System graficzny komputera

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Video DR-S Cyfrowy rejestrator wideo
Advertisements

Monitory i systemy graficzne
Popularne formaty grafiki
Rozdzielczość obrazu bitowego
Budowa wewnętrzna komputera
Multimedia, prezentacje, wideo, dokumenty elektroniczne
UTK Zestaw I.
UTK Zestaw III.
BUDOWA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
ELEMENTY SKŁADOWE JEDNOSTKI CENTRALNEJ
Jednostki pamięci komputera
Wykład nr 2: Struktura systemu komputerowego a system operacyjny
Magistrala & mostki PN/PD
Schemat blokowy komputera
PODSTAWY INFORMATYKI Wykładowca: mgr Tadeusz Ziębakowski
Temat : Części komputera
Budowa Komputera.
TECHNOLOGIE INFORMACYJNE
Wykonał: Tomasz Nocek kl. III B
Budowa komputera
Podstawy programowania II Wykład 2: Biblioteka stdio.h Zachodniopomorska Szkoła Biznesu.
Elementy składowe zestawu komputerowego
Budowa i działanie komputera
Budowa komputera.
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Warsztaty programowania w języku Python
Budowa wnętrza komputera
Architektura komputera
Płyta główna. Magistrale I/O
Budowa systemu komputerowego
BUDOWA KOMPUTERA AUTOR: ROMAN ROŻEK.
Elementy składowe komputera
1) Podstawowe (niezbędne) elementy zestawu komputerowego to: a) Jednostka centralna, mysz, monitor Jednostka centralna, mysz, monitor Jednostka centralna,
Tryb graficzny i tryb tekstowy - już tylko w terminalach
Karty graficzne Karta graficzna, często określana też mianem akcelerator grafiki, to element komputera tworzący sygnał dla monitora. Podstawowym zadaniem.
Urządzenia wewnętrzne komputera
Autor: Justyna Radomska
Budowa komputera.
Komputer nie diabeł, czyli co w nim piszczy
ATA - dyski Advanced Technology Attachments - interfejs systemowy PC przeznaczony do komunikacji z dyskami twardymi. Stosowane początkowo oznaczenia ATA-1,
Podsystem graficzny i audio
Buforowanie D e f i n i c j a.
Główne komponenty komputera i nie tylko
Architektura PC.
Budowa komputera ProProgramer.
Elementy zestawu komputerowego
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
Opis wszystkich części komputera w sposób zrozumiały dla nowatorów
SPRZET KOMPUTEROWY.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
KARTY DŹWIĘKOWE.
BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA
Budowa wewnętrzna KOMPUTERA
Klawiatura i mysz.
Systemy liczenia IV Kodowanie i kody Danuta Stanek.
Budowa komputera Autor: Piotr Morawski.
ELEMENTY ZESTAWU KOMPUTEROWEGO
Grafika rastrowa - parametry
Czyli krótki przewodnik z czego składa się komputer
BUDOWA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
Akademia ETI 2016 LABORATORIUM 2 – OBSŁUGA WYŚWIETLACZA GRAFICZNEGO.
Płyta główna. Magistrale I/O
Schemat blokowy komputera
BUDOWA KOMPUTERA I JEGO FUNKCJE
Jednostki pamięci komputera
Podstawy Informatyki.
Lekcje z komputerem-wprowadzenie
Porty, złącza, standardy itp..
Lekcje z komputerem-wprowadzenie
Budowa komputera jednostki centralnej. I. Przód jednostki centralnej Gniazdo słuchawkowe i mikrofonowe Czytnik kart pamięci Miejsce na CD-ROM Przycisk.
Zapis prezentacji:

System graficzny komputera Kalisz, 2004

Modularna budowa komputera PC Otwarta architektura urządzeń wejścia/wyjścia Możliwość instalowania kart rozszerzeń Komputer można łatwo dostosować do własnych potrzeb

Płyta główna komputera PC

Urządzenia wejścia/wyjścia Pamięci masowe: dyskietki (FDD) dyski twarde (HDD) dyski optyczne (CD-ROM, CD-RW, DVD) Klawiatura Karta graficzna (i monitor) Urządzenie wskazujące (mysz) Karty sieciowe, modemy i in.

System graficzny komputera PC jest sterowany za pośrednictwem sterownika programowego systemu operacyjnego jest zwykle wyposażony w specjalizowane układy przetwarzania obrazów, pamięci obrazu,konwersji cyfrowo/analogowej, akceleratory współpracuje z zewnętrznym urządzeniem wyświetlającym np. monitorem ekranowym CRT (Cathode Ray Tube), wyświetlaczem ciekłokrystalicznym LCD (Liquid Crystal Diplay)

Tryby pracy systemu graficznego Tryb tekstowy –pojedynczym elementem ekranu jest znak wyświetlony na podstawie tablicy kodów Tryb graficzny – obraz jest budowany z punktów (pikseli),

Standardy karty graficznych PC CGA, EGA (Color Graphics Adapter, Enhanced) tryby tekstowe i graficzne, palety kolorów VGA, SVGA (Video Graphics Array, Super) Akcelerowane – wyposażone w specjalne układy (3D), oparte na złączu AGP, bardzo wydajne is zybkie

Tryb tekstowy związany bezpośrednio ze sposobem reprezentacji znaków alfanumerycznych w pamięci komputera Kod ASCII (American Standard Code for Information Interchange) – 7-bitowy (127 znaków) Rozszerzony kod ASCII – 8-bitowy (255 znaków)

Kodowanie znaków kod ASCII – znaki alfabetu łacińskiego plus tzw. semigrafika strony kodowe ISO –zestawy znaków interpretujące w różny sposób górną część tablicy ASCII (pow. 127) stosowane do reprezentacji znaków diakrytycznych różnych języków Inne strony kodowe np. IBM CP852 (DOS-PL), MS CP1250 (Windows-PL), Mazovia UNICODE – kodowanie 16-bitowe, umożliwiające zapis wszystkich bardziej znanych alfabetów, także ideograficznych

Tryb graficzny Dominujący sposób realizacji interfejsu użytkownika we współczesnych systemach operacyjnych Komputer buduje w pamięci mapę reprezentującą wszystkie punkty obrazu (piksele), które mają być wyświetlone na ekranie

Tryb graficzny Rozmiar pamięci potrzebnej do opisania wyglądu ekranu jest zależny od: rozdzielczości obrazu – determinuje ona ilość pikseli tworzących obraz, palety barw – determinuje ona ilość informacji potrzebnej do opisania wyglądu pojedynczego piksela, opcjonalnego buforowania obrazu – możliwe jest budowanie następnego kadru w czasie wyświetlania poprzedniego, komponowanie kilku obrazów np. wzajemnie przesłaniających się (bufor Z).

Reprezentacja barw Do opisu koloru piksela stosuje się dwie metody: paletę predefiniowanych kolorów, reprezentację barw podstawowych RGB (Red, Blue, Green).

Reprezentacja barw

Paleta kolorów Wygląd piksela jest określony liczbą wskazującą daną pozycję (zwykle do kilkudziesięciu) w palecie kolorów: 1bit – obraz monochromatyczny, 4 bity – 16 barw, – 8 bitów – 256 barw Metoda ta jest obecnie rzadko stosowana z uwagi na niewielką paletę kolorów

Reprezentacja RGB Piksele są opisane trójką liczb reprezentujących intensywność barw podstawowych RGB. Ilość dostępnych kombinacji jest określona łączną długością tych liczb, np.: 15 bitów – 32 768 barw (High Color), 24 bity – 16 777 216 barw (Full Color).

Akceleratory graficzne specjalizowane układy (procesory) przejmujące od procesora głównego zadania przeliczania parametrów geometrycznych i kolorystycznych wyświetlanego obrazu szybkie układy pamięci umożliwiające jednoczesny zapis i odczyt specjalne złącza umożliwiające szybkie przesyłanie między pamięcią główną i pamięcią obrazu na karcie graficznej: AGP – Accelerated Graphics Port

AGP

Standardy programowe obsługi grafiki Środowisko MS Windows – rodzina standardów DirectX (DirectDraw, Direct3D, i in.) – zestaw procedur (realizowanych głównie sprzętowo) umożliwiających szybkie tworzenie i obróbkę elementów obrazu za pomocą prostych operacji wywołania gotowych funkcji. OpenGL – standard przemysłowy obsługi grafiki trójwymiarowej, opracowany przez firmę SGI. PHIGS – (Programmer's Hierarchical Interactive Graphics System) zestaw opracowany przez ANSI i ISO. PEX – (PHIGS Extensions to X) rozszerzenie środowiska X-Window (X11) o obsługę obiektów 3D, stosowany w środowisku UNIX.

Prawdopodobnie już za kilka lat trafią do domowego użytku karty graficzne o takiej wydajności, iż będzie można w czasie rzeczywistym generować obraz ze szczegółami niewiele odbiegającymi od otaczającej nas rzeczywistości