PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ RYZYKOWNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przeciwdziałanie przemocy domowej
Advertisements

Metoda Development Center w praktyce
Psychologia Zarządzania
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
„Wróć bez HIV” Kampania realizowana w latach jest skierowana do osób podróżujących w kraju i za granicę, ma na celu przekonanie jej odbiorców,
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Daniel Kahneman Otrzymał Nagrodę Nobla w 2002 r. za ponad ćwierćwiecze badań nad zachowaniami inwestorów i rynków finansowych.
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
O aktywności dorosłych i seniorów
Studenci o antykoncepcji.
CO MUSISZ WIEDZIEĆ O HIV I AIDS
ZARZĄDZANIE JAKO PROCES DECYZYJNY
Czekanie z seksem!!!!!!.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Dobrostan w pracy.
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja naukowa pt.: Edukacja seksualna, ale jaka?
Psychologia w zarządzaniu
Zadawanie pytań.
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Obchody Międzynarodowego Dnia Walki z AIDS
Menu Co to jest HIV i AIDS Podstawowe drogi zakażenia HIV
PROFILAKTYKA.
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
w praktyce pedagogicznej
Epidemiologia 2  każdego roku, na całym świecie, ulega zakażeniu HIV ok. 5 mln. osób, a ok. 3 mln. umiera na AIDS.  ok. 40 mln. osób na świecie żyje.
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
niezawodności Z problemem jakości systemów informacyjnych wiąże się problem zapewnienia odpowiedniej niezawodności ich działania.
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Wstęp do zarządzania i marketingu
 Inscenizacja „Które podejście jest pożądane w XXI wieku?” PJWSTK 2015/16.
STRES ZAWODOWY W SĄDACH POWSZECHNYCH I JEGO SKUTKI ZDROWOTNE.
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Badanie stresowe i profilaktyka
: Zachowania seksualne młodzieży- uświadomienie i przygotowanie do rozpoczęcia życia seksualnego. Trener: Małgorzata Rzymyszkiewicz Projekt pn „Równi w.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
C ZY SEKRETARKA MOŻE BYĆ ZAWODEM TRUDNYM ? F UNKCJONALNE ZNACZENIE OSOBOWOŚCI NA PRZYKŁADZIE URZĘDNIKÓW SĄDOWYCH : DONIESIENIA WSTĘPNE dr Katarzyna Orlak.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Proces przewodzenia i kontrolowania
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Psychologia w zarządzaniu
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ RYZYKOWNYCH Zbigniew Izdebski

PRZEDSIĘWZIĘCIE, KTÓREGO WYNIK JEST NIEZNANY, ZALEŻNY OD PRZYPADKU. RYZYKO PRZEDSIĘWZIĘCIE, KTÓREGO WYNIK JEST NIEZNANY, ZALEŻNY OD PRZYPADKU.

RYZYKO OKAZJA ODNIESIENIA SUKCESU OKAZJA PONIESIENIA PORAŻKI

RYZYKO STAŁY ELEMENT LUDZKIEGO ŻYCIA

RYZYKO JAKO SKUTEK ZAGROŻENIA RYZKO=ZAGROŻENIE DZIAŁANIE CZYNNIKÓW RYZYKA ZWIĘKSZA PRAWDOPODOBIEŃSTWO STRATY. (STUDENSKI, 2004)

BEZ RYZYKA NIE MA ROZWOJU

ROZWÓJ TECHNOLOGICZNY

ROZWÓJ INDYWIDUALNY (PSYCHOSEKSUALNY)

KLASYFIKACJA RODZAJÓW RYZYKA I CZYNNIKÓW RYZYKA RYZYKO SYTUACYJNE GRUPY RYZYKA ŚRODOWISKOWE CZYNNIKI RYZYKA BEHAWIORALNE CZYNNIKI RYZYKA ROZWOJOWE CZYNNIKI RYZYKA PODMIOTOWE – OSOBOWOŚCIOWE CZYNNIKI RYZYKA (SĘK, 2004)

PERCEPCJA I OCENA RYZYKA ANALIZA ILOŚCIOWA (ZYSKI I STRATY) ANALIZA JAKOŚCIOWA

WYMIARY JAKOŚCIOWEJ PERCEPCJI I OCENY RYZYK (PIRECKI, 2004)

DOBROWOLNOŚĆ - PRZYMUSOWOŚĆ PODJĘCIE DZIAŁANIA RYZYKOWNEGO NIE JEST KONIECZNOŚCIĄ Z PUNKTU WIDZENIA ŻYCIA JEDNOSTKI CZY ZBIOROWOŚCI.

NATYCHMIASTOWOŚĆ – ODROCZONOŚĆ KONSEKWENCJI LUDZIE SKŁONNI SĄ LEKCEWAŻYĆ ODROCZONE SKUTKI SWOICH DZIAŁAŃ. IM BARDZIEJ ODROCZONA W CZASIE JEST PERSPEKTYWA STRATY, TYM WIĘKSZA SKŁONNOŚĆ DO PODJĘCIA DZIAŁANIA RYZYKOWNEGO.

KATASTROFICZNOŚĆ – CHRONICZNOŚĆ SKUTKÓW LUDZIE SKŁONNI SĄ OCENIAĆ RYZYKO KATASTROFICZNE JAKO BARDZIEJ GROŹNE NIŻ RYZYKO CHRONICZNE. NA TAKIE POSTRZEGANIE RYZYKA MA WPŁYW JEGO SPEKTAKULARNOŚĆ I WYDŹWIĘK MEDIALNY.

KONTROLOWALNOŚĆ RYZYKA NA POSTRZEGANIE SYTUACJI JAKO KONTROLOWALNEJ WPŁYWAJĄ ZMIENNE PODMIOTOWE, TAKIE JAK SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA, UMIEJĘTNOŚCI LUB WIEDZA. LUDZIE SKŁONNI SĄ PRZECENIAĆ RYZYKO NIEKONTROLOWANE.

NOWOŚĆ – OBYCIE Z RYZYKIEM LUDZIE POSIADAJĄ SUBIEKTYWNE WRAŻENIE MNIEJSZEJ RYZYKOWNOŚCI DZIAŁAŃ, KTÓRE PODEJMOWALI W PRZESZŁOŚCI.

POZIOM WIEDZY O RYZYKU WIEDZA NA TEMAT RYZYKA SPRZYJA JEGO TRAFNIEJSZEJ OCENIE ORAZ WŁAŚCIWSZEJ PERCEPCJI. PONADTO KSZTAŁTUJE PRAWIDŁOWE REAKCJE ZWIĄZANE Z ZAGROŻENIEM. ŚWIADOMOŚĆ NIEUNIKNIONEGO ZAGROŻENIA MOŻE JEDNAK WYWOŁYWAĆ POCZUCIE BEZRADNOŚCI ORAZ PRZECENIENIE RYZYKA.

POZIOM WZBUDZANEGO LĘKU POZIOM LĘKU ZNACZĄCO WPŁYWA NA OCENĘ RYZYKOWNOŚCI DZIAŁAŃ. WYSOKI POZIOM LĘKU BĘDZIE WIĄZAŁ SIĘ Z POSTRZEGANIEM EWENTUALNEGO RYZYKA JAKO WYŻSZEGO.

SUROWOŚĆ KONSEKWENCJI SUROWOŚĆ REZULTATÓW DANEGO DZIAŁANIA ODNOSI SIĘ DO INDYWIDUALNIE UZNAWANYCH WARTOŚCI. LUDZIE OCENIAJĄ SUROWOŚĆ KONSEKWENCJI W ZALEŻNOŚCI OD WARTOŚCI (ZDROWIE, ŻYCIE, POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA, RODZINA, WARTOŚCI SPOŁECZNE, KULTUROWE, MATERIALNE), KTÓRE DANE DZIAŁANIE MOŻE NARUSZAĆ.

RYZYKO A OSOBOWOŚĆ POSZUKIWANIE SILNYCH WRAŻEŃ, ANGAŻOWANIE SIĘ W SYTUACJE RYZYKOWNE MOŻE BYĆ WARUNKOWANE PRZEZ CZYNNIKI TEMPERAMENTU. (SĘK, 2004)

RYZYKO JAKO PRZEJAW POSZUKIWANIA WRAŻEŃ POSZUKIWANIE WRAŻEŃ – CECHA OSOBOWOŚCI (ZUCKERMAN, 1994)

PODEJMOWANIE RYZYKA NASILENIE STYMULACJI POZIOM LĘKU

LĘK LUDZIE DECYDUJĄ SIĘ PODEJMOWAĆ RYZYKO JEŻELI POZIOM LĘKU NIE PRZEKRACZA POZIOMU PRZYJEMNEJ STYMULACJI. W PRZYPADKU ESKALACJI LĘKU, SKŁONNOŚĆ CZŁOWIEKA DO RYZYKOWANIA MALEJE.

