Projekt „AS KOMPETENCJI” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
mgr inż. Ryszard Chybicki Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
Advertisements

Rachunek prawdopodobieństwa 2
Zmienne losowe i ich rozkłady
ZLICZANIE cz. I.
Dane informacyjne Nazwa szkoły: Zespół Szkół Technicznych w Kole
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
ZLICZANIE cz. II.
Zliczanie III.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gimnazjum i Liceum im. Michała Kosmowskiego w Trzemesznie. ID grupy: 97_59_MF_G1 Opiekun: Aurelia Tycka-
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Międzyszkolna Grupa Projektowa
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Elementy kombinatoryki
Rachunek prawdopodobieństwa 1
1.
„Zbiory, relacje, funkcje”
Wykład 3 Wzór Bayesa, cd.: Wpływ rozkładu a priori.
12 grudnia 2001Matematyka Dyskretna, Elementy Kombinatoryki G.Mirkowska, PJWSTK 1 Wykład 11 Elementy Kombinatoryki.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa c.d.
Elementy Kombinatoryki (c.d.)
Wzory ułatwiające obliczenia
Matematyka.
Prawdopodobieństwo.
mgr Anna Walczyszewska
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół budowlanych im. Kazimierza Wielkiego w Szczecinie ID grupy: 97/26_mf_g1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Dane informacyjne Nazwa szkoły:
KOMBINATORYKA Zaczynamy……
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Podstawy analizy matematycznej II
A. Sumionka. Starodawna gra marynarska; Gra dwu i wieloosobowa; Gracze wykonują ruchy naprzemian; Złożona ze stosów, w których znajduje się pewna ilość
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Kombinatoryka w rachunku prawdopodobieństwa.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE 97_10_MF_G1 i 97_93_MF_G1 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DOŚWIADCZENIA LOSOWE.
ELEMENTY KOMBINATORYKI
Ile rozwiązań może mieć układ równań?
HARALD KAJZER ZST nr 2 im. Mariana Batko
KONKURS ZANIM ROZPOCZNIEMY PREZENTACJĘ ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W KONKURSIE NA NAJSZYBSZE ROZWIĄZANIE UKŁADU RÓWNAŃ.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Lepiej kombinować, czy wariować? Adam Kiersztyn Patrycja Jędrzejewska.
Rachunek prawdopodobieństwa pomaga obliczyć szansę zaistnienia pewnego określonego zdarzenia.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Wyrażenia algebraiczne
Zdarzenia losowe. Opracowanie: Beata Szabat. Zdarzenia losowe. Często w życiu codziennym używamy określeń: - to jest bardzo prawdopodobne, - to jest mało.
Rozwiązywanie układów równań Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
Zapis prezentacji:

Projekt „AS KOMPETENCJI” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

ID grupy: 97/2 _MF_G2 Opiekun: Mariola Freyter Kompetencja: MATEMATYCZNO – FIZYCZNA Temat projektowy: KOMBINATORYKA W RACHUNKU PRAWDOPODOBIEŃSTWA Semestr IIi / rok szkolny : 2010 / 2011

Prezentacja zawiera : Trochę historii i definicję kombinatoryki. Regułę mnożenia. Regułę dodawania. Permutacje. Kombinacje. Wariacje bez powtórzeń i z powtórzeniami. Przykłady zadań z rozwiązaniami. Chcielibyśmy, aby prezentacja pomogła naszym kolegom zrozumieć podstawy kombinatoryki.

Kombinatoryka Jest efektem zamiłowania pewnego francuskiego szlachcica do gry w kości… Ten nałogowy hazardzista poprosił znakomitego francuskiego matematyka Blaise Pascala o obliczenie prawdopodobieństwa wygrania w wymyślonej przez siebie odmianie gry w kości. Pascal problem rozwiązał. Tak zgubny nałóg stał się przyczynkiem do powstania teorii prawdopodobieństwa… Blaise Pascal (1623 – 1662 )

Na wiek przed Pascalem grami hazardowymi zajmował się Geronimo Cardano – włoski lekarz, fizyk i matematyk. W książce „Liber de ludo aleae” przedstawił pierwsze systematyczne obliczenia prawdopodobieństw. Do rozwoju teorii prawdopodobieństwa przyczynili się także znakomici matematycy : Bernoulli, Laplace, Poisson, Gauss i inni. Geronimo Cardano ( 1501 – 1576 )

Kombinatoryka stanowi jeden z działów matematyki dyskretnej. Matematyka dyskretna - zbiorcza nazwa wszystkich działów matematyki, które zajmują się badaniem struktur nieciągłych, to znaczy zawierających zbiory co najwyżej przeliczalne (tzw. dyskretne). Niektóre z tych działów to: algebra liniowa, kombinatoryka, kryptografia, logika matematyczna. Kombinatoryka posługuje się terminologią, która nie występuje w innych działach matematyki, stąd pozorna jej odrębność. Najważniejszym jej zadaniem jest konstruowanie spełniających pewne określone warunki odwzorowań jednego zbioru skończonego w drugi oraz znajdowanie wzorów na liczbę tych odwzorowań. Kombinatoryka to teoria obliczania liczby elementów zbiorów skończonych.

Przykład: Szkolny sklepik oferuje uczniom na śniadanie: 3 rodzaje kanapek oraz 2 rodzaje napojów. Ile różnych zestawów złożonych z kanapki i napoju może zamówić uczeń? Schemat rozwiązania można przedstawić na „drzewku”: Wprowadźmy oznaczenia: K₁, K₂, K₃ - rodzaje kanapek K₁ K₂ K₃ N₁, N₂ - rodzaje napojów N₁ N₂ N₁ N₂ N₁ N₂ Wybór zestawu może przebiegać w dwóch etapach: I etap : wybieramy kanapkę, II etap : wybieramy napój ( kolejność może być odwrotna). Kanapkę można wybrać na 3 sposoby i do każdej kanapki napój na 2 sposoby. Zatem liczba wszystkich wyników wyboru wynosi 3·2. Odp. W sklepiku można zakupić 6 różnych zestawów śniadaniowych.

Przykład : Dziecko składa „ ludziki ” z klocków Lego. Ile różnych postaci może złożyć, jeśli ma do dyspozycji : 5 różnych główek, 6 nakryć głowy, 7 korpusów i 4 pary nóg? Odp. Z takiego zestawu części można złożyć 5 · 6 · 7 · 4, czyli 840 różnych postaci. Jeżeli wykonywany przez nas wybór przebiega w dwóch ( n ) etapach i w I etapie możemy podjąć decyzję na k₁ sposobów, zaś w II etapie - na k₂ sposobów ( itd., zaś w ostatnim etapie na sposobów ), to liczba wszystkich wyników naszego wyboru jest równa k₁ · k₂ (k₁ · k₂ ·…· ). Jest to tzw. reguła mnożenia.

Przykład: W Empiku podobają nam się 3 książki i 4 płyty. Na ile sposobów możemy zrobić sobie prezent, jeżeli : a)zaplanowaliśmy kupno 1 płyty i 1 książki; b)stać nas na zakup 1 płyty albo 1 książki ? W przypadku a) wybieramy 1 książkę spośród 3 i do niej 1 płytę spośród 4, czyli mamy 3 · 4 = 12 możliwych zestawów. Zastosowaliśmy regułę mnożenia. W podpunkcie b) kupujemy 1 rzecz : musimy wybrać: 1 książkę mając 3 możliwości albo 1 płytę spośród 4. Zakup zrobimy na = 7 sposobów. Wykorzystaliśmy intuicyjnie regułę dodawania.

Reguła dodawania : Jeżeli zbiór wszystkich wyników wyboru możemy podzielić na 2 rozłączne podzbiory i w pierwszym podzbiorze jest k₁ wyników, zaś w drugim podzbiorze jest k₂ wyników, to wszystkich wyników jest k₁ + k₂. Regułę dodawania można uogólnić na większą liczbę parami rozłącznych podzbiorów.

