Listy Listy w Prologu mogą przechowywać dane dowolnego typu [alpha,beta,gamma,delta] [1,2,3] Sama lista również może zawierać listę: [[a,list,within],a,list]

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sortowanie przez scalanie
Advertisements

Rekurencja 1 Podprogram lub strukturę danych nazywamy rekurencyjną, (recursive subprogram, recursive data structure) jeżeli częściowo składa się z samej.
Schemat blokowy M START KONIEC
Wzorce.
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
ALGORYTM Co to jest algorytm?
Liczby Pierwsze - algorytmy
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Wskaźniki i referencje
Podstawy informatyki Powtórka Grupa: 1A Prowadzący: Grzegorz Smyk
Tablice.
Ogólne jednostki programowe 1
Dynamiczne struktury danych 1
BD-LAB6 Wojciech Pieprzyca
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
AWK Zastosowania Informatyki Wykład 1 Copyright, 2003 © Adam Czajka.
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
Podstawy programowania
Podstawy programowania II
Podstawy programowania II Wykład 2: Biblioteka stdio.h Zachodniopomorska Szkoła Biznesu.
Podstawy programowania
MATEMATYCZNE METODY SZYFROWANIA
Zbiór do posortowania mieści się w pamięci
Programowanie strukturalne i obiektowe
Funkcje w Pascalu Przypomnienie wiadomości o procedurach Prowadzący: Anna Kaleta Piotr Chojnacki.
TABLICE C++.
Algorytmy i struktury danych
Instrukcja USOSweb Wersja: Opracował: Sebastian Sieńko Moduł sprawdzianów.
PHP: warunki, pętle, switch, break, continue
Podstawy programowania
ANNA BANIEWSKA SYLWIA FILUŚ
Prezentacja i szkolenie
Budowa programu w asemblerze W ogólnym przypadku linia programu w asemblerze ma następującą budowę: na przykład: tuskocz:adda,r0 ;dodanie do akumulatora.
Inicjalizacja i sprzątanie
XML – eXtensible Markup Language
Algorytmy.
Farseer Physics Engine. Farseer Physics Engine jest silnikiem fizycznym napisanym dla platformy.NET. Został on zainspirowany przez silnik Box2D znany.
PL/SQL – dalsza wędrówka
Wzorce slajdów programu microsoft powerpoint
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń maszyna licznikowa dr Kamila Barylska.
UŁAMKI ZWYKŁE.
Algorytmy- Wprowadzenie do programowania
Krakowski Piotr, Woliński Radosław, Kowalski Piotr, Machowski Michał.
Relacja (ang.relation) Po podzieleniu danych na tabele i zdefiniowaniu pól kluczy podstawowych trzeba wprowadzić do systemu bazy danych informacje na temat.
Struktury danych i obliczenia w Prologu Autorzy: Kamil Krajewski Mateusz Szymański Paweł Bińkowski.
Rozdział IV Wyrażenia proceduralne algorytmów Grzegorz Gacek Patryk Gajewski.
Tryby adresowania i formaty rozkazów mikroprocesora
Wstęp do programowania Wykład 1
Wstęp do programowania Wykład 10 Programowanie w logice.
Podstawy informatyki Preprocesor Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
„Filtry i funkcje bazodanowe w EXCELU”
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Michał Wujkowski Przemysław Cecelski Kamil Rychli ń ski Mateusz Iwa ń ski Prolog – bliższe spojrzenie.
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Prolog: Struktury danych Przemysław Bluszcz Maciej Laskowski Marcin Biernat.
Uruchamianie programu. Po rozwinięciu zakładki Inwentaryzacja należy wybrać pierwszą pozycję - Inwentaryzacje.
Prolog: Struktury danych
Rekurencja - Haskell Bartosz Pawlak Sebastian Żółtowski Adam Stegenda Krystian Sobótka Tomasz Gołębiewski.
Strumienie, Wczytywanie, Zapisywanie, Operacje na plikach
Typy wyliczeniowe, kolekcje
Rozdział 5 REKURENCJA.
Listy.
Wstęp do Informatyki - Wykład 6
Wykonali: Jakub Gutkowski, Klaudia Belka, Damian Koncewicz
Prolog – Using Data Structures
Haskell Składnia funkcji.
Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Zapis prezentacji:

Listy Listy w Prologu mogą przechowywać dane dowolnego typu [alpha,beta,gamma,delta] [1,2,3] Sama lista również może zawierać listę: [[a,list,within],a,list]

Listy mogą być tworzone przez zjednoczenie, cała list zostaje przypisane do danej zmiennej lub kilku zmiennych, dotyczy to również list lub struktur w nich osadzonych(przykład 3,4) np.: UnifyWithResult [a,b,c]XX=[a,b,c] [X,Y,Z][a,b,c]X=a, Y=b, Z=c [[a,b],c][X,Y]X=[a,b], Y=c [a(b),c(X)][Z,c(a)]X=a, Z=a(b)

Każda lista może być podzielona na głowę i ogon za pomocą symbolu „ | „. Oczywiście głowa to pierwszy element, ogon pozostałe. Ogon w odróżnieniu od głowy może być pusty. [a|[b,c,d]] = [a,b,c,d] [a|[]] = [a] []-oznacza listę pustą UnifyWithResult [X|Y][a,b,c,d]X=a, Y=[b,c,d] [X|Y][a]X=a, Y=[]

Najciekawsze przykłady z wieloma elementami w head/tail, nie zawsze jest to jeden element! np.:[a,b,c|[d,e,f]] = [a,b,c,d,e,f] UnifyWithResult [X,Y|Z][a,b,c]X=a, Y=b, Z=[c] [X,Y|Z][a,b,c,d]X=a, Y=b, Z=[c,d] [X,Y,Z|A][a,b,c]X=a, Y=b, Z=c, A=[] [X,Y,Z|A][a,b]fails

Przykład Program: third_element([A,B,C|Rest],C). – definicja listy Wywołanie: 1) third_element([a,b,c,d,e,f],X). 2) third_element([a,b,Y,d,e,f],c). Wynik: 1) X = c 2) Y = c

Błąd podczas kompilacji: Singleton variables: [A,B,Rest] Powyższy błąd jest spowodowany tym, iż mamy program w postaci: third_element([A,B,C|Rest],C). Gdzie elementy A,B,Rest nie są nigdzie używane i nie posiadają wartości, jeżeli takich zmiennych nie potrzebujemy możemy zastąpić je znakiem _ wtedy wspomniany błąd znika tj.: third_element([_,_,C|_],C).

Zadanie, sprawdzić czy pierwsze dwa elementy są jednakowe: Program: takie_same([A,A,_|_]). Wywałania: 1) takie_same([a,b,c,d,e,f]). 2) takie_same([a,a,c,d,e,f]). 3) takie_same([a,X,c,d,e,f]). Wyniki: 1) false 2) true 3) X=a W 3. przypadku do zmiennej X przypisana została wartość pierwszego elementu

Zadanie, zamienić pierwsze dwa elementy listy i zwrócić pozostałe Program takie_same([A,B|Z],[B,A|Z]). Wywołanie 1)takie_same([x,i,c,d],K) 2)takie_same([x,[1,2,3],c,d],K). Wynik 1) K = [i, x, c, d] 2) K = [[1, 2, 3], x, c, d]

Listy jako rekordy Lista może przechowywać dane w postaci rekordów, dla przykładu przechowajmy dane osobowe: ['Michael Covington', '285 Saint George Drive', 'Athens', 'Georgia', '30606']

Najważniejszą różnicą jest fakt, że liczba elementów listy nie musi być z góry określona a elementy list nie muszą być danego typu co daje możliwość zapisanie np. daty urodzenie i jednocześnie nazwiska. Lista może zawierać inną listę jak wcześniej wspomnieliśmy dla przykładu nazwisko osoby, dzieci, szkoła: [ `Adam Nowak `, [`Marta`, `Maciek`, `Ada`], `Uniwersytet Łódzki`]

Listy można użyć również jako tablicy np. do przechowania macierzy: [[1,2,3], [4,5,6], [7,8,9]] Należy pamiętać jednak, że czas dostępu do elementu na liście jest zależny od odległości elementu od początku listy, ponieważ komputer musi przejrzeć całą listę od początku aby znaleźć potrzebny nam element w przypadku tablicy czas dostępu do danej jest zawsze taki sam.

