Wprowadzenie do języka skryptowego PHP – cz. 2

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

Funkcje w PHP ABK.
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
C++ wykład 4 ( ) Przeciążanie operatorów.
Rekurencja 1 Podprogram lub strukturę danych nazywamy rekurencyjną, (recursive subprogram, recursive data structure) jeżeli częściowo składa się z samej.
Programowanie obiektowe
Wzorce.
Prowadzący: mgr inż. Elżbieta Majka
Wprowadzenie do języka skryptowego PHP
Wprowadzenie do języka skryptowego PHP
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
Tworzenie i obsługa programów – przykład 3 uwagi cd. Wykorzystując różne klasy biblioteki języka Java należy pamiętać w jakim pakiecie się znajdują. Wszystkie.
formatowanie kodu źródłowego
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Wskaźniki i referencje
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Podstawy informatyki Powtórka Grupa: 1A Prowadzący: Grzegorz Smyk
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Podstawy informatyki Informatyka stosowana Prowadzący: Grzegorz Smyk
Kurs Pascala – spis treści
Tablice Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
Tablice jednowymiarowe 1
Wykład 1: Wskaźniki Podstawy programowania Programowanie w C
SO – LAB3 Wojciech Pieprzyca
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
Tworzenie stron w języku WML jest zbliżone do tworzenia stron w HTML. W obydwu przypadkach używa się do tego celu znaczników (tagów). Zadaniem znaczników.
Projektowanie Systemów Internetowych Ćwiczenia 2 Bielsko-Biała
nowe operatory & . (kropka) * operator rzutowy -> , (przecinek)
AWK Zastosowania Informatyki Wykład 1 Copyright, 2003 © Adam Czajka.
Podstawy programowania
A ctive S erver P ages Technologia dostępu do danych.
Podstawy informatyki Struktury, operatory, wyjątki
TABLICE C++.
PL/SQL Zajęcia nr II PL/SQL(2) M. Rakowski - WSISiZ.
PHP: warunki, pętle, switch, break, continue
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
Technologie internetowe II Wykład 2 – Funkcje, Obiekty Dr Krzysztof Heller.
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 14 DEKLARATORY.
JAVA c.d.. Instrukcji wyboru SWITCH używamy, jeśli chcemy w zależności od wartości pewnego wyrażenia wykonać jeden z kilku fragmentów kodu. Jest to w.
Andrzej Repak Nr albumu
Java – coś na temat Klas Piotr Rosik
Inicjalizacja i sprzątanie
Podstawy informatyki 2013/2014
Przekazywanie parametrów do funkcji oraz zmienne globalne i lokalne
Komendy SQL do pracy z tabelami i bazami
Visual Basic for Applications Poziom podstawowy Zajęcia 2
Zajęcia I Organizacja zajęć Rejestracja i uruchamianie makr
Wykład 10 typ zbiorowy rekurencja.
Kurs języka C++ – wykład 9 ( )
Programowanie w języku C++
Wykład 3 Programowanie obiektowe. Dokument HTML składa się z obiektów (standardowych i utworzonych przez użytkownika). Głównym obiektem jest document,
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Model obiektowy bazy danych
Temat 4: Typy danych.
Kurs języka C++ – wykład 4 ( )
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Dziedziczenie Wykład 7 Dziedziczenie sekwencyjne
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
Wykład 4 Programowanie obiektowe. Tworzenie własnych obiektów Słowo kluczowe this W JavaScript można tworzyć własne obiekty. Wykorzystuje się tu zapis.
Wykład 2 Programowanie obiektowe. Programowanie obiektowe wymaga dobrego zrozumienia działania funkcji definiowanych przez użytkownika, w ten sposób będziemy.
Partnerstwo dla Przyszłości 1 Lekcja 28 Dziedziczenie i rodzaje dziedziczenia.
Pakiety numeryczne Skrypty, funkcje Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 3 ( ) Przenoszenie Składowe statyczne Funkcje wbudowane Argumenty domyślne.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
Czym jest PHP? ● Językiem programowania przeznaczonym do tworzenia i generowania dynamicznych stron WWW. Działa po stronie serwera: Klient Żądanie strony.
Klasy, pola, obiekty, metody. Modyfikatory dostępu, hermetyzacja
Delegaty Delegat to obiekt „wiedzący”, jak wywołać metodę.
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Otoczenie makroekonomiczne w 3kw.2014 (kw/kw)
Dane, zmienne, instrukcje
Zapis prezentacji:

Wprowadzenie do języka skryptowego PHP – cz. 2 Funkcje

Funkcje Funkcje stosuje się w celu przekształcenia zadań obejmujących wiele wierszy kodu w procedurę wywoływaną za pomocą pojedynczej instrukcji, Definiowanie funkcji: function nazwa(argumenty) { instrukcje; return wartość; } Wywołanie funkcji: nazwa(argumenty);

Przykład zastosowania funkcji function add_tax($amount) { $total = $amount * 1.22; return $total; } $price = 16.00; echo „Cena bez podatku VAT: $price <br>”; echo „Cena wraz z podatkiem VAT: ”; echo add_tax($price);

Operacje arytmetyczne dodawanie a+b odejmowanie a-b mnożenie a*b dzielenie a/b reszta z dzielenia a%b inkrementacja a++ dekrementacja a--

Zastosowanie funkcji printf Funkcja printf służy do wyświetlania sformatowanych ciągów znaków, Sposoby użycia: printf(„Tekst”) – analogiczne do polecenia echo „Tekst”, $zmienna = wartość; printf(„Tekst %symbol_formatujący”, $zmienna); Symbole formatujące: d Całkowita liczba dziesiętna f Liczba zmiennoprzecinkowa s Ciąg znaków

Przykład zastosowania printf $price = 5.99; printf(„Cena wyrażona jako liczba całkowita wynosi %d”, $price); $item = „Pochodzenie gatunków”; printf(„Cena książki %s wynosi %f”, $item, $price);

Tablice Tablica jest typem danych umożliwiającym zapisanie zaindeksowanego zbioru wartości 5 6 7 1 2 3 4 … wartości Tworzenie tablicy: $tablica = array(wart1, wart2, …, wart8); Odwołanie się do wartości tablicy: $tablica[indeks];

Przykład zastosowania tablic Tablica w której przypisano 12 wartości reprezentujących temperatury w miesiącach od stycznia do grudnia: $temps = array(2, 3, 8, 12, 17, 22, 28, 26, 18, 13, 8, 4); Wyświetlenie temperatury dla marca: echo $temps[2]; Przypisanie nowej wartości temperatury dla listopada: $temps[10] = 16;

Tablice asocjacyjne W tablicach asocjacyjnych wykorzystuje się indeksy tekstowe zamiast numerycznych, Definiowanie tablicy asocjacyjnej: $tablica[„nazwa_indeksu”] = wartość; $tablica = array(„indeks1” => wartość1, „indeks2” => wartość2, … „indeksn” => wartośćn);

Przykład zastosowania tablicy asocjacyjnej $temps[„sty”] = 2; echo $temps[„sty”]; $temps = array(„sty” => 2, „lut” => 3, „mar” => 8, „kwi” => 12, „maj” => 17, „cze” => 22, „lip” => 28, „sie” => 26, „wrz” => 18, „paz” => 13, „lis” => 8, „gru” => 4);

Przetwarzanie tablic w pętli Pętla znajdująca wszystkie klucze indeksowe i odpowiadające im wartości z tablicy: foreach($table as $key => $value) { … }

Tablice wielowymiarowe Tablica wielowymiarowa jest tablicą tablic, Inicjowanie tablicy: $tablica[1][1] = wartość1; $tablica[1][2] = wartość2; … $tablica[n][m] = wartośćx; Inicjowanie poprzez zagnieżdżanie funkcji array w odpowiednich miejscach.

Przykład tablicy wielowymiarowej $temps = array ( 1995 => array(„sty” => 3, „lut” => 4, „mar” => 5), 1996 => array(„sty” => 4, „lut” => 3, „mar” => 5), 1997 => array(„sty” => 2, „lut” => 4, „mar” => 7) );

Wykorzystanie klas Klasa jest szablonową strukturą, która definiuje obiekt, Każda klasa składa się ze zbioru instrukcji języka PHP, które definiują sposób realizacji zadań przeznaczonych do częstego wykonania, Klasa grupuje funkcje i zmienne

Definicja klasy class Klasa { var $zmienna; function metoda() { instrukcje; }

Tworzenie obiektu Obiekt tworzy się w następujący sposób: $obiekt = new Klasa; Tę samą klasę można wykorzystać w skrypcie wiele razy, tworząc kilka obiektów o różnych nazwach.

Odwoływanie się do metod Do metod i właściwości zdefiniowanych w klasie można się odwoływać za pośrednictwem obiektu: $obiekt->zmienna = wartość; $obiekt->funkcja();

Konstruktor Konstruktor to metoda o takiej samej nazwie jak klasa wywoływana podczas tworzenia obiektu i stosowana do inicjowania zbioru własności (zmiennych) każdego z egzemplarzy obiektu. Korzystanie z konstruktora: $obiekt = new Klasa($zm1, $zm2);