Produkcyjny charakter działalności transportowej...

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marcin Otorowski Paulina Berdysz grupa 243
Advertisements

KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Finanse przedsiębiorstwa (3)
Elementy rachunkowości – cz. 4. spec. zarządzanie nieruchomościami
Teoria kosztów.
Istota i funkcje podatku
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
SYSTEM PODATKOWY W POLSCE
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Finanse przedsiębiorstwa (8)
KOSZTY LOGISTYKI.
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Analiza kosztów i przychodów
Wykład 8 Dr Krzysztof Jonas
CZYLI JAK USTALAMY DOCHÓD W PRZEDSIĘBIORSTWIE
Czy byłaby różnica jeżeli zamiast usługi kurierskiej byłaby usługa pocztowa? Usługa pocztowa byłaby realizowana przez: UPS, DPD, Pocztę Polską, InPost.
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
© Spółka Doradztwa Podatkowego Ożóg i Wspólnicy Sp. z o.o.
Rachunkowość Środki trwałe w budowie, inwestycje w nieruchomości i wartości niematerialne i prawne Robert Dyczkowski.
Możliwości wspierania ze środków budżetu państwa działalności innowacyjnej przedsiębiorców branży elektrycznej - korzyść czy strata ? Warszawa, 2 grudnia.
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
rachunkowość Leasing finansowy i operacyjny
rachunkowość Wartości niematerialne i prawne
rachunkowość zajęcia nr 6
Plan zajęć: Czynniki kształtujące wartość firmy Podstawowe pojęcia
Rachunkowość nie jest trudna
Teoria kosztów.
Prawdy oczywiste Amortyzacja środków trwałych cz. 2 - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Czy to stwierdzenie jest prawdziwe? Odpowiedź uzasadnij.
Wykład nr 1 Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Wykład 3.  Działalność lokacyjna związana jest z nabywaniem aktywów, z którymi Z.U. wiąże oczekiwania osiągnięcia korzyści ekonomicznych.  W działalności.
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Prawdy oczywiste Amortyzacja środków trwałych - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Działalność gospodarcza: przychody i koszty
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Opodatkowanie spółki nie będącej osobą prawną w toku bieżącej działalności Zasady przypisania wspólnikom.
Wykład specjalizacyjny
ANALIZA PRODUKCJI I PRZYCHODÓW
ANALIZA BILANSU.
Program przedmiotu.
Program przedmiotu.
Podstawy analizy kosztów
KALKULACJA KOSZTÓW JAKO ELEMENT RACHUNKU KOSZTÓW
Prawdy oczywiste Amortyzacja programów komputerowych - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
ZASADY USTALANIA CEN.
ANALIZA ZYSKU I RENTOWNOŚCI
Program zajęć.
ANALIZA SPRAWOZDANIA (RACHUNKU) PRZEPŁYWÓW PIENIĘŻNYCH
1. Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
DR KRZYSZTOF JONAS Rachunkowość. Podstawowe problemy wyceny aktywów i pasywów. 2.
Dr Krzysztof Jonas.  Pozostała działalność operacyjna – nie stanowi zasadniczego segmentu działalności ale stanowi skutek jej podejmowania.  Pozostałe.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Kodeksowe typy spółek Spółka cywilna Handlowe spółki osobowe Spółka jawna Spółka partnerska Spółka komandytowa.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Spółki nie będące podatnikami (jawna, komandytowa, partnerska) Utworzenie spółki : wniesienie przez wspólników.
BIZNES PLAN część II © Aleksander Kusak X.2015.
Prawdy oczywiste Zmiany dotyczące amortyzacji w 2015 r. - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
AMORTYZACJA PODATKOWA
Rachunkowość Dr Krzysztof Jonas.
Analiza zasobów kapitałowych
Podejmowanie działalności
Dodatkowy przykład przedsięwzięcia biznesowego Produkcja 1
Przedmioty stosunku cywilnoprawnego
Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej
Rachunkowość w małych firmach
Rachunkowość finansowa – część 4
Ustalanie wyniku finansowego (zysku)
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Teoria kosztów.
