Europejski Fundusz Społeczny w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 - organizacje pozarządowe.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Temat prezentacji Temat prezentacji : Priorytet VII POKL Promocja integracji społecznej Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Dział Koordynacji.
PRIORYTET VII Promocja integracji społecznej WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
PLAN DZIAŁANIA NA ROK 2009 PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Olsztyn, 4 listopada 2008.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
Priorytety inwestycyjne Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego wdrażane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu Europejski Fundusz.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
W OBSZARZE INTEGRACJI SPOŁECZNEJ
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Instrumenty wsparcia dla dolnośląskiego rynku pracy w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Wrocław – październik, 2015 r.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Ekonomia społeczna w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata rola podmiotów reintegracyjnych w aktywizacji.
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
Warszawa, r. Deinstytucjonalizacja usług – EFS
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
HARMONOGRAM KONKURSÓW finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego W ROKU 2016 w ramach RPO WP na lata Regionalny Program Operacyjny dla.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
Główne założenia konkursu w ramach Działania Podmioty Ekonomii Społecznej Konkurs numer: RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
SPECYFIKA I CEL PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Europejski Fundusz Społeczny -
Konkurs i Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Typy projektów i ogólne warunki realizacji wsparcia
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Spotkanie informacyjne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Kryteria strategiczne w konkursie nr RPKP IZ /16
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Konkurs Katowice r..
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Komplementarność EFS z PO PŻ
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
Europejski Fundusz Społeczny
Zapis prezentacji:

Europejski Fundusz Społeczny w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 - organizacje pozarządowe

Projekty w ramach osi priorytetowych 6 i 7 WRPO 2014+

Oś priorytetowa 6. Rynek pracy

Działanie 6.6. Wspieranie aktywności zawodowej pracowników poprzez działania prozdrowotne Priorytet inwestycyjny: 8vi Instytucja Zarządzająca: Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Maksymalny % poziom dofinansowania całkowitego: 85% kosztów kwalifikowalnych (w przypadku realizacji populacyjnych programów profilaktycznych w zakresie raka szyjki macicy i raka piersi) 95% kosztów kwalifikowalnych (w pozostałych przypadkach) Minimalny wkład własny beneficjenta: 15% kosztów kwalifikowalnych (przypadku realizacji populacyjnych programów profilaktycznych w zakresie raka szyjki macicy i raka piersi) 5% kosztów kwalifikowalnych (w pozostałych przypadkach)

Cel szczegółowy działania Wzrost szans na rynku pracy osób zagrożonych dezaktywizacją zawodową z powodu wieku lub stanu zdrowia Typ beneficjenta pracodawcy, instytucje rynku pracy, podmioty ekonomii społecznej, organizacje pozarządowe, podmioty utworzone przez jst realizujące zadania publiczne, jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne oraz utworzone przez nie podmioty, podmioty lecznicze utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego (a także przedsiębiorcy powstali z ich przekształceń), niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, świadczące usługi medyczne w publicznym systemie ochrony zdrowia

Grupa docelowa osoby w wieku aktywności zawodowej, kwalifikujące się do profilaktyki, leczenia lub rehabilitacji zdrowotnej ze względu na wiek lub stan zdrowia (typy projektów nr 1, 2, 3), osoby długotrwale pracujące w warunkach negatywnie wpływających na zdrowie (typy projektów nr 3 i 5), przedsiębiorcy, pracodawcy i ich pracownicy (typy projektów nr 1, 4, 5).

Typy projektów Programy profilaktyki zdrowotnej (pierwotnej i wtórnej) służące wspieraniu aktywności zawodowej, w zakresie chorób: układu krążenia, nowotworowych, układu kostno-stawowo-mięśniowego, układu oddechowego, psychicznych oraz wynikające ze specyficznych uwarunkowań regionalnych w tym wykraczające poza finansowanie w ramach systemu powszechnych świadczeń zdrowotnych. Programy powinny zawsze obejmować podstawowy poziom opieki – lekarzy i pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej. Rozwój profilaktyki nowotworowej w kierunku wykrywania raka piersi, szyjki macicy i raka jelita grubego (m.in. poprawa efektywności programów przesiewowych, działania informacyjne). Programy powinny zawsze obejmować podstawowy poziom opieki – lekarzy i pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej Programy rehabilitacji zdrowotnej ułatwiające powrót na rynek pracy. Programy zakładające eliminowanie czynników zagrażających zdrowiu w miejscu pracy, w tym projekty w zakresie poprawy ergonomii pracy. Projekty/programy dot. przekwalifikowania pracowników długotrwale pracujących w warunkach negatywnie wpływających na zdrowie.

Wszelkie interwencje w obszarze zdrowia są zgodne z szerszą strategią działań zawartą w Policy Paper w obszarze ochrony zdrowia na lata 2014-2020, a także uwzględniają zapisy Umowy Partnerstwa. Głównym narzędziem koordynacji interwencji podejmowanych w sektorze zdrowia ze środków UE jest Komitet Sterujący ds. koordynacji interwencji EFSI w sektorze zdrowia. Warunkiem koniecznym dla podejmowania interwencji w sektorze zdrowia (w tym kampanii informacyjnych będących częścią programów profilaktycznych) jest ich zgodność z uzgodnionym przez ww. Komitet Planem działań w sektorze zdrowia.

Każdorazowo decyzja o dofinansowaniu realizacji programu zdrowotnego będzie poprzedzana analizą epidemiologiczną grup docelowych z uwzględnieniem odpowiednich dla danego programu elementów, m.in. wieku, czy czynników wykluczających osoby planowane do objęcia programem zdrowotnym. W szczególności programy zdrowotne powinny być ukierunkowane na grupy docelowe najbardziej narażone na ryzyko braku dostępu do danego programu zdrowotnego i jednocześnie które narażone są na ryzyko ubóstwa i wykluczenia społecznego. Projekt Wytycznych w zakresie zasad realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze zdrowia na lata 2014-2020 nie został jeszcze udostępniony przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ zastrzega sobie prawo do modyfikacji zapisów w dokumentach programowych w obszarze zdrowia wynikających z potrzeby dostosowania ich do zapisów przedmiotowych Wytycznych.

Liczba osób objętych programem zdrowotnym dzięki EFS Liczba wdrożonych programów zdrowotnych istotnych z punktu widzenia potrzeb zdrowotnych regionu, w tym pracodawców 5 Liczba osób objętych programem zdrowotnym dzięki EFS 206 605 Liczba osób pracujących objętych wsparciem w programie (łącznie z pracującymi na własny rachunek) 7 650

Oś priorytetowa 7. Włączenie społeczne

Działanie 7.2. Usługi społeczne i zdrowotne Poddziałanie 7.2.1. Usługi społeczne – projekty pozakonkursowe realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne Priorytet inwestycyjny: 9iv Instytucja Zarządzająca: Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Maksymalny % poziom dofinansowania całkowitego: 95% kosztów kwalifikowalnych w przypadku projektów oferujących świadczenie spersonalizowanych i zintegrowanych usług społecznych 90% kosztów kwalifikowalnych w przypadku projektów zakładających wspieranie usług opieki nad osobami zależnymi Minimalny wkład własny beneficjenta: 5% kosztów kwalifikowalnych w przypadku projektów oferujących świadczenie spersonalizowanych i zintegrowanych usług społecznych 10% kosztów kwalifikowalnych w przypadku projektów zakładających wspieranie usług opieki nad osobami zależnymi

Cel szczegółowy działania Wzrost liczby osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym korzystających z usług społecznych. Typ beneficjenta jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne organizacje pozarządowe - wyłącznie w charakterze partnera podmioty ekonomii społecznej – wyłącznie w charakterze partnera Grupa docelowa Osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym, w tym dzieci, rodziny z dziećmi, młodzież, osoby starsze i z niepełnosprawnościami oraz osoby w ich otoczeniu

Typy projektów 1. Projekty poprawiające dostęp do usług wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej, w tym działań na rzecz usamodzielnienia osób opuszczających pieczę zastępczą. Możliwy zakres usług określa ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Możliwa jest realizacja działań prewencyjnych mających ograniczyć umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej poprzez usługi wsparcia rodziny oraz działań prowadzących do odejścia od opieki instytucjonalnej, tj. od opieki świadczonej w placówkach opiekuńczo-wychowawczych powyżej 14 dzieci do usług świadczonych w lokalnej społeczności poprzez tworzenie rodzinnych form pieczy zastępczej oraz placówek opiekuńczo- wychowawczych poniżej 14 dzieci

Typy projektów (cd.) 2. Projekty poprawiające dostęp do usług opiekuńczych i asystenckich Usługi opiekuńcze są świadczone dla osób niesamodzielnych Wsparcie dla usług opiekuńczych odbywa się poprzez tworzenie miejsc świadczenia usług opiekuńczych w formie usług świadczonych w lokalnej społeczności. Tworzone miejsca świadczenia usług opiekuńczych mogą być miejscami: a) stałego lub krótkookresowego pobytu dziennego; b) stałego lub krótkookresowego pobytu całodobowego. Miejsca krótkookresowego pobytu służą przede wszystkim poprawie dostępu do usług opiekuńczych w zastępstwie za opiekunów faktycznych.

Typy projektów (cd.) Aby umożliwić pozostanie osób z niepełnosprawnościami i osób niesamodzielnych w lokalnej społeczności, dopuszcza się finansowanie działań pozwalających tym osobom na w miarę możliwości samodzielne funkcjonowanie, w tym działań zwiększających mobilność, autonomię, bezpieczeństwo osób z niepełnosprawnościami i osób niesamodzielnych (np. likwidowanie barier architektonicznych w miejscu zamieszkania, sfinansowanie wypożyczenia sprzętu niezbędnego do opieki nad osobami niesamodzielnymi lub sprzętu zwiększającego samodzielność osób, usługi dowożenia posiłków, przewóz do miejsca pracy lub ośrodka wsparcia). Tego rodzaju działania realizowane są wyłącznie jako element kompleksowych projektów dotyczących usług asystenckich lub usług opiekuńczych i mogą być finansowane z EFS lub w ramach cross- financingu. Możliwe jest wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w usługach opiekuńczych np. teleopieki, systemów przywoławczych.

Typy projektów (cd.) Możliwa jest realizacja działań wspierających opiekunów faktycznych w opiece nad osobami niesamodzielnymi, w szczególności: kształcenie, w tym szkolenie i zajęcia praktyczne oraz wymianę doświadczeń dla opiekunów faktycznych, zwiększających ich umiejętności w zakresie opieki nad osobami niesamodzielnymi; poradnictwo, w tym psychologiczne oraz pomoc w uzyskaniu informacji umożliwiających poruszanie się po rożnych systemach wsparcia, z których korzystanie jest niezbędne dla sprawowania wysokiej jakości opieki i odciążenia opiekunów faktycznych; tworzenie miejsc krótkookresowego pobytu w zastępstwie za opiekunów faktycznych w formie pobytu całodobowego lub dziennego, zgodnie z pkt 3; sfinansowanie usługi asystenckiej lub usługi opiekuńczej w celu umożliwienia opiekunom faktycznym funkcjonowania społecznego, zawodowego lub edukacyjnego.

Usługi asystenckie są świadczone dla osób z niepełnosprawnościami Typy projektów (cd.) Usługi asystenckie są świadczone dla osób z niepełnosprawnościami Wsparcie świadczone w ramach usług asystenckich jest wsparciem wysokiej jakości dostosowanym do indywidualnych potrzeb osób wynikających z poszczególnych rodzajów niepełnosprawności oraz zakresu czynności wykonywanych przez asystenta w ramach usługi asystenckiej. Usługi asystenckie mogą być świadczone przez asystentów osób niepełnosprawnych, którzy ukończyli kształcenie w zawodzie asystenta osoby niepełnosprawnej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 184, z późn. zm.) lub przez asystentów osobistych posiadających doświadczenie w realizacji usług asystenckich lub odpowiednie przeszkolenie, przy czym istnieje możliwość przeszkolenia asystentów w ramach projektu przed rozpoczęciem świadczenia przez nich usług na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Możliwe jest sfinansowanie usługi asystenckiej w celu umożliwienia jej opiekunom faktycznym funkcjonowania społecznego, zawodowego lub edukacyjnego.

Typy projektów (cd.) 3. Wsparcie dla projektów z zakresu zwiększenia dostępu do mieszkalnictwa wspomaganego Wsparcie dla mieszkań wspomaganych polega na tworzeniu miejsc w nowo- tworzonych lub istniejących mieszkaniach wspomaganych dla osób lub rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. W przypadku mieszkań wspomaganych w formie mieszkań wspieranych możliwie jest tworzenie miejsc krótkookresowego pobytu. W przypadku mieszkań chronionych, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, stosowany powinien być standard dotyczący tej formy pomocy wynikający z ww. ustawy. W przypadku innych form mieszkań wspomaganych, mieszkania te powinny spełniać definicję usług świadczonych w lokalnej społeczności.

Poddziałanie 7.2.2. Usługi społeczne i zdrowotne - projekty konkursowe Priorytet inwestycyjny: 9iv Instytucja Zarządzająca: Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Maksymalny % poziom dofinansowania całkowitego: 95% kosztów kwalifikowalnych w przypadku projektów oferujących świadczenie spersonalizowanych i zintegrowanych usług społecznych (m.in. pomocy społecznej, wsparcia rodziny i pieczy zastępczej, opiekuńczych i zdrowotnych) w celu zwiększenia ich dostępności 90% kosztów kwalifikowalnych w przypadku projektów zakładających wspieranie usług opieki nad osobami zależnymi (z wyłączeniem wsparcia przewidzianego w innych PI w zakresie opieki żłobkowej i przedszkolnej) oraz poprawa dostępu do usług opiekuńczych w wymiarze jakościowym i ilościowym – m.in. tworzenie miejsc opieki Minimalny wkład własny beneficjenta: 5% kosztów kwalifikowalnych w przypadku projektów oferujących świadczenie spersonalizowanych i zintegrowanych usług społecznych 10% kosztów kwalifikowalnych w przypadku projektów zakładających wspieranie usług opieki nad osobami zależnymi

Typ beneficjenta Cel szczegółowy działania Wzrost liczby osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym korzystających z usług społecznych. Wzrost liczby osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym korzystających z usług zdrowotnych. Typ beneficjenta podmioty ekonomii społecznej, organizacje pozarządowe, instytucje rynku pracy, podmioty utworzone przez jst realizujące zadania publiczne, jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne oraz utworzone przez nie podmioty, państwowe jednostki budżetowe, podmioty lecznicze utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego (a także przedsiębiorcy powstali z ich przekształceń), niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, świadczące usługi medyczne w publicznym systemie ochrony zdrowia, jednostki organizacyjne jst w zakresie poprawy dostępu do usług wsparcia rodziny i sytemu pieczy zastępczej, osób starszych i z niepełnosprawnościami.

Grupa docelowa Osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym, w tym dzieci, rodziny z dziećmi, młodzież, osoby starsze i z niepełnosprawnościami oraz osoby w ich otoczeniu. Osoby nieaktywne zawodowo kwalifikujące się do profilaktyki, leczenia lub rehabilitacji zdrowotnej ze względu na wiek lub stan zdrowia.

Typy projektów 1. Projekty poprawiające dostęp do usług wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej 2. Projekty poprawiające dostęp do usług opiekuńczych i asystenckich 3. Wsparcie dla projektów z zakresu zwiększenia dostępu do mieszkalnictwa wspomaganego 4. Wsparcie opracowania i wdrażania programów wczesnego wykrywania chorób, leczenia oraz rehabilitacji medycznej dzieci (np. szczepienia przeciwko HPV, polepszenie warunków opieki nad dzieckiem leczonym onkologicznie i hematologicznie). 5. Projekty służące dostarczaniu narzędzi rozwoju usług społecznych lokalnym usługodawcom i zwiększenie potencjału lokalnych społeczności do samodzielnego świadczenia usług społecznych i zdrowotnych, z wykorzystaniem narzędzi deinstytucjonalizacji (wyłącznie z typem 1, 2 ,3 lub 4).

Wszelkie interwencje w obszarze zdrowia są zgodne z szerszą strategią działań zawartą w Policy Paper w obszarze ochrony zdrowia na lata 2014-2020, a także uwzględniają zapisy Umowy Partnerstwa. Głównym narzędziem koordynacji interwencji podejmowanych w sektorze zdrowia ze środków UE jest Komitet Sterujący ds. koordynacji interwencji EFSI w sektorze zdrowia. Warunkiem koniecznym dla podejmowania interwencji w sektorze zdrowia (w tym kampanii informacyjnych będących częścią programów profilaktycznych) jest ich zgodność z uzgodnionym przez ww. Komitet Planem działań w sektorze zdrowia.

Każdorazowo decyzja o dofinansowaniu realizacji programu zdrowotnego będzie poprzedzana analizą epidemiologiczną grup docelowych z uwzględnieniem odpowiednich dla danego programu elementów, m.in. wieku, czy czynników wykluczających osoby planowane do objęcia programem zdrowotnym. W szczególności programy zdrowotne powinny być ukierunkowane na grupy docelowe najbardziej narażone na ryzyko braku dostępu do danego programu zdrowotnego i jednocześnie które narażone są na ryzyko ubóstwa i wykluczenia społecznego. Projekt Wytycznych w zakresie zasad realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze zdrowia na lata 2014-2020 nie został jeszcze udostępniony przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ zastrzega sobie prawo do modyfikacji zapisów w dokumentach programowych w obszarze zdrowia wynikających z potrzeby dostosowania ich do zapisów przedmiotowych Wytycznych.

Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami społecznymi świadczonymi w interesie ogólnym w programie 27 279 Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami zdrowotnymi w programie 12 837 Liczba JST, w których wdrożono w partnerstwie z partnerami społecznymi system realizacji usług społecznych 22

Działanie 7.3. Ekonomia społeczna Poddziałanie 7.3.1. Ekonomia społeczna - projekt pozakonkursowy realizowany przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Priorytet inwestycyjny: 9v Instytucja Zarządzająca: Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Maksymalny % poziom dofinansowania: 85% kosztów kwalifikowalnych Minimalny wkład własny beneficjenta: 15% kosztów kwalifikowalnych Cel szczegółowy działania Wzrost zatrudnienia w podmiotach ekonomii społecznej oraz zwiększenie dostępności do usług dla podmiotów ekonomii społecznej.

Typ beneficjenta: Samorząd Województwa Wielopolskiego - Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Grupa docelowa Podmioty ekonomii społecznej i ich kadra zarządzająca oraz pracownicy Typ projektu Projekt z zakresu koordynacji ekonomii społecznej w regionie obejmuje: tworzenie regionalnych sieci współpracy OWES działających w regionie, tworzenie regionalnych sieci podmiotów ekonomii społecznej (klastry, franczyzy) oraz włączanie podmiotów ekonomii społecznej w istniejące na poziomie regionalnym organizacje branżowe (sieci, klastry);

Typ projektu Projekt z zakresu koordynacji ekonomii społecznej w regionie obejmuje: tworzenie regionalnych sieci współpracy OWES działających w regionie, tworzenie regionalnych sieci podmiotów ekonomii społecznej (klastry, franczyzy) oraz włączanie podmiotów ekonomii społecznej w istniejące na poziomie regionalnym organizacje branżowe (sieci, klastry); tworzenie regionalnych sieci kooperacji podmiotów ekonomii społecznej o charakterze reintegracyjnym (CIS, KIS, ZAZ, WTZ); inicjowanie współpracy jednostek systemu pomocy społecznej, podmiotów ekonomii społecznej, w tym o charakterze reintegracyjnym, OWES dla zwiększenia synergii działań podejmowanych przez te podmioty w procesie aktywizacji osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym i wzrostu zatrudnienia w sektorze ekonomii społecznej m.in. w celu zapewnienia ciągłości procesu reintegracyjnego;

Typ projektu (cd.) budowanie powiązań pomiędzy nauką, biznesem i ekonomią społeczną na poziomie regionalnym (spotkania, warsztaty, doradztwo, wymiana informacji) w celu nawiązania stałej współpracy organizacja przedsięwzięć służących zwiększaniu widoczności podmiotów ekonomii społecznej jako dostawców produktów i usług oraz wspieranie sprzedaży produktów i usług świadczonych przez podmioty ekonomii społecznej na poziomie regionalnym (np. targi ekonomii społecznej, sprzedaż produktów i usług podmiotów ekonomii społecznej za pomocą jednego regionalnego portalu); współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego i innymi podmiotami lokalnymi,w szczególności podmiotami ekonomii społecznej, w zakresie tworzenia lokalnych planów rozwoju ekonomii społecznej (spotkania, wymiana informacji, dobre praktyki, doradztwo), stosowania klauzul społecznych lub społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych, zlecania zadań podmiotom ekonomii społecznej;

