Diagnoza w autyzmie Aneta Szymańska-Klepacz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Losy życiowe wychowanków Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Warszawie Maria Jóźwicka-Sadownik.
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Zajęcia w ramach projektu NTUE.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Test 1 Poligrafia,
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Studenckie Poradnie Prawne Podsumowanie działalności październik 2008 – – styczeń 2009.
Spektrum zaburzeń autystycznych
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat Projekt realizowany przez: Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Emocjonalnymi SPOZA Projekt jest.
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Rzecz o efektywności w biznesie
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
RADA PROGRAMOWA RSIP WŁ Łódź, r. Małgorzata Krawczyk
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
AUTYZM.
Symptomy dziecka krzywdzonego
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
1). Korzystanie z usług Poradni jest dobrowolne i bezpłatne, nie jest wymagane żadne skierowanie. 2). Wniosek o badanie logopedyczne dziecka składa osobiście.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Bezpieczeństwo w Krakowie na tle dużych miast
Praktyki zawodowe na kierunku FIZJOTERAPIA w roku akademickim 2012/2013.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Umiejętność obserwacji.
Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Zadanie dofinansowane przez Województwo Lubelskie.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Urząd Miasta Łodzi Wydział Spraw Społecznych Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych.
Specjalne potrzeby edukacyjne - autyzm
AUTYZM zespół symptomów widocznych w zachowaniu obejmujący trzy grupy psychopatologii:
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w ramach swojej działalności
Zapis prezentacji:

Diagnoza w autyzmie Aneta Szymańska-Klepacz psycholog, oligofrenopedagog Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Koluszkach

Pierwsze symptomy Do 12 miesiąca życia: brak reakcji na własne imię brak wskazywania brak współgrania emocjonalnego z opiekunem brak uśmiechu w sytuacjach społecznych brak adekwatnych reakcji emocjonalnych brak właściwej ekspresji mimicznej pasywność w trakcie interakcji krótki czas patrzenia na ludzi Do 24 miesiąca życia: ignorowanie ludzi brak okazywania emocji brak gestów do komunikowania unikanie kontaktu wzrokowego specyficzne postawy ciała preferowanie samotności Diagnoza: objawy ujawniają się do ukończenia 3 roku życia (ICD-10)

Podstawowe problemy Specjaliści Charakterystyczny objaw Kontakt z dzieckiem Obraz kliniczny zaburzenia Testy medyczne

Proces diagnostyczny Etapy: badanie przesiewowe dzieci: do 18 – 24 m. ż. pełna procedura diagnostyczna: zespołowa, specjalistyczna: Wywiad z rodzicami Analiza dokumentacji Obserwacja kierowana dziecka (CARS) Badanie lekarskie

Cele diagnozy Jest warunkiem otoczenia dziecka specjalistyczną opieką Umożliwia podjęcie wczesnej interwencji Ocena skuteczności oddziaływań wczesnej interwencji: - I.I. dziecka - obserwacja zdolności do zabawy i posługiwania się środkami komunikacji niewerbalnej - zdolność do motorycznego naśladowania

Diagnoza funkcjonalna - najbardziej efektywne kanały uczenia się - możliwości komunikacji mocne strony dziecka inne czynniki Poznanie: - stanu obecnego - możliwości wstępnych rokowań

Diagnoza funkcjonalna: test PEP-R Schoplera Profil Skali Rozwoju

Diagnoza funkcjonalna: test PEP-R Schoplera Profil Skali Zachowań

Wykaz organizacji i placówek dokonujących diagnozy autyzmu Okolice Łodzi: NAVICULA - Centrum Diagnozy i Terapii Autyzmu (placówka utworzona przez Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział w Łodzi) ul. Chocianowicka 198 tel. 42 680 21 00 fax 42 680 21 01 e-mail: kta.opp@navicula.p Centrum Terapii Fundacji „Jaś i Małgosia” ul. Tatrzańska 105, 93-279 Łódź tel./ fax  042/ 643-46-70 e-mail: pomoc@jasmalgosia.pl http://www.jasmalgosia.pl/ NZOZ „Nowa”, Poradnia Autyzmu Dzieci ul. Tatrzańska 109, 93-208 Łódź tel. / fax 042/ 643-28-02 e-mail: 1001119@zoz.org.pl Polski Instytut Ericksonowski ul. Wioślarska 27, 94-036 Łódź tel. 042/ 688-48-60 tel. / fax 042/ 689-00-47 e-mail: info@p-i-e.pl http://www.p-i-e.pl Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci „Sieradzka” ul. Sieradzka 11, 93-671 Łódź tel. 042/ 679-02-13 http://www.psychiatria-lodz.pl/poradnie/PZPdzieciSieradzka11.html Zgierz: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem UmysłowymKoło w Zgierzuul. Długa 62, 95-100 Zgierz, tel./ fax (042) 717 47 11, 716 10 94e-mail: psouu@miasto.zgierz.plwww.psouu.miasto.zgierz.pl Ośrodek Wczesnej Interwencji (OWI)Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieżyhttp://www.psouu.miasto.zgierz.pl/owi.htm Piotrków Trybunalski: Centrum Edukacyjno-Rehablitacyjne SZANSA ul. Wysoka 21, 97-300 Piotrków Trybunalski, tel./ fax (044) 732 66 74zoz-mail: 1000943@zoz.org.ple-mail: osrodek@pro.onet.p Poradnia dla Osób z Autyzmem Dziecięcym Skierniewice: Ośrodek Opiekuńczo-Rehabilitacyjny dla Dzieci Niepełnosprawnych, Poradnia dla Osób z Autyzmem Dziecięcym ul. Jagiellońska 28, 96-100 Skierniewice tel. 046/ 833-97-60 fax 046/ 833-44-63 e-mail: nasze_dzieci@poczta.onet.pl

Bibliografia Bobkowicz-Lewartowska L. (2005), Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków. Kruk-Lasocka J. (1994), Diagnozowanie autyzmu – primum non nocere, [w:] Dykcik W. (red.), Autyzm, kontrowersje i wyzwania, Poznań. Łęczycka J. (1994), Stan wiedzy o autyzmie w badaniach empirycznych, [w:] Dykcik W. (red.), Autyzm, kontrowersje i wyzwania, Poznań. Pisula E. (2000), Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Warszawa. Randall P., Parker J. (2002), Autyzm. Jak pomóc rodzinie, Gdańsk.

Diagnoza to dopiero początek...

M-CHAT Poniższe pytania należy uzupełniać w odniesieniu do tego, jak dziecko zazwyczaj się zachowuje. Na ile to możliwe, należy odpowiedzieć na każde pytanie. Jeśli dane zachowanie jest rzadkie (np. widział/widziała je Pan/Pani u dziecka raz lub dwa), należy odpowiadać, jakby nie występowało ono u dziecka. 1. Czy Pana/Pani dziecko lubi być huśtane, podrzucane na kolanie, itp.? Tak/Nie 2. Czy dziecko interesuje się innymi dziećmi? Tak/Nie 3. Czy dziecko lubi wspinać się po schodach? Tak/Nie 4. Czy dziecko lubi bawić się w ,,a-kuku”/chowanego? Tak/Nie 5. Czy dziecko kiedykolwiek udaje, np. że rozmawia przez telefon lub opiekuje się lalkami lub udaje coś innego? Tak/Nie 6. Czy wskazuje palcem wskazującym, gdy o coś prosi? Tak/Nie 7. Czy wskazuje palcem wskazującym, gdy coś go/ją zainteresuje? Tak/Nie 8. Czy potrafi bawić się małymi zabawkami (np. samochodzikami, klockami), nie tylko biorąc je do buzi, obracając i upuszczając? Tak/Nie 9. Czy dziecko przynosi Panu/Pani przedmioty, żeby pokazać coś Pani? Tak/Nie 10. Czy dziecko patrzy Panu/Pani w oczy dłużej niż sekundę czy dwie? Tak/Nie 11. Czy kiedykolwiek wydaje się nadwrażliwe na hałas (dźwięki)? (np. zatyka uszy) Tak/Nie 12. Czy uśmiecha się na widok Pana/Pani twarzy lub w odpowiedzi na Pana/Pani uśmiech? Tak/Nie 13.Czy naśladuje Pana/Panią? (np. gdy zrobi Pan/Pani minę, czy będzie ją naśladować?) Tak/Nie 14. Czy dziecko reaguje na swoje imię? Tak/Nie 15. Jeśli wskaże Panu/Pani zabawkę na drugim końcu pokoju, to czy dziecko spojrzy na nią? Tak/Nie 16. Czy dziecko chodzi? Tak/Nie 17. Czy dziecko patrzy na przedmioty, na które Pan/Pani patrzy? Tak/Nie 18. Czy wykonuje nietypowe ruchy palcami, trzymając je blisko twarzy? Tak/Nie 19. Czy próbuje zwrócić Pana/Pani uwagę na to, czym się zajmuje? Tak/Nie 20. Czy kiedykolwiek zastanawiał/zastanawiała się Pan/Pani, czy dziecko jest głuche/nie słyszy? Tak/Nie 21. Czy dziecko rozumie, co mówią inni? Tak/Nie 22. Czy dziecko wpatruje się czasem w przestrzeń lub wędruje bez celu? Tak/Nie 23. Czy dziecko patrzy na Pana/Pani twarz, żeby sprawdzić Pana/Pani reakcję, gdy napotka coś nieznanego?