Związki w UML.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projektowanie aplikacji równoległych Jarosław Kuchta.
Advertisements

Modelowanie aktywności
Programowanie obiektowe PO PO - LAB 2 Wojciech Pieprzyca.
Diagramy stanów i diagramy aktywności
Modelowanie klas i obiektów
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Tomasz Andrejczuk Łukasz Razmuk gr. 620
Maciej I Stanisław Jedlińscy
Kamil Łącki Dominik Strzelichowski
UML rozszerzenie Seminarium magisterskie
Szkolenie dla NaviExpert, Wprowadzenie.
Bartosz Walter Prowadzący: Bartosz Walter
UML – Unified Modeling Language (2)
Tomasz Jabłoński Michał Ziach
Marcin Kujawa Michał Łobarzewski
Diagramy interakcji Jacek Górski gr
UML Zunifikowany język modelowania
Unified Modeling Language Wykład 3 Diagram klas
DIAGRAMY KLAS i obiektów
Diagramy klas w języku UML
Diagram czynności (Activity Diagrams)
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład II
Projektowanie - wprowadzenie
Diagramy czynności.
Projektowanie dynamiki - diagramy interakcji
Wykład 5 UML - Unified Modeling Language
Unified Modeling Language graficzny język wizualizacji, specyfikowania, tworzenia i dokumentowania systemów informatycznych.
Podstawy programowania
Instrukcje sterujące część 1
UML 2.x Robert Pająk.
DIAGRAMY UML.
WPROWADZENIE W ŚWIAT OBIEKTÓW
Java – coś na temat Klas Piotr Rosik
Dziedziczenie Maciek Mięczakowski
Związki w UML Do zrobienia jest: -Przerysować jak ktoś ma Visio te dwa diagramy tak żeby podmienić tylko nazwy a reszta Taka sama, -I dodać po jednym zdaniu.
Programowanie obiektowe 2013/2014
Modelowanie obiektowe Diagramy czynności
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
Modelowanie obiektowe Diagramy sekwencji
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
Programowanie w języku C++
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Diagramy czynności/aktywności (Activity Diagrams)
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Model obiektowy bazy danych
Diagram aktywności (czynności)
Diagram przypadków użycia
Diagram klas Kluczowymi elementami są: klasy (class)
Modelowanie obiektowe - system zarządzania projektami.
Diagram czynności Diagram czynności (activity diagram) służy do modelowania dynamicznych aspektów systemu. Diagram czynności przedstawia sekwencyjne lub.
Diagram obiektów Diagram obiektów ukazuje elementy i związki z diagramu klas w ustalonej chwili. Diagram obiektów jest grafem złożonym z wierzchołków i.
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
Diagramy przepływu danych
Projektowanie bazy danych z użyciem diagramów UML Obiektowe projektowanie relacyjnej bazy danych Paweł Jarecki.
Dziedziczenie Wykład 7 Dziedziczenie sekwencyjne
Unified Modeling Language
Partnerstwo dla Przyszłości 1 Lekcja 28 Dziedziczenie i rodzaje dziedziczenia.
PHP jest językiem skryptowym służącym do rozszerzania możliwości stron internetowych. Jego składnia jest bardzo podobna do popularnych języków programowania.
Zarządzanie projektami
Asocjacja,Kompozycja,Agregacja
InMoST: Innowacyjne metody wytwarzania oprogramowania – II edycja (c) Bartosz Walter Wprowadzenie do obiektowości (1) Plan szkolenia – Część.
Inżynieria systemów informacyjnych
Wybór nazwy lub słów kluczowych dla interesującego nas szeregu czasowego. Opcjonalnie – ustawienie innych dostępnych atrybutów szukania.
T. 18. E Proces DGA - Działania (operatorka).
Wątki, programowanie współbieżne
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Diagramy interakcji Kamil Kuliczkowski.
Zapis prezentacji:

Związki w UML

Diagram przypadków użycia Nazwa aktora Nazwa przypadku użycia Związki pomiędzy przypadkami użycia <<include>> <<extend>> A B A B Przypadek użycia A zawsze włącza przypadek użycia B Przypadek użycia B czasami (w pewnych sytuacjach) rozszerza przypadek użycia A Przypadek pochodny Przypadek bazowy Dziedziczenie jest analogiczne do dziedziczenia klas

Diagram klas + publiczny –nieograniczony dostęp Widoczność atrybutów i operacji Nazwa klasy + publiczny –nieograniczony dostęp (public) Atr_publiczny # chroniony –w ramach klasy (public) + potomkowie Atr_chroniony Atr_prywatny - prywatny –tylko operacje skladowe (private)

Diagram klas Związki pomiędzy klasami Powiązania Klasa A Klasa B Nazwa powiązania Klasa B rola A rola B Klasa całość nazwa agregacji Klasa część skojarzenie, w którym jedna z klas należy do kolekcji. Agregacja jest zakończona rombem wskazującym tę część, która zawiera całość. Klasa całość nazwa kompozycji Klasa część Kompozycja, podobnie jak agregacja, oznacza relację część-całość między elementami diagramu, tylko, że w przypadku kompozycji zniknięcie całości automatycznie oznacza zniknięcie jej części.

Diagram klas Związki pomiędzy klasami Uogólnienie Klasa bazowa Klasa Abstrakcyjna OP_abstrakcyjna() Uogólnienie - łącze dziedziczenia, które wskazuje, że jedna klasa jest nadrzędna w stosunku do drugiej. Uogólnienie ma trójkąt wskazujący klasę nadrzędną. Klasa bazowa Klasa pochodna A Klasa pochodna B

Diagram klas Związki pomiędzy klasami Zależnosci Klasa N Klasa zależna od N Związek użycia (zmiany w definicji mogą mieć wpływ na klasę zależną)

Diagram klas Związki pomiędzy klasami Liczności powiązań Klasa A Klasa B Licz A Licz B Jeden obiekt Klasa A jest powiązany z licz B obiektów Klasa B 0..1 -opcjonalnie (zero lub jeden 1 - dokładnie jeden 1..* - co najmniej jeden * - dowolnie wiele (zero lub więcej) m..n, k..l –lista zakresów Jeden obiekt Klasa B jest powiązany z licz A obiektów Klasa A

Diagram przebiegu Rodzaje komunikatów Prosty-przekazanie sterowania od obiektu do obiektu (szczegóły nie są istotne) Synchroniczny- obiekt wysyłający oczekuje na odpowiedź i po jej otrzymaniu kontynuuje; Zwykle reprezentuje wywołanie proceduralne Asynchroniczny – oznacza powrót z wywołania procedury; może być pomijany Powrót-po wysłaniu komunikatu Kontynuuje swoje działania Bez oczekiwania na odpowiedź

Diagram przebiegu Tworzenie i usówanie obiektu Początek interakcji - obiekty na tym poziomie istnieją przed jej rozpoczęciem Utworzenie obiektu- jest wynikiem odebrania komunikatu stereotypowego <<create>> (wywołanie konstruktora) Usunięcie obiektu - komunikat stereotypowy <<destroy>> zakończenie lini życia

Diagram czynności Rozgałęzienia – opisują scierzki altermatywne; do wyboru jednej z nich dochodzi na podstawie wyliczonych wartości warunków (wyrażeń logicznych) Rozwidlenia i scalenia - Współbieżne wykonanie czynności; w punkcie scalenia dochodzi do synchronizacji współbieżnych przepływów sterowania Wątek warunkowy - jeśli warunek jest fałszywy, zakłada się, że z punktu widzenia scalenia wątek ten jest juz zakończony

Diagram stanów Zdarzenia czasowe W momencie wystąpienia zdarzenia uruchamiającego sprawdzany jest warunek dozoru. Jeżeli warunek jest spełniony wówczas następuje przejście pomiędzy stanami podczas którego wykonywana jest akcja; w przeciwnym przypadku nie dochodzi do przejścia pomiędzy stanami. Zdarzenia czasowe after(okres czasu) – zdarzenie następuje po upływie danego okresu when(moment czasu) –zdarzenie następuje w określonym momencie