Programowanie obiektowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
20041 Projektowanie dynamicznych witryn internetowych Paweł Górczyński ASP 3.0.
Advertisements

Wstęp do strumieni danych
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Java dla studentów II roku Wydziału Fizyki PW Przemysław Duda, 2012
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe Andrzej Ziółkowski Wykład 3.
Rysowanie GUI Określanie wyglądu komponentów
Tworzenie i obsługa programów – przykład 3 uwagi cd. Wykorzystując różne klasy biblioteki języka Java należy pamiętać w jakim pakiecie się znajdują. Wszystkie.
Java applet (c.d.) Nguyen Hung Son Uniwersytet Warszawski.
Nguyen Hung Son Uniwersytet Warszawski
RMI I RMI-IIOP Wprowadzenie Co to jest RMI?
Model – View - Controler
Programowanie w środowiskach zintegrowanych wykład 1 PSZ Programowanie w Środowiskach Zintegrowanych > Systemy i środowiska zintegrowane > Środowisko zintegrowane.
Projektowanie interfejsu Pakiet AWT, komponenty i kontenery, klasa Component, metody klasy Component, klasa Label, komponenty tekstowe, klasa TextField,
Programowanie wielowątkowe
Multimedia Obrazy i dźwięki w apletach Javy, praca z tekstem, zdarzenia od myszki, obsługa wyjątków w Javie, aplety z wątkami, animacja poklatkowa.
Programowanie sieciowe w Javie
Gniazda komunikacji sieciowej w języku Java
1 Podstawy apletów Co to jest aplet, cykl życia apletu, metody apletu, metoda paint(), czcionki, kolory, parametryzowanie apletu, układ współrzędnych ekranowych,
Plan Prezentacji Wczytywanie grafiki Wyświetlanie obrazów
Czytanie, pisanie i rysowanie – cd.. Jeszcze jeden strumyk PrintStream działa jak PrintWriter, ale: Używa domyślnego (systemowego) kodowania Nie wyrzuca.

Język Java Wielowątkowość.
Projektowanie warstwy serwera Spring MVC - uzupełnienie.
przygotował Michał Wdaniec
C# Windows Forms Zastosowania Informatyki Wykład 3
Pakiety w Javie Łukasz Smyczyński (132834). Czym są pakiety? Klasy w Javie są grupowane w pewne zbiory zwane pakietami. Pakiety są więc pewnym podzbiorem.
Aplikacje Internetowe
Konfiguracja kont w programie Adobe Dreamweaver
Rozwój aplikacji. To zestaw narzędzi do budowania i optymalizacji złożonych aplikacji opartych na przeglądarce. To zestaw narzędzi do budowania i optymalizacji.
Programowanie urządzeń mobilnych – wykład IV
Java 3 MPDI Programowanie obiektowe W7. import java.io.*; public class X { // kontrukcja throws – określenie jakie wyjątki może dana metoda // sygnalizować
Tadeusz Ziębakowski Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
Aplety w javie.
ANNA BANIEWSKA SYLWIA FILUŚ
Tworzenie aplikacji mobilnych
Arkadiusz Twardoń ZTiPSK
Autor: Kamil Szafranek
Tworzenie aplikacji mobilnych
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
JAVA c.d.. Instrukcji wyboru SWITCH używamy, jeśli chcemy w zależności od wartości pewnego wyrażenia wykonać jeden z kilku fragmentów kodu. Jest to w.
Java – coś na temat Klas Piotr Rosik
Seminarium problemowe
Co jeszcze mógłby wymyślić Einstein gdyby znał applety Javy? Dolnośląski Festiwal Nauki i Techniki Wrocław 2005.
Programowanie obiektowe Wykład 3 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/21 Dariusz Wardowski.
Programowanie obiektowe Wykład 7 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/20 Dariusz Wardowski.
Programowanie obiektowe Wykład 6 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/14 Dariusz Wardowski.
Tworzenie Aplikacji Internetowych dr Wojciech M. Gańcza 8.
Programowanie sieciowe w Javie
Projektowanie stron WWW
Elementy multimedialne na stronie
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Technologie programowania systemów internetowych
HTML (ang. HyperText Markup Language ) – język do tworzenia stron internetowych opierający się na znacznikach, czy inaczej je nazywając – tagach. Język.
Technologie internetowe Wykład 5 Wprowadzenie do skrytpów serwerowych.
Podstawy języka skryptów
Wykład 2 Programowanie obiektowe. Programowanie obiektowe wymaga dobrego zrozumienia działania funkcji definiowanych przez użytkownika, w ten sposób będziemy.
Object-relational mapping (aka O/RM, ORM, and O/R mapping)
Portal edukacyjny J A V A S C R I P T JĘZYK PROGRAMOWANIA STRON HTML Opracowała: Anna Śmigielska.
Języki i technologie wytwarzania stron WWW Autor: Michał Walkowski Referat.
ASP.NET Dostęp do bazy danych z poziomu kodu Elżbieta Mrówka-Matejewska.
Wątki, programowanie współbieżne
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
Aplikacje i usługi internetowe
Aplikacje i usługi internetowe
Tworzenie wątków w Javie
Zapis prezentacji:

Programowanie obiektowe Andrzej Ziółkowski Wykład 5

Aplikacje internetowe Miejsce działania programu – serwer, komputer użytkownika Instalowanie programów, dostępność Aktualizacje oprogramowania Bezpieczeństwo Bezstanowość

Programy internetowe HTML, CSS, XML, XHTML JavaScript – komputer użytkownika CGI, Perl, C - serwer PHP - serwer Java applet – komputer użytkownika Java servlet - serwer ASP, ASP.NET, C# - serwer

Aplet – zasada działania Aplet – program napisany w języku Java, uruchamiany ze stron WWW w przeglądarce. Przechowywany (po skompilowaniu) na serwerze razem ze stronami HTML Przesyłany razem ze stronami HTML na komputer użytkownika i tam uruchamiany Korzysta z wydzielonego obszaru (okna) na stronie HTML Tworzony jako klasa dziedzicząca po klasie Applet z pakietu java,applet lub javax.swing.JApplet. Odpowiedni obiekt tej klasy tworzy przeglądarka po załadowaniu strony HTML, gdzie aplet jest „osadzony”.

Osadzanie apletu na stronie HTML <head> <title>Cw2</title> <meta content="text/html; charset=windows-1250" http-equiv="Content-Type"> <link href="std1.css" type="text/css" rel="stylesheet"> </head> <body> Cw2 - Program rysujący:<br><br> <applet code="cw2/cw2.class" archive="cw2.jar" width="500" height="350"> </applet> <br><br> Źródło: <a href="cw2.java">cw2.java</a> </body> </html> <applet code= " aplet.class" width="500" height="350"> </applet>

Parametry apletu code=”plik.class” width=”400” height=”300” codebase=”adres URL” archive=”plik.jar” name=”nazwa apletu” mayscript vspace=”10” hspace=”10” align=”left” alt=„”tekst wyświetlany gdy nie można uruchomić” <param name=”nazwa” value=”wartość”>

Przykładowy aplet import java applet.*; public class ProstyAplet extends Applet { public void paint(Graphics g) { g.drawText(20,10,”To ja ProstyAplet”); }

Najważniejsze składowe apletu import java applet.*; public class NazwaApletu extends Applet { public void init() { // inicjacja apletu } public void start() { // wznowienie pracy public void stop() { // wstrzymanie pracy public void destroy() { // zamykanie okna przeglądarki public void paint(Graphics g) { // malowanie public void repaint() { // odświeżanie po zmianie wyglądu

Inicjacja apletu Obiekt apletu tworzy przeglądarka na podstawie danych ze strony HTML Metoda init() jest wywoływana tylko raz na początku działania apletu ale po utworzeniu obiektu i ustaleniu środowiska pracy. W konstruktorze dane potrzebne w aplecie mogą być jeszcze niedostępne i dlatego wprowadzono metodę init() wywoływaną później aby tam robić inicjację.

Wyświetlanie informacji w aplecie Za wygląd aplety odpowiedzialna jest metoda paint wywoływana gdy trzeba odmalować obszar lub część obszaru apletu Metoda paint powinna zawierać malowanie całego obszaru apletu Do malowania używamy metod z klasy Graphics np.: g.drawText(x,y,”tekst”); g.drawRect(x,y,w,h);

Tworzenie okien dialogowych Za pomocą apletu można tworzyć złożone programy z nowymi okami dialogowymi do wprowadzania danych. Dialog dlg1 = new Dialog(this); // … // budowanie dialogu // … dlg1.setVisible(true);

Pobieranie parametrów z HTML Wstawiając aplet w pliku HTML możemy podać dodatkowe parametry: <applet code=”ap.class” width=400 height=300> <param name=par1 value=100> <param name=par2 value=”tekst”> </applet> W aplecie dostęp do parametrów zapewnia metoda getParameter: int par1; String s = getParameter(”par1”); if (s == null) par1 = 10; // wartość domyślna else par1 = Integer.parseInt(s); // podstawienie wartości

Pobieranie informacji z linii adresu W aplikacjach internetowych parametry miedzy kolejno wyświetlanymi stronami są często przekazywane jako uzupełnienie adresu URL np. http://www.strona.pl?par1=val1@par2=val2 Parametry te można pobrać wykorzystując metodę getDocumentBase() String s = getDocumentBase().ToString(); W polu s zostanie umieszczona cała linia adresu, z której można wyodrębnić potrzebne informacje.

Aplety i JavaScript Wymagany paramet apletu mayscript. Wykorzystujemy klasę JSObject: import netscape.javascript.*; jscript = JSObject.getWindow(this); Wywołanie funkcji JavaScript jscript.call(nazwaFunkcji,tablicaParametrów); Użycie JavaScript w aplecie jscript.eval(TekstKomendyJavaScript); Dostęp do metod apletu w JavaScript document.nazwaApletu.metodaApletu(…

Ograniczenia apletów Powód – bezpieczeństwo Aplety nie mają dostępu do plików na komputerze użytkownika. Nie mogą uruchamiać programów na komputerze użytkownika. Mogą się komunikować jedynie z serwerem, z którego zostały pobrane. Wyjątki Aplety uruchamiane w appletviewer Aplety podpisane

Przykład apletu – wybór koloru Strona HTML <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> <html> <head> <title>Cw4a</title> <meta content="text/html; charset=windows-1250" http-equiv="Content-Type"> <link href="std1.css" type="text/css" rel="stylesheet"> </head> <body> Cw4a - Wybieranie koloru:<br><br> <applet code="cw4/cw4.class" archive="cw4.jar" width="365" height="420"> </applet> <br><br> </body> </html>

Tworzenie apletu w NetBeans

Przykład apletu – wybór koloru package cw4; public class cw4 extends javax.swing.JApplet { /** Initializes the applet cw4 */ public void init() { try { java.awt.EventQueue.invokeAndWait(new Runnable() { public void run() { initComponents(); } }); } catch (Exception ex) { ex.printStackTrace(); …

Przykład apletu – wybór koloru private void niebieskiMouseMoved(java.awt.event.MouseEvent evt){ aktualny.setBackground(new java.awt.Color(0, 0, 255)); } private void niebieskiMouseClicked(java.awt.event.MouseEvent evt) { wybrany.setBackground(new java.awt.Color(0 , 0, 255 )); private void zielonyMouseMoved(java.awt.event.MouseEvent evt) { aktualny.setBackground(new java.awt.Color(0,255,0)); private void zielonyMouseClicked(java.awt.event.MouseEvent evt) { wybrany.setBackground(new java.awt.Color(0,255,0)); private void czerwonyMouseMoved(java.awt.event.MouseEvent evt) { aktualny.setBackground(new java.awt.Color(255,0,0)); private void czerwonyMouseClicked(java.awt.event.MouseEvent evt) { wybrany.setBackground(new java.awt.Color(255,0,0));