Ryszard Gubrynowicz Ryszard.Gubrynowicz@pjwstk.edu.pl Dwięk w multimediach Ryszard Gubrynowicz Ryszard.Gubrynowicz@pjwstk.edu.pl Wykład 3.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Znaki informacyjne.
Advertisements

Wykład Zależność pomiędzy energią potencjalną a potencjałem
Wprowadzenie do informatyki Wykład 6
FALE Równanie falowe w jednym wymiarze Fale harmoniczne proste
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 6
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 9 Mechanika płynów
Ruch drgający drgania mechaniczne
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
WYKŁAD 6 ATOM WODORU W MECHANICE KWANTOWEJ (równanie Schrődingera dla atomu wodoru, separacja zmiennych, stan podstawowy 1s, stany wzbudzone 2s i 2p,
Ludwik Antal - Numeryczna analiza pól elektromagnetycznych –W10
Czym jest i czym nie jest fala?
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Ryszard Gubrynowicz DwiĘk w multimediach Ryszard Gubrynowicz Wykład 2.
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
Test 2 Poligrafia,
Test 1 Poligrafia,
Proces analizy i rozpoznawania
Podstawowe pojęcia akustyki
Silnik odrzutowy Silnik odrzutowy składa się z wielu elementów, gdzie jednym z podstawowych jest dysza. Dysza – rura o zmiennym przekroju poprzecznym.
równanie ciągłości przepływu, równanie Bernoulliego.
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
WYKŁAD 10 METODY POMIARU PRĘDKOŚCI, STRUMIENIA OBJĘTOŚCI I STRUMIENIA MASY W PŁYNACH.
Przykładowe zastosowania równania Bernoulliego i równania ciągłości przepływu 1. Pomiar ciśnienia Oznaczając S - punkt spiętrzenia (stagnacji) strugi v=0,
RÓWNOWAGA WZGLĘDNA PŁYNU
Klasyfikacja systemów
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Pytania konkursowe.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Fizyka – Transport Energii w Ruchu Falowym
Podstawy automatyki 2012/2013Transmitancja widmowa i charakterystyki częstotliwościowe Mieczysław Brdyś, prof. dr hab. inż.; Kazimierz Duzinkiewicz, dr.
WPŁYW pH i SIŁY JONOWEJ NA LEPKOŚĆ ROZTWORÓW POLIELEKTROLITÓW
WYPŁYW CIECZY PRZEZ OTWORY materiał dydaktyczny - wersja 1.1
Montaż kominka wentylacyjnego Technologia Szybki Syntan SBS
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
Analiza wpływu regulatora na jakość regulacji (1)
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Podstawy mechaniki płynów - biofizyka układu krążenia
Temat: Powtórzenie wiadomości o falach
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
  Prof.. dr hab.. Janusz A. Dobrowolski Instytut Systemów Elektronicznych, Politechnika Warszawska.
  Prof. dr hab. Janusz A. Dobrowolski Instytut Systemów Elektronicznych, Politechnika Warszawska.
  Prof. dr hab. Janusz A. Dobrowolski Instytut Systemów Elektronicznych, Politechnika Warszawska.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
W2 Modelowanie fenomenologiczne I
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Systemy dynamiczne 2014/2015Obserwowalno ść i odtwarzalno ść  Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. in ż. Katedra In ż ynierii Systemów Sterowania 1 Obserwowalność.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
dr inż. Monika Lewandowska
MECHANIKA 2 Wykład Nr 14 Teoria uderzenia.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
MECHANIKA 2 Wykład Nr 12 Zasady pracy i energii.
Ankieta dotycząca kart bankomatowych i kont bankowych.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
WYKŁAD 5 OPTYKA FALOWA OSCYLACJE I FALE
Przygotowała Marta Rajska kl. 3b
Temat: Jak powstaje fala? Rodzaje fal.
Zapis prezentacji:

Ryszard Gubrynowicz Ryszard.Gubrynowicz@pjwstk.edu.pl Dwięk w multimediach Ryszard Gubrynowicz Ryszard.Gubrynowicz@pjwstk.edu.pl Wykład 3

Formowanie sygnału mowy

Rezonanse najbardziej uproszczonego modelu toru głosowego

Rezonanse w falowodach cylindrycznych – fale stojące Są dwa rodzaje falowodów cylindrycznych: Rura zamknięta na jednym końcu, otwarta na drugim Otwarta lub zamknięta na obu końcach – oba typy mają identyczne rezonanse Falowody cylindryczne odgrywają podstawową rolę w instrumentach muzycznych (instrumenty dęte, organy itp.)

Fala bieżąca – fala stojąca

Fale stojące w strunach – analogia do f. s. w rurach maksymalne wychylenie (ciśnienie), prędkość=0) zerowe wychylenie

Fala stojąca w falowodzie

Rozkład fal stojących (rezonansów) w falowodach o stałym przekroju Rezonans ćwierćfalowy

Co dzieje się na otwartym i zamkniętym końcu falowodu ?

1-y rezonans w torze głosowym = 4 l = 70 cm – długość fali 1-ego rezonansu Prędkość rozchodzenia się fali akustycznej w powietrzu = 345 m/s = 34500 cm/s

Rozkład maksimów w torze głosowym (prędkości i ciśnienia) Aproksymując tor głosowy do postaci rury cylindrycznej o długości 17.5 cm otrzymuje się pierwszy rezonans w okolicy 500 Hz. 1= 70 cm c = 345 m/s F1= c/ 1=500 Hz F2=1500 Hz F3=2500 Hz

Co się dzieje na granicy 2 segmentów cylindrycznych? (AkAk+1)

Podstawy opisu i klasyfikacji dźwięków mowy Opis artykulacyjny Opis akustyczny

Artykulacja samogłoskowa

Czworobok artykulacyjny samogłosek AmEng

Przekroje samogłoskowe (PL) Samogłoska i Samogłoska y Samogłoska e Samogłoska a Samogłoska o Samogłoska u

Podstawowe własności akustyczne samogłosek

Podstawowe własności akustyczne samogłosek

Akustyka samogłosek

Wyznaczanie częstotliwości formantowych

Sonagram (spectrogram) i przekrój widmowy (short-term spectrum)

Formanty w sonagramie i w przekroju widma

Opis artykulacyjny i akustyczny samogłosek

Wysoka artykulacja (wysokie ułożenie masy języka – F1 samogłoski przednie

Niska artykulacja – F1 samogłoski przednie

Wysoka artykulacja – F1 samogłoski tylne

Niska artykulacja – F1 samogłoski tylne

Wysoka artykulacja – F2 samogłoski przednie

Wysoka artykulacja – F2 samogłoski tylne

Opis artykulacyjny a opis akustyczny

Częstotliwości formantowe a artykulacja i rozmiary toru głosowego

Akustyka samogłosek - podsumowanie

Czworobok artykulacyjny samogłosek polskich

Czworobok artykulacyjny samogłosek polskich

Częstotliwości formantowe samogłosek polskich

Czworobok samogłosek polskich w płaszczyźnie akustycznej (F1-F2)

Wpływ długości toru głosowego na rozkład częstotliwości formantowych model samogłoski /a/

Rozkład częstotliwości formantowych u dzieci i młodzieży w wieku 3-19 samogłoska /a/

Konfiguracja toru głosowego, a częstotliwości formantowe Między konfiguracją toru głosowego i częstotliwościami formantowymi istnieje związek, jednakże nie może być on jednoznacznie opisany. Różne konfiguracje geometryczne toru głosowego mogą mieć takie same częstotliwości formantowe, jak również różnym częstotliwościom formantowym mogą odpowiadać te same konfiguracje. Jednakże, zmiany w płaszczyźnie artykulacyjnej (miejsce i wysokość) powodują jednoznaczne zmiany w płaszczyźnie formantowej F1 i F2.

Artykulacja spółgłoskowa

Funkcjonalny schemat organu mowy Układ: źródło pobudzenia - filtr

Dwa źródła pobudzenia toru głosowego Źródło krtaniowe - pobudzenie periodyczne (harmoniczne) powstające w wyniku drgań fałdów głosowych Źródło szumowe - szum powstający w wyniku gwałtownej zmiany ciśnienia lub przewężenia w torze głosowym.

Charakterystyka aerodynamiczna spółgłosek Podczas artykulacji spółgłosek w ponadkrtaniowej części toru głosowego powstaje zwężenie znacznie mniejsze, niż w przypadku artykulacji samogłoskowej. Wpływa ono na przepływ powietrza w tej części i może oddziaływać na pracę fałdów głosowych. Zwężenie powoduje zmniejszenie amplitudy drgań fałdów głosowych, wskutek wzrostu ciśnienia ponadgłośniowego (różnica ciśnień pod- i ponad głośniowego jest mniejsza niż w przypadku artykulacji samogłoskowej). Może powodować też nieznaczne obniżenie częstotliwości drgań.

