Witamy na pokazach chemicznych 19,20.03.2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

I część 1.
SOLE W ŻYCIU CODZIENNYM
Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
Budowa atomu Adsorpcyjne właściwości węgla
Sodu, potasu, magnezu, wapnia, glinu, żelaza i miedzi.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Sucha destylacja węgla i jego produkty
Reakcje chemiczne Krystyna Sitko.
  OK konspekt z chemii.
WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNO-CHEMICZNE SOLI
ELEKTROLIZA Elektroliza jest to proces zachodzący wskutek przepływu prądu stałego przez roztwór elektrolitu lub elektrolit stopiony (termoelektroliza).
Chrom.
Mangan (Mn).
SIARKA I JEJ ZWIĄZKI Marek Skiba.
Andrzej Widomski Katarzyna Miłkowska Maciej Młynarczyk
Chemia Ogólna Wykład I.
Metale i stopy metali.
Chemia stosowana I temat: utlenianie i redukcja.
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Sole w rolnictwie.
Konkurs PAP i Min. Szk. Wyższ.
Chrom Klaudia Laks, 1bL Duże Koło Chemiczne, Liceum Akademickie w ZS UMK w Toruniu (2012/2013)
Nauka przez obserwacje
Sztuczki chemiczne Projekt realizowany w Zespole Szkół – Szkoła P{odstawowa i Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej pod opieką mgr inż. Lidii Tuszyńskiej i Centrum.
Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem
Budowa, właściwości, Zastosowanie, otrzymywanie
Temat: Reakcje strąceniowe
Wycieczka w chemię żywności
Budowa, otrzymywanie Zastosowanie, właściwości
Zajęcia z chemii – doświadczenia
Kalendarz 2011 Real Madryt Autor: Bartosz Trzciński.
Kalendarz 2011 Oto ciekawy kalendarz, który zaprojektował
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
Mangan i jego charakterystyka
1/34 HISTORIA BUDOWY /34 3/34 6 MAJA 2011.
Prezentacja semestralna – semestr trzeci
Doświadczenia Chemiczne
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
„Zaczarowany Świat Chemii”
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Repetytorium z chemii.
(C) Jarosław Jabłonka, ATH, 5 kwietnia kwietnia 2017
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
TROCHĘ MAGII I TAJEMNICZOŚCI
Kalendarz 2020.
OGIEŃ.
Potęga Eksperymentu.
Sole w Medycynie.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Szkola im. Wł. Syrokomli. Klasa 9c Rajmonda Maleckiego 2015 r.
Reakcja manganianu (VII) potasu z perhydrolem
CHEMIA OD KUCHNI.
Reakcje charakterystyczne w chemii organicznej – identyfikacja związków i grup funkcyjnych -Grupy hydroksylowe, -Grupa aldehydowa, -Grupa ketonowa -Grupa.
Wzory i równania reakcji chemicznych.
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Siarczan glinowy (tzw. ałun) wykorzystywany jest w rolnictwie, kosmetyce, jako środek garbujący skóry… Obliczyć skład procentowy (wagowo) wszystkich pierwiastków.
Właściwości wybranych soli i ich zastosowanie
Dlaczego bez tlenu nie byłoby życia na Ziemi?
Wodorotlenki i zasady -budowa i nazewnictwo,
Chrom i jego związki Występowanie chromu i jego otrzymywanie,
Magnez i jego związki Właściwości fizyczne magnezu
Ciekawe doświadczenia chemiczne. Cel projektu Zainteresowanie chemią jako przedmiotem.
Analiza jakościowa w chemii nieorganicznej – kationy
Metody otrzymywania soli
Zapis prezentacji:

Witamy na pokazach chemicznych 19,20.03.2009

POKAZY CHEMICZNE W przygotowaniu pokazów udział wzięli: MGR Bogusława Zygmunt MGR INŻ. Dymitr Malec Karolina Porada Joanna Wilk Dariusz Helit Mariusz Burek Kacper Krawczak Adrian Gnatek Mateusz Szeliga Rafał Maj

Chemia wybuchowa

Pokaz 1. BURZA W PROBÓWCE Dariusz Helit Odczynniki: Stężony kwas siarkowy Alkohol etylowy (denaturat) Manganian (VII) potasu

Pokaz 1. BURZA W PROBÓWCE Dariusz Helit Obserwacje: błyski w probówce suche trzaski

Pokaz 1. BURZA W PROBÓWCE Dariusz Helit Wnioski: Podczas reakcji manganianu (VII) potasu z kwasem siarkowym (VI) powstaje tlenek manganu (VII), który rozkłada się z wydzielaniem się tlenu. Powstający tlen gwałtownie utlenia alkohol etylowy, a efekty towarzyszące reakcji imitują burzę. 2KMnO4 + H2SO4→K2SO4 + Mn2O7 + H2O 2Mn2O7→4MnO2 + 3O2

Pokaz 2. WULKAN CHEMICZNY Karolina Porada, Joanna Wilk Odczynniki: dichromian amonu (NH4)2Cr2O7 zapałki

Pokaz 2. WULKAN CHEMICZNY Karolina Porada, Joanna Wilk Obserwacje: powstaje zielony proszek, iskrzenie

Pokaz 2. WULKAN CHEMICZNY Karolina Porada, Joanna Wilk Wnioski: Podczas reakcji zachodzi gwałtowny rozpad dichromianu amonu, zapoczątkowany ciepłem dostarczonym z zapałki. (NH4 )2 Cr2 O7 → N2 +Cr2 O3 +4H2 O

Pokaz 3. ZAPAŁKI CHEMICZNE 2 Kacper Krawczak, Dariusz Helit Odczynniki: manganian (VII) potasu gliceryna

Pokaz 4. ZAPAŁKI CHEMICZNE 2 Kacper Krawczak, Dariusz Helit Obserwacje: zapaliło się snop iskier

Pokaz 4. ZAPAŁKI CHEMICZNE 2 Kacper Krawczak, Dariusz Helit Wnioski: Manganian (VII) potasu utlenia glicerynę początkowo do aldehydu z upływem czasu wzrasta ilość wydzielanego ciepła aż dochodzi do samozapłonu. Równanie reakcji: 14KMnO4 + 3C3H5(OH)3 → 7K2CO3+ 14MnO2 + 2CO2 + 12H2O

Pokaz 5. Miotacz Ognia Mateusz Szeliga Odczynniki: Mąka pszenna Propan Butan Zapałki

Pokaz 5. Miotacz Ognia Mateusz Szeliga Obserwacje: Rozproszona mąka zapala się nad płomieniem palnika

Pokaz 5. Miotacz Ognia Mateusz Szeliga Wnioski: Następuje gwałtowne spalanie mąki nad palnikiem Równanie reakcji: 2(C6H11O5)n + 15nO2 12nCO2 + 11nH2O

Chemia kolorowa

Pokaz 6. Otrzymywanie krwi Adrian Gnatek & Rafał Maj Odczynniki: rodanek amonu chlorek żelaza (III)

Pokaz 6. Otrzymywanie krwi Adrian Gnatek & Rafał Maj Obserwacje: Otrzymano ciecz o krwistej barwie.

Pokaz 6. Otrzymywanie krwi Adrian Gnatek & Rafał Maj Wnioski: W reakcji utworzył się barwny związek kompleksowy {jon heksarodanożelazianowy (III) } Równanie reakcji: Fe3++6 SCN- → [Fe (SCN)6]3-

Pokaz 7. BARWY MIEDZI Mateusz Szeliga & Adrian Gnatek Odczynniki: siarczan (VI) miedzi (II) woda amoniakalna kwas solny

Pokaz 7. BARWY MIEDZI Mateusz Szeliga & Adrian Gnatek Obserwacje: Siarczan (VI) miedzi (II) ma barwę niebieską Po dodaniu wody amoniakalnej otrzymaliśmy barwę szafirową Po dodaniu kwasu solnego otrzymaliśmy barwę zieloną

Pokaz 7. BARWY MIEDZI Mateusz Szeliga & Adrian Gnatek                                                         Pokaz 7. BARWY MIEDZI Mateusz Szeliga & Adrian Gnatek Wnioski: W I reakcji utworzył się barwny związek kompleksowy – barwa szafirowa {jon heksaamino miedzi (II)} Równanie reakcji: Cu2+ + 6 NH3 → [Cu (NH3)6]2+ W II reakcji utworzył się barwny związek kompleksowy – barwa zielona {jon heksachloro miedzianowy (II)} Równanie reakcji: Cu2+ + 6 Cl- → [Cu (Cl)6]4-

Pokaz 8. OTRZYMYWANIE ZŁOTA Rafał Maj & Mateusz Szeliga Odczynniki: azotan (V) ołowiu jodek potasu

Pokaz 8. OTRZYMYWANIE ZŁOTA Rafał Maj & Mateusz Szeliga Obserwacje: Otrzymaliśmy żółty osad Po podgrzaniu osad zniknął a kiedy probówkę ochłodziliśmy otrzymaliśmy złoto.

Pokaz 8. OTRZYMYWANIE ZŁOTA Rafał Maj & Mateusz Szeliga Wnioski: W reakcji utworzył się żółty osad –jodku ołowiu (II), który po rekrystalizacji daje osad barwy złotej Pb(NO3)2 + 2KI →PbI2 ↓+2KNO3 Pb2+ + 2I- →PbI2 ↓

Chemia użyteczna

Pokaz 9. NISZCZARKA CHEMICZNA Mariusz Burek Odczynniki: Chlorek miedzi Folia aluminiowa

Pokaz 9. NISZCZARKA CHEMICZNA Mariusz Burek Obserwacje: Folia aluminiowa znikła

Pokaz 9. NISZCZARKA CHEMICZNA Mariusz Burek Metal mniej aktywny (miedź) jest wypierany przez metal bardziej aktywny. 3CuCl2 + 2Al.  2AlCl3 + 3Cu Wnioski:

Chemia duchowa

Pokaz 10. Wywoływanie ducha Karolina Porada, Joanna Wilk Adrian Gnatek Odczynniki: Nadtlenek wodoru Tlenek manganu (IV)

Pokaz 10. Wywoływanie ducha Karolina Porada, Joanna Wilk Adrian Gnatek Obserwacje: Pojawił się biały obłok pary

Pokaz 10. Wywoływanie ducha Karolina Porada, Joanna Wilk Adrian Gnatek Wnioski: Nastąpił rozkład nadtlenku wodoru 2H2O2 2H2O + O2 MnO2

Jaka jest chemia w naszej szkole? Ciekawa Kolorowa Wybuchowa Śmierdząca Pachnąca INTERESUJĄCA

zapraszamy do naszej szkoły Serdecznie zapraszamy do naszej szkoły