Permutacje Permutacją zbioru n-elementowego nazywamy każdy n-wyrazowy ciąg utworzony ze wszystkich elementów tego zbioru. Z trzech danych elementów: a, b, c, można utworzyć następujące permutacje: (a, b, c), (a, c, b), (b, a, c), (b, c, a), (c, a, b), (c, b, a). Permutacja spełnia następujące warunki: - każda permutacja obejmuje wszystkie dane elementy, - istotna jest tylko kolejność elementów permutacji. Z permutacjami zbioru mamy do czynienia wówczas, gdy porządkujemy elementy tego zbioru. Permutacja to każde ustawienie wszystkich elementów zbioru w dowolnej kolejności. Liczba permutacji zbioru złożonego z n elementów jest równa n!. P n = n!

Przykłady permutacji Wszystkie możliwe permutacje 3-elementowego zbioru {,, } to : Pierwsze miejsce w ciągu mogliśmy uzupełnić na 3 sposoby, drugie – na dwa, a na ostatnim mieliśmy tylko 1 możliwość. Zatem liczba tych permutacji wyniosła : 3 · 2 · 1 = 6

Liczba permutacji P Gdy tworzymy permutację zbioru n-elementowego, pierwszy element możemy wybrać na n sposobów, drugi na n-1 sposobów, trzeci na n-2 itd. Liczba wszystkich takich permutacji wynosi :

Przykład: Na ile sposobów można posadzić w kolejce 5 osób? 5·4·3·2·1 = 5! = 120

Przykład : Ile różnych wyrazów, mających sens lub nie, można utworzyć z liter wyrazu matematyka, przestawiając ich kolejność? Jeżeli ma znaczenie kolor powtarzającej się litery, np. MATEMATYKA, to takich ustawień jest 10 !, ( bo na 10 miejscach przestawiamy 10 liter). Jednak MATEMATYKA, czy MATEMATYKA czytamy tak samo - niezależnie od koloru litery M, więc należy liczbę wcześniej wyznaczonych ustawień podzielić przez liczbę permutacji zbioru dwuelementowego P 2 =2!, ze względu na powtarzającą się na dwóch miejscach literę M; następnie znowu podzielić przez 2! z powodu powtarzającej się dwukrotnie litery T, oraz podzielić przez 3 !, bo litera A powtarza się trzy razy. Ostatecznie można utworzyć różnych wyrazów.

Kombinacje Kombinacją k-elementową utworzoną ze zbioru n-elementowego (k ≤ n) nazywamy każdy k-elementowy podzbiór tego zbioru. Z trzech danych elementów: a, b, c, można utworzyć następujące dwuelementowe kombinacje: {a, b}, {a,c}, {b, c}. Kombinacje spełniają następujące warunki: -obejmują jedynie określoną liczbę k spośród danych n elementów. - nie jest istotna kolejność elementów kombinacji. Kombinacja, to jedna z możliwości wyboru kilku elementów z większego zbioru, przy czym kolejność wyboru elementów nie ma znaczenia. Dwa podzbiory złożone z tych samych elementów, a różniące się tylko ich porządkiem, stanowią tę samą kombinację. Liczba k-elementowych kombinacji zbioru n-elementowego wyraża się wzorem:

Przykład: Na ile sposobów można wybrać trzyosobową komisję z grupy 6 osób? Każda taka komisja to trzyelementowy podzbiór wybrany ze zbioru 6 osób, zatem jest to 3-elementowa kombinacja zbioru 6-elementowego. Liczbę tych kombinacji obliczamy ze wzoru :

Przykład: Na zajęcia przyszło 14 osób; witają się podając sobie ręce. Ile nastąpi powitań? Osoby witają się podając sobie ręce w parach, więc będzie tyle powitań, ile można utworzyć różnych par : czyli 2-elementowych kombinacji zbioru 14-elementowego. Uścisków będzie :

Wariacje bez powtórzeń Wariacją k-wyrazową bez powtórzeń utworzoną ze zbioru n-elementowego (k ≤ n) nazywamy każdy k-wyrazowy ciąg różnych elementów z tego zbioru. Z trzech danych elementów: a, b, c, można utworzyć następujące dwuelementowe wariacje bez powtórzeń : (a, b), (a, c), (b, a), (b, c), (c, a), (c, b). Wariacje spełniają następujące warunki: -obejmują jedynie określoną liczbę k spośród danych n elementów, -istotna jest kolejność elementów wariacji. Z k-wyrazowymi wariacjami bez powtórzeń zbioru złożonego z n elementów mamy do czynienia, gdy k razy wybieramy bez zwracania po jednym elemencie z danego zbioru. Liczba k-wyrazowych wariacji bez powtórzeń zbioru n-elementowego wyraża się wzorem:

Przykład: Ile trzycyfrowych liczb o różnych cyfrach można utworzyć z cyfr : 1,2,3,4,5,6,7 ? Kolejność wybieranych cyfr jest istotna i żadna z nich nie może się powtarzać; tworzymy więc trójelementowe różnowartościowe ciągi, w których wyraz pierwszy (cyfrę setek) możemy wybrać na 7 sposobów (bo tyle jest cyfr do dyspozycji), wyraz drugi ( cyfrę dziesiątek) – na 6 sposobów ( cyfry setek nie można użyć drugi raz) i wreszcie cyfrę jedności (ostatni wyraz ciągu) - na 5 sposobów. Odp. Z podanych cyfr można utworzyć 7·6·5 = 210 trzycyfrowych liczb o niepowtarzających się cyfrach.

Rozwiązaliśmy zadanie nie korzystając ze wzorów, a tworzyliśmy różnowartościowy 3-wyrazowy ciąg spośród 7-elementowego zbioru cyfr. Zgodnie z definicją były to 3-wyrazowe wariacje zbioru 7-elementowego. Takich wariacji jest : Teraz policzmy, ile byłoby trzycyfrowych liczb o różnych cyfrach, jeżeli cyfry moglibyśmy wybierać ze zbioru { 0,1,2,3,4,5,6 }? Zbiór nadal jest 7-elementowy, a ciąg 3-wyrazowy i różnowartościowy; tylko mamy kłopot z cyfrą 0 - nie może być cyfrą setek.

Przykład: Ile można utworzyć trzycyfrowych liczb o różnych cyfrach, jeżeli dysponujemy cyframi ze zbioru { 0,1,2,3,4,5,6 }? I sposób: Tworzymy 3-wyrazowe różnowartościowe ciągi spośród 7 elementów zbioru ( nie przejmując się zerem jako cyfrą setek, bo te ciągi odejmiemy od liczby wszystkich). Jest ich: Teraz policzymy, w ilu ciągach spośród powyższych 0 jest pierwszym wyrazem – jest ich tyle, ile 2-wyrazowych (uzupełniamy tylko cyfry dziesiątek i jedności) ciągów utworzonych ze zbioru 6-elementowego {1,2,3,4,5,6}, czyli: Ostatecznie takich liczb jest: 210 – 30 = 180.

Przykład: Ile można utworzyć trzycyfrowych liczb o różnych cyfrach, jeżeli dysponujemy cyframi ze zbioru { 0,1,2,3,4,5,6 }? II sposób: Musimy uzupełnić 3 miejsca w 3-wyrazowym ciągu tak, aby cyfry się nie powtarzały i na pierwszym miejscu nie stało 0 : pierwszy wyraz ciągu wybieramy spośród cyfr 1,2,3,4,5 i 6, więc na 6 sposobów, cyfra teraz wybrana nie będzie już uwzględniana przy wyborze cyfry dziesiątek (cyfry nie mogą się powtarzać), za to musimy wziąć pod uwagę 0 – zatem cyfrę dziesiątek znowu wybieramy na 6 sposobów, zaś cyfrę jedności – na 5 sposobów – po wyborze cyfr setek i dziesiątek dysponujemy tylko pięcioma cyframi. Zgodnie z regułą mnożenia liczb spełniających warunki zadania jest : 6·6·5 = 180.

Wariacje z powtórzeniami Wariacją k-wyrazową z powtórzeniami utworzoną ze zbioru n-elementowego nazywamy każdy k-wyrazowy ciąg różnych lub nie różniących się elementów z tego zbioru. Z trzech danych elementów: a, b, c, można utworzyć następujące dwuelementowe wariacje z powtórzeniami: (a, a), (a, b), (a, c), (b, a), (b, b), (b, c), (c, a), (c, b), (c, c). Z k-wyrazowymi wariacjami z powtórzeniami zbioru n-elementowego mamy do czynienia wówczas, gdy k razy wybieramy po jednym elemencie ze zwracaniem z danego zbioru. Liczba k-wyrazowych wariacji z powtórzeniami zbioru n-elementowego wyraża się wzorem:

Przykład: Wykonujemy dwa rzuty monetą. Ile różnych wyników możemy otrzymać? Łatwo wypisać wszystkie możliwości : (O,O), (O,R), (R,O), (R,R), gdzie O oznacza wypadł orzeł, zaś R – wypadła reszka. Różnych wyników jest 4. Przykład: Wykonujemy trzy rzuty monetą. Ile różnych wyników możemy otrzymać? Nadal wypisanie wszystkich możliwości nie sprawia kłopotów : (O,O,O),(O,O,R),(O,R,O),(R,O,O),(O,R,R),(R,O,R),(R,R,O),(R,R,R). Szybciej można policzyć ich ilość : za pierwszym rzutem są 2 możliwości, za drugim znowu 2 i za trzecim też 2, czyli. Tworzyliśmy 3-wyrazowe ciągi używając dwóch elementów: O albo R. Elementy mogły (a nawet musiały) się powtarzać. Gdyby rzutów było n, wyników uzyskalibyśmy.

Przykład: Rzucamy dwiema kostkami do gry. Ile jest takich wyników, w których suma oczek jest podzielna przez 5? ( 1, 1 )( 1, 2 )( 1, 3 )( 1, 4 )( 1, 5 )( 1, 6 ) 2( 2, 1 )( 2, 2 )( 2, 3 )( 2, 4 )( 2, 5 )( 2, 6 ) 3( 3, 1 )( 3, 2 )( 3, 3 )( 3, 4 )( 3, 5 )( 3, 6 ) 4( 4, 1 )( 4, 2 )( 4, 3 )( 4, 4 )( 4, 5 )( 4, 6 ) 5( 5, 1 )( 5, 2 )( 5, 3 )( 5, 4 )( 5, 5 )( 5, 6 ) 6( 6, 1 )( 6, 2 )( 6, 3 )( 6, 4 )( 6, 5 )( 6, 6 ) I rzut II rzut Wyrzucenie ścianki z 1 oczkiem oznaczamy symbolem 1, itd. W tabeli mamy przedstawione wszystkie możliwe wyniki rzutów, każdy wynik to 2-wyrazowy ciąg, w którym elementy zbioru 6-elementowego mogą się powtarzać – wyników jest tyle, ile 2-wyrazowych wariacji z powtórzeniami zbioru 6-elementowego, czyli 6²=36. Nas interesują tylko te, w których suma oczek jest podzielna przez 5. W tabeli zaznaczyliśmy je przez podkreślenie, takich wyników jest 7.

Aby ułatwić sobie korzystanie ze wzorów przy rozwiązywaniu zadań można skorzystać z algorytmu postępowania :

Przykłady zadań z rozwiązaniami Zad.1 Na ile sposobów można posadzić 6 osób przy okrągłym stole ? Zadanie ma dwa rozwiązania w zależności od tego czy : a)ważne jest krzesło, na którym osoba siedzi; b)ważny jest tylko sąsiad. W przypadku a) sadzając pierwszą osobę mamy do wyboru 6 krzeseł, drugą – 5 krzeseł, itd. Mamy więc 6·5·4·3·2·1 = 6! = 720 możliwości. Gdy ważny jest tylko sąsiad, a nie krzesło na którym się siedzi – przypadek b) - możliwości jest 6 razy mniej; bo wszyscy trzymając się za ręce i jednocześnie przesiadając się na kolejne krzesło np. w lewo 6 razy mają tych samych sąsiadów, poprzedni wynik trzeba więc podzielić przez 6 :

Zad.2 Na ile sposobów można z talii 52 kart wyciągnąć 13 kart tak, aby wśród nich były: a) dokładnie 3 asy; b) 2 asy i 2 damy; c) co najmniej 3 króle ? Rozwiązanie: a)Wśród 13 kart mamy 3 asy wybrane spośród 4 oraz 10 kart nie-asów – wybranych spośród 48 kart nie-asów występujących w talii. Mamy zatem możliwości. b) 2 asy wybieramy spośród 4 asów, 2 damy spośród 4 dam, a brakujące 9 kart bierzemy spośród = 44 pozostałych kart. Możliwości jest więc :. c) Wyciągnąć co najmniej 3 króle oznacza dwa rozłączne przypadki: 3 króle i 10 nie-króli lub 4 króle i 9 nie-króli. Jest więc sposobów wyboru.

Zad.3 Ile dzielników ma liczba ? Rozwiązanie : Liczbę można przedstawić jako 9·10³ = 3²·2³·5³. Każdy dzielnik ma zatem postać :, gdzie. Ponieważ przyjmuje 3 wartości; przyjmują po 4 wartości, więc liczba ma 3 · 4 · 4 = 48 dzielników.

Zad.4 Pięć osób wsiada do windy na parterze 10-ciopiętrowego wieżowca. Na ile sposobów mogą oni opuszczać windę, jeśli : a) każdy wysiądzie na innym piętrze; b) mogą wysiąść na dowolnym piętrze; c) wszyscy wysiądą na dwóch piętrach ? Rozwiązanie : a)Pierwsza osoba ma 10 możliwości wyboru, druga – 9, trzecia 8, czwarta – 7, a piąta – 6. Układamy 5-wyrazowe różnowartościowe ciągi – wariacje bez powtórzeń. Zatem jest 10 · 9 · 8 · 7 · 6 = możliwości. b)Każda osoba ma 10 możliwości wyboru, zatem wszyscy pasażerowie mogą opuścić windę na 10⁵ sposobów – wariacje z powtórzeniami. c)Najpierw trzeba wybrać 2 piętra, na których wysiądą pasażerowie (są to 2-elementowe kombinacje zbioru 10-elementowego);potem policzyć, na ile sposobów osoby mogą opuścić windę (każdy wybiera 1 piętro z dwóch – wariacje z powtórzeniami; trzeba odjąć te 2 ciągi, gdy wszyscy zdecydują się na to samo piętro z dwóch możliwych) :

Zad.5. W turnieju karate rozegrano 55 walk. Każdy walczył z każdym dokładnie raz. Ilu zawodników brało udział w turnieju? Rozwiązanie: Niech n oznacza liczbę zawodników, oczywiście. Rozegranych walk było tyle, ile 2-elementowych kombinacji zbioru n-elementowego. Otrzymujemy równanie : Odp. W turnieju brało udział 11 zawodników.

W trakcie pracy nad prezentacją korzystaliśmy z następujących zasobów: %C5%84_z_zakresu_matematyki Włodzimierz Krysicki, Poczet wielkich matematyków, Nasza Księgarnia, Warszawa 1975 Danuta i Marek Zakrzewscy, Rachunek prawdopodobieństwa, Quadrivium 1994 Marcin Kurczab, Elżbieta Kurczab, Elżbieta Świda, Matematyka Podręcznik do liceów I techników, Oficyna Edukacyjna * Krzysztof Pazdro, Warszawa 2010 Stanisław Kowal, 500 zagadek matematycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1975 Wszystkie zdjęcia umieszczone w prezentacji zostały wykonane przez uczestników naszej grupy projektowej. Dziękujemy za uwagę.

Projekt „AS KOMPETENCJI” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie