e-Biznes - definicje
Literatura Tomasz Szapiro, Robert Ciemniak: Internet – nowa strategia firmy. Difin, W-wa 1999 Zbigniew Ruszczyk: Internet w biznesie. ODDK, Gdańsk 1997 Bohdan Jung (red.): Media, komunikacja, biznes elektroniczny. Difin, W-wa 2001 Lynn M. Bremner, i inni: Intranety. Biblia. Mikom 1997 Andrzej Sznajder: Marketing wirtualny. Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000 Tom Vassos: Strategie marketingowe w internecie. Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 1999 Janusz Wielki: Elektroniczny marketing przez Internet: reengineering procesu marketingowego. Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa, Wrocław 2000 Thomas R. Kohler i inni: Electronic commerce: koncepcje, realizacje i wykorzystanie w przedsiębiorstwie. CeDeWu, Warszawa 2001 Andrzej J. Grandys: Marketing i technologia informacyjna: o związkach strategii marketingowych i strategii IT. Katedra Ekonomii i Marketingu Politechniki Łódzkiej, Łódź 2000 Regina Brady i inni: Marketing w internecie. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002 Piotr Adamczewski: Informatyczne wspomaganie łańcucha logistycznego. Wydawnictwo AE w Poznaniu
e-Biznes to prowadzenie działalności gospodarczej przy użyciu elektronicznych narzędzi komunikacji. W szerokim znaczeniu tego słowa prowadzenie działalności przy użyciu jakiejkolwiek technologii elektronicznej komunikacji (np. telefonii cyfrowej) oznacza, iż przedsiębiorstwo porusza się w obszarze e-biznesu. W wąskim znaczeniu pojęcie to dotyczy przedsiębiorstw wykorzystujących technologie internetowe oraz narzędzia udostępniane przez telefonię komórkową.
Z czysto technicznego punktu widzenia Internet jest zbiorem niezależnych sieci, indywidualnie zaprojektowanych zgodnie z wymaganiami ich użytkowników, w których komputery pracują w oparciu o różne systemy operacyjne, mogące się swobodnie komunikować ze sobą dzięki wykorzystaniu protokołu TCP/IP. Jednak Internet to bardziej złożone zjawisko, które można definiować jako: Sieć sieci opartych na protokole TCP/IP (spojrzenie techniczne). Społeczność ludzi używających i rozwijających te sieci (spojrzenie społeczne). Zbiór zasobów do jakich można dotrzeć przy pomocy tych sieci (spojrzenie praktyczne).
Historia Internetu w pigułce 1957 – powstaje w ramach Departamentu Obrony USA – Advanced Research Projects Agency (ARPA) 1969 – połączenie pierwszych czterech komputerów w ramach ARPAnet 1970 – wprowadzenie protokołu NCP (Network Control Protocol) 1971 – pojawia się poczta elektroniczna 1972 – dzięki telnet’owi można się zdalnie zalogować na innym komputerze 1973 – FTP (File Transfer Protocol) rozpoczyna przesyłanie plików między komputerami
1976 – królowa brytyjska Elżbieta II wysyła swój pierwszy list elektroniczny 1979 – powstaje USEnet, czyli system tworzący grupy dyskusyjne 1983 – w ARPAnet wprowadzony zostaje protokół TCP (Transmission Control Protocol) oraz IP (Internet Protocol) jako jeden „garnitur” – TCP/IP 1984 – powstaje system DNS (Domain Name System) 1988 – pojawia się IRC (Internet Relay Chat) 1990 – likwidacja ARPAnet, pojawia się ARCHIE, narzędzie do lokalizacji plików na anonimowych FTP 1991 – pojawia się GOPHER oraz WWW (World Wide Web) 1992/93 – pojawiają się strony internetowe Banku Światowego, Białego Domu oraz ONZ
Klasyfikacja e-biznesu ze względu na podmioty biorące udział w transakcjach: B2B (business to business) – występuje tu największy wolumen obrotów; obejmuje m.in. giełdy towarowe. B2C (business to costumer) – najbardziej znany obszar e-biznesu; obejmuje wszelkiego rodzaju sklepy internetowe dla odbiorców indywidualnych. C2C (costumer to costumer) – wszelkiego rodzaju handel pomiędzy użytkownikami indywidualnymi; są to np. aukcje, listy dyskusyjne z ogłoszeniami. C2B (costumer to business) – występuje najrzadziej; w 2002 r. NASA ogłosiła, iż odkupi stare modele mikroprocesorów używanych do dzisiaj w sprzęcie kosmicznym.