Zapis prezentacji:

Produkcyjny charakter działalności transportowej... ... polega na przenoszeniu wartości produkcji transportowej na dobra przemieszczane i tym samym na podnoszeniu ich wartości Uruchamiane są czynniki wytwórcze, jak w każdej produkcji Brak jest surowca dla tej produkcji, dlatego jej efektem nie jest produkt materialny lub jego przetworzenie, lecz zmiana wartości przemieszczanego dobra Pracą produkcyjną jest każda praca, która ma zdolność zaspokojenia zgłoszonych na rynku potrzeb, czyli na którą istnieje popyt Miarą użyteczności tej pracy jest cena płacona za nią przez nabywcę Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Przychody i koszty przedsiębiorstw Przychód przedsiębiorstwa to ilość pieniędzy uzyskana ze sprzedaży dóbr i usług w danym okresie (np. 1 rok) Koszty przedsiębiorstwa to wydatki poniesione na wytworzenie dóbr i usług w danym okresie (1 rok) Zysk przedsiębiorstwa to nadwyżka przychodów nad kosztami Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Przychody Przychody: (rodzaje przychodów wg ustawy o rachunkowości) Przychody z działalności operacyjnej: sprzedaż dóbr i usług, dotacje, zbycie majątku i inne Przychody z działalności finansowej Zyski nadzwyczajne Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Przykład: PPL LOT – struktura przychodów Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Rachunek kosztów Rachunek kosztów jest definiowany w rachunkowości zarządczej jako: ogół działań zmierzających do odzwierciedlenia procesów zachodzących w przedsiębiorstwie (np. zaopatrzenia, produkcji i zbytu produktów)… poprzez ujęcie, zgrupowanie i interpretację w określonych przekrojach kosztów produkcji i sprzedaży produktów… mierzonych ilościowo i wartościowo za pewien okres… w celu uzyskania informacji potrzebnych do ustalania wyników… a także kierowania przedsiębiorstwem lub ich zespołem. Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Koszty w transporcie (i nie tylko) Czy rozumiesz każde z tych pojęć? wydatki nakłady koszty ceny opłaty Przepływ wartości wyrażają: wydatki, nakłady, koszty NIE KAŻDY WYDATEK JEST KOSZTEM KAŻDY KOSZT JEST WYDATKIEM (niekoniecznie równocześnie) Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Koszty cd… Wydatki – pojęcie najszersze (ang. expenditure): operacyjne (OPEX) np. wynagrodzenia pracowników kapitałowe (CAPEX) np. zakup środków trwałych (nakłady inwestycyjne) finansowe, np. spłaty kredytów, wypłaty dywidend itp. Wydatki, które nie są kosztami: bez związku z wytwarzaniem i sprzedażą finansowe: spłata kredytu, podatki, dywidendy, świadczenia socjalne kary, skutki zdarzeń losowych itp. Nakłady: CAPEX, pol. Nakłady inwestycyjne (nakłady finansowe na nabycie środków trwałych Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Koszty cd… CAPEX (capital expenditures) to wydatki inwestycyjne na rozwój produktu OPEX (operating expenditures) odnosi się do kosztów operacyjnych czyli związanych z utrzymaniem produktu Np.: zakup serwerów i oprogramowania to CAPEX wydatki na szkolenia lub zakup aktualizacji oprogramowania to OPEX Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Koszty księgowe to wydatki udokumentowane fakturami Koszty cd… Koszty księgowe to wydatki udokumentowane fakturami Koszty ekonomiczne: jawne (księgowe) amortyzacja ukryte: alternatywne (utraconych możliwości) nakłady pracy własnej zewnętrzne Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Koszt: (wg ustawy o rachunkowości) Koszty cd… Koszt: (wg ustawy o rachunkowości) Zmniejszenie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zmniejszenia wartości aktywów, albo zwiększenia wartości zobowiązań i rezerw, które doprowadzą do zmniejszenia kapitału własnego lub zwiększenia jego niedoboru w inny sposób niż wycofanie środków przez udziałowców lub właścicieli Wersja uproszczona: Pieniężny wyraz nakładów, ponoszonych w związku z działalnością gospodarczą Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Koszty alternatywne Koszty te występują zawsze, gdy wybór jednej możliwości działania wymaga rezygnacji z innej; Koszty utraconych korzyści są utraconym efektem (zyskiem, marżą) z najbardziej zyskownego (alternatywnego) przedsięwzięcia; Koszty utraconych korzyści to koszty ukryte, bo nie są rejestrowane w rachunkowości finansowej. Muszą być jednak uwzględniane przez rachunkowość zarządczą. Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Koszty transakcyjne Koszty transakcyjne są efektem współdziałania na danym rynku wielu podmiotów gospodarczych. Koszty te można podzielić na następujące grupy: koszty poszukiwania informacji, np. koszty badania rynku i planowania umów; koszty zarządzania i zawierania kontraktów –doprowadzenia do transakcji; koszty kontroli – np. monitorowania procesów, ubezpieczenia itp. Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Klasyfikacja kosztów Klasyfikacja dla celów sprawozdawczych Klasyfikacja dla celów decyzyjnych Klasyfikacja dla celów kontrolnych istotne (decyzyjne) nieistotne (niedecyzyjne) utracone (zapadłe) alternatywne (koszty utraconych korzyści) średnie i krańcowe stałe i zmienne operacyjne i finansowe Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Analiza struktury kosztów jawnych Rodzajowy układ kosztów Kalkulacyjny układ kosztów Koszty stałe, zmienne, Koszty przeciętne Koszty bezpośrednie i pośrednie Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Koszty stałe i zmienne Koszty stałe stanowią tę część kosztów, która nie ulega zmianie w pewnych przedziałach zdolności wytwórczej przedsiębiorstwa. Są zatem koszty okresowo niezmienne i niezależnie od zmian wielkości produkcji Koszty zmienne zwiększają się wraz ze wzrostem działalności produkcyjnej: progresywnie, degresywnie, proporcjonalnie Koszty całkowite = koszty stałe + koszty zmienne koszty stałe koszty zmienne koszty całkowite wielkość produkcji koszty Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Koszty stałe i zmienne cd. Koszty rozpatrujemy w krótkim i w długim okresie Krótki okres Długi okres Krótki okres to taki, w którym przedsiębiorstwo nie może dostosować swoich zasobów do zmieniających się warunków otoczenia Długi okres to taki, w którym przedsiębiorstwo może dostosować swoje zasoby do zmieniających się warunków otoczenia koszty stałe koszty zmienne koszty zmienne W długim okresie wszystkie koszty są zmienne!!! Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Koszty przeciętne koszty całkowite Koszty przeciętne (średnie, jednostkowe) = wielkość produkcji AC AC AC AC długookresowe koszty przeciętne produkcja produkcja produkcja korzyści skali produkcji niekorzyści skali produkcji Kształt długookresowej krzywej kosztów przeciętnych związany jest z tzw. korzyściami i niekorzyściami skali produkcja Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Korzyści i niekorzyści skali Jeżeli koszty całkowite rosną wolniej niż rozmiary produkcji, krzywa długookresowego kosztu przeciętnego opada –przedsiębiorstwo osiąga korzyści skali. Natomiast niekorzyści skali występują w sytuacji odwrotnej, tzn. gdy koszty całkowite rosną szybciej niż rozmiary produkcji. Wówczas krzywa długookresowych kosztów przeciętnych wznosi się. Uzyskanie korzyści skali jest jednym z głównych argumentów wyjaśniających dominację dużych przedsiębiorstw w gospodarce światowej. Korzyści skali mogą wynikać z przyczyn: 1. technologicznych, 2. marketingowych, 3. finansowych Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Korzyści i niekorzyści skali Technologiczne źródła korzyści skali uzasadnione są najczęściej tym, że: Duże firmy mogą korzystać z efektów specjalizacji i podziału pracy, czyli lepiej wykorzystywać umiejętności i doświadczenia pracowników, co prowadzi do wzrostu wydajności pracy; Niektóre czynniki produkcji są niepodzielne i mogą być efektywnie wykorzystane tylko w dużych przedsiębiorstwach (np. dźwigi budowlane, piece hutnicze, duże samoloty); W dużych przedsiębiorstwach istnieje możliwość wprowadzenia produkcji wielofazowej bez konieczności przesyłania półfabrykatów z jednej fabryki do drugiej, co obniża koszty transportu, magazynowania i administracji; Przy produkcji na dużą skalę istnieje możliwość bardziej racjonalnego wykorzystania odpadów (np. uruchomienie produkcji ubocznej); Duże firmy dysponują większymi środkami na prowadzenie prac badawczych i rozwojowych, mogą finansować własne laboratoria i placówki doświadczalne, mogą więc w większym stopniu wprowadzać nowe wyroby i nowe rozwiązania technologiczne, zwiększając konkurencyjność firmy na rynku. Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Korzyści i niekorzyści skali Marketingowe źródła korzyści skali wiążą się z tym, że: Przy hurtowych zakupach dużej ilości materiałów, półfabrykatów, opakowań, itp. można wynegocjować niższe jednostkowe ceny zakupu oraz korzystniejsze warunki płatności; Koszty pakowania i transportu nie wzrastają proporcjonalnie do ilości zamawianych i sprzedawanych produktów (analogicznie); Koszty marketingowe, takie jak utrzymanie działu sprzedaży, rozeznanie sytuacji rynkowej, reklama, z reguły (w przeliczeniu na jednostkę produkcji) są niższe w dużych firmach niż w małych. Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Korzyści i niekorzyści skali Finansowe źródła korzyści skali polegają na tym, że: Duże firmy mogą łatwiej i na korzystniejszych warunkach uzyskać kredyt bankowy na finansowanie działalności bieżącej oraz na cele rozwojowe; Duże firmy mogą korzystać z wielu źródeł finansowania swojej działalności i cieszą się one zwykle większym zaufaniem niż stosunkowo częściej bankrutujące małe firmy, co oznacza m.in., że emitowane przez duże firmy papiery wartościowe (np. akcje lub obligacje) są chętniej nabywane. Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Jak ustalamy wielkość produkcji? Gdy planujesz zwiększenie produkcji  co bierzesz pod uwagę? możliwości produkcyjne wzrost kosztów związany ze wzrostem produkcji – określamy przyrost kosztów w odniesieniu do każdej kolejnej jednostki ponad to, co już produkujemy; wzrost przychodów – o ile wzrosną nasze przychody w związku ze sprzedażą dodatkowej jednostki produktu? Aby móc podejmować decyzje dotyczące wielkości produkcji przedsiębiorstwo musi przeprowadzić analizę przychodów i kosztów posługując się rachunkiem kategorii krańcowych.   Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Jak ustalamy wielkość produkcji? Koszt krańcowy (marginalny) jest to wzrost kosztów całkowitych wywołany wzrostem produkcji o jednostkę; koszt krańcowy to  kwota, o jaką wzrosną całkowite koszty produkcji w wyniku wytworzenia jednego dodatkowego wyrobu; Przychód krańcowy jest to wzrost przychodów całkowitych spowodowany wzrostem produkcji o jednostkę. Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Rachunek kosztów marginalnych Wielkość produkcji ustalamy w punkcie, gdzie przychód krańcowy zrównuje się z kosztem krańcowym: MR = MC … ponieważ jeśli wzrost produkcji o jednostkę (np. tkm) powoduje większy wzrost kosztów produkcji niż przychodów (z tego tkm), to nie opłaca nam się go wyprodukować; … ponieważ produkcja rośnie gdy przychody rosną szybciej niż koszty; kiedy każda kolejna jednostka przychodu daje zysk bo jest większa od jednostki kosztów, to produkujemy coraz więcej, aby jak najwięcej zarobić; … ponieważ granicą zwiększania produkcji jest moment, gdy przyrost przychodów jest równy przyrostowi kosztów. Zwiększamy produkcję aż do momentu, gdy utarg z każdej wyprodukowanej jednostki jest równy dodatkowym kosztom wytworzenia tej jednostki. Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Koszt krańcowy Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Prawo malejących przychodów Prawo malejących przychodów polega na tym, iż w miarę dodawania dodatkowych porcji jakiegoś czynnika produkcji (np. kierowców), przy utrzymywaniu innych czynników bez zmian (np. liczby pojazdów), będziemy uzyskiwać coraz mniej dodatkowego produktu (efektu). Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Układ rodzajowy kosztów: Rodzaje kosztów działalności operacyjnej: I. Amortyzacja II. Zużycie materiałów i energii III. Usługi obce IV. Podatki i opłaty, w tym: - podatek akcyzowy V. Wynagrodzenia VI. Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia VII. Pozostałe koszty rodzajowe VIII. Wartość sprzedanych towarów i materiałów Klasyfikacja kosztów w układzie rodzajowym ma charakter uniwersalny… … ale np. układ ten nie pozwala wskazać celu, na jaki dany rodzaj kosztu poniesiono… Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Koszty bezpośrednie i pośrednie: … dlatego stosuje się podział kosztów na bezpośrednie i pośrednie: Bezpośrednie: wprost związane z wytworzeniem danego produktu (usługi); Pośrednie: nie można ich jednoznacznie przypisać do danego produktu/usługi; … oraz układ kalkulacyjny (stanowiskowy): Pozwala na przypisanie kosztów wg miejsc ich powstawania (jednostek organizacyjnych) Jednostki działalności podstawowej / pomocniczej Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Koszty – ujęcie rodzajowe B. Koszty działalności operacyjnej I. Amortyzacja II. Zużycie materiałów i energii III. Usługi obce IV. Podatki i opłaty, w tym: - podatek akcyzowy V. Wynagrodzenia VI. Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia VII. Pozostałe koszty rodzajowe VIII. Wartość sprzedanych towarów i materiałów Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

PKP Intercity 2007 Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

PLK SA 2007 Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Koszty rodzajowe – transport samochodowy Porównanie kosztów eksploatacji samochodu ciężarowego w 2003 r. we Francji, w Portugalii i w Polsce Źródło: J. Burnewicz, Sektor samochodowy Unii Europejskiej, WKiŁ, Warszawa 2005 Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Szczególny rodzaj kosztu – amortyzacja http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?rodzaj=2 Środki trwałe Zużycie środków trwałych: fizyczne ekonomiczne (moralne) Stopień zużycia zależy od: właściwości fizycznych sposobu eksploatacji zakresu intensywności oddziaływania sił przyrody szybkości postępu technicznego aktywa materialne działające na korzyść przedsiębiorstwa, które nie zużywają się w jednym cyklu produkcyjnym ani w ciągu roku obrachunkowego AMORTYZACJA nieruchomości (grunty, budynki, budowle, lokale, inne obiekty inżynierii lądowej i wodnej, np. drogi) maszyny, urządzenia techniczne, środki transportu i inne Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Środki trwałe i obrotowe Ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. Dz.U. 1994 Nr 121 poz. 591 Aktywa to zasoby majątkowe, dzięki którym przedsiębiorstwo osiągnie w przyszłości korzyści ekonomiczne Środki trwałe Środki obrotowe aktywa materialne działające na korzyść przedsiębiorstwa, które nie zużywają się w jednym cyklu produkcyjnym ani w ciągu roku obrachunkowego aktywa materialne, które zużywają się w cyklu produkcyjnym materiały zużywane w cyklu produkcyjnym produkty gotowe zdatne do sprzedaży lub w toku produkcji półprodukty towary nabyte w celu odprzedaży w stanie nieprzetworzonym nieruchomości (grunty, budynki, budowle, lokale, inne obiekty inżynierii lądowej i wodnej, np. drogi) maszyny, urządzenia techniczne, środki transportu i inne Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Amortyzacja cd. Zasady i stawki amortyzacji regulowane są przepisami prawa podatkowego: Ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Dz.U.2001 nr 80 poz. 350 Ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Dz.U. 2004 r. nr 254, poz. 2533 Amortyzacja to utrata wartości dobra kapitałowego będąca rezultatem wykorzystania tego dobra w procesie produkcji Jest rachunkowym sposobem ujęcia procesu zużywania się dóbr kapitałowych wykorzystywanych w procesie produkcji Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Amortyzacja jest kosztem niepieniężnym!!! Amortyzacja cd. Szczególna cecha amortyzacji jako kosztu: Amortyzacja jest kosztem niepieniężnym!!!  Amortyzacji podlegają: wartości niematerialne i prawne -  budynki, budowle i lokale -  maszyny i urządzenia i środki transportu -  inne przedmioty zwane środkami trwałymi -  tabor transportu morskiego w budowie stanowiące własność lub współwłasność firmy nabyte lub wytworzone we własnym zakresie kompletne i zdatne do użytku - których wartość początkowa przekracza 3500 zł + składniki majątku niestanowiące własności lub współwłasności podatnika ale wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością na podstawie umowy leasingu finansowego (kapitałowego) Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Wartości niematerialne i prawne Wartości niematerialne i prawne to nabyte i nadające się do gospodarczego wykorzystania: spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu (domu) mieszkalnego; spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego; autorskie lub pokrewne prawa majątkowe; licencje; prawa określone w Prawie własności przemysłowej (prawa do: wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych, wzorów zdobniczych); wartość stanowiąca równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)… … o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Metodę amortyzacji danego środka trwałego wybieramy tylko raz! Amortyzacja cd. Metody amortyzacji środków trwałych: Metoda liniowa stawki określone w wykazie; stawki podwyższone; stawki obniżone; stawki sezonowe: naliczane w sezonie; naliczane cały rok; Metoda degresywna Metoda 30% - klasy 3-6 KŚT Stawka indywidualna UWAGA! Metodę amortyzacji danego środka trwałego wybieramy tylko raz! Na odrębnych zasadach odbywa się amortyzacja wartości niematerialnych i prawnych, taboru morskiego w budowie i majątku wykorzystywanego w ramach komercjalizacji i prywatyzacji Podatnik może zaliczać w koszty odpisy amortyzacyjne w ratach: miesięcznych kwartalnych rocznych Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Metoda liniowa: Wartość początkowa Stawka amortyzacji … to ustalona podstawa naliczania odpisów amortyzacyjnych od danego składnika majątku. Nie ma dowolności przy jej określaniu.  Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uznajemy cenę ich nabycia: + koszty związane z zakupem,  w szczególności: koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji - podatek VAT (z wyjątkami) +/- różnice kursowe (dodatnie albo ujemne) cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych Klasyfikacja Środków Trwałych GRUNTY 1 BUDYNKI I LOKALE, SPÓŁDZIELCZE WŁASNOŚCIOWE PRAWO DO LOKALU MIESZKLANEGO ORAZ SPÓŁDZIELCZE PRAWO DO LOKALU NIEMIESZKLANEGO 2 OBIEKTY INŻYNIERII LĄDOWEJ I WODNEJ 3 KOTŁY I MASZYNY ENERGETYCZNE 4 MASZYNY, URZĄDZENIA I APARATY OGÓLNEGO ZASTOSOWANIA 5 SPECJALISTYCZNE MASZYNY, URZĄDZENIA I APARATY 6 URZĄDZENIA TECHNICZNE 7 ŚRODKI TRANSPORTU 8 NARZĘDZIA, PRZYRZĄDY, RUCHOMOŚCI I WYPOSAŻENIE 9 INWENTARZ ŻYWY KŚT Stawka (%) Nazwa środków trwałych 1 1,5 Budynki mieszkalne   Lokale mieszkalne  2  4,5 Obiekty inżynierii lądowej i wodnej  10 Urządzenia zabezpieczające ruch pociągów Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Nazwa środków trwałych KŚT Stawka Nazwa środków trwałych 7 Kolejowy tabor szynowy naziemny   Kolejowy tabor szynowy podziemny Tramwajowy tabor szynowy Pozostały tabor szynowy naziemny Tabor pływający 14 700-7 drezyny i przyczepy do drezyn 710-01 lokomotywy akumulatorowe. 710-02 i 710-03 lokomotywy ognioszczelne i typu "Karlik". 710-10 do 14 wozy kopalniane 770-13 kontenerowce 773-1010 wodoloty Samoloty Śmigłowce Samochody specjalne Z rodzaju 745 trolejbusy i samochody ciężarowe o napędzie elektrycznym Ciągniki Naczepy Przyczepy Pozostały tabor bezszynowy (wózki jezdniowe akumulatorowe, widłowe i inne wózki jezdniowe) 18 Z rodzaju 745 pozostałe samochody o napędzie elektrycznym Balony Inne środki transportu lotniczego Środki transportu pozostałe 20 Motocykle, przyczepy i wózki motocyklowe Samochody osobowe Samochody ciężarowe Autobusy i autokary Szybowce Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Sprawdź, czy Twój samochód nie jest osobowy! Wydaje się, że to proste ale chodzi tu o definicje podatkowe więc nie oczekujmy łatwej analizy  samochodem osobowym jest pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż dziewięć osób łącznie z kierowcą. To jest zasada. Wyjątki, czyli pojazdy nie uważane za samochody osobowe i nie objęte ograniczeniami kosztowymi obowiązującymi samochody osobowe: pojazd samochodowy mający jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowany na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van (art. 5a pkt 19 lit. a) updof); pojazd samochodowy mający więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u którego długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu. Dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków (art. 5a pkt 19 lit. b) updof); pojazd samochodowy, który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków (art. 5a pkt 19 lit. c) updof); pojazd samochodowy, który posiada kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu (art. 5a pkt 19 lit. d) updof); pojazd samochodowy będący pojazdem specjalnym w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy o podatku od towarów i usług (art. 5a pkt 19 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Źródło: http://firma.wieszjak.pl/samochod-i-majatek/79117,W-jaki-sposob-rozliczyc-koszt-zakupu-samochodu-ciezarowego.html [dostęp 11.03.2010] Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Metoda liniowa – przykład Środek trwały: samochód ciężarowy Wartość początkowa: 400 000 zł Stawka amortyzacji: 20% Lata 1 2 3 4 5 Wartość brutto 400 000 400 000 400 000 400 000 400 000 Amortyzacja 80 000 80 000 80 000 80 000 80 000 Umorzenie 80 000 160 000 240 000 320 000 400 000 Wartość netto 320 000 240 000 160 000 80 000 Metoda liniowa jest jedyną dostępną dla amortyzowania wartości niematerialnych i prawnych Podatnicy samodzielnie ustalają okres amortyzacji wartości niematerialnej i prawnej. Minimalne okresy amortyzacji wynoszą: licencje (sublicencje) na programy komputerowe oraz od praw autorskich licencje na wyświetlanie filmów oraz na emisję programów radiowych i telewizyjnych poniesione koszty zakończonych prac rozwojowych pozostałe wartości niematerialne i prawne 24 m-ce 24 m-ce 36 m-ce 60 m-cy Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Metoda degresywna – przykład Metoda degresywna może być stosowana do maszyn i urządzeń: zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych środków transportu, z wyjątkiem samochodów osobowych Środek trwały: samochód ciężarowy 144 000 x 40%= 57 600 Wartość początkowa: 400 000 zł 400 000 x 20%= 80 000 Stawka amortyzacji: 20% 80 000 > 57 600 Współczynnik: 2 (max) Lata 1 2 3 4 Wartość brutto 400 000 400 000 400 000 400 000 Amortyzacja 160 000 96 000 80 000 64 000 Umorzenie 160 000 256 000 336 000 400 000 Wartość netto 240 000 144 000 64 000 Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Stawka indywidualna Stawka indywidualna (minimalny okres amortyzacji) może być stosowana do: używanych środków trwałych ulepszonych środków trwałych po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ich ulepszenie stanowiły co najmniej 20% wartości początkowej W odniesieniu do środków transportu (w tym samochodów osobowych) minimalny okres amortyzacji wynosi 30 miesięcy Środek trwały: używany samochód ciężarowy Wartość początkowa: 400 000 zł 400 000 / 30 mies.= 13 333 13 333 x 12 = 160 000 Indywidualna stawka amortyzacji: 30 miesięcy Lata 1 2 3 Wartość brutto 400 000 400 000 400 000 Amortyzacja 160 000 160 000 80 000 Umorzenie 160 000 320 000 400 000 Wartość netto 240 000 80 000 Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Derogacja – 50 000 euro Od 1 stycznia 2007 r. obowiązuje nowy sposób amortyzowania - do 50 000 euro rocznie. Polega on na tym, że podatnicy mogą (ale nie muszą) dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 KŚT, (z wyłączeniem samochodów osobowych), w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych Z możliwości takiej mogą skorzystać mali podatnicy, o ile spełniają kryteria wynikające z definicji małego podatnika (przychód ze sprzedaży < 800 000 euro) podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą - w roku jej rozpoczęcia, bez względu na wielkość obrotów Środek trwały: samochód ciężarowy Wartość początkowa: 400 000 zł 50 000 euro x 3,527= 176 350 zł Stawka amortyzacji: 20%, wsp.2 (z zastrzeżeniem 50 000 euro w 1.roku) Lata 1 2 3 4 Wartość brutto 400 000 400 000 400 000 400 000 Amortyzacja 176 350 89 460 80 000 54 190 Umorzenie 176 350 265 810 345 810 400 000 Wartość netto 223 650 134 190 54 190 Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Derogacja – 50 000 euro Spółka cywilna może skorzystać z jednorazowej amortyzacji. Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można dokonywać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wymienionych w niej środków trwałych przez nowych i małych podatników koszt z tytułu takich odpisów nie może przekraczać sumy 50 000 euro w ciągu roku podatkowego. Podatnikami podatku dochodowego spółki cywilnej są wspólnicy, a nie sama spółka, więc zaliczają oni te odpisy do swoich kosztów podatkowych. małym podatnikiem jest przedsiębiorca, którego wartość przychodów ze sprzedaży, wraz z VAT-em, nie przekroczyła w roku podatkowym 800 tys. euro Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Derogacja – sam. ciężarowe Mali podatnicy mogą stosować przyspieszoną amortyzację samochodów, jeżeli ich przychód nie przekracza rocznie 3,18 mln zł i pod warunkiem, że podatnik zakupi auto ciężarowe. Dzięki takiemu uprawnieniu cała wartość samochodu może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w ciągu danego roku podatkowego. Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

Derogacja – odpis jest, kosztu nie ma Nie stanowią kosztu uzyskania przychodu: odpisy z tytułu zużycia samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

QUIZ Pytanie 1 Co to są koszty zmienne, a co koszty stałe? Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

QUIZ Pytanie 2 Wymień przynajmniej 5 rodzajów kosztów w układzie rodzajowym Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

QUIZ Pytanie 3 Co to są koszty zmienne progresywne? Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

QUIZ Pytanie 4 Podaj przykład kosztu bezpośredniego Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu

QUIZ Pytanie 5 W jakiej jednostce wyrażany jest koszt? Pieniężnej Zużytej Naturalnej Względnej Politechnika Warszawska, Wydział Transportu dr Agnieszka Skala-Poźniak, Ekonomika transportu