Dawkowanie leków, rozpuszczanie leków, przeliczanie dawek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Trening przed klasówką.
Advertisements

Silnik spalinowy czterosuwowy; cykl Otta Idealny i realny cykl Otta
Badania rozpuszczalnego tlenu w wodzie
WYKŁAD 8 Rozpuszczalność ciał stałych w cieczach
Wskaźniki charakterystyczne paliw ciekłych
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
JEDNOSTKI OBJĘTOŚCI.
Leki w NZK.
Zaburzenia rytmu serca
ALS u dzieci.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
STĘŻENIE PROCENTOWE.
Jednostki objętości.
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
SYSTEMY LICZBOWE.
PROCENTY I PROMILE.
Zakład Chemii Medycznej Pomorskiej Akademii Medycznej
Farmakologia – Podstawy cz.2
Opracowała: Justyna Piegat
Objętość prostopadłościanu. Jednostki objętości.
ChemCAD Termodynamika w praktyce. Praktyczne obliczanie równowag Modelowanie równowag fazowych BIP – z bazy ChemCADa BIP – z literatury Metody bez BIP:
WODA I ROZTWORY WODNE.
Procenty -Co to jest procent? -Zamiana procentu na ułamek
Opracowanie wyników pomiarów
Matematyka wokół nas.
Mgr Wojciech Sobczyk District Manager Helathcare Ecolab
Badanie wpływu temperatury na rozpuszczalność
CHEMIA OGÓLNA Wykład 5.
Farmakologiczne i mechaniczne wspomaganie układu krążenia
Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem
Ciśnienie jako wielkość fizyczna.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 10 W GŁOGOWIE
O kriostymulacji azotowej dla ludzi… Cześć I ... zdolnych
Technika podaży pokarmu przez sztuczny dostęp do przewodu pokarmowego
Opracowała Lidia Bissinger
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
Czy procenty pomagają nam w życiu ?
Ułamki dziesiętne Dawid Kubaczka kl. 5 „c” uczący: Ewa Szering.
Jednostki masy, długości, pola powierzchni i objętości
Kształcenia Medycznego w Łodzi
Jednostki masy, długości, pola powierzchni i objętości
Karolina Homa i Lilianna Szylar
Ważę, mierzę i kupuje, bo przyjęcie urodzinowe organizuję.
„Wszystko powinno być wykonane tak prosto jak to możliwe, ale nie prościej.” Albert Einstein.
LEKI.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
3. Parametry powietrza – ciśnienie.
Woda i roztwory wodne.
Co to jest mol?.
20 zadań na temat „W drodze do szkoły” Kacper Kozyra – klasa 4m
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Zaburzenia rytmu serca
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zajęcia 4-5 Gęstość i objętość. Prawo gazów doskonałych. - str (rozdziały 2 i 3, bez 2.2) - str (dot. gazów, przykłady str zadania)
Opracowanie: Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Jaką masę ma cząsteczka?
Procenty, stężenia, próby – rozwiązywanie zadań. Opracowanie: Beata Szabat.
Do 250 cm 3 15% roztworu soli kuchennej (chlorek sodu, NaCl) dodano 200 g 15% roztworu chlorku potasu, KCl (substytut soli kuchennej w diecie bezsodowej).
Ile gramów cukru znajduje się w 1 litrze roztworu 20% o gęstości 1,1 g/cm 3 ?
Stwierdzono, że gęstość wody w temperaturze 80oC wynosi 971,8 kg/m3
KONKURS ZADANIE 1 KONKURS ZADANIE 1 Długość średnicy Marsa wynosi około 6,8 ・ 103 km, a średnicy Merkurego —około 4,8 * 103 km. Mars ma średnicę dłuższą.
Ile gramów 3% roztworu saletry potasowej (KNO 3 ) można otrzymać mając do dyspozycji 50 g tego związku i wodę? Gęstość roztworu 1,1 kg/litr.
Iloczyn rozpuszczalności substancji trudno rozpuszczalnych
Zadania z rozwiązaniami
Zapis prezentacji:

Dawkowanie leków, rozpuszczanie leków, przeliczanie dawek.