Teoria „antykoncepcyjnego ryzykowania”

Psychologiczne i społeczne aspekty antykoncepcji wiedza na temat metod antykoncepcyjnych wybór danej metody antykoncepcyjnej dostępność metody kwestia podjęcia decyzji wraz z parterem światopogląd a wybór odpowiedniej metody skuteczność danej metody stereotypy a zachowania seksualne i metody antykoncepcyjne wiek kobiety a skuteczność danej metody sytuacja społeczna kobiety posiadanie stałego partnera pigułka „po stosunku” obawa przed niechcianą ciążą obawa przed negatywnymi skutkami danej metody cechy osobowościowe

Teoria „antykoncepcyjnego ryzykowania” wg Kristen Luker odrzucenie dwóch teorii, wskazujących na przyczyny niestosowania antykoncepcji: ze względu na brak wiedzy i dostępu do środków lub ze względu na brak umiejętności korzystania z tych środków ustalenie kolejnej teorii „antykoncepcyjnego ryzykowania” – opartego na świadomym procesie decyzyjnym (podobnie jak niektórzy świadomie nie zapinają pasów bezpieczeństwa)

Teoria „antykoncepcyjnego ryzykowania” wg Kristen Luker c.d. pomimo wiedzy i świadomości, niektóre kobiety nie stosują środków antykoncepcyjnych, posługując się analizą zysków i strat stosowania antykoncepcji w porównaniu do zysków i strat zajścia w ciążę (np. szacując prawdopodobieństwo zajścia w ciążę jako małe oraz biorąc pod uwagę wysokie koszty antykoncepcji kobieta decyduje się jej nie stosować) takie działanie może wynikać z wpływu społecznego (presji społecznej) na zachowania związane z antykoncepcją

Psychospołeczne koszty stosowania antykoncepcji obawa przed uznaniem przez kobietę, że jest aktywna seksualnie – stereotyp biernej i nie czerpiącej przyjemności z seksu niektóre metody ograniczają spontaniczność podczas współżycia niektóre metody wymagają wizyt u lekarza (dla niektórych kobiet nadal wizyta u lekarza zamiast zaletą jest czymś negatywnym !) niektóre metody wymagają abstynencji seksualnej niektóre metody wymagają ciągłej obserwacji swojego organizmu niektóre metody nie są zgodne ze światopoglądem kobiety niektóre metody nie są aprobowane przez partnera niektóre metody nie są możliwie do stosowania ze względu na stan zdrowia kobiety niektóre metody mogą wywoływać skutki uboczne obawa przed odrzuceniem przez partnera podczas proponowania danej metody (np. użycia prezerwatywy)

Psychospołeczne koszty i zyski związane z antykoncepcją i ciążą kobiety podświadomie rozważają powyższe zyski i straty, które zależą często od etapu w życiu kobiety ryzykowanie zakończone sukcesem (nie zajściem w ciążę) może prowadzić do dalszego podejmowania „antykoncepcyjnego ryzykowania” cykl ryzykownych zachowań trwa do czasu, kiedy kobieta zachodzi w niechcianą ciążę problem pojawia się, gdy kobieta ciąży nie chce donosić – w krajach, gdzie aborcja jest legalna z przyczyn społecznych koszty niepożądanej ciąży mogą być niższe (bo można ją usunąć), jednocześnie wzrasta cykl ryzykownych zachowań reprodukcyjnych im bardziej kobiety są świadome swoich procesów decyzyjnych (mocy decyzyjnej), tym bardziej efektywne będą w stosowaniu antykoncepcji

Ryzykowne zachowania seksualne

Czynniki warunkujące podejmowanie ryzykownych zachowań seksualnych cechy osobowościowe osobiste doświadczenia wiek płeć relacje partnerskie uwarunkowania społeczne i kulturowe Poszukiwanie wrażeń jako cecha osobowości: zachowanie ryzykowne może być skutkiem poszukiwania przyjemności i ekscytujących doznań

Przyczyny ryzykownych zachowań seksualnych brak asertywności w kontaktach seksualnych wpływ substancji psychoaktywnych niskie poczucie własnej wartości toksyczne relacje z partnerem niska samoocena w roli partnerki seksualnej brak świadomości ryzykownych zachowań seksualnych partnera poszukiwanie wrażeń seksualnych ryzyko jako dodatkowy bodziec podniecający tabletka „po stosunku” stereotypowe przekonanie o bierