Partner badania: BADANIE Branża PR a media: dziś i jutro 2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Badanie zagrożeń związanych z poznawaniem nowych osób
O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
W EB 2.0 W NGO. W 15 MINUT. M ICHAŁ P AŁASZ NGO 2.0. Organizacje pozarządowe w społeczeństwie informacyjnym.
Wyniki badania na temat czytania dzieciom
Prezentacja serwisu Mediarun.pl Copyright: Media Run Group, 2005.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Social Media Monitoring dla biznesu - zastosowanie oraz wykorzystanie przy pozyskiwaniu klientów czyli jak dzięki monitoringowi Internetu można zmienić.
opracowała Justyna Tokarz
Konsumpcja informacji
Tuatary Internetu czyli jak złapać za ogon uciekającą jaszczurkę
Czy Digital Signage to interesujący kanał dla marketerów?
2 ZACHOWANIA ZAKUPOWE POLAKÓW W 2007 ROKU 3 UOGÓLNIENIE WYNIKÓW 61% respondentów deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym to Panie domu są odpowiedzialne.
ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW W 2005
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Internauci w grupach wiekowych
Promocja destynacji turystycznej za granicą
– dobrodziejstwo czy przekleństwo dla naszych dzieci?
E-Safety.
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH Social media to ocean danych! – jak wykorzystać je w marketingu? Dr Jan Zając, Sotrender 17 maja 2012.
Nowe trendy w marketingu i komunikacji Firma 2.0, czyli o przemianach w komunikacji między firmami a konsumentami. Dominik Batorski 31 maja 2012.
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH
E – safety – bezpieczny Internet Mariusz Bodeńko Sandomierz,
PRoto.pl prezentacja portalu. Czym jest PRoto.pl Portal PRoto.pl: użytkownicy: UU/mc: liczba odsłon: PV/mc: % czytelników odwiedza portal.
Znaczenie Internetu w doradztwie zawodowym dla młodzieży
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Społeczeństwo informacyjne – wpływ Internetu na uczniów Gimnazjum nr 3 im. Janusza Kusocińskiego w Szczecinie i ich rodziców uczniowie.
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ Social HR? – Wykorzystanie social media w działaniach HR dr Jan Zając 9 maja 2012.
1 Po co firmom Facebook? i na co warto uważać… Dr Jan Zając Warszawa, 2012/05/31.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem -
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH W GOLENIOWIE
EDI NET - badania.
Zbigniew Gruszka. prezentacja Tablica 1 Wykształcenie słuchaczy Podstawowe 9 osób (1,1%) Średnie 201 osób (40,7%) Wyższe 300 osób (53,6%) Nieznane 32.
Rozproszenie uwagi kierowcy
„Student jako konsument na rynku multimediów”
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
Instytut Statystyki i Demografii
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Bezpieczne korzystanie z środków przekazu medialnego.
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Test uzależnienia od komputera Przy każdym stwierdzeniu możesz wybrać tylko jedną odpowiedź (tak lub nie).
WYNIKI ANONIMOWEJ ANKIETY „BEZPIECZEŃSTWO W SIECI”
Dlaczego warto studiować socjologię mediów w APS?
TEMAT Czy mądrze korzystamy z portali społecznościowych?
NETYKIETA, TIK I ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWA MIESZKAŃCÓW NOWEJ WSI
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
C E L E Kielce r. XXIII Konferencja Szkoleniowa SDSiZ RP : SDSiZ RP K I.
Praca rzecznika prasowego i biura promocji Uczelni w odczuciu rektora Ryszard Tadeusiewicz Były rektor…
Współczesne Metody Komunikacji
Metody komunikacji międzyludzkiej
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Bądź bezpieczny w sieci
Metody komunikacji.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Niezależność i pluralizm mediów
Konferencja Prasowa Warszawa, 3 marca 2016 r.. 2 Barometr Rynku Pracy V IV Podsumowanie I Zdaniem Pracownika II Zdaniem Pracodawcy III Wyzwania pracodawców.
Przychodzi dziennikarz do redakcji. ...i myśli Albo tworzy!
Internet jako źródło zleceń dla firm - raport Synergian.p Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu.
SafeSurfing Moduł 3 Jak zachować bezpieczeństwo korzystając z internetu i aplikacji mobilnych.
NESCAFE Budzik w iPhone
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Bezpieczny internet – analiza ankiety dla rodziców
Badanie #finanseprzyszlosci – czy za 10 lat bankowa aplikacja mobilna będzie najważniejszą aplikacją w telefonie.
Metodologia. Badanie #finanseprzyszlosci czyli jak Polacy wyobrażają sobie swój bank w 2018 i 2028 roku.
Zapis prezentacji:

Partner badania: BADANIE Branża PR a media: dziś i jutro 2011

Na naszych oczach zmienia się świat mediów Na naszych oczach zmienia się świat mediów. Coraz powszechniejszy internet przestaje być powoli traktowany jako osobny środek przekazu, a zaczyna przypominiać środowisko, w którym płynie informacja z telewizji, radia, prasy. Jednak klasycznie rozumiane media nie odpuszczają pola. THINKTANK i portal PRoto zbadali, jak na te wyzwania dla specjalistów komunikacji odpowiada branża PR w Polsce.

1 2 3 4 5 NAJCIEKAWSZYCH WNIOSKÓW Z BADANIA WYNIKI SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE O BADANIU: METODOLOGIA 4 KTO BRAŁ UDZIAŁ W BADANIU?

PIĘĆ NAJCIEKAWSZYCH WNIOSKÓW Z BADANIA 1

1 MEDIA A PR DZIŚ: PRASA TRZYMA SIĘ MOCNO Obecnie w pracy PR-owców najważniejsze są relacje z dziennikarzami prasowymi, którzy są zazwyczaj twórcami kontentu rozpowszechnianego przez inne media, dlatego wymagają szczególnej uwagi. Na drugim miejscu są media internetowe, które jako kluczowe w relacjach określiło niemal siedmiu na dziesięciu respondentów. Dużo mniej ważne są relacje z dziennikarzami telewizyjnymi i radiowymi a także komunikacja w sieci, rozumiana jako aktywność na blogach, mediach społecznościowych.

2 MEDIA A PR JUTRO: PRASA TRACI NA ZNACZENIU, ROŚNIE ROLA PR W SIECI Praktycy komunikacji przewidują, że za trzy lata ich praca się zmieni. Przede wszystkim spadnie znaczenie relacji z prasą. Rzecznicy prasowi będą sami za pomocą mediów społecznościowych kontaktować się z potencjalnymi klientami. Towarzyszy temu bardzo mocny deklarowany wzrost roli PR-u w sieci (o prawie 30 punktów procentowych). Na pierwsze miejsce w tym rankingu wysforowują się media internetowe i związane z nimi nadzieje związane m.in. z zapowiedziami szybkiej internetyzacji Polski przez holdingi medialno-telekomunikacyjne.

3 NARZĘDZIA INTERNETOWE: WZROŚNIE ROLA VIDEO ONLINE, MIKROBLOGÓW, GIER Internet w pracy PR-owca to nadal przede wszystkim e-mail i social media. Nadal niewielkie znaczenie obecnie mają mikroblogi, video online, czy wykorzystanie Wikipedii i wirtualnych światów. Za trzy lata ma być inaczej. Eksperci komunikacji przewidują, że największe wzrost znaczenia osiągnie video online. PR-owcy szanse rozwoju widzą także w mikroblogach (wzrost o 26 punktów procentowych). Najwidoczniej spodziewają się jednak długo oczekiwanej popularyzacji Twittera. Sądzą też, ze ważne będą dla ich pracy gry i wirtualne światy.

4 MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE: KRÓLUJE FACEBOOK Trzy czwarte z PR-owców wykorzystuje w swojej pracy przynajmniej kilka razy w miesiącu Facebook, około połowy takie portale jak youtube i goldenline. Rzadziej wykorzystywana jest nk.pl (korzysta z niej w pracy jedynie co dziesiąty respondent), Grono i takie media społecznościowe jak Twitter, Blip, czy blogosfera. Wiele z tych mediów wykorzystywanych jest przez PR-ców częściej prywatnie, niż służbowo. Z youtube i nk.pl PR-owcy korzystają z dużo większą częstotliwością w domu, po godzinach pracy.

5 DZIEŃ PR-OWCA: ŚREDNIO 10H ONLINE, DZIESIĄTKI MAILI, TELEFONY PRowcy korzystają bardzo intensywnie z inernetu w trakcie swojego dnia pracy – podczas jednego dnia pracy średnio odbierają 33 maile i wysyłają 28 wiadomości. Wykonują też 9 telefonów służbowych i wysyłają 2 służbowe smsy. W trakcie jednego tygodnia pracy wykonują, średnio, 4 spotkania służbowe miejscu pracy i 3 poza swoją firmą/instytucją.

WYNIKI SZCZEGÓŁOWE 2

Jakie są najważniejsze narzędzia w pracy PR-owca? Kluczową rolę w pracy PR-owca odgrywają wciąż, na razie, relacje z dziennikarzami prasowymi, którzy są zazwyczaj twórcą kontentu rozpowszechnianego przez inne media. Zaraz na drugim miejscu pojawiają się jednak media internetowe, które jako kluczowe w relacjach określiło niemal siedmiu na dziesięciu respondentów. Szybkość dotarcia do konsumenta portali, witryn mediów zdaje się być decydujące. Na kolejnych dwóch pozycjach znalazły się relacje z dziennikarzami telewizyjnymi i radiowymi, a także – PR w sieci, rozumiany jako aktywność na blogach, mediach społecznościowych i in. Mniej istotne okazały się eventy, sponsoring, czy reklama. W perspektywie 3-letniej przede wszystkim widać deklarowany przez PR-owców bardzo wysoki spadek znaczenia relacji z prasą (jako „bardzo istotne” w 2014 roku określiło to narzędzie 5 na 10 respondentów). Towarzyszy temu bardzo mocny deklarowany wzrost roli PR-u w sieci (o prawie 30 punktów procentowych). Na pierwsze miejsce w tym rankingu wysforowują się zaś media internetowe.

Najważniejsze narzędzia komunikacji PR-owca* Najwyższy wzrost znaczenia Najwyższy spadek znaczenia *odpowiedzi „bardzo istotne” na 5-stopniowej skali (zupełnie nieistotne, raczej nieistotne, trudno powiedzieć, istotne, bardzo istotne)

Jakie są najważniejsze narzędzia internetowe w pracy PR-owca? Jako kluczowe internetowe narzędzie pracy PR-owcy określają, rzecz jasna, e-mail. Na drugim miejscu plasują się media społecznościowe - niemal siedmiu na dziesięciu wskazuje na ich dużą wagę we własne pracy. Nadal niewielkie znaczenie obecnie mają mikroblogi, video on-line, czy wykorzystanie Wikipedii i wirtualnych światów. Pytanie o perspektywę 3-letnią odsłania jednak wzrost znaczenia tych form komunikacji. Największy wzrost znaczenia za 3 lata, w deklaracjach PR-owców, osiągnie video online (wzrost o ponad 30 punktów procentowych). Branża PR wieści więc renesans krótkich treści video (np. transmisja konferencji), która będzie miała większą siłę oddziaływania niż słowo pisane, a zastąpi klasyczny przekaz telewizyjny. PR-owcy szanse rozwoju widzą także w mikroblogach (wzrost o 26 punktów procentowych). Najwidoczniej spodziewają się jednak długo oczekiwanej popularyzacji Twittera, który nadal nie może się przebić do szerszej świadomości w Polsce. Duży przyrost znaczenia, w deklaracjach respondentów, zanotują w ich pracy również gry i wirtualne światy.

Wykorzystywane przez PR internetowe narzędzia komunikacji* Najwyższy deklarowany wzrost znaczenie *odpowiedzi „istotne” i „bardzo istotne” na 5-stopniowej skali (zupełnie nieistotne, raczej nieistotne, trudno powiedzieć, istotne, bardzo istotne)

Jaki PR-owcy korzystają z mediów społecznościowych? PR-owcy, w większości, wierzą w moc social media. Sześciu na dziesięciu respondentów uważa, że są one skutecznym narzędziem komunikacji biznesowej. Równo trzy czwarte z nich wykorzystuje w swojej pracy przynajmniej kilka razy w miesiącu Facebook, około połowy takie portale jak Youtube i Goldenline. Rzadziej wykorzystywana jest Nasza-klasa, Grono i takie media społecznościowe jak Twitter, Blip, czy blogosfera. Co ciekawe, wiele z tych mediów wykorzystywanych jest przez PR-ców częściej prywatnie, niż służbowo. Największa różnica dostrzegalna jest w przypadku youtube.pl i nk.pl Zasadne wydaje się więc być pytanie, dotyczące mieszania się sfery prywatnej i służbowej w internecie. Na pytanie, czy zdarza im się zamieszczać komentarze dotyczące działalności firmy na prywatnym profilu, PR-owcy opowiadają w większości negatywnie. 6 na 10 nie zdarza się to nigdy, jednej piątej bardzo rzadko, tylko 20% pozostałych z większą częstotliwością. Jak widać, w tym przypadku granica pomiędzy życiem prywatnym a służbowym PR-owca jest bardzo wyraźna.

60% Taki odsetek badanych PR-owców uważa, że media społecznościowe są skutecznym narzędziem komunikacji biznesowej.

75% Facebook 83% Facebook 83% Youtube 55% Youtube 58% Goldenline 48% Goldenline.pl 29% Blogosfera 24% Nasza-klasa 22% Twitter 18% Twitter 18% Blip 13% Blip 11% Nasza-klasa 5% Grono 9% Grono Wykorzystanie mediów społecznościowych w pracy i prywatnie (przynajmniej kilka razy w miesiącu) W PRACY: PRYWATNIE:

Czy zdarza się Pani/Panu zamieszczać komentarze dotyczące firmy na prywatnym profilu w mediach społecznościowych?

Dzień PR-owca: media i spotkania Zdecydowanie najbardziej istotną formą komunikacji, jaką prowadzi specjalista PR z klientami, konsumentami, dziennikarzami jest kontakt online. Dużo mniej istotna, w deklaracjach PR-owców jest komunikacja telefoniczna, podobnie jak komunikacja bezpośrednia, face to face. PR-owiec w trakcie dnia pracy jest dostępny online średnio 10h, wysyła też dziesiątki maili. Korzysta z dobrodziejstw internetu mobilnego – 7 na 10 specjalistów od PR korzysta z internetu w telefonie komórkowym. Co dziesiąty użytkuje też iPada (11% odpowiedzi „często” i „bardzo często”). O ile w przypadku mediów społecznościowych granica pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym jest wyraźnie zakreślona, zmienia się to w przypadku dostępności telefonicznej. Prawie 70% PR-owców zdarza się, że nie wyłaczają „komórki” na noc, mając świadomość, że mogą dostać pilny telefon z pracy.

81% Komunikacja online 45% 43% Najważniejsze kanały komunikacji PR-owca* Komunikacja face-to-face 43% 81% Komunikacja online 45% telefoniczne Inne: kreatywne przesyłki, spotkania prasowe, komunikaty prasowe. *odpowiedzi „istotne” i „bardzo istotne” na 5-stopniowej skali (zupełnie nieistotne, raczej nieistotne, trudno powiedzieć, istotne, bardzo istotne)

10h 33 28 9 2 PR-owiec w trakcie 1 dnia pracy średnio: Jest dostępny 10 h online 33 Odbiera 33 maile służbowe Wykonuje 9 telefonów służbowych PR-owiec w trakcie 1 dnia pracy średnio: Wysyła 28 maili służbowych 28 9 2 Wysyła 2 służbowe smsy

3 4 PR-owiec w trakcie 1 tygodnia pracy średnio: Wykonuje 3 spotkania służbowe poza miejscem pracy Wykonuje 4 spotkania służbowe w miejscu pracy

73% Taki odsetek przebadanych PR-owców korzysta z internetu w telefonie komórkowym. 44% robi to bardzo często.

11% Taki odsetek PR-owców korzysta często z iPada.

Czy zdarza się Pani/Panu nie wyłączać telefonu na noc, mając świadomość, że może mieć Pani/Pan pilne wezwanie z miejsca pracy?

INFORMACJE O BADANIU: METODOLOGIA 3

Metodologia badania Badanie CAWI 24.02.11-14.03.11 Specjaliści branży PR, n=162 Narzędzie: ankieta z 21 pytaniami

KTO WZIĄŁ UDZIAŁ W BADANIU? 4

Struktura próby RODZAJ PRACY PŁEĆ WIEK

Kontakt: Kazimierz Żurek Koordynator projektów badawczych Dział Badań THINKTANK kzurek@mttp.pl

Myśli, o których się mówi. P U B L I S H I N G