Jednostki – gazy Przepływy gazów mierzymy w litrach/min (np. tlen w przepływie 15l/min) Zapas gazu mierzymy w litrach Pojemność wodną butli (objętość wody, którą można wlać do butli po wykręceniu z niej zaworu) mierzymy w litrach Ciśnienie gazu w butli mierzymy w atmosferach, barach, megapaskalach 1 MPa = ~10 bar = ~10 at

Obrazowo… Podczas sprężania gazów każdy litr pojemności wodnej butli „magazynuje” kilka (kilkanaście, kilkadziesiąt) litrów gazu z uwagi na to, że gaz ten jest pod ciśnieniem (gaz jest ściśliwy – w miarę wzrostu ciśnienia zajmuje coraz mniejszą objętość – więc w każdym litrze pojemności wodnej „zmieści” się kilka litrów sprężonego gazu. Gaz jest „ciaśniej upchnięty”…

[Zapas gazu w butli] = [pojemność wodna butli] x [ciśnienie] np. Pojemność wodna butli 2,7 litra Ciśnienie 150bar Zapas gazu ?????

Obliczanie 2,7 l [pojemność wodna butli] x 150 bar [ciśnienie gazu w butli] = 405 l [zapas gazu]

Na ile minut wystarczy te 405 litrów???

Przepływ (zużycie minutowe) Oznacza ile litrów gazu zużywamy podczas każdej minuty Jest to wartość ustawiana przez ratownika (np. 6 l/min, 15 l/min itp.) w zależności od potrzeb pacjenta

Czas pracy Jest to czas na jaki zapas gazu pozwoli nam utrzymać podaż gazu przy założonym przepływie Jeśli ustawimy przepływ 5 l/min to 405 litrów gazu dostępnego w butli wystarczy nam na 81 minut pracy Jeśli ustawimy przepływ 15 l/min to 405 litrów wystarczy nam na 27 minut (bo trzykrotnie więcej zużywamy podczas każdej minuty [w porównaniu z 5 l/min] )

Wiązki butli (zestawy wielobutlowe) Pojemność wodną sumujemy (bo moglibyśmy zużywać butle po kolei) Ciśnienie w butli jest takie samo (bo gaz wyrówna ciśnienie jeśli połączymy 2 butle o różnych ciśnieniach)

Przykład Ilość butli 2szt. Pojemność wodna 2,7 litra Ciśnienie 150 bar Przepływ 12 l/min Obliczamy: Zapas gazu ??? Czas pracy ???

Obliczenia Sumaryczna pojemność wodna 2 butli: 2,7 litra x 2 szt. = 5,4 litra Zapas gazu w 2 butlach: 5,4 litra x 150 bar = 810 litrów Czas pracy przy przepływie 12 l/min: 810 litrów : 12 l/min = 67,5 min

Ile litrów pozostało? Butla 2,7 litra Po poprzednim wyjeździe pozostało ciśnienie 90 bar Ile gazu pozostało w butli? Na ile minut wystarczy przy przepływie 6l/min?

Obliczenia Zapas gazu: 2,7 litra x 90 bar = 243 litry Czas pracy przy przepływie 6l/min: 243 litry : 6 l/min = 40,5 min

Jednostki – leki Dawki leków mogą być wyrażone w: Gramach [g] 1 g = 1000 mg = 1000000 μg Miligramach [mg] 1 mg = 1000 μg = 0,001 g Mikrogramach [mcg] lub [μg] 1 μg = 0,001 mg = 0,000001 g A także w: Jednostkach międzynarodowych Miliekwiwalentach Molach itp.

Przeliczanie 1 g = 1000 mg 0,1 g = 100 mg 0,01g = 10 mg 0,001g = 1 mg

c.d. 1 g = 1000000 μg 0,1 g = 100000 μg 0,01 g = 10000 μg 0,001 g = 1000 μg 0,0001 g = 100 μg 0,00001 g = 10 μg 0,000001 g = 1 μg

Przelicz na: 10 g = … mg = … μg 42 g = … mg = … μg

Ilość leku w ampułce Zawartość leku w ampułce może być różna w różnej objętości Pojemności ampułek mierzymy w ml W 1 ml może być rozpuszczone 1 mg, 10 mg, 100 mg leku – będzie się różnił stężeniem np. MORFINA 1ml ampułka może zawierać 10 mg leku lub 20 mg leku

Stężenie procentowe liczba gramów w 100 g roztworu Przyjmujemy, że 100 g roztworu to 100ml Stężenie 1% oznacza, że w 100ml roztworu znajduje się 1 g substancji

Opis ampułki Np. CORDARONE, Ampułka o pojemności 3ml zawiera 150 mg Amiodaronu Może być opisana dwojako: 150mg/3ml, 1ml (całkowita dawka/całkowita objętość, ilość mililitrów) 50mg/ml, 3ml (dawka w mililitrze i ilość mililitrów)

Jaki to opis?

Opis procentowy – ułatwienie % x obj. amp. x 10 = mg np. Adrenalini 0,1%, 1ml 0,1% x 1ml x 10 = 1mg

Dlaczego inne paski na szyjce?

Ile leku w jednej ampułce?

A co jeśli mamy podać mniej niż jedną ampułkę???

Amiodaron Dawka w pediatrii 5 mg/kg.m.c. Dziecko 12kg Ampułka 3ml Opis amp. 50mg/ml Do jakiej strzykawki nabrać? Ile cm3 (ml) nabrać? 1 cm3 = 1ml Czym rozcieńczyć? Do ilu cm3 rozcieńczyć?

Obliczanie Dawka dla „całego” dziecka 5 mg/kg x 12 kg = 60 mg Ile ml wziąć z ampułki? 2ml (bo 50mg/ml, więc w 2ml => 100mg) Do ilu rozcieńczyć? Do 10cm3, bo wtedy w 1cm3 => 10mg Ile z tego podać? Skoro 1cm3 => 10mg to 60mg jest w 6cm3 (4cm3 pozostaje w strzykawce)

Lub Wziąć z ampułki 3ml (150mg) Rozcieńczyć do 15 cm3 (w 1cm3 => 10mg) Podać 6cm3 (pozostaje w strzykawce 9cm3) Lub… Wziąć 3ml (150mg) Rozcieńczyć do 10cm3 (w 1cm3 => 15mg) Podać 4cm3

Podaj 150 μg Adrenaliny dziecku w anafilaksji…

Obliczanie W jednej ampułce jest 1mg/1ml (bo 0,1%, 1ml) Nabieram 1ml Rozcieńczam do 10cm3 (1cm3 => 0,1mg => 100 μg) Podaję 1,5cm3 (0,15mg = 150 μg)

Podaj pacjentowi 7mg MF

Podaj pacjentowi 3mg MF

Podaj pacjentowi 0,05 mg

Strzykawka opisana „MF 10mg/20ml”. Podaj 6mg

Fiolka leku 750 mg Podaj dziecku 125 mg

Augmentin dziecko 20kg, dawka 50mg/kg/dobę lek podaje się w dwóch dawkach na dobę Postać leku to syrop 457mg / 5ml

Zalecono podanie Betalocu dożylnie. Ampułki są 5ml, zawierają 0,001g/ml. Lek rozpuszczono do 20 w soli (0,9% NaCl). Lekarz zlecił podanie 4mg…

Rozpuszczono 2 ampułki Clemastine (2mg/ 2ml ) do 20ml soli. Z tego podano pacjentowi 5ml Ile mg leku otrzymał pacjent?

Podać 30mg furosemidu

Podaj 300mg Hydrokortyzonu

Podać pierwszą dawkę 30mg, powtórzyć 20mg

Antyarytmicznie 100mg i.v.