Artykulacja spółgłoskowa

Efekty aerodynamiczne Przy artykulacji spółgłosek powstają w zależności od stopnia zwężenia różne efekty aerodynamiczne i akustyczne. Zmniejszenie przekroju poprzecznego zwężenia powoduje zmniejszenie strumienia powietrza przepływającego w torze głosowym i wzrost ciśnienia ponadkrtaniowego. Gdy wzrost ten jest odpowiednio duży fałdy głosowe przestają poruszać się. Wzrost ciśnienia ponadkrtaniowego może nastąpić znacznie szybciej, gdy fałdy są rozwarte.

Stopień przewężenia Sposób artykulacji spółgłosek określony jest przez wielkość zwężenia toru głosowego. Przy artykulacji spółgłosek przymkniętych ”j,l,ł” (approximants) powierzchnia przekroju poprzecznego zwężenia jest największa, natomiast przy spółgłoskach zwartych („p,t,k,b,d,g”) jest praktycznie równa zeru. Gwałtowne rozwarcie toru głosowego powoduje generację krótkiego impulsu szumowego.

Spółgłoski przymknięte W tym przypadku zwężenie toru głosowego nie różni się w istotny sposób od zwężenia utworzonego dla samogłosek. Nie powoduje zaburzenia przepływu powietrza, dzięki czemu fałdy głosowe mogą swobodnie wykonywać ruchy drgające. Znamienne dla spółgłosek przymkniętych jest to, że zwężenie podczas ich artykulacji zmienia swoją wielkość. Można je wymówić tylko w sąsiedztwie samogłosek, stąd widoczne są często znaczne ruchy formantów. Obie komory przed i po zwężeniu uczestniczą w formowaniu dźwięku mowy.

Źródło szumowego pobudzenia toru głosowego

Hydrodynamika toru głosowego – źródło szumu trącego Strumień turbulentny Strumień laminarny

Hydrodynamika toru głosowego: szum trący Tor głosowy (zamknięta/otwarta rura) z b. wąskim przewężeniem w przedniej części strumień laminarny strumień turbulentny

Przepływ laminarny i turbulentny

Przepływ powietrza przez szczelinę U wylotu szczeliny powstaje częściowa konwersja energii aerodynamicznej na akustyczną.

Model dyszy

Miejsce pobudzenia – a miejsce artykulacji

Mechanizm powstawania turbulencji w szczelinie Wypływ powietrza ze szczeliny przy osiągnięciu odpowiedniej prędkości przestaje być laminarny. Oddziaływanie ścian wskutek tarcia powoduje, że ruch cząsteczek w ich pobliżu jest bardziej hamowany, niż cząsteczki w środku strugi. Aby przepływ stał się turbulentny siły bezwładnościowe oddziaływujące na strugę przepływającego powietrza przekraczają siły wiążące ze sobą jego cząsteczek.

Warunki powstania turbulencji Dla szczeliny określonych rozmiarów prędkość strugi powietrza musi przekroczyć pewną krytyczną wartość (określoną przez liczbę Reynoldsa), aby jej wypływ stał się turbulentny.

Liczba Reynoldsa h-wymiar charakterystyczny (średnica) m-współczynnik lepkości ośrodka W przypadku przepływu powietrza przez cylindryczną rurę, liczba Reynoldsa zależy od gęstości ośrodka, rozmiarów przekroju rury, lepkości ośrodka i prędkości przepływu v. Dla rury przyjmuje się krytyczną wartość równą ~2300. W przypadku przewężenia o powierzchni przekroju 0.6 cm2, i prędkości objętościowej przepływu 1000 cm3/s - Re=12000

Model równoważny (w układzie elektrycznym) źródła szumowego - szczelina Lc=rlc/Ac, lc – długość szczeliny kc – współczynnik kształtu Dla spółgłosek trących kc0.9 Funkcja transmitancji definiowana jako stosunek U0/Ps jest liniową funkcją powierzchni przekroju szczeliny Ac.

Fizyczny model źródła szumowego spółgłosek trących

Układ ze szczeliną i przeszkodą Charakterystyka doświadczalna dla prędkości objętościowych (2 źródła szumu)