WIEDZA I NAWYKI ŻYWIENIOWE KOBIET AKTYWNYCH FIZYCZNIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania statystyczne Wykłady 1-2 © Leszek Smolarek.
Advertisements

„Zdrowie największą wartością człowieka” Opracowanie: Alicja Krawczyk
BADANIE KORELACJI ZMIENNYCH
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
MOJA SZKOŁA W LICZBACH.
Analiza współzależności zjawisk
Funkcjonowanie kobiet po mastektomii - analiza.
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI ZE STATYSTYKI
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
Jak mierzyć asymetrię zjawiska?
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska? Wykład 4. Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia) Miary asymetrii.
Analiza współzależności
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
MIARY ZMIENNOŚCI Główne (wywołujące zmienność systematyczną)
Analiza współzależności
ROLA KOMPUTERA W ŻYCIE MŁODYCH LUDZI Z TERANU GMINY NIEPOŁOMICE
Krzysztof Jurek Statystyka Spotkanie 4. Miary zmienności m ó wią na ile wyniki są rozproszone na konkretne jednostki, pokazują na ile wyniki odbiegają
Analiza wariancji Analiza wariancji (ANOVA) stanowi rozszerzenie testu t-Studenta w przypadku porównywanie większej liczby grup. Podział na grupy (czyli.
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Rozkład normalny Cecha posiada rozkład normalny jeśli na jej wielkość ma wpływ wiele niezależnych czynników, a wpływ każdego z nich nie jest zbyt duży.
Wizerunek lekarza anestezjologa w opinii
Testy nieparametryczne
Średnie i miary zmienności
Jacek Maliszewski Warszawa 17 stycznia 2004
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 2. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI PAPIEROWEJ Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Analiza wariancji jednoczynnikowa
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
Seminarium 2 Krzywe kalibracyjne – rodzaje, wyznaczanie, obliczanie wyników Równanie regresji liniowej Współczynnik korelacji.
Analiza współzależności cech statystycznych
Podsumowanie projektu
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Irena Woroniecka EKONOMIA MENEDŻERSKA - dodatek do W2
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
Raport z badania przygotowany
Hipotezy statystyczne
dr Dariusz Chojecki, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych US
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
Metody badawcze wykorzystywane w analizach – ĆW 2
Podstawy statystyki, cz. II
Statystyka i opracowanie wyników badań
Planowanie badań i analiza wyników
Spotkanie WOK; CO-I Warszawa r.
Metody analizy współzależności dwóch cech Mieczysław Kowerski
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Prezentacja dla klasy II liceum
Statystyczna analiza danych w praktyce
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Sylwia TWARDO, „Motywacja a sukces na kursie pół- internetowym”
Jak mierzyć asymetrię zjawiska? Wykład 5. Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii.
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Korelacje dwóch zmiennych. Korelacje Kowariancja.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 9 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Logistyka – Ćwiczenia nr 6
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 13 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Weryfikacja hipotez statystycznych „Człowiek – najlepsza inwestycja”
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 11
Praca dyplomowa Wpływ wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku czekolad Autor: Patrycja Czajka Opiekun pracy: dr inż. Małgorzata Źródło.
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska?
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
Porównanie metryk altmetrycznych dla UW i UAM w obszarze nauk ścisłych
Model ekonometryczny z dwiema zmiennymi
PODSTAWY STATYSTYKI Wykład udostępniony przez dr hab. Jana Gajewskiego
Analiza współzależności zjawisk
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
KORELACJA WIELOKROTNA I CZĄSTKOWA
(Imię i nazwisko) (specjalność) Słupsk (data obrony 2018)
Zapis prezentacji:

WIEDZA I NAWYKI ŻYWIENIOWE KOBIET AKTYWNYCH FIZYCZNIE Instytut: Instytut Dietetyki Kierunek: Dietetyka Specjalność: Dietetyka kliniczna WIEDZA I NAWYKI ŻYWIENIOWE KOBIET AKTYWNYCH FIZYCZNIE Iwona Wierzbicka Promotor: dr n med. Bogusław Bucki

Cel pracy Podstawowym celem pracy była próba wykazania zależności, pomiędzy wiedzą a nawykami żywieniowymi kobiet aktywnych fizycznie w wieku 19-65 lat, uczęszczającymi na zajęcia do Fitness Clubu Dynamika w Opolu. Badanie miało również na celu ocenę różnic w zasobach wiedzy i nawyków żywieniowych badanej grupy z uwzględnieniem następujących czynników: wiek, wykształcenie, status społeczny, częstotliwość uczęszczania na zajęcia rekreacyjno-sportowe, czas spędzony każdorazowo w klubie fitness.

Materiał i metoda Badaniem objętych zostało 114 kobiet przychodzących w celach rekreacyjnych do Fitness Clubu Dynamika w Opolu, w wieku 19-65lat, uczęszczających co najmniej 2 razy w tygodniu na zajęcia rekreacyjno-sportowe. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankietowy. Badanie było dobrowolne i anonimowe. Obliczono wartości średnie, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności, medianę, dominantę, rozstęp oraz kwartyle dla liczby punktów uzyskanych przez respondentki w poszczególnych częściach badania.

Materiał i metoda W oparciu o współczynnik liniowej korelacji Pearsona oraz test niezależności na poziomie istotności p≤0,05, dokonano oceny zależności pomiędzy poziomem wiedzy a nawykami żywieniowymi kobiet aktywnych fizycznie. Przy pomocy testu niezależności χ2, sprawdzono również, czy poziom wiedzy oraz ocena nawyków żywieniowych kobiet aktywnych fizycznie zależą od wybranych cech jednostek badanej zbiorowości, takich jak wiek, poziom wykształcenia itp. Podstawą weryfikacji hipotez o zależnościach pomiędzy wybranymi cechami były tabele dwudzielne.

Nawyki żywieniowe

Wiedza żywieniowa

Zależność między wiedzą a nawykami Istnieje umiarkowanie dodatnia korelacja pomiędzy wiedzą a nawykami żywieniowymi kobiet aktywnych fizycznie Im wyższy (niższy) jest poziom wiedzy o zdrowym żywieniu mierzony liczbą punktów zdobytych w części ankiety dotyczącej wiedzy, tym lepsze (gorsze) są nawyki żywieniowe kobiet aktywnych fizycznie. Względnie niewysoka bezwzględna wartość współczynnika może jednak oznaczać, że wysoki poziom wiedzy nie zawsze jest równoznaczny z dobrymi nawykami żywieniowymi i odwrotnie.

Wiedza a nawyki żywieniowe Treść pytania Nawyki prawidłowa odpowiedź Wiedza Pora spożywania pierwszego posiłku 94% 75% Ilość spożywanych posiłków 87% 85% Częstotliwość spożycia mięsa 83% 59% Pora spożywania ostatniego posiłku 77% 62% Częstotliwość spożycia owoców 76% Częstotliwość spożycia posiłków 72% Częstotliwość spożycia warzyw 61% 46%

Wiedza a nawyki żywieniowe w zależności od wieku respondentek

Wiedza a nawyki żywieniowe w zależności od wykształcenia respondentek

Wiedza a nawyki żywieniowe w zależności od statusu społ. respondentek

Wiedza a nawyki żywieniowe w zależności od częstot. uczęszcz. na zaj Wiedza a nawyki żywieniowe w zależności od częstot. uczęszcz. na zaj. fit.

Wiedza a nawyki żywieniowe w zależności od czasu poj. wizyty w fit Wiedza a nawyki żywieniowe w zależności od czasu poj. wizyty w fit.klubie

Wnioski Istnieje umiarkowanie dodatnia korelacja pomiędzy wiedzą a nawykami żywieniowymi kobiet aktywnych fizycznie

Wpływ dodatkowych czynników na poziom wiedzy żywieniowej Najlepszą wiedzę żywieniową mają kobiety: w wieku 51-65 lat, z wykształceniem średnim, o dobrym lub bardzo dobrym statusie społecznym, uczęszczające na zajęcia fitness 3 razy w tygodniu pozostające na zajęciach fitness 1-2 godzin jednorazowo. Cechy te jednak nie wykazuje znamiennego wpływu na poziom posiadanej wiedzy żywieniowej.

Wpływ dodatkowych czynników na posiadane nawyki żywieniowe Najlepsze nawyki żywieniowe mają kobiety: w wieku 19-30 lat, z wykształceniem średnim, o dobrym lub bardzo dobrym statusie społecznym, uczęszczające na zajęcia fitness 3 i więcej razy w tygodniu pozostające na zajęciach fitness 1-2 godzin jednorazowo. Wykształcenie ma wpływ na posiadane nawyki żywieniowe. Pozostałe cechy, takie jak wiek, status społeczny, częstotliwość udziału w zajęciach fitness oraz czas pojedynczej wizyty w klubie fitness pozostają bez znamiennego wpływu na posiadane nawyki żywieniowe.

Dziękuję za uwagę Iwona Wierzbicka