GAMBIT DROGI KRAJOWE STRATEGIA BRD
Drogi krajowe 2001 - 2005 Średnio w roku: 10870 wypadków 14810 ofiar rannych 2075 ofiar śmiertelnych 8 mld zł koszty wypadków i kolizji
Drogi krajowe – przyczyny wypadków
Syntetyczna diagnoza drogi krajowe - 37 % ogółu ofiar śmiertelnych rodzaje wypadków: - najechanie na pieszego – 30 % - zderzenia czołowe – 30 % - zderzenia boczne - 17 % - najechanie na drzewo – 12 %
Syntetyczna diagnoza zachowania uczestników ruchu: - nadmierna prędkość - 35 % ofiar śmiertelnych - nieprawidłowe manewry - 26 % - nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu – 15 % Elementy dróg: - odcinki proste - 70 % ofiar śmiertelnych - przejścia przez obszary zabudowane – 19 % - skrzyżowania – 16 % - łuki poziome - 12 %
CEL GŁÓWNY Celem głównym Programu „GAMBIT - Drogi Krajowe” jest zmniejszenie w okresie 2006-2013 na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych o 75 % tj. do 500 ofiar śmiertelnych w roku 2013 Etapami realizacji celu głównego są cele pośrednie: rok 2008– nie więcej niż 1900 ofiar śmiertelnych, rok 2010 – nie więcej niż 1250ofiar śmiertelnych, rok 2013 - nie więcej niż 500 ofiar śmiertelnych.
CELE SZCZEGÓŁOWE Cel 1: Zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar w wyniku najechania na pieszego Cel 2: Zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar w wyniku zderzeń czołowych Cel 3: Zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar w wyniku zderzeń bocznych i tylnych Cel 4: Zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar w wyniku wypadnięcia z drogi Cel 5: Zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar w porze nocnej Cel 6: Zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar w wyniku nadmiernej prędkości
DROGI KRAJOWE – OFIARY ŚMIERTELNE 2001- 2005 Pora dnia Cel Rodzaj wypadków Cel 6 Pozostałe Razem % Nadmierna prędkość Dzień Cel 1 Zderzenia czołowe 601 1275 1876 17,8 Cel 2 Zderzenia boczne i tylne 196 928 1124 10,7 Cel 3 Wypadnięcie z drogi* 587 521 1108 10,5 Cel 4 Najechanie na pieszego 84 525 609 5,8 159 150 309 2,9 1627 3399 5026 47,8 Cel 5 Noc, świt, zmrok 290 872 1162 11,1 121 492 613 Wypadnięcie z drogi 446 550 996 9,5 174 2248 2422 23,0 128 166 294 2,8 1159 4328 5487 52,2 Ogółem 2786 7727 10513 100,0 26,5 73,5 x
NAJECHANIE NA PIESZEGO
ZDERZENIA CZOŁOWE
ZDERZENIA CZOŁOWE – ŚRODKI -RYZYKO WZGLEDNE Prędkość [km/h] 120 110 100 90 80 70 Bariery 1 Pas dzielący: 10,0 m Pas dzielący: 4,0 - 10,0 m 3 2 Pas dzielący: 1,0 - 4,0 m 19 15 10 7 4 Pas dzielący: 1,0 m - malowany 34 25 16 5 Pasek dzielący 1,0 m - z przeszkodami 41 30 8 6 Podwójna ciągła linia 46 33 21 Pojedyncza ciągła linia 48 35 22 9
NOC
[ofiar śmiertelnych / 1 mld pkm] NOC Rodzaj (przyczyna) wypadków Pora dzienna Pora nocna Średnio w dobie Ryzyko względne KZD KZN KZS RW [ofiar śmiertelnych / 1 mld pkm] Zderzenia czołowe 11,0 17,5 12,8 1,6 Zderzenia boczne 6,6 9,2 7,3 1,4 Wypadnięcie z drogi 6,5 15,0 8,9 2,3 Najechanie na pieszego 3,6 36,4 10,2 Nadmierna prędkość 9,5 17,4 11,7 1,8 Łącznie 29,4 82,5 44,3 2,8
Potencjał redukcji w roku 2013 (osoby uratowanie od śmierci) Środki redukcji ofiar śmiertelnych Drogi Szybkiego Ruchu Pozostałe drogi Razem Inżynieryjne 500 400 900 Edukacyjne, komunikacji ze społeczeństwem, nadzoru nad ruchem, ratownictwo na drogach 200 600 700 800 1500