USPRAWNIANIE DZIECI Z WADAMI POSTAWY Małgorzata Busłowicz Klinika Rehabilitacji Dziecięcej UDSK w Białymstoku
CEL POSTĘPOWANIA KOREKCYJNEGO Likwidacja wady postawy lub zahamowanie jej dalszego rozwoju Przywrócenie prawidłowej postawy ciała
CELE ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH Wyrobienie nawyku prawidłowej postawy Zwiększenie zakresu ruchu w stawach Zwiększenie siły mięśniowej Wyrobienie silnego gorsetu mięśniowego
ZAKRES WYKORZYSTYWANYCH ĆWICZEŃ Ćwiczenia ogólnorozwojowe Ćwiczenia specjalne korygujące określoną wadę Ćwiczenia elongacyjne i antygrawitacyjne Ćwiczenia wyrabiające odruch prawidłowej postawy ciała Ćwiczenia oddechowe Gry i zabawy ruchowe Pływanie i ćwiczenia w wodzie
PONADTO Właściwa organizacja warunków życia Przestrzeganie zasad higieny pracy i wypoczynku Przestrzeganie zasad żywienia Umożliwienie dziecku ogólnej ruchliwości
USPRAWNIANIE W WADACH KLATKI PIERSIOWEJ
PROGRAM POSTĘPOWANIA WYRÓWNAWCZO- KOREKCYJNEGO 1. ćwiczenia ogólnorozwojowe, 2. ćwiczenia oddechowe, 3. ćwiczenia specjalne: - o charakterze kształtującym, odnoszące się do danego typu wady klatki piersiowej, - o charakterze wytrzymałościowym, rozwijające sprawność narządów wewnętrznych, 4. pływanie.
ĆWICZENIA ODDECHOWE mają na celu: nauczenie prawidłowego oddychania, zwiększenie pojemności życiowej płuc wzmocnienie mięśni oddechowych zwiększenie ruchomości klatki piersiowej.
USPRAWNIANIE W WADACH KOLAN
KOLANA SZPOTAWE- USPRAWNIANIE WSKAZANE: częste korzystanie ze świeżego powietrza i słońca czworakowanie celem wzmocnienia mięśni przyjmowanie korekcyjnego ustawienia kkd- kolana złączone, stopy oddalone PRZECIWWSKAZANE: zbyt wczesne stawianie dziecka w pozycji pionowej siad skrzyżny zbyt długie zabawy w pozycji stojącej nadwaga
Kolana koślawe- usprawnianie WSKAZANE: siad skrzyżny siad na krześle z rozstawionymi kolanami i złączonymi stopami jazda rowerem pływanie PRZECIWWSKAZANE długie chodzenie pozycja rozkroczna w czasie ćwiczeń, zabaw siad klęczny z podudziami i stopami na zewnątrz
USPRAWNIANIE W WADACH PLECÓW
POSTAWA JEST INDYWIDUALNĄ CECHĄ KAŻDEGO CZŁOWIEKA POSTAWA ZMIENIA SIĘ WRAZ Z ROZWOJEM OSOBNICZYM
SZKOŁA PLECÓW DLA DZIECI „lepiej zapobiegać niż leczyć”
KSZTAŁTOWANIE PRAWIDŁOWEJ POSTAWY DZIECKA WIEK NIEMOWLĘCY I PONIEMOWLĘCY -właściwa pielęgnacja noworodka -zapewnienie prawidłowego rozwoju- poczucia symetrii -zabezpieczenie symetrii dziecka w wózku, nosidełku lub foteliku samochodowym / unikanie nadmiernej kifotyzacji kręgosłupa/
KSZTAŁTOWANIE PRAWIDŁOWEJ POSTAWY DZIECKA WIEK NIEMOWLĘCY I PONIEMOWLĘCY nie wyprzedzanie rozwoju dziecka unikanie biernego sadzania kontrowersyjne „chodziki” stymulowanie spontanicznego i wszechstronnego rozwoju
KSZTAŁTOWANIE PRAWIDŁOWEJ POSTAWY DZIECKA WIEK SZKOLNY: -eliminowanie nieprawidłowych wzorców postawy i ruchu -ograniczanie siedzącego trybu życia -prawidłowe miejsce do odrabiania lekcji - noszenie bagażu szkolnego
PRAWIDŁOWE POZYCJE SIEDZĄCE
NIEPRAWIDŁOWE POZYCJE SIEDZIĄCE
NIEPRAWIDŁOWE POZYCJE SIEDZĄCE
ZA CIĘŻKI PLECAK, CZY ZA LEKKIE DZIECKO???
KSZTAŁTOWANIE NAWYKU PRAWIDŁOWEJ POSTAWY- REEDUKACJA POSTURALNA
1- WIEDZIEĆ Uświadomienie dziecku nieprawidłowej postawy- defektu Autokorekcja wizualna przed lustrem , a następnie czuciem proprioceptywnym Cel- osiągnięcie aktywnej postawy dziecka do procesu korekcji
2- CHIEĆ Umiejętność korygowania wady lokalnie i globalnie Nauczenie nowego nawyku ruchowego
3-CZUĆ Wyrabianie wytrzymałości posturalnej Zapewnienie prawidłowej ruchomości stawowej przy odpowiednim napięciu i sile mięśni Wyrobienie zdolności do długotrwałego utrzymywania postawy skorygowanej
4- UMIEĆ Utrwalenie prawidłowej postawy bez udziału ciągłej kontroli świadomości
ZAJĘCIA KOREKCYJNE W DOMU Są niezbędne Powinny być systematyczne Wykonywane pod kontrolą rodziców, po uprzednim instruktarzu Dziecko nie powinno być podczas ćwiczeń zmęczone
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ ! DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ. DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ. DZIDZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ.