CZY PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO? Fakty i mity

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompatybilność grzejników niskotemperaturowych z pompami ciepła
Advertisements

Budowa gospodarki niskoemisyjnej
Arkadiusz Wojciechowski
Bezpieczny Gaz Ziemny” Kogeneracja gazowa – ekologiczna przyszłość
I ich znaczenie dla naszego środowiska
Perspektywy rozwoju instrumentów finansujących zakup nowych samochodów w Polsce Przemysław Kowalczyk - Członek Zarządu Volkswagen Bank Polska,
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Projekt Green Stream Patronat Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Jarosław Bąk Specjalista ds. PR i CSR Toyota Motor Poland
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
UE wspiera odnawialne źródła energii
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński Priorytet 6. Zrównoważony rozwój zmiany globalne i ekosystemy 6.1.Zrównoważone systemy.
Sieć naukowa ZSE Podsieć POLIGENERACJA
Wykonały: Sandra Bołądź Dominika Trusewicz
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
Czysty transport miejski
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
DOŚWIADCZENIA MPK KRAKÓW W EKSPLOATACJI AUTOBUSÓW ZASILANYCH GAZEM ZIEMNYM Ryszard Wróbel MPK Kraków
Doświadczenia PKM w Gdyni z eksploatacji autobusów napędzanych CNG
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
  Partner biznesowy   Partner biznesowy.   Partner biznesowy   Partner biznesowy.
Ekojazda.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Warunki i możliwości rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE) ze szczególnym uwzględnieniem farm wiatrowych (EW)
Projekt na temat ŹródeŁ odnawialnych i nie odnawialnych
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Strategia rozwoju kogeneracji Jacek Dreżewski Elektrociepłownie Warszawskie S.A. Prezes Zarządu Salon Energetyki i Gazownictwa ENERGIA Międzynarodowe.
Teza Innowacyjność organizacji jest warunkiem jej sukcesu – istotne jest skupienie wysiłków na kształtowaniu w organizacji atmosfery sprzyjającej inicjatywom.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
Odnawialne źródła energii
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
Energetyka rozproszona i prosumencka
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Warszawa, r. Nowa strategia rozwoju Grupy E NERGA na lata
KONTRAKTY RÓŻNICOWE W POLSKIM PORZĄDKU PRAWNYM dr JERZY BAEHR
Elektrownia wiatrowa.
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Ministerstwo Gospodarki SZCZEGÓŁOWY OPIS OSI PRIORYTETOWYCH Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Pierwsze posiedzenie Pre – komitetu Monitorującego.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Magazyn energii: technologie, rynek
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
GreenPoweri 2016 Sjl © Viessmann PL Karol Szejn Viessmann Sp z o.o. Oddz. Komorniki kom; mail; 2016 Możliwości instalacji.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Przemysław Kulej i Krystian Mzyk Ogniwa paliwowe-napędy wodorowe.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Politechnika Częstochowska
Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Spółka z o. o
Polska bez smogu. Propozycja ustawy
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Program „Czyste Powietrze”
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Wkład gaz-system w dalszy rozwój rynku – promocja lng i cng
Zapis prezentacji:

CZY PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO? Fakty i mity Mgr Stanisław Mrozik

Zadecyduje rynek O zakupie samochodu decyduje: Najważniejszym kryterium, którym kierowali się Polacy dokonując zakupu samochodu, była cena auta (45 proc.) Na drugim miejscu, znalazła się ekonomiczność, którą wskazała jedna trzecia badanych (33 proc.) prestiż marki i zaufanie do niej - 28% Inne kryteria mają małe znaczenie: ekologiczność i serwis po 5 % oraz nowość modelu danej marki - 1 %. Na podstawie opracowania autorstwa Czesława Wachnika 2009 r.

Co mamy na rynku ? Samochody z silnikami spalinowymi na klasyczne paliwa płynne Samochody z silnikami spalinowymi na paliwa bardziej ekologiczne: LPG, biopaliwa, metan w postaci gazowej (CNG) i płynnej (LNG) Samochody hybrydowe Samochody z silnikiem elektrycznym Czy samochody elektryczne są porównywalne z uwagi na oczekiwaną przez użytkownika funkcjonalność (komfort)? Czy samochód elektryczny można uwzględniać przy zakupie na równi z samochodami tradycyjnymi?

WADY I ZALETY MITY I FAKTY zwiększenie efektywności wykorzystania energii – niskie koszty eksploatacji czyste ekologicznie – zero emisji Nowe możliwości komfortu i bezpieczeństwa WADY Bardzo wysoka cena Mały zasięg Długi czas ładowania – brak punktów ładowania Mało zróżnicowana oferta na rynk Samochód elektryczny możemy rozważać przy zakupie na równi z samochodami tradycyjnymi jeżeli nasze dzienne podróże nie przekraczają odległości 150 km.

Jaki zasięg jest potrzebny na codzienne jazdy?

Jaki zasięg jest potrzebny na codzienne jazdy? Jerzy Merkisz, Instytut Transportu Samocghodowego, Warszawa, Pojazdy hybrydowe i elektryczne a sprawa Polska

ZAKUP EV POTRZEBUJE WSPARCIA DLA SPRZEDAJĄCEGO I KUPUJĄCEGO Decyzja zakupu Kryteria wyboru przy zakupie samochodu Cena samochodu Ekonomiczność – koszty eksploatacji Prestiż marki – zaufanie do niej Porównanie dla 12 lat eksploatacji – 150000 km Samochód z silnikiem spalinowym: cena 35 tys. Koszt 100 km – 40 zł. ( Zużycie paliwa 7 l/ 100 km w ruchu miejskim) Z silnikiem elektrycznym: Cena 100 tys. zł. Koszt 100 km – 4 zł. Wynik Samochód z silnikiem spalinowym 35 tys. + 65 tys. = 100 tys. zł. Samochód z silnikiem elektrycznym 100 tys. + 6,5 tys. = 106,5 tys. zł. ZAKUP EV POTRZEBUJE WSPARCIA DLA SPRZEDAJĄCEGO I KUPUJĄCEGO

Jak rządy wspomagają budowę rynku samochodów elektrycznych Jerzy Merkisz, Instytut Transportu Samocghodowego, Warszawa, Pojazdy hybrydowe i elektryczne a sprawa Polska

Przyszłość to samochód z silnikiem elektrycznym Koszt paliwa na przejechanie 100 km Samochód z silnikiem spalinowym 40 zł Samochód z silnikiem elektrycznym 4 zł Efektywność wykorzystania energii zawartej w paliwie Samochód z silnikiem spalinowym 35% Samochód z silnikiem elektrycznym 90%

Jaka jest przyszłość? Jerzy Merkisz, Instytut Transportu Samochodowego, Warszawa, Pojazdy hybrydowe i elektryczne a sprawa Polska

Dlaczego rządy wspomagają budowę rynku samochodów elektrycznych Rynek nie uwzględnia kosztów zewnętrznych istotnych przy stosowaniu zasad zrównoważonego rozwoju Niezależność energetyczna – efektywność wykorzystania nośników energii Ekologia – OZE Nowe technologie - rozproszone wytwarzanie energii Inteligentne sieci zasilania energetycznego

Miejsce samochodu elektrycznego SIECI INTELIGENTNE - KONCEPCJA AMERYKAŃSKA

Miejsce samochodu elektrycznego SIECI INTELIGENTNE - KONCEPCJA JAPONSKA

KONCEPCJA REALIZOWANA W JAPONII Problemy z wykorzystaniem energii wytwarzanej ze źródeł odnawialnych Mikro elektrownia słoneczna Farma wiatraków Osiedle korzystające z OZE

KONCEPCJA REALIZOWANA W JAPONII Warunki jakie powinien spełniać samochód elektryczny

Dlaczego samochód elektryczny jest tak ważny w koncepcji inteligentnych sieci przesyłowych Zmiana zużycia 1990-2008 w % Przemysł -13,04 Transport +33,00 Gospodarstwa domowe + 12,90 Rolnictwo -20,49 Usługi i inni +22,92 TREND DLA TRANSPORTU

Dlaczego samochód elektryczny jest tak ważny w koncepcji inteligentnych sieci przesyłowych ZMIANY UDZIAŁU SEKTORÓW GOSPODARKI W ZUŻYCIU ENERGII PRZEMYSŁ Największy udział TRANSPORT

Dlaczego samochód elektryczny jest tak ważny w koncepcji inteligentnych sieci przesyłowych Jerzy Merkisz, Instytut Transportu Samocghodowego, Warszawa, Pojazdy hybrydowe i elektryczne a sprawa Polska

Czy eksploatacja samochodu z silnikiem elektrycznym zawsze pozwala na najbardziej efektywne wykorzystanie enrgii?

PODSUMOWANIE Samochód elektryczny to nowa kultura mobilności i nowe możliwości komfortu i bezpieczeństwa jazdy Samochód elektryczny to element nowej technologii w obszarze wykorzystania energii i ochrony środowiska Budowa rynku samochodów elektrycznych wymaga stosowania nowej strategii marketingowej, która uwzględni integrację i rozwój wielu elementów wzajemnie powiązanych i warunkujących zrównoważony rozwój: dynamiczne ceny energii, inteligentne sieci, rozproszone wytwarzanie energii z wykorzystaniem OZE, …. Samochód elektryczny wymaga sieci ładowania

Samochód elektryczny to nowa kultura mobilności i nowe możliwości komfortu

Przyszłe technologie zapewniające bezpieczeństwo energetyczne Inteligentna sieć energetyczna – koncepcja realizowana w Japonii Sieci inteligentne rozproszone Odnawialne źródła energii Zarządzanie w czasie rzeczywistym Operatorzy systemów dystrybucyjnych

Samochód elektryczny potrzebuje sieci ładowania Ładowanie przydomowe

Stanisław Mrozik stanislawmrozik@wp.pl DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Stanisław Mrozik stanislawmrozik@wp.pl