Rodzaje grup na zajęciach wychowania fizycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
Advertisements

USPRAWNIANIE DZIECI Z WADAMI POSTAWY
GIBKOŚĆ.
Skutki złego odżywiania.
Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Radomiu
DLACZEGO WARTO ROZMAWIAĆ O RUCHU
CHOROBY UKŁADU KRWIONOŚNEGO CZŁOWIEKA
Przedmiot: Medycyna Rodzinna, Wydział LEkarski II UM Poznan, VI rok
OBRZĘK PŁUC.
Cukrzyca Grupa chorób charakteryzująca się hiperglikemią (podwyższonym poziomem cukru we krwi) wynikającą z defektu produkcji lub działania insuliny wydzielanej.
Higiena w ciąży.
Technik mechanik obróbki skrawaniem
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
ZAPOBIEGANIE NADWADZE
1. Wysiłek a układ krążenia
Otyłość u dzieci.
GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA
Sprawność fizyczna A zdrowie człowieka.
PORADY DLA RODZICÓW Z GIMNASTYKI KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNEJ
OGRANICZENIE WEWNĄTRZMACICZNEGO WZRASTANIA PŁODU IUGR
PACJENT Z POCHP W PRAKTYCE LEKARZA RODZINNEGO TERAPIA, MEDYCYNA RODZINNA 1/2008.
Otyłość, nadciśnienie i choroby serca – choroby współczesnego świata
Otyłości, chorób serca i układu krążenia
Dydaktyka ogólna.
„Dlaczego warto być aktywnym fizycznie?”
Dbaj o zdrowie, jak bogowie.
IDEALNA WAGA Ile powinien ważyć człowiek? Nie ma na to pytanie jednej, gotowej odpowiedzi. Są za to przeróżne wzorce i internetowe kalkulatory, podające.
ROLA AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ W ŻYCIU CZŁOWIEKA
Przedstawienie: Programu Szkolenia Sportowego w SSP-46 we Wrocławiu
Nadwaga I Otyłość oraz różnice między nimi.
Złe nawyki żywieniowe.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Żyjesz zdrowo - wygrywasz
Boczne skrzywienie kręgosłupa
ROLA SZKOŁY W PROFILAKTYCE OTYŁOŚCI
Prezentacja wykonana przez uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Nidzicy
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
RUCH TO ZDROWIE.
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
Zespół ciasnoty przestrzeni podbarkowej /ZCPP/
Czy każde dziecko z omdleniami należy kierować do kardiologa?
Jak aktywność fizyczna na powietrzu działa na organizm
Próba nr 1: Siła eksplozywna Badany staje w lekkim rozkroku ze stopami ustawionymi przed linią startową, ugina kolana przenosząc równocześnie ramiona dołem.
GIMNASTYKA KOREKCYJNA W SZKOLE
Większość ludzi zapomina, że wygląd, samopoczucie i zdrowie zależy od codziennej diety. Niewłaściwa dieta jest przyczyną nadwagi i otyłości powodującej.
Otyłość.
NIE LUBIĘ HAŁASU, LUBIĘ CISZĘ!
ALKOHOL JAKO SUBSTANCJA PSYCHOAKTYWNA
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
„Po zdrowie na start seniorze”
Cukrzyca. Co warto wiedzieć?
Choroby cywilizacyjne spowodowane niedostatkiem ruchu
CUKRZYCA CHOROBA CYWILIZACYJNA XXI WIEKU??
Rola aktywności fizycznej w prawidłowym rozwoju dziecka dr Aleksandra Niedzielska.
Czy często korzystam z konsultacji hipertensjologa w leczeniu pacjentów z OBS ? Robert Pływaczewski.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
TRYB ŻYCIA DZIECI Z WADAMI POSTAWY
Otyłość -Jest stanem patologicznego zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej u mężczyzn powyżej 25%, a u kobiet powyżej 30%masy ciała. -Do celów praktycznych.
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA Uczniowie klasy VI.
MURARZ TYNKARZ Murarz to wykwalifikowany robotnik zajmujący się wznoszeniem ścian z cegieł, kamieni, elementów betonowych, gipsowych, ceramicznych i innych.
PNO, czyli porozmawiajmy o odporności. Co to jest odporność? Odporność jest wynikiem pracy wielu skomplikowanych elementów, które tworzą nasz układ immunologiczny.
Dlaczego nie chcemy aby nasi uczniowie byli otyli?
Sport to zdrowie..
Przygotowała: Olga Podloch Kl.2a, gimnazjum piekoszów
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Obciążenia treningowe
Choroby cywilizacyjne a społeczne
Wpływ zanieczyszczeń na stan zdrowia
Webquest 2019 Z matematyka po zdrowie. .. Aktywność fizyczna jest niezbędna do prawidłowego działania procesów metabolicznych oraz fizjologicznych. Rezygnacja.
Zapis prezentacji:

Rodzaje grup na zajęciach wychowania fizycznego Andrzej Turski specjalista chorób dziecięcych Wojewódzki Koordynator ds. Pediatrii PCZP w Gdańsku 2008-06-11

Agenda Klasyfikacja uczniów do grupy A Klasyfikacja uczniów do grupy B Rodzaje grup na zajęciach wychowania fizycznego Charakterystyka uczniów w grupach wychowania fizycznego Klasyfikacja uczniów do grupy A Klasyfikacja uczniów do grupy B Klasyfikacja uczniów do grupy C

Rodzaje grup na zajęciach wychowania fizycznego A - zdolni do Wf bez ograniczeń A s - uprawiający sport w szkole lub poza szkołą B - zdolni do Wf z ograniczeniami i/lub wymagający specjalnej uwagi nauczyciela B k - zdolni do Wf z wymagający dodatkowych zajęć ruchowych korekcyjnych

Rodzaje grup na zajęciach wychowania fizycznego C - niezdolni do zajęć Wf C 1 - niezdolni do Wf uczestniczący w zajęciach rehabilitacyjnych

Charakterystyka uczniów w grupach wychowania fizycznego A i As uczniowie bez odchyleń w stanie zdrowia i rozwoju uczniowie z niektórymi odchyleniami w stanie zdrowia, gdy ich rodzaj i stopień nie stanowią przeciwwskazań do udziału w zajęciach Wf, nie wymagają ograniczeń, zajęć dodatkowych lub specjalnej uwagi nauczyciela udział w zawodach sportowych i sprawdzianach bez ograniczeń.

Charakterystyka uczniów w grupach wychowania fizycznego B - uczniowie z odchyleniami w stanie zdrowia i rozwoju wymagający: ograniczeń w zakresie obowiązujących zajęć Wf , intensywność, czas trwania, niekorzystne warunki specjalnego indywidualnego traktowania, aktywnego udziału nauczyciela w wyrównywaniu, korekcji niektórych zaburzeń ewentualne ograniczenia ustalane indywidualnie w zależności od stanu zdrowia

Charakterystyka uczniów w grupach wychowania fizycznego B k – uczniowie, którzy ze względu na stan zdrowia wymagają dodatkowych zajęć ruchowych a także korekcyjnych ewentualne ograniczenia ustalane indywidualnie w zależności od stanu zdrowia

Charakterystyka uczniów w grupach wychowania fizycznego C – uczniowie, których stan zdrowia uniemożliwia czasowo lub długotrwale udział w zajęciach Wf niezdolni do udziału w zawodach C 1 – Uczniowie uczestniczący w zajęciach rehabilitacyjnych lub innej formie terapii ruchowej poza szkołą

Klasyfikacja do grupy A I.Zaburzenia w rozwoju somatycznym i motorycznym: 1.Prosty niedobór wysokości i masy ciała /przy opóźnionym wieku rozwojowym – grupa B/ 2.Obniżona sprawność fizyczna poniżej przeciętnej

Klasyfikacja do grupy A II. Wady i choroby narządu wzroku: 1. Krótkowzroczność - każdy przypadek krótkowzroczności poniżej - 3.0 D wymaga klasyfikacji indywidualnej po badaniu okulistycznym - przed pokwitaniem do - 3.0 D - zaawansowane dojrzewanie do - 4.0 D - ćwiczenia w zajęciach Wf bez szkieł korekcyjnych

Klasyfikacja do grupy A 2.Nadwzroczność - nadwzroczność do + 4.0 D Udział w zajęciach bez szkieł 3.Astygmatyzm 4.Zaburzenia widzenia barwnego Udział w zajęciach Wf bez ograniczeń

Klasyfikacja do grupy A III.Choroby przewlekłe uszu i nosogardzieli: 1.Perforacja błony bębenkowej - przeciwwskazane pływanie i sporty wodne

Klasyfikacja do grupy A IV.Choroby i zaburzenia układu krążenia: 1.Zaburzenia przewodnictwa i rytmu 2.Szmery niewinne Udział bez ograniczeń Stwierdzenie szmeru skurczowego powyżej 3 skali Lewina, oraz nieprawidłowej sylwetki serca w obrazie rtg wymaga szybkiej konsultacji specjalistycznej

Klasyfikacja do grupy A 3.Podwyższone ciśnienie: - pod nadzorem dopuszczalne: pływanie, gimnastyka, jogging, koszykówka - ograniczyć: podnoszenie ciężarów, zapasy /ćwiczenia izometryczne/

Klasyfikacja do grupy B I.Zaburzenia w rozwoju somatycznym i motorycznym: 1. Otyłość prosta /nadwaga do 30%/ - zwiększyć aktywność fizyczną - zajęcia ruchowe - dodatkowe zajęcia poza szkołą

Klasyfikacja do grupy B Podgrupa Bk A/ Otyłość prosta /nadwaga pow.30% - brak skutecznego leczenia dietetycznego - terapią ruchową - obniżenie sprawności fizycznej - dysharmonia rozwoju motorycznego - koślawość kolan i stępów

Klasyfikacja do grupy B 2.Prosty niedobór wysokości i masy ciała: - aktywność fizyczna stymuluje wzrastanie - obciążenie dostosowane do możliwości ucznia 3.Zaburzenia miesiączkowania - nieprawidłowe i nadmierne, bolesne - zwolnić z zajęć Wf na okres całego cyklu, bądź części okresu

Klasyfikacja do grupy B II.Zaburzenia rozwoju i zdrowia psychicznego: 1. Nadpobudliwość ruchowa - nadmierna ruchliwość - wzmożone reakcje emocjonalne - niezdyscyplinowanie Zwiększone ryzyko urazu

Klasyfikacja do grupy B 2.Nerwice: - nerwica lękowa - wyeliminowanie ćwiczeń sprawiających trudności - ograniczenie udziału w zawodach

Klasyfikacja do grupy B III.Choroby układu neuromięśniowego 1.Padaczka - kwalifikacja indywidualna - dziecko z farmakologicznie kontrolowaną padaczką: - gra w tenisa, bieganie , jazda konna pływanie, gra w koszykówkę, siatkówkę - przeciwwskazane – boks, zapasy

Klasyfikacja do grupy B 2.Mózgowe porażenie dziecięce: - wskazane lekkie i umiarkowane biegi - ćwiczenia z piłką lekarską - ćwiczenia na ergometrze - pływanie

Klasyfikacja do grupy B IV.Wady i choroby narządu wzroku: 1.Krótkowzroczność: od – 3.0 D przed, do – 6.0 D przed pokwitaniem - przeciwwskazania: duży wysiłek, - przewroty, zwisy, podrywy, ćwiczenia siłowe, ćwiczenia na przyrządach, skoki do wody, ochrona przed urazami 2. Nadwzroczność:powyżej +4.0 D

Klasyfikacja do grupy B V.Choroby przewlekłe uszu i nosogardzieli: 1.Niedosłuch – utrudniający słyszenie mowy z odległości poniżej 3-5 m. 2.Przewlekłe zapalenie dróg oddechowych: - ograniczenia zajęć w złych warunkach atmosferycznych /niska temperatura, zapylenie sali, kurz/ 3.Zapalenie zatok: zakaz pływania, sportów wodnych, zwisy głową w dół

Klasyfikacja do grupy B VI.Choroby przewlekłe układu oddechowego: 1.Dychawica oskrzelowa - nie ma wskazań do ograniczenia aktywności fizycznej - klasyfikacja do zajęć indywidualna - u dzieci z powysiłkowymi napadami duszności zaleca się: - krótkotrwałe wysiłki, pływanie, jazda na rowerze, podanie leków 15-30 min. przed wysiłkiem

Klasyfikacja do grupy B - ograniczenia przy astmie: - w czasie infekcji układu oddechowego - unikanie czynników wyzwalających: zapylenia, dym tytoniowy, ochłodzenie, silny wiatr, zmęczenia, stres - udział w zawodach 2.Gruźlica: po okresie 1-2 lat od leczenia, - powrót do normalnej aktywności

Klasyfikacja do grupy B VII.Choroby i zaburzenia układu krążenia: 1.Wady wrodzone i kardiomiopatie - ubytek w przegrodzie przedsionkowej i międzykomorowej - dzieci po zabiegach kardiologicznych - ograniczenia:intensywny wysiłek, długotrwałe biegi, ćwiczenia siłowe, sprawdziany

Klasyfikacja do grupy B 2.Podwyższone ciśnienie tętnicze: - przy współistnieniu zmian w EKG - wyeliminować wysiłki statyczne i izometryczne 3.Nadciśnienie wtórne: - w przebiegu chorób nerek - zaburzeń endokrynologicznych

Klasyfikacja do grupy B 4. Dystonia wegetatywna: - w okresie dojrzewania, uczucie bicia serca, duszność, bóle w klatce piersiowej, duszność, zmęczenie, przyśpieszenie czynności serca,w czasie umiarkowanego wysiłku omdlenie

Klasyfikacja do grupy B VIII.Choroba reumatyczna i choroby tkanki łącznej: - po roku od zachorowania, przy braku wykładników klinicznych i laboratoryjnych stopniowe wdrażanie do zajęć Wf

Klasyfikacja do grupy B IX.Choroby przewlekłe układu moczowego: 1. Okresowy lub stały krwinkomocz i białkomocz - ograniczenie zajęć o dużej intensywności:marsze, biegi - rozpocząć zajęcia po 4-6 tygodniach po przebyciu ostrego zakażenia 2. Zakażenie układu moczowego 3.Zespół nerczycowy:ograniczenia ćwiczeń długotrwałych o dużej intensywności

Klasyfikacja do grupy B X.Trwałe uszkodzenia narządu ruchu i zaburzenia statyki ciała: Podgrupa Bk 1. Boczne skrzywienia kręgosłupa: I stopnia- ćwiczenia wzmacniające gorset mięśniowy - ograniczenia: biegi, długie marsze, długotrwałe gry zespołowe, wyeliminowanie: skoków, ćwiczeń asymetrycznych, zwisów, przewrotów, dźwigania

Klasyfikacja do grupy B - wskazane pływanie /grzbiet/ - II-IV stopień: kwalifikacja indywidualna ortopedy, niezbędna rehabilitacja 2.Choroba Scheuermanna 3.Koślawość kolan i stępów: - ograniczenie zajęć w pozycji statycznej: ćwiczenia w pozycji rozkrocznej, siad płaski, siad na piętach 4.Stopy płasko-koślawe:gimnastyka korekcyjna

Klasyfikacja do grupy B XI.Inne zaburzenia i choroby przewlekłe: 1.Cukrzyca – dieta, insulina, aktywność fizyczna 2.Choroba wrzodowa – przeciwwskazany udział w zawodach 3.Stan po zapaleniu wątroby – około 6 miesięcy po leczeniu 4.Hemofilia – indywidualnie dobrana aktywność fizyczna 5.Przepuklina pachwinowa i udowa – do zabiegu ograniczyć ćwiczenia siłowe

Klasyfikacja do grupy C 1.Padaczka:pomimo leczenia występują napady 2.Mózgowe porażenie dziecięce 3.Krótkowzroczność: powyżej 6.0 D 4.Choroba Meniera 5.Dychawica oskrzelowa:napady częste, średniociężkie, bezpośrednio związane z wysiłkiem 6.Wady serca: napadowe zaburzenia rytmu, omdlenia, bóle zamostkowe w czasie wysiłku, stany zapalne serca

Klasyfikacja do grupy C 7.Choroba reumatyczna: postać przewlekła 8.Zespół nerczycowy 9.Boczne skrzywienie kręgosłupa:II-IV stopnia 10.Jałowe martwice kości:zwolnienie z zajęć Wf na okres 6-12 miesięcy 11.Stan po zabiegach ortopedycznych 12.Stan po urazie głowy ze wstrząśnieniem mózgu: okres rekonwalescencji około 6 miesięcy