Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

ZUS & EMERYTURA Co nam mówi zdrowy rozsądek ?
1.
Rozdział XIV - Ubezpieczenia życiowe
Kredyty dyskontowe 1.Wstęp 2.Oprocentowanie proste - stopa stała
Rozdział V - Wycena obligacji
Algorytmy – różne przykłady
AE – ĆW 3 Zmienna wartość pieniądza w czasie – metody dyskontowe.
Procenty – powtórzenie wiadomości
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Jak zostać młodym emerytem?
Wartość pieniądza w czasie
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
PROCENTY - HARALD KAJZER ZST NR 2
Rozdział XI -Kredyt ratalny
Rozdział III - Inflacja Wstęp
PROCENTY.
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Opracowała: Justyna Piegat
Kolejność wykonywania działań
MATEMATYKA W BANKU.
Kredyt - jest pożyczką pieniężną zaciągniętą w banku na określony cel i czas oraz za określony procent. Udzielanie kredytów przez banki jest jednym z.
Aleksandra Duchnowicz kl. 6.d
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Na co oszczędzamy? rower studia waciki gitarę komputer wycieczki
Wyrażenia algebraiczne
Historia i zastosowanie.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
WYZWANIA STOJĄCE PRZED SYSTEMEM UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Kalendarz 2011 Real Madryt Autor: Bartosz Trzciński.
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
METODA 1 – budowa formuły na podstawie wzorów METODA 2 – zastosowanie odpowiedniej funkcji finansowej arkusza kalkulacyjnego METODA 3 – sumowanie wartości.
Grupowe ubezpieczenie emerytalne POGODNA JESIEŃ - część inwestycyjna
OSZCZĘDZANIE I INWESTOWANIE
Konto oszczędnościowe
JAK ZAINWESTOWAĆ PIENIĄDZE BOGATEJ CIOCI?
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Laboratorium 2 Wyznaczanie odsetek na rachunku bankowym.
Wskazówki konkursowe.
Podstawy automatyki 2011/2012Systemy sterowania - struktury –jakość sterowania Mieczysław Brdyś, prof. dr hab. inż.; Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż.
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
Rynek otwartych funduszy emerytalnych Raport roczny, 2009.
JAK ZYSKAĆ, CZYLI LOKATY
Akademia Oszczędzania Oszczędności i Inwestycje
Określenie wartości (wycena) papierów wartościowych
Rynki aktywów. Różne ceny w okresie 1 i 2 u Cena konsumpcji w okresie 1 wynosi 1  Cena konsumpcji w okresie 2 wynosi p2, np. p2=p1(1+  gdzie 
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Ubezpieczenia osobowe ze szczególnym uwzględnieniem ubezpieczeń oszczędnościowych, fundusze emerytalne przymusowe i dobrowolne rozwiązania z różnych.
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Kalendarz 2020.
Elementy geometryczne i relacje
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Określenie wartości (wycena) papierów wartościowych
Wybór międzyokresowy.
Wartość pieniądza w czasie
Obligacje.
UNIWERSYTET WARSZAWSKI Systemy finansowe gospodarki
Systemy finansowe gospodarki Matematyka finansowa cz.2
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SFGćwiczenia 10 UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA Systemy finansowe gospodarki Matematyka finansowa cz.3 Warszawa 2012.
RATY KREDYTU Autor : mgr inż. Mieczysław Wilk 1. Raty Raty Malejące Równe RATY KREDYTU 2.
Wykonali: Gabriela Kowalska Żaneta Tylikowska Klasa III t Zespół Szkół w Krzepicach Technikum opieka: mgr Edyta Kuc.
Lokaty terminowe – jeden ze sposobów oszczędzania.
Przykład: 1 Pan Roch wpłacił 500 zł do banku, w którym oprocentowanie wkładów wynosiło 12% w skali roku. Pieniądze te przeznaczył dla swego chrześniaka,
SFGćwiczenia 9 Praca domowa Zadanie nr 1 Spółka pragnie ulokować depozyt w banku przy stałej stopie 16% rocznie, aby móc podjąć po upływie roku 2 mln PLN,
System emerytalny Powinien być: bezpieczny uczciwy przejrzysty
Obliczenia procentowe w praktyce
III. WARTOŚĆ A CZAS.
Zapis prezentacji:

Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa) Opracowanie dr Mirosław Kachniewski Przemysław Wasilewski

Lenistwo wymusza kreatywność! Jacy są ludzie? leniwi kreatywni Lenistwo wymusza kreatywność! Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa) Jak być leniwym? Co trzeba zrobić najpierw, żeby później nic nie robić? Do tego potrzebne są pieniądze. Przydaje się też znajomość matematyki finansowej. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa) Jest dziedziną bardzo prostą. Wymaga jedynie umiejętności: dodawania odejmowania mnożenia dzielenia potęgowania Znając jedynie podstawowe działania można dokonać interesujących obliczeń. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Przykład 1 – procent składany Lokujemy w banku 1200 zł. Ile otrzymamy za rok? K - kapitał początkowy i - roczna stopa procentowa n - liczba okresów oszczędzania (tutaj: liczba lat) Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Przykład 1 – procent składany (2)  Lokata roczna, oprocentowanie 5% rocznie Po roku otrzymamy 1260 zł.  Lokata 20-letnia, oprocentowanie 5% rocznie Po dwudziestu latach otrzymamy 3183,96 zł. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Przykład 2 – procent składany (1)  Lokujemy w banku 1200 zł. Ile otrzymamy za rok przy kapitalizacji co miesiąc? K - kapitał początkowy i - stopa procentowa n - liczba okresów oszczędzania (tutaj: liczba lat) m - liczba okresów kapitalizacji w okresie oszczędzania (tutaj: liczba miesięcy) Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Przykład 2 – procent składany (2)  Lokata miesięczna, utrzymywana przez rok, oprocentowanie 5% rocznie Po roku otrzymamy 1261,40 zł. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Przykład 2 – procent składany (3)  Lokata miesięczna, utrzymywana przez 20 lat, oprocentowanie 5% rocznie Po dwudziestu latach otrzymamy 3255,17 zł. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Podsumowanie – procent składany Im częściej następuje kapitalizacja, tym szybciej rosną oszczędności. Lokata roczna 12 lokat miesięcznych Kapitalizacja raz w roku Kapitalizacja raz w miesiącu 1 260,00 zł 1 261,40 zł Oprocentowanie = 5% rocznie 3 183,96 zł 3 255,17 zł 20 lat 1 rok Po roku różnica wynosi 1,40 zł (o 0,11% więcej), ale po dwudziestu latach już 71,21 zł (o 2,24% więcej)! Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Przykład – wartość przyszła strumienia pieniędzy (1)  Co miesiąc odkładamy w banku 100 zł. Ile otrzymamy za rok? i - roczna stopa procentowa n - liczba okresów oszczędzania j - numer kolejny okresu oszczędzania Założenie: Zaczynamy nie posiadając oszczędności. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Przykład – wartość przyszła strumienia pieniędzy (2)  Co miesiąc odkładamy w banku 100 zł. Ile otrzymamy za rok? (oprocentowanie = 5% rocznie) Otrzymamy 1233 zł. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa) Po co te obliczenia? „Na tym świecie nic nie jest pewne, oprócz śmierci i podatków.” – B. Franklin, 1789 Wiemy, jakie podatki płacimy. A kiedy umrzemy? Ile pieniędzy będziemy potrzebowali? Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Kiedy umrzemy? Tablica trwania życia 2004 (Źródło: GUS) Wiek Prawdo- podobień- stwo zgonu Przeciętne dalsze trwanie życia x qx ex 0,00744 70,67 0,00615 79,23 21 0,00111 50,61 0,00029 58,98 22 0,00114 49,67 0,00027 58,00 10 0,00017 61,34 0,00012 69,83 23 0,00113 48,73 0,00026 57,01 11 0,00018 60,35 68,84 24 0,00112 47,78 56,03 12 0,00019 59,36 0,00013 67,85 25 0,00115 46,83 0,00028 55,04 13 0,00023 58,37 0,00015 66,86 14 57,38 65,87 40 0,00344 32,93 40,40 15 0,00036 56,40 64,88 16 0,00046 55,42 63,90 50 0,00946 24,55 0,00351 31,12 17 0,00059 54,44 62,91 *18 0,00075 53,48 61,93 65 0,02889 14,23 0,01131 18,39 19 0,00090 52,52 60,95 20 0,00103 51,56 59,96 100 0,37116 1,99 0,38934 1,86 Mężczyźni Kobiety * Przeciętny osiemnastolatek będzie żył jeszcze 53,48 roku i przeciętna osiemnastolatka będzie jeszcze żyła 61,93 roku. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa) Kiedy umrzemy?  Przeciętny osiemnastoletni mężczyzna umrze w wieku 72 lat.  Przeciętna osiemnastoletnia kobieta dożyje 80 lat. Jeżeli wiemy, jak długo będziemy żyli, możemy obliczyć, ile będziemy potrzebowali pieniędzy. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Ile potrzebujemy pieniędzy? (1)  Wiemy już, jak długo będziemy żyli (M-72, K-80).  Musimy jeszcze tylko określić, ile chcemy miesięcznie wydawać. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Ile potrzebujemy pieniędzy? (2)  Chcemy wydawać 1000 zł miesięcznie.  Chcemy nic nie robić w wieku 40 lat. zł 384 000 32 12 1000 = ´ z ł z ł 480 000 40 12 1000 = ´ zł Mężczyzna musi zgromadzić 384 tys. zł, a kobieta 480 tys. zł. Tak mówi matematyka. Czy na pewno? Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Ile potrzebujemy pieniędzy? (3)  Wiemy już, ile pieniędzy potrzebujemy.  Zaczynamy oszczędzać w wieku 20 lat. Ile miesięcznie musimy odkładać, by zebrać odpowiednią kwotę? z ł 2000 480 000 = zł 1600 384 000 20 12 ´ Tak mówi matematyka. Czy na pewno? Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Ile potrzebujemy pieniędzy? (4)  Mężczyzna musi zgromadzić 384 tys. zł, a kobieta 480 tys. zł, by w wieku 40 lat zapewnić sobie dożywotnią 1000-złotową rentę.  Aby zebrać odpowiednią kwotę, mężczyzna musi przez 20 lat odkładać 1600 zł miesięcznie, a kobieta 2000 zł miesięcznie. Tak mówi matematyka. Czy na pewno? Co na to matematyka finansowa? Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Ile potrzebujemy pieniędzy? (5) Matematyka finansowa Na szczęście zgromadzone pieniądze będą wciąż pracować! Musimy więc oszczędzić jedynie taką kwotę, która będzie zapewniała co miesiąc odsetki w wysokości 1000 zł. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Ile potrzebujemy pieniędzy? (6) Roczna stopa procentowa (i) = 5% Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Ile potrzebujemy pieniędzy? (7) ł K 240 000 12 % 5 1000 = ´ Musimy oszczędzić jedynie 240 000 zł, by co miesiąc móc wypłacać sobie 1000 zł bez utraty kapitału. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Non omnis moriar? Horacy (Pieśni 3, 30, 6) Ale po co nam 240 000 zł w chwili śmierci? Czy nie lepiej wyjść „na zero”? Znów pomaga nam matematyka finansowa. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa) Ile potrzebujemy pieniędzy? Wartość początkowa renty płatnej z dołu (1) K0 - kapitał początkowy a - wypłacana kwota i - stopa procentowa za okres kapitalizacji n - liczba okresów wypłaty (tutaj: liczba miesięcy) Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa) Ile potrzebujemy pieniędzy? Wartość początkowa renty płatnej z dołu (2) a = 1000 i = 5%/12=0,4167% Rachunek dla mężczyzny: n = 384 (32 lata x 12 miesięcy) Rachunek dla kobiety: n = 480 (40 lat x 12 miesięcy) Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa) Ile potrzebujemy pieniędzy? Wartość początkowa renty płatnej z dołu (3) Mężczyzna musi zgromadzić 191 383,5 zł, by w wieku 40 lat zapewnić sobie dożywotnią rentę w wysokości 1000 zł. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa) Ile potrzebujemy pieniędzy? Wartość początkowa renty płatnej z dołu (4) Kobieta musi zgromadzić 207 384,3 zł, by w wieku 40 lat zapewnić sobie dożywotnią rentę w wysokości 1000 zł. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Jak oszczędzić taką kwotę? Znajomy wzór! (1) Wartość przyszła strumienia pieniędzy (kapitał początkowy = 0) Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Jak oszczędzić taką kwotę? Znajomy wzór! (2) Wynik obliczeń Mężczyzna musi odkładać przez 20 lat po 464 zł, kobieta po 503 zł, aby w wieku 40 lat zacząć wypłacać sobie dożywotnią rentę w wysokości 1000 zł. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa) Podsumowanie (1) Co robić, by nic nie robić i w wieku 40 lat zacząć wypłacać sobie dożywotnią rentę w wysokości 1000 zł? W wieku 20 lat rozpocząć oszczędzanie i co miesiąc odkładać 464 zł (mężczyzna) lub 503 zł (kobieta)! Rozwiązanie dała nam matematyka finansowa. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa) Podsumowanie (2) 1) Gdy kapitał nie jest chroniony, z każdą wypłatą zmniejsza się zaoszczędzona kwota. 2) Gdy kapitał jest chroniony, zaoszczędzona kwota nie zmniejsza się – wypłacamy tylko odsetki. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)

Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa) Ale uwaga!  Obliczenia wykonano przy nominalnej rocznej stopie procentowej w wysokości 5%. W warunkach inflacji realna wartość wypłacanego 1000 zł będzie niższa niż wartość tej kwoty obecnie. W celu zachowania realnej wartości wypłacanych środków na takim samym poziomie, realna roczna stopa procentowa powinna wynosić 5%.  Podane przeciętne długości życia są jedynie wartościami średnimi dla całości populacji! Autorzy nie biorą odpowiedzialności za ewentualne dłuższe bądź krótsze życie słuchaczy. Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)