Rekurencja a listy Nie zawsze możemy jasno określić ile elementów będzie miała nasza lista wtedy z pomocą przychodzi nam rekurencja. Weźmy pod uwagę takie zadanie, mamy sprawdzić czy X jest elementem listy Y, oczywiście nie wiemy z góry ile elementów ma lista Y, nie możemy w tym przypadku użyć skończonej liczby predeterminowanych pozycji, musimy przeszukiwać tak długo listę, aż nie znajdziemy elementu X lub nie skończą się dane do przeszukiwania – lista Y. Należy również obsłużyć przypadek w którym list Y będzie pusta.

Program: member(X,[X|_]) member(X,[_|Ytail]) :- member(X,Ytail) Wywołanie: 1) member(c,[a,b,c]). - true 2) member(f,[a,b,c]). – false Schemat nie pasuje do klauzuli 1 więc program kontynuuje działanie w drugim „przebiegu” wywołane jest member(c,[b,c]). Idąc dalej otrzymamy member(c,[c]) w tym przypadku [c]=[c|[]] tak więc otrzymamy wartość true.

Przeliczanie elementów listy Zakładamy że lista jest pusta List_length([],0). W innym przypadku pomiń pierwszy element i policz liczbę pozostałych w Tail, algorytm działa również rekurencyjnie, ponieważ żeby policzyć całość początkowo liczy elementy mniejszej listy. Kod: list_length([],0) list_length([_|Tail],K) :- list_length(Tail,J), K is J + 1. ?- list_length([a,b,c],K0). ?- list_length([b,c],K1). ?- list_length([c],K2). ?-listl_ength([],0). ?- K2 is 0+1. ?- K1 is 1+1. ?- K0 is 2+1.

Łączenie list Do łączenie list nie możemy użyć znaku „|”, wynikiem nadal byłaby list w liście dla przykładu weźmy [a,b,c] z [d,e,f], aby uzyskać [a,b,c,d,e,f] W momencie kiedy użyjemy „|” otrzymamy następujący wynik: [[a,b,c],d,e,f] Na początek zajmijmy się warunkiem ograniczającym, gdyż lista ewentualnie zostanie pusta. append([],X,X). Rekurencyjna klauzula : append([X1|X2],Y,[X1|Z]) :- append(X2,Y,Z). Weź pierwszy element pierwszej listy(nazwij X1) Rekurencyjnie dołącz ogon pierwszej listy do całej drugiej listy. Nazwij rezultat Z. Dodaj X1 do początku Z.

Rekurencyjne odwracanie listy 1.Podziel oryginalną listę na head(głowę) i tail(ogon). 2.Rekurencyjnie odwrócić tail(ogon) oryginalnej listy. 3.Stworzyć liste której jedyne elementy są head(głową) oryginalnej listy. 4.Powiązać odwrócony tail(ogon) oryginalnej listy z listą stworzoną w kroku 3. reverse([],[]). reverse([Head|Tail], Result) :- reverse(Tail,ReversedTail), append(ReversedTail,[Head],Result).

Ciągi znaków W Prologu można reprezentować ciagi znaków na 3 sposoby: -Jako atom. Atomy są kompaktowe ale ciężko nimi manipulować -Jako lista kodów ASCII -Jako lista jednoznakowych atomów. Wpisując słowo „abc”, Prolog interpretuje to jako następujące kody ASCII [97,98,99]. Teoria z książki mówi, że problemem jest wyświetlenia samych znaków ponieważ przy użycia funkcji write lub display otrzymamy liste numerów ASCII zamiast napisu. Nie zauważyliśmy tego, ponieważ kompilator w naszej wersji zwraca właściwy już napis.

Zakładając jednak, że jest inaczej należy użyć listy w następujący sposób: write_str([Head|Tail]) :- put(Head), write_str(Tail). write_str([]). -- instrukcja put zamienia kod ASCII na literę Rekurencja jest prosta do śledzenia. Jeżeli string nie jest pusty (tak więc będzie się zgadzał [Head|Tail]) wypisze pierwszą pozycjie i powtórz procedure dla pozostałych pozycji. Kiedy String stanie się pusty, zakończ powodzeniem bez kolejnych akcji. Stringi są listami w każdym sensie słowa i kazda lista technik przetwarzania może być na nich użyta. Tak więc reverse odwróci string-a, append zwiąże lub podzieli string itd..