrola przepływu Metody Try-catch-finally

Geneza języka C# Język C, C++ Java Visual Basic Język C#

Platformy .NET

CTS - Common Type System

Typy C# - język silnie typowany Nie można zmieniać typu po deklaracji Kompilator pilnuje poprawności typów… …a później robi to CLR (Common Language Runtime) Nie można zmieniać typu po deklaracji Nie dotyczy typów dynamicznych (dynamic) Podział typy proste (typy skalarne) typy referencyjne wskaźniki (unsafe code)

Typy proste

Podstawowe typy danych Integer Types Floating-Point Types Decimal Boolean Character Null

Typ: liczby całkowite byte < short < int < long sbyte, byte, char, short, ushort, int, uint, long, ulong

Integer Types

Typy: Liczby zmiennoprzecinkowe float (System.Single) double (System.Double) Precyzja float 7 cyfr double 15-16 cyft

Floating-Point Types

Decimal

Przykładowe użycie typów int i = 5; float f = 1.5F; double d = 1.3534534d; string name = "Michal"; char ch = 'a';

Przed użyciem trzeba zainicjować // deklaracja int liczba; // inicjalizacja liczba = new int(); // domyślnie zero (0) liczba = 0; // deklaracja i inicjacja int liczba = new int(); int liczba = 0;

Var Kompilator sam wykrywa właściwy typ zmiennej tylko tam gdzie jest deklaracja z inicjacją Rozwiązanie dla leniwych Często poprawia czytelność kod int a = 5; // int int b = a; // int var c = 10; // int var d = c; // int var s = "Kurs C#"; // string SqlConnection conn = new SqlConnection(); var conn = new SqlConnection(); var conn = Namespace.Class.Method(new Class(param1), param2));

Literal Values int i = 12; float a = 1.12345f; double b = 2.12345d; decimal c = 3.12345m;

Typ: Boolean bool (System.Boolean) Wartości: true, false

Typ: Char Reprezentuje 16-bit znaki Unicode Dokładnie 1 znak char literka = 'A'; char znak = '5'; char inicjaly = 'wp'; //error int kod = znak; //char -> int

Character Type – Escape Characters 1

Character Type – Escape Characters 2

Strings string = ciąg znaków = tekst string tekst = ”cos tam”; string src1 = ”c:\\moje dokumenty”; string src2 = @”c:\moje dokumenty”;

Strings - @

Zupełnie nowy string Strings are Immutable string str = ”jakis tekst”; str = str + ”... Dodatkowy tekst”; Zupełnie nowy string

String.Format Bardzo wygodne formatowanie napisów Napisy Liczby Waluty Daty String.Format(„Witaj {0}!”, imie); String.Format(„Cena: {0:C2}.”, kwota); String.Format(„Jest {0:yyyy} rok., miesiąc: {0:MM}”, data);

Type: Null 2 Null – brak wartości Przypisanie wartości null do stringa nie oznacza, że jest on pusty (””) tylko, że nie ma wartości! 2

Konwersja i rzutowania Explicit Cast Implicit Conversion Type Conversion Parse() i TryParse()

Explicit Cast Operator rzutowania

Implicit Conversion rzutowanie

Jaka będzie wartość boolean? Type Conversion W przypadku niepowodzenia zwraca wyjątek. Jaka będzie wartość boolean? TRUE

Parse() i TryParse() Parse() – konwertuje ciąg znaków na typ numeryczny (w przypadku niepowodzenia wyrzuca wyjątek) TryParse() – jak wyżej (nie wyrzuca wyjątku, zwraca wartość false)

Operatory Około 50 operatorów Podstawowe Mnożniki Przypisanie +, -, ++, -- Mnożniki *, /, % Przypisanie =, +=, -= Warunkowe ==, <, >, <=, >=, !=, !, &&, || Inne [], new, (), is, as, =>

Typy referencyjne

Typy referencyjne Czyli co? Referencja do danyc class interface delegate array Referencja do danyc

Klasy vs Object Klasa Definicja Obiekt Powołana do życia instancja klasy class Person { public string Name { get; set; } public int Age { get; set; } public Person() Name = string.Empty; Age = 0; } Person p1 = new Person(); p1.Name = "Jan Nowak"; p1.Age = 60; var p2 = new Person(); var p3 = p1;