PROJEKT BADAWCZY W GRUPIE „KRASNALE” 3-4 LATKI LUTY 2015r. „MYDŁO”
WPROWADZENIE I PERWSZY ETAP PROJEKTU Dzieci podczas zabawy tropiącej wyszukiwały mydła i układały je do swoich grup, przeliczały je . Dzieci odruchowo wąchały każde mydło. Stwierdziły, że pachną różnie , jedne ładnie inne brzydko. To nasunęło pomysł by zrealizować projekt badawczy o mydle. Nauczycielka zadawała dzieciom pytania „Czy chciałyby dowiedzieć się dlaczego mydła mają różny zapach?” Poinformowała dzieci, że można dowiedzieć się różnych ciekawostek o mydle realizując projekt badawczy. Ponieważ dzieci nie realizowały jeszcze projektu wyjaśniła, że samodzielnie będą robić eksperymenty by dokładanie poznać mydło. Dzieci zgodziły się bez zastanowienia.
POSZUKIWANIE SKARBÓW
KTÓRA GRUPA WYGRAŁA?
ZABAWY WOKÓŁ TEMATU WĄCHANIE
PRZELICZANIE
SEGREGOWANIE Według rodzajów mydeł Ze względu na kształty i kolory
Co my tu mamy? Mydło w kształcie kwiatków.
SIATKA PYTAŃ
Dzieci chętnie przynosiły różne mydła do przedszkola i w ten sposób powstał kącik mydlany. Dzieci oglądały , segregowały i wąchały mydła. Wszystkie rozpakowały.
KĄCIK MYDLANYCH CIEKAWOSTEK
„MYDŁO” – szkice ołówkiem „MYDŁO” – szkice ołówkiem. Zadaniem dzieci było odwzorowanie kształtu mydła. To nie takie proste. Udało się.
II FAZA SZUKANIE ODPOWIEDZI NA PYTANIA Dzieci podczas doświadczeń , w praktyce szukały odpowiedzi na pytania zawarte w siatce.
Dlaczego mydło się pieni? Czy woda się pieni?
Nie, bo jest twarda. Może utrzymać szpilki na swojej powierzchni A co robi mydło? Mydło rozluźnia wodę i szpilka opada na dno.
Twarda woda tworzy okrągłe krople , gdy dotkniemy kroplę mydłem rozluźni się i rozpłaszczy
Sprawdzamy naszą wiedzę w literaturze
A oto dowód. Kropla bez mydła pozostała okrągła.
Gry woda jest luźna może się rozciągać i tworzą się bańki.
Uczymy się puszczać bańki mydlane
Trzeba dmuchać powoli. Im wolniej tym więsza bańka.
Zabawy rytmiczne Klaśniemy gdy bańka pęknie Moje – twoje, przekładanie mydła w rytm muzyki
Odpoczywamy słuchając relaksującej muzyki i oglądamy bańki.
Praca plastyczna z wykorzystaniem kolorowych baniek Praca plastyczna z wykorzystaniem kolorowych baniek. Będzie wspaniałe tło do pracy plastycznej
„Mydło wszystko umyje” – uczymy się piosenki
Nie jest śliskie. Dlaczego? Potrzebna jest woda. Dlaczego mydło wypada z wanny? Bo jest śliskie. Sprawdzamy to organizując mydlane wyścigi Nie jest śliskie. Dlaczego? Potrzebna jest woda.
Dlaczego mydło wypada w wannie. Bo jest śliskie Dlaczego mydło wypada w wannie? Bo jest śliskie. Sprawdzamy to organizując mydlane wyścigi Po suchej powierzchni Po mokrej powierzchni
Na mokrej powierzchni mydło ma większy poślizg
Emocje sięgały zenitu
„ZAKUPY W DROGERII” – zajęcia matematyczne W naszym sklepie jest 5 mydeł niebieskich i 5 żółtych Trzeba je ułożyć równo na półce.
Przelicz i dodaj. Trzeba bardzo uważać
Zgubiliśmy mydło . Co to będzie? Będzie mniej. Dobrze.
Wiesz , która to cyfra? Ile jest mydełek?
MYDŁO SŁUŻY DO MYCIA.
Do czego służy mydło? Czy tylko do mycia? Ciekawe! Co to jest? ( mąka, cukier, proszek, wiórki kokosowe ,śnieg) A jak pachnie?
Czy wiecie jak powstają? (pokruszone, zmydlone) To jest mydło. A dokładnie płatki mydlane FAJNA ZABAWA
Fajna zabawa
Będzie jeszcze lepsza.
Jak myślicie co będziemy robić? WIELKIE PRANIE Najpierw rozpuścimy płatki mydlane
A TERAZ PIERZEMY
UDASŁO SIĘ – CZYSTE. Mydło służy też do prania
DOBRA ROBOTA!!!
Mydlane przebiśniegi- zajęcia plastyczne
Zabawa taneczna z wykorzystaniem szarf do muzyki klasycznej Bańki w tańcu Zabawa taneczna z wykorzystaniem szarf do muzyki klasycznej
Kolorowe bańki – karty pracy
PRACA PLASTYCZNA ZESPOŁOWA Tworzenie swojej postaci w ruchu z figur geometrycznych Malowanie tła za pomocą wałków
Doklejanie włosów, oczu i elementów twarzy
„Pani jak się skacze?” Naklejanie baniek z płyt CD
Malowanie kwiatów za pomocą widelca
I GOTOWE
WYCIECZKA DO DROGERII
Pytania do eksperta Podziękowanie za miłe przyjęcie dla pani ekspedientki
Słodki poczęstunek – nie zapominamy o „magicznych” słowach
NASZE MYDEŁKA
Produkujemy mydło Czym ozdobimy nasze mydełko? Każdy decyduje sam.
Obserwujemy rozpuszczoną glicerynę Dodajemy różne barwniki i zapachy
Ja też chcę czerwoną!! Wlewamy do foremek kolorową i pachnącą glicerynę
Pokaż swoje mydełko? Wyciągamy z foremek
Gra planszowa podsumowanie wiadomości
Dwie drużyny
Nie wystarczy dotrzeć do mety . Za dobrze udzielona odpowiedź drużyna dostaje dukat. Warto się starać.
Sprawnie liczymy. Pod planszą są ukryte pytania.
Niektórzy się denerwują.
Pytania i zadania wymagały wysiłku umysłowego, ale również sprawności fizycznej.
Dotarliśmy do skarbu. Co jest w tym pudełku?
Przeliczamy zdobyte dukaty. Brawo jest remis.
Nasz skarb To mydełka w kształcie ciastek ( czekoladowo- waniliowe) - pycha
Zrobimy prezenty dla przedszkolaków i personelu Zrobimy prezenty dla przedszkolaków i personelu. Zabieramy się za pakowanie. Wszyscy pomagają
Robimy wycieczkę po przedszkolu
Odwiedzamy żłobek
I przedszkolaków
Co wiemy o mydle? Oj dużo!!! – odpowiadamy na pytania z siatki .
Dziękujemy za uwagę – grupa „krasnale”