Zeznania świadków jako dowód w postępowaniu administracyjnym mgr Jakub Szremski przedmiot – Postępowanie administracyjne materiały dydaktyczne dla gr. 5 – Studia Stacjonarne Administracji I stopnia
Pojęcie zeznań świadków świadkiem określa się osobę fizyczną, która w postępowaniu dotyczących praw lub obowiązków innego podmiotu składa zeznania o faktycznych spostrzeżeniach lub o których otrzymała wiadomość od innych osób. Te ostatnie w doktrynie nazywane są dowodami „ze słyszenia” zdolność do występowania w charakterze świadka mają tylko osoby fizyczne, mające pełną zdolność do czynności prawnych, posiadające wiadomości o określonych faktach, mające znaczenie dla ustalenia stanu faktycznego w danej sprawie administracyjnej przesłuchanie świadka prowadzące do odebrania od niego zeznań jest czynnością, w której przesłuchiwana osoba poprzez odpowiedzi na zadawane pytania lub poprzez swobodną, ale ograniczoną przedmiotem sprawy wypowiedź przestawia istotne w sprawie okoliczności
Zeznania świadków w postepowaniu administracyjnym w postępowaniu administracyjnym dowód z zeznań świadków nie występuje tak często jak dowód z dokumentu, dowód ten znany jest bardziej procedurom sądowym. W postępowaniu administracyjnym natomiast obejmuje on obowiązek stawienia się na wezwanie organu oraz obowiązek złożenia zeznań. Nie obejmuje jednak złożenia przyrzeczenia zeznawania prawdy obowiązek świadkowania jest obowiązkiem powszechnym, w takim znaczeniu, że dotyczy wszystkich osób fizycznych, które są w posiadaniu informacji dowodowych, tak szeroko rozumiany obowiązek doznaje jednak ograniczeń, ograniczenia te mogą mieć charakter ograniczeń wynikających z przyczyn faktycznych oraz ograniczenia wynikające z przyczyn prawnych
Ograniczenia obowiązku świadkowania ograniczenia faktyczne określone są w przepisie art. 82 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, zgodnie z którym świadkami nie mogą być osoby niezdolne do spostrzegania lub komunikowania swych spostrzeżeń. Niezdolność ta może być efektem ułomności fizycznej bądź umysłowej danej osoby. Ocena czy i w jakim stopniu charakter tej ułomności wpływa na zdolność tej osoby do spostrzegania i komunikowania swych spostrzeżeń, należy do organu administracji publicznej o tym, czy dana osoba fizyczna, pełnoletnia lub małoletnia może wystąpić w charakterze świadka, decyduje faktyczna i aktualna w danym czasie zdolność do spostrzegania lub komunikowania swych spostrzeżeń, ograniczenie to nie dotyczy osób głuchych bądź też niewidomych, osoby te nie są niezdolne do spostrzegania lub komunikowania swych spostrzeżeń, w Kodeksie postępowania administracyjnego jednak brak jest regulacji dotyczącej sposoby składania zeznań przez tę grupę osób, takie uregulowanie znajduje się natomiast w art. 271 § 2 Kodeksu postępowania cywilnego, zgodnie z którym niemi i głusi składają zeznania na piśmie lub przy pomocy biegłego
Ograniczenia obowiązku świadkowania cd. ograniczenia prawne określone są w przepisie art. 82 pkt 2 i 3 Kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z pierwszym ograniczeniem, określonym w przepisie art. 82 pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego świadkami nie mogą być osoby obowiązane do zachowania w tajemnicy informacji niejawnych na okoliczności objęte tą tajemnicą, jeżeli nie zostały w trybie określonym obowiązującymi przepisami zwolnione od obowiązki zachowania tej tajemnicy niezdolność do składania zeznań w charakterze świadka osób obowiązanych do zachowania tajemnicy na podstawie ustawy o ochronie informacji niejawnych ma charakter względny. Osoby takie mogą być bowiem świadkami w odniesieniu do okoliczności objętych tajemnicą informacji niejawnych w sytuacji, gdy zostaną zgodnie z prawem zwolnione od obowiązku jej zachowania. Świadek wówczas składa zeznania wyłącznie w granicach tego zwolnienia. Osoba taka może także składać zeznania co do faktów nieobjętych tajemnicą informacji niejawnych. Przykładem takiej sytuacji może być przesłuchanie funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego co do okoliczności, w których nie wykonują czynności zawodowych, a jedynie czynności o charakterze prywatnym
Ograniczenia obowiązku świadkowania cd. drugim ograniczeniem prawnych jest ograniczenie określone w przepisie art. 82 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, zgodnie z którym świadkiem nie mogą być duchowni co do faktów objętych tajemnicą spowiedzi. W doktrynie podkreśla się jednak, że chodzi tutaj o duchownych wszelkich wyznań, w których funkcjonuje instytucja spowiedzi, nie zaś jedynie o duchownych wyznania rzymskokatolickiego. Podobnie jak przy ograniczeniu związanych z ochroną informacji niejawnych, zakaz ten ma charakter względny, ponieważ nie ma przeszkód, aby duchowny został przesłuchany na okoliczność niezwiązaną z tajemnicą spowiedzi odebranie zeznań od osób wskazanych w art. 82 Kodeksu postępowania administracyjnego jest niedopuszczalne. Osoby te nie mogą zeznawać w charakterze świadka, nawet wówczas, gdy wyrażą na to zgodę. Informacje uzyskane od takich osób nie mają mocy dowodowej, a okoliczność faktyczna, której dotyczyły, nie może być uznana na ich podstawie za udowodnioną osoba fizyczna, do której nie stosuje się ograniczeń faktycznych lub prawnych, ma prawny obowiązek występowania w charakterze świadka. Wykonanie tego prawa jest ograniczone przez wprowadzenie instytucji odmowy zeznań i prawa odmowy odpowiedzi na pytania
Prawo odmowy zeznań prawo odmowy zeznań określone jest w art. 83 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, zgodnie z którym nikt nie ma prawa odmówić zeznań w charakterze świadka z wyjątkiem małżonka strony, wstępnych, zstępnych i rodzeństwa strony oraz jej powinowatych pierwszego stopnia, jak również osób pozostających ze stroną w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli. Prawo odmowy zeznań trwa także po ustaniu małżeństwa, przysposobienia, opieki lub kurateli. Regulacja ta ma na celu zapewnienie obiektywizmu przy ustalaniu stanu faktycznego w danej sprawie. Natomiast ocena, czy danej osobie przysługuje prawo do odmowy zeznań, należy do organu prowadzącego postępowanie i polega na ustaleniu, czy stronę łączy z daną osobą jeden ze wskazanych stosunków osobistych
Prawo odmowy odpowiedzi na zadawane pytania wyjątkiem od powszechnego obowiązku składania zeznań jest również prawo odmowy odpowiedzi na zadawane pytanie. Zgodnie z art. 83 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego świadek może odmówić odpowiedzi na pytania, gdy odpowiedź mogłaby narazić jego lub jego bliskich wymienionych w § 1 na odpowiedzialność karną, hańbę lub bezpośrednią szkodę majątkową lub spowodować naruszenie obowiązku zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej odpowiedzialnością karną w tym przypadku jest zarówno odpowiedzialność karna, jak i karno-skarbowa. Pojęcie „hańba” oznacza natomiast spotkanie się z rażąco ujemną oceną moralną wskutek określonego postępowania. Bezpośredniość szkody majątkowej oznacza jej ścisły związek z odpowiedzią na pytanie. W przypadku spowodowania naruszenia obowiązku zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej chodzi o tajemnicę zawodową chronioną określonym przepisami prawa powszechnie obowiązującego. Przykładem jest tutaj rzecznik patentowy, zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 roku o rzecznikach patentowych, rzecznik patentowy jest obowiązany zachować w tajemnicy wszelkie informacje, które uzyskał w związku wykonywaniem, czynności zawodowych
Forma zeznań świadka tryb odbierania zeznań od świadka nie został uregulowany w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego. Jedynie art. 83 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego stanowi, iż przed odebraniem zeznania organ administracji publicznej uprzedza świadka o prawie odmowy zeznań i odpowiedzi na pytania oraz o odpowiedzialności za fałszywe zeznania. Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nie wprowadzają ani zaprzysiężenia świadka, ani odbierania od świadka przyrzeczenia zeznawania prawdy Kodeks postępowania administracyjnego nie reguluje także formy zeznania świadka. Regułą jednak powinno być ustne przesłuchanie świadka, podlegające utrwaleniu na piśmie w formie protokołu