Latawce reżyseria: Beata Dzianowicz Polska 2007

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Od reżysera, do... - twórcy sztuki filmowej.
Advertisements

C.R.A.Z.Y reż. Jean-Marc Vallée Kanada 2006
Rytm to jest to! reżyseria: Thomas Grube, Enrique Sanchez Lansch.
Wielki wyścig reż. André F. Nebe Irlandia/Niemcy 2009
Informacje o programie
Max Minski i ja reż. A. Justice Niemcy 2007.
NOBLIŚCI ROSYJSCY I RADZIECCY
1. o mnie 2. Moja oferta – koła zainteresowań
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Billy Elliot reż. Stephen Daldry Francja/Wielka Brytania 2000.
Ja też! reżyseria: Antonio Naharro Hiszpania 2010
Klasa KLASA reż. Laurent Cantent Francja jak powstała Klasa? a fabularność a ktorzy nieprofesjonalni a utobiografizm i mprowizacja p aradokument.
Slumdog. Milioner z ulicy
Tsotsi reż. Gavin Hood RPA, Wielka Brytania, 2005.
Przeznaczone do burdelu
Bezinteresowność.
Kawaler Orderu Uśmiechu
Słynne kobiety w sztuce.
Uroczyste spotkanie ze sportowcami z województwa podlaskiego – uczestnikami Mistrzostw Świata w kajakarstwie Szeged 2006.
Kandydaci na patrona Zespołu Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego.
Życie i twórczość reżysera
Uczniowie ZS nr 2, Tychy Szkoła Szans Biblioteka Zespołu Szkół nr 2 w Tychach 2007/2008.
Polscy operatorzy w Hollywood
Prawa człowieka Iga Nowak.
Aktywizujące metody nauczania na zajęciach z optyki
Informacje o programie czerwiec Filmoteka Szkolna to program wprowadzający elementy edukacji filmowej do szkół ponadpodstawowych. Rekomendowany.
C.R.A.Z.Y. reż. J.M. Vallee Kanada 2005
Podkręć jak Beckham reż. G. Chadha W. Brytania 2002.
MAŁGORZATA SZYSZKA Reżyser (dyplom ZASP 2004), absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza oraz Papieskiego Wydziału.
Fundacja Barak Kultury
Festiwal Filmowy Opolskie Lamy 7 – 15 października 2011
Prawa człowieka.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Fighter. Kochaj i walcz reżyseria: Natasha Arthy Dania 2007
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Znana postać żyjąca w środowisku lokalnym
S PECJALNOŚĆ MULTIMEDIALNA Specjalność ma za zadanie wzmocnić pozycję studentów historii na rynku pracy: cel ten realizowany będzie poprzez możliwie pełne.
Jan Dorman.
Animacja społeczno – kulturowa jako specjalność kształcenia studentów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
HIPOTERAPIA.
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Sławomir Bartosiewicz
Telewizja republika Nowy, polski kanał publicystyczno-informacyjny w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych oraz w internecie.
You can be someone and do something for somebody.
Generał Jerzy Ziętek Patron Szkoły Podstawowej nr 30
Latająca klasa reż. Tomy Wigand Niemcy konkurencja – co to jest? KONKURENCJA: (z francuskiego: concurrence) – współzawodnictwo między poszczególnymi.
1. Film dokumentalny Zadaj uczniom tworzenie filmu dokumentalnego zawierającego np. wypowiedzi ludzi pamiętających dawne czasy lub o zabytkach znajdujących.
OD ETIUDY DO OSKARA.  Muzeum gromadzące filmy, plakaty, elementy scenografii, urządzenia techniczne oraz inne pamiątki związane z kinematografią, funkcjonujące.
Biografia i Dzieła. Robotnicy z Alternatyw Główni Bohaterowie.
KINO Fotografie i grafiki: Fotolia.com.
Początki kina Przygotowali: PP i ML.
Program Alumni Jakie cele chcemy osiągnąć Co Wam oferujemy Jak będzie wyglądała praca z absolwentami programu Liderzy PAFW to program Polsko-Amerykańskiej.
KONKURS MA Ł YCH FORM DOKUMENTALNYCH ROZTRZYGNIETY!!!
Film jako tekst kultury.
Ogólnopolska konferencja „Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego. Język polski” Lublin, 6-7 listopada 2008 r.
Piosenka o prawach dziecka. Święto to przypada w rocznicę uchwalenia przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych najważniejszego dokumentu określającego.
Sławni Białostoczanie
NAJWIĘKSI POLSCY REŻYSERZY Krzysztof Kieślowski PL.
Łódź, ul. Minerska 1/3 XXXIV LO im. K. Kieślowskiego.
60. ROCZNICA POZNAŃSKIEGO CZERWCA 56 w mediach Polska Press Grupy.
Gdyńska Szkoła Filmowa - Policealne Niepubliczne Studium Filmowe powstała w styczniu 2010 roku z inicjatywy Prezydenta Miasta Gdyni - Wojciecha Szczurka,
„Aby mierzyć drogę przyszłą, Trzeba wiedzieć, skąd się przyszło.” Cyprian Kamil Norwid.
Stanisława Wyspiańskiego można określić mianem artysty i człowieka teatru. Wyspiański był kontynuatorem idei stworzenia teatru monumentalnego - idei wyrażanej.
Gimnazjum nr 36 im. Krzysztofa Kieślowskiego w Łodzi ul. Dąbrówki 1
Filmy. Najciekawsze kostiumy Angelina Jolie w filmie „Czarodziejka” Russel Crowe w filmie „Gladiator” Keira Knigtley w filmie "Anna Karenina"
CHARLIE CHAPLIN.
VI LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
Liceum Ogólnokształcące nr VII
Miniprzedsiębiorstwo I Liceum ogólnokształcące w jaworznie
ANULKA czyli coś o mnie…
Zapis prezentacji:

Latawce reżyseria: Beata Dzianowicz Polska 2007 Kiedy wojska amerykańskie w 2002 roku wyparły Talibów z Kabulu, stolicy Afganistanu, Polska Akcja Humanitarna rozpoczęła swoją misję pomocową w tym kraju. Jednym z celów misji była odbudowa średniej szkoły artystycznej. Janina Ochojska zaprosiła do współpracy dwoje reżyserów: Beatę Dzianowicz i Jacka Szarańskiego. Szarański przygotował i przeprowadził warsztaty z młodymi ludźmi Kabul – moje miasto, którego celem było nauczenie ich robienia filmów. Dzianowicz nakręciła dokument na temat tego projektu, który pokazuje codzienność Afganistanu z perspektywy nastolatka.

Polska Akcja Humanitarna Janina Ochojska polska astronomka, działaczka humanitarna, założycielka Polskiej Akcji Humanitarnej. Jest niepełnosprawna od wczesnego dzieciństwa (Choroba Heinego-Medina). 1. PAH sama o sobie: „Naszą misją jest uczynić świat lepszym przez zmniejszenie cierpienia i promowanie wartości humanitarnych. Odpowiedzialność za świat pojmujemy jako możliwość rzeczywistego uczestnictwa i posiadania wpływu w procesie pomocy przez każdego pracownika i wolontariusza PAH. Praca każdego z nas przyczynia się do ratowania życia ludzi. To zobowiązuje nas do rozwijania się i podnoszenia jakości naszej pomocy.” 2. Akcje organizowane przez PAH, m.in. Akcja Pajacyk (bardzo kojarzona przez kampanię w Internecie, warto o tym wspomnieć!), misje pokojowe (Afganistan, Czeczenia) 3. SZKOŁA ARTYSTYCZNA w Kabulu została odbudowana i częściowo wyposażona przez Polską Akcję Humanitarną w latach 2002-2003. Środki na te prace zostały m. in. zebrane przez polskich uczniów w ramach akcji „Złotówka dla dzieci z Afganistanu”. filharmonia.gda.pl

różni czy podobni? różnice między kulturami (można porównać kulturę europejską i arabską w kilku aspektach – np. sytuacja dzieci, święta religijne, przestrzeganie prawa itp.) – modele obu kultur są podobne (mamy najważniejsze święta, chociaż upamiętniają one co innego; tak samo przestrzegamy prawa, chociaż w Europie jest to prawo oparte na prawie rzymskim i prawach człowieka, a w krajach arabskich jest to prawo oparte na Koranie etc. Kwestia prawa: Koran wydaje się bardzo surowym źródłem prawodawczym, ale czy jest tak w rzeczywistości? Może im bardziej surowe prawo, im więcej szczegółowych nakazów, tym łatwiej żyć. Podkreślenie różnorodności praktyk religijnych. Nie każdy Arab jest wyznawcą ortodoksyjnego Islamu, to bardzo zróżnicowana religia, podobnie jak zróżnicowany bywa katolicyzm (np. nie każda wierząca osoba chodzi co niedzielę do kościoła, ściśle przestrzega postu itd.). Różnice głębokie czy powierzchowne? Czy kwestia wiary w jednego boga/Boga jest wystarczajacym elementem łączącym współczesny monoteizm (katolicyzm, , muzułmanie, wyznawcy judaizmu). miejsca kultu – świątynie, symboliczne kolory etc., obrzędy, wartości – modlitwa, post, jałmużna, wyznanie wiary są i w chrześcijaństwie i w islamie Akcent na koniec: Skąd biorą się wojny religijne?

relatywizm kulturowy pogląd głoszący, iż żadna praktyka kulturowa nie jest dobra ani zła sama w sobie, ale musi być oceniona w kontekście w jakim funkcjonuje. Unika sądów wartościujących obce praktyki z punktu widzenia własnej kultury. Na początek kilka znaczących różnic kulturowych między katolicyzmem/chrześcijaństwem a innymi wyznaniami. Kobiety w kulturze islamskiej zakrywają większość ciała, Europejki (szczególnie Włoszki czy Hiszpanki) bez skrępowania pokazuję ręce, nogi, dekolt. Na plażach można spotkać kobiety opalające się topless. Pytanie: która wizja świata jest lepsza? Oczywiście, nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Krzywdzącym stereotypem jest ten mówiący, że każda kobieta musi czuć się niekomfortowo z powodu noszenia burki itd. Relatywizm kulturowy pozwala docenić wybór, nawet jeśli z naszego punktu widzenia wydaje się absurdalny. Niejednoznaczność burki: nie wszystkie kobiety są przymuszane do noszenia tego maskującego stroju, czasem to ich wolny wybór. W Koranie jest napisane, że kobieta ma być skromna, burka to interpretacja ichnich mędrców, warto skupić się nad kwestią: dlaczego je noszą z czego to wynika, czasem bo chcą, czasem bo muszą, czasem żeby się chronić, a te najbardziej zakryte częściej spotyka się w Europie niż w krajach arabskich. wdict.net

stereotyp kulturowy Można zacząć od ksenofobicznego dowcipu typu „polak, rusek i niemiec”, a później zestawić go z „polish joke”, anegdotą złośliwie pokazującą Polaków w pełni ich wad. 2. Zwięzła definicja stereotypu, uproszczenia, wyostrzającego i tak bardzo wyraziste cechy narodowe (uporządkowani Niemcy, skąpi Szkoci itd.). Pozytywny aspekt stereotypu: czasem należy upraszczać, zdobyć ogólny pogląd, aby później od niego odejść. Negatywny aspekt: stereotyp zawęża nasze myślenie, zamyka na innych źródła uproszczonego spojrzenia: własne doświadczenia i ich uniwersalizacja [jeśli okradł mnie Rom, to „automatycznie” uznaję, że każdy Rom to złodziej] przekazy medialne [ np. polskie seriale i filmy wojenne, w których Niemiec to najczęściej okrutny nazista, który zostaje jednak pokonany przez szlachetnego Polaka] dom [stereotypy wyniesione z domu, np. Warszawa jest lepsza od Krakowa lub odwrotnie] 3. Wyjątkowo ostre wzajemne stereotypy w świecie arabsko-europejskim, duży wpływ WTC na powstanie obrazu Araba-taliba-terrorysty, który zagraża „światu cywilizowanemu”. whitecrayonrambles.blogspot.com

mistrzowie polskiego dokumentu Kazimierz Karabasz [1930] – polski reżyser filmów dokumentalnych i teoretyk tej dziedziny sztuki, współtwórca tzw. polskiej szkoły dokumentu. Marcel Łoziński [1940]– polski dokumentalista nominowany do Oscara za film dokumentalny "89 mm od Europy ". 2006 - Nagroda Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka za wybitne osiągnięcia w ukazywaniu praw człowieka w filmie. Jego syn Paweł jest również uznanym reżyserem. Krzysztof Kieślowski [1941-1996]– reżyser filmów fabularnych i dokumentalnych. Marek Hendrykowski napisał: Dokument był pierwszą wielką miłością Krzysztofa Kieślowskiego. Dzisiaj, kiedy jego późniejsze światowe sukcesy osiągane w fabule przesłoniły okres twórczości dokumentalnej, odsuwając ją w cień, poniekąd zapominamy, w jak ogromnym stopniu właśnie film dokumentalny uformował przed laty osobowość artystyczną Kieślowskiego i jak wiele filmy fabularne, które nakręcił, zawdzięczają jego doświadczeniom dokumentalisty." Przez film dokumentalny należy rozumieć wszelkie metody rejestrowania na taśmie filmowej rozmaitych aspektów rzeczywistości interpretowanych bądź jako faktycznie sfilmowane, bądź też jako jej wiarygodna i usprawiedliwiona rekonstrukcja. * Dokument jako manipulacja, nie zawsze musi być „zwierciadłem rzeczywistości”, czasem więcej w nim manipulacji niż w fabule. Można się odwołać do przykładu „Czeskiego snu” i negatywnej oceny tego dokumentu-prowokacji, którą wystawił mu Łoziński 2. Kilka słów o bogatej tradycji polskiego dokumentu (według slajdu)

zapraszamy na film www.nhef.pl Uwaga na koniec: w Afganistanie podczas rządów Talibów panowało surowe prawo, które zakazywało m.in. oglądania telewizji oraz ich kręcenia; społeczeństwo przez wiele lat odzwyczajano od tego medium; wojna zniszczyła kraj – w takiej rzeczywistości Szarański postanowił przeprowadzić projekt dla młodych ludzi z Kabulu – na czym polegało ryzyko? zapraszamy na film www.nhef.pl