Typ projektu (cd.) wspieranie realizacji przez podmioty ekonomii społecznej usług użyteczności publicznej i współpraca z OWES w tym zakresie; zapewnienie funkcjonowania Regionalnego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej, o którym mowa w KPRES, i organizowanie jego prac oraz tworzenie możliwości współpracy kluczowych interesariuszy w zakresie kreowania rozwoju ekonomii społecznej w regionie wyznaczanie kierunków rozwoju ekonomii społecznej, aktualizacja regionalnego programu rozwoju ekonomii społecznej reprezentowanie interesów sektora ekonomii społecznej na poziomie regionalnym oraz włączenie ekonomii społecznej do strategii rozwoju województwa w obszarach związanych z rynkiem pracy, integracją społeczną, rozwojem przedsiębiorczości oraz innowacji, rozwojem usług użyteczności publicznej oraz innymi priorytetami, w ramach których jest możliwy regionalny rozwój ekonomii społecznej.

Poddziałanie 7.3.2. Ekonomia społeczna – projekty konkursowe Priorytet inwestycyjny: 9v Instytucja Zarządzająca: Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Maksymalny % poziom dofinansowania: Projekty nie objęte pomocą publiczną – maks. 85% / 95% kosztów kwalifikowalnych inwestycji. Projekty objęte pomocą publiczną – zgodnie ze schematami pomocy publicznej. Minimalny wkład własny beneficjenta: 5% kosztów kwalifikowalnych Cel szczegółowy działania Wzrost zatrudnienia w PES oraz zwiększenie dostępności do usług dla PES.

Typy projektów Grupa docelowa Kompleksowe projekty akredytowanych Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej (OWES) zakładające łącznie: dotacje na tworzenie PES i tworzenie miejsc pracy w PES, świadczenie usług animacyjnych, inkubacyjnych i biznesowych dla wsparcia rozwoju ekonomii społecznej, zgodnie z KPRES i standardami określonymi przez MPiPS, podnoszenie kwalifikacji i doświadczenia zawodowego pracowników PES w ramach procesów biznesowych. Grupa docelowa podmioty ekonomii społecznej i ich kadra zarządzająca oraz pracownicy osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym osoby planujące założenie PES lub podjęcie pracy w PES osoby prawne planujące założenie PES

Kryteria dostępu Kryterium okresu realizacji: Okres realizacji projektu wynosi 36 miesięcy. Kryterium beneficjenta: Beneficjentem jest Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej, który złożył wniosek o akredytację ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego dla wszystkich typów usług wsparcia ekonomii społecznej (z zastrzeżeniem, że podpisanie umowy o dofinansowanie realizacji projektu będzie możliwe wyłącznie z ośrodkiem, który uzyska powyższą akredytację). Kryterium liczby wniosków: Projektodawca składa maksymalnie jeden wniosek o dofinansowanie w ramach danego konkursu. Przedmiotowy wniosek zakłada realizację projektu w jednym z 5 subregionów (kaliskim, konińskim, leszczyńskim, pilskim, poznańskim wraz z miastem Poznań).

Kryteria dostępu (cd.) Kryterium współpracy z beneficjentami Działań 7.1 i 7.2: Beneficjent zobowiązany jest do nawiązania współpracy z beneficjentami Działań 7.1 i 7.2 w celu wspierania zatrudnienia osób wychodzących z WTZ, CIS, placówek opiekuńczo - wychowawczych i innych tego typu placówek w ekonomii społecznej oraz zakładów poprawczych, aby w pełni zrealizowana została ścieżka reintegracji (nie mniej niż 20% uczestników projektu stanowią uczestnicy projektów realizowanych w ramach Działań 7.1 i 7.2). Kryterium wskaźników efektywnościowych: Projektodawca zobowiązuje do osiągnięcia we wniosku o dofinansowanie wskaźników efektywnościowych określonych w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020. Minimalne wartości wskaźników, które beneficjent zobowiązany jest osiągnąć wskazane zostały w Regulaminie konkursu.

Kryteria dostępu (cd.) Kryterium kompleksowości wsparcia: Udzielanie dotacji powiązane jest każdorazowo z usługami towarzyszącymi przyznawaniu dotacji wynikającymi z Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020. Kryterium współpracy z PUP: Projekt zakłada współpracę OWES z właściwymi terytorialnie PUP w zakresie przyznawania dotacji na tworzenie spółdzielni socjalnych i przystępowanie do spółdzielni socjalnych. Kryterium dotyczące podziału zadań: Projekt zakłada współpracę OWES z regionalnym koordynatorem rozwoju ekonomii społecznej - Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w celu określania podziału zadań i obszarów kompetencji, a także celów jakie zostaną osiągnięte w ramach tej współpracy w woj. wielkopolskim, w tym m. in. ustalanie wspólnych planów i zasad współpracy oraz realizacji wspólnych inicjatyw.

Kryteria dostępu (cd.) Kryterium współpracy z pośrednikami finansowymi: Projekt zakłada współpracę OWES z pośrednikami finansowymi oferującymi instrumenty finansowe bezpośrednio podmiotom ekonomii społecznej, wybieranymi w ramach PO WER. Kryterium tworzenia miejsc pracy i przedsiębiorstw społecznych: Projekt zakłada tworzenie miejsc pracy i przedsiębiorstw społecznych w szczególności w kluczowych sferach rozwojowych wskazanych w Działaniu I.4 KPRES, tj. zrównoważony rozwój, solidarność pokoleń, polityka rodzinna, turystyka społeczna, budownictwo społeczne, lokalne produkty kulturowe oraz w kierunkach rozwoju określonych w strategii rozwoju województwa i w regionalnym programie rozwoju ekonomii społecznej.

Kryteria dostępu (cd.) Kryterium udzielania bezzwrotnego wsparcia: Beneficjent zobowiązany jest do udzielania bezzwrotnego wsparcia finansowego (dotacji) na: - tworzenie nowych miejsc pracy dla osób osób bezrobotnych, w rozumieniu art. 2 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy lub osób, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym lub osób o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności poprzez tworzenie nowych przedsiębiorstw społecznych, - tworzenie nowych miejsc pracy dla osób bezrobotnych, w rozumieniu art. 2 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy lub osób, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym lub osób o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności w istniejących przedsiębiorstwach społecznych - tworzenie nowych miejsc pracy dla osób bezrobotnych, w rozumieniu art. 2 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy lub osób, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym lub osób o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności w podmiotach ekonomii społecznej, wyłącznie pod warunkiem przekształcenia tych podmiotów w przedsiębiorstwa społeczne.

Kryteria dostępu (cd.) Kryterium trwałości utworzonych miejsc pracy Beneficjent zobowiązany jest do zapewnienie trwałości utworzonych miejsc pracy przez okres co najmniej 12 miesięcy od dnia przyznania dotacji lub utworzenia stanowiska pracy, o ile ten termin jest późniejszy niż termin przyznania dotacji.

Liczba podmiotów ekonomii społecznej objętych wsparciem Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych wsparciem w programie 3 500 Liczba podmiotów ekonomii społecznej objętych wsparciem 589 Liczba zainicjowanych przy Komitecie ds. ekonomii społecznej grup roboczych zrzeszających przedstawicieli sektora 7

Wytyczne MIiR Wytyczne w zakresie trybów wyboru projektów na lata 2014-2020 Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 VI Projekt Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 VII Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020

Harmonogram – 2015 r. http://www.wrpo.wielkopolskie.pl/system/file_reso urces/attachments/000/000/639/original/harmon ogram_nabor%C3%B3w_WRPO_2014__na_2015 r_czerwiec_2015.pdf?1434537888 (z 16 czerwca br.)

.

Poddziałanie 7.3.2 - nabór wniosków o dofinansowanie projektów w wersji elektronicznej będzie prowadzony od dnia 31.07.2015 od godziny 0.00 do dnia13.08.2015 do godziny 15.30

Dziękuję za uwagę Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego ul. Szyperska 14, 61-754 Poznań defs.sekretariat@umww.pl http://www.wrpo.wielkopolskie.pl/ tel. 61 626 73 00 fax. 61 626 73 01