Krzysztof Skabek, Przemysław Kowalski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Modele oświetlenia Punktowe źródła światła Inne
Advertisements

KINEMATYKA Opis ruchu Układy współrzędnych
Elementy przetwarzania obrazów
Kinematyka Definicje podstawowe Wielkości pochodne
Geometria obrazu Wykład 14
Cyfrowy model powierzchni terenu
Działania na wektorach
Przekształcenia afiniczne
Grafika komputerowa Wykład 8 Wstęp do wizualizacji 3D
Interaktywny edytor terenu
Interaktywny edytor terenu
KINEMATYKA Kinematyka zajmuje się związkami między położeniem, prędkością i przyspieszeniem badanej cząstki – nie obchodzi nas, skąd bierze się przyspieszenie.
Rozpoznawanie Twarzy i Systemy Biometryczne, 2005/2006
Rozpoznawanie obrazów
Animacja Animacja jest procesem automatycznego generowania serii obrazów, gdy kolejny obraz przedstawia pewną zmianę w stosunku do poprzedniego. Ta definicja.
Rzutowanie 3D  2D Rzutowanie planarne Rzut równoległe
Eliminacja powierzchni niewidocznych Wyznaczanie powierzchni widocznych Które powierzchnie, krawędzie i punkty są widoczne ze środka rzutowania (albo wzdłuż.
Paweł Kramarski Seminarium Dyplomowe Magisterskie 2
Sterowanie robotem mobilnym w zastosowaniu do ligi RoboCup
© 2006Marcin Nowak, Mateusz Pachocki1 Zastosowanie rękawicy cyfrowej oraz wyświetlacza 3D do manipulacji obiektami w wirtualnej rzeczywistości. TytułowyTytułowy.
Politechnika Gdańska Katedra Systemów Multimedialnych Tomasz Merta
Geometria obrazu Wykład 13
Paweł Stasiak Radosław Sobieraj Michał Wronko
Modele (graficznej reprezentacji) danych przestrzennych
KINEMATYKA MANIPULATORÓW I ROBOTÓW
MECHANIKA NIEBA WYKŁAD r.
Współrzędne jednorodne
Koło Naukowe Stery.
Instytut Tele- i Radiotechniczny WARSZAWA
WYKŁAD 2 Pomiary Przemieszczeń Odkształcenia
Symulacje komputerowe Detekcja kolizji brył sztywnych Fizyka w modelowaniu i symulacjach komputerowych Jacek Matulewski (
Systemy czasu rzeczywistego zastosowania wojskowe
Kinematyka prosta.
Wyodrębnianie kości udowych z danych CT i MRI.
Miary efektywności/miary dobroci/kryteria jakości działania SSN
Wykład 6. Redukcje odwzorowawcze
Modelowanie elementu sprężyny w kontekście zespołu cd.
GEODEZJA INŻYNIERYJNA -MIERNICTWO-2014-
Zasady przywiązywania układów współrzędnych do członów.
ANALIZA KINEMATYCZNA MANIPULATORÓW ROBOTÓW METODĄ MACIERZOWĄ
Algorytm Z-Bufora (bufora głębokości)
Ruch – zachodząca w czasie zmiana położenia jednego ciała względem innych ciał.
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Geometria obliczeniowa Wykład 13 Planowanie ruchu 1.Znajdywanie ścieżki między dwoma punktami. 2.Ruch postępowy robota wielokątnego na płasz- czyźnie.
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Symetria kryształów Elementy symetrii kryształów – prawidłowe powtarzanie się w przestrzeni jednakowych pod względem geometrycznym i fizycznym części kryształów:
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Kinematyka zajmuje się ilościowym badaniem ruchu ciał z pominięciem czynników fizycznych wywołujących ten ruch. W mechanice technicznej rozważa się zagadnienia.
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Elementy ruchu Względność ruchu.
Seminarium IITiS PAN, marzec 2004 Komputerowa analiza i integracja informacji wizyjnej o scenach 3D. Prace statutowe Zespołu Komputerowych Systemów Wizyjnych.
WYKŁAD 4 UKŁADY OGNISKUJĄCE OPARTE NA ZAŁAMANIU ŚWIATŁA, część II PRYZMATY, DYSPERSJA ŚWIATŁA I PRYZMATYCZNE PRZYRZĄDY SPEKTRALNE.
Ruch jednowymiarowy Ruch - zmiana położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Uwaga: to samo ciało może poruszać się względem.
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych Zjawiska ruchu Często ruch zachodzi z tak dużą lub tak małą prędkością i w tak krótkim lub.
Przetwarzanie obrazów
Przypomnienie: Przestrzeń cech, wektory cech
Draver/GRK/cw3_result.jpg. Grafika 3D Wprowadzenie.
Grafika 2d - Podstawy. Kontakt Daniel Sadowski FTP: draver/GRK - wyklady.
Geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej
Rektyfikacja zdjęć Rektyfikacja zdjęć to przetwarzanie zdjęć do postaci kartometrycznej i przedstawienie w układzie współrzędnych terenowych. Rezultat.
MAPA NUMERYCZNA: METODY TWORZENIA MAPY NUMERYCZNEJ WIELKOSKALOWEJ K Jarosław Bosy.
Figury płaskie Układ współrzędnych.
PODSTAWY PRACY W PROGRAMIE AUTOCAD OPISYWANIE RYSUNKÓW: ‒style tekstu; ‒wprowadzanie tekstu tekst wielowierszowy tekst jednowierszowy ‒edycja tekstu. WYMIAROWANIE.
Rzutowania Rzutowanie jest przekształceniem przestrzeni trójwymiarowej na przestrzeń dwuwymiarową. Rzutowanie polega na poprowadzeniu prostej przez dany.
Systemy wizyjne - kalibracja
Geometria obrazu Wykład 13
Projektowanie wspomagane komputerem
Projektowanie wspomagane komputerem
Zapis prezentacji:

Przetwarzanie informacji wizyjnej w komputerowym systemie z mobilną głowicą stereowizyjną Krzysztof Skabek, Przemysław Kowalski Instytut Informatyki Teoretycznej i Stosowanej PAN, ul. Bałtycka 5, 44-100 Gliwice e-mail: krzysiek@iitis.gliwice.pl Krynica 2001

Plan wystąpienia 1. Platforma badawcza 2. Sterowanie platformą wizyjną 3. Zagadnienia stereowidzenia 4. Etapy rekonstrukcji sceny 3D 5. Reprezentacja grafowa sceny przestrzennej 6. Podsumowanie

Platforma badawcza Obserwowana scena 3D Pięć stopni swobody platformy Głowica stereowizyjna osadzona wysięgniku pojazdu gąsiennicowego Obserwowana scena 3D

Cel: Pozyskanie kompletnej reprezentacji przestrzennej obserwowanej sceny na postawie obrazów stereowizyjnych z różnych punktów widokowych. Brak informacji a priori o obiektach sceny. Nieznajomość dokładnego położenia obserwatora względem sceny.

Ramka BNET ... Adres (1 bajt) Dane Suma kontrolna Nr ramki (2 bity) (2 bajty) Nr ramki (2 bity) Polecenie Ilość danych SetExt 4 bajty BasRun 33 bajty BasErr 1 bajt BasStat 3 bajty Kod polecenia (6 bitów)

Model perspektywiczny kamery p – płaszczyzna obrazu O – środek rzutowania f – długość ogniskowej P = [X,Y,Z]T – punkt w przestrzeni p = [x,y,z]T – punkt na płaszczyźnie obrazu Przekształcenie perspektywiczne

Układy odniesienia Globalny układ odniesienia Układ odniesienia kamery Układ odniesienia obrazu

Parametry kamery Parametry zewnętrzne definiują położenie i orientację ukł. odniesienia kamery w stosunku do globalnego ukł. odniesienia Parametry wewnętrzne konieczne do powiązania pikselowych współrzędnych punktu obrazu ze współrzędnymi w układzie odniesienia kamery

Zewnętrzne parametry kamery T – wektor translacji 3D opisująca względne położenie środków dwóch układów współrzędnych R – macierz obrotu 3×3, ortogonalna, powoduje nałożenie odpowiadających sobie osi układów współrzędnych Relacja pomiędzy współrzędnymi punktu P w układzie globalnym Pw i w układzie kamery Pk Pk = R(Pw –T)

Wewnętrzne parametry kamery (ox, oy) – współrzędne środka obrazu w pikselach (sx, sy) – efektywny rozmiar piksela w mm Pominięto zniekształcenia toru optycznego Relacja pomiędzy współrzędnymi punktu obrazu p w ukł. obrazu (xim, yim) i w ukł. kamery (x, y) x = – (xim – ox) sx y = – (yim – oy) sy

Zagadnienia stereowidzenia Ustalenie odpowiedniości określenie, które punkty odpowiadają sobie na dwóch obrazach; odrzucenie punktów przesłoniętych Rekonstrukcja ustalenie położenia i struktury przestrzennej obserwowanych obiektów Rozbieżność (ang. disparity) – względna odległość pomiędzy odpowiadającymi sobie punktami obrazu Mapa rozbieżności (ang. disparity map) – ustalone rozbieżności dla wszystkich punktów obrazu Jeżeli znana jest geometria systemu stereo, to mapę rozbieżności można przekonwertować do mapy przestrzennej obserwowanej sceny

Rekonstrukcja stereo T – odległość pomiędzy środkami rzutowania Ol i Or; linia bazowa xl, xr – współrzędne na obrazie punktów pl i pr względem punktów osi cl i cr f – wspólna długość ogniskowej Z – odległość pomiędzy punktem P a linią bazową Położenie punktu P w systemie stereo: , gdzie d = xr – xl

Parametry systemu stereo Parametry zewnętrzne opisują względną pozycję i orientację dwóch kamer T – odległość między środkami rzutowania R – macierz rotacji pomiędzy układami odniesienia kamer f – wspólna długość ogniskowej Parametry wewnętrzne Takie same jak w przypadku pojedynczej kamery Kalibracja systemu stereo to proces wyznaczania jego parametrów wewnętrznych i zewnętrznych

Etapy rekonstrukcji sceny 3D

Grafowa reprezentacja sceny 3D Graf konturu: Graf ścian: zbiór wierzchołków w scenie zbiór krawędzi pomiędzy wierzchołkami współrzędne (x,y,z) wierzchołków zbiór ścian w scenie zbiór połączeń pomiędzy ścianami parametry opisu ściany parametry połączeń pomiędzy ścianami

Tworzenie grafu konturu i grafu ścian 4 7 Graf konturu 4 6 1 3 1 3 5 2 2 Graf ścian

Przetwarzanie informacji wizyjnej Algorytmy segmentacji,wyodrębniania krawędzi, wierzchołków: metoda Susan Pasowanie stereo-par obrazów, wyznaczanie mapy głebii: metoda konturów aktywnych Scalanie grafów struktury: wyszukiwanie subizomorfizmów w grafach Wyznaczanie następnego punktu widokowego: przyjęcie strategii nawigacji