Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
dziecka niepełnosprawnego
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
w nowej podstawie programowej
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Sytuacja życiowa rodzin czasowo niepełnych z powodu migracji
O aktywności dorosłych i seniorów
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Napięcie emocjonalne i stres
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Senior Life Coaching Czy starych drzew się nie przesadza?
Uzależnienia a rozwój dziecka
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
STEREOTYPY NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala.
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
„Miłość do cierpiących jest znakiem i miarą poziomu cywilizacji rozwoju narodu”
Faza 1 - wstrząs i szok, uczuciowa anestezja, otępienie, poczucie odrealnienia (bezpośrednio po zdarzeniu)
Konsekwencje przemocy ekonomicznej.
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY AGRESJI DZIECI I MŁODZIEŻY
Czym jest Integracja?.
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Dr Ewa Szumigraj Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Obraz siebie i samoakceptacja
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Rodzeństwo dzieci z niepełnosprawnością
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Wszyscy jesteśmy zadłużeni – niektórym przytrafiło się wpaść w pułapkę niewypłacalności. Problem zadłużenia w pracy socjalnej. Roman Pomianowski
PRZEMOC I AGRESJA.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,,OBRAZ SIEBIE I SAMOAKCEPTACJA’’
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
DEPRESJA.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Stres w pracy nauczyciela
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Solidarni z chorującymi psychicznie
„Jak się z tym pogodzić? Drogi radzenia sobie z utratą.”
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RADZENIE SOBIE Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Doznanie niepełnosprawności to dla osoby nią dotkniętej ogromne przeżycie. To bolesny cios, zaskakujący i zwykle nieodwracalny w skutkach. Całe dotychczasowe życie ulega zmianie, trzeba pogodzić się ze zmienionym obrazem siebie, z ograniczeniami i ich konsekwencjami, nauczyć się od nowa funkcjonowania w środowisku zdrowych ludzi. Należy odpowiedzieć sobie na szereg trudnych pytań, a odpowiedzi, jakie się pojawią zadecydują o tym, jak dana osoba poradzi sobie z niepełnosprawnością.

ETAPY PRZYSTOSOWYWANIA SIĘ W PRZYPADKU NAGŁEGO DOZNANIA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI

ETAP 1

STADIUM DOZNANIA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI szok, niedowierzanie zachwianie struktury osobowości i dezorganizacja zachowania zablokowanie procesów poznawczych negatywne emocje: złość, agresja, rozpacz, żal, wycofanie, zamykanie się w sobie, płacz niechęć uświadomienia sobie zaistniałego faktu niepokój i lęk związany z percepcją własnej sytuacji ograniczenie kontaktów społecznych ból, strach, samotność… zmiana relacji w rodzinie – koncentracja na jednostce potrzeba bezpieczeństwa i akceptacji

ETAP 2

UŚWIADOMIENIE SOBIE OGRANICZEŃ odblokowanie procesów poznawczych uświadomienie sobie niepełnosprawności i jej konsekwencji analizowanie straty – koncentracja na przeszłości „usztywnienie” hierarchii wartości rozbicie obrazu siebie obniżenie poczucia własnej wartości oraz samooceny dostrzeganie trudności i ograniczeń problem z poczuciem tożsamości brak podejmowania nowej aktywności – obawa przed zaznaniem porażki apatyczność, bierność jednostki postawa egocentryczna depresja

ETAP 3

PRÓBY FUNKCJONOWANIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ koncentracja na teraźniejszości i rozwiązywanie problemów bieżących dostrzeżenie możliwości dalszego funkcjonowania tworzenie się motywacji osiągnięć znacząca rola pozytywnej informacji zwrotnej pojawienie się mechanizmów obronnych: kompensacja, nadkompensacja, identyfikacja, fantazjowanie zaistnienie w środowisku jednostki innych inwalidów proces utożsamiania się z grupą inwalidów wykształcenie się poczucia tożsamości z niepełnosprawnymi

ETAP 4

PRZYSTOSOWANIE DO NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI akceptacja bycia niepełnosprawnym niepełnosprawność traktowana jako jedna z cech charakteryzujących inwalidę integracja obrazu samego siebie dostosowanie wartości do ograniczeń związanych z niepełnosprawnością rozbudowanie systemu zadań i celów poszerzanie zakresu swych możliwości wzrastanie poziomu sprawności i niezależności jednostki podniesienie samooceny i poprawa samopoczucia nowa organizacja przyszłego życia

fizycznym psychicznym społecznym O pełnym przystosowaniu można mówić wtedy, gdy dokona się ono pod względem: fizycznym psychicznym społecznym

…FIZYCZNYM… Usprawnienie ruchowe obejmujące wyuczenie maksymalnej sprawności fizycznej potrzebnej do wykonywania czynności życia codziennego, wytwarzanie nowych odruchów i nabywanie nowych nawyków.

…PSYCHICZNYM… Modyfikacja następujących po sobie faz – szoku, oczekiwania wyzdrowienia, rezygnacji i ubolewania nad sobą. Pojawienie się postawy obronnej połączonej z akceptacją inwalidztwa – realna ocena możliwości, dostosowanie się do ograniczeń i wykształcenie odpowiednich podstaw wobec innych.

…SPOŁECZNYM… Uczenie się ról społecznych i adaptacji do środowiska. Integracja nowej roli z całokształtem dotychczas pełnionych ról.

[II rok pedagogiki specjalność logopedia Pracę wykonała: Ewa Harmaczyńska [II rok pedagogiki specjalność logopedia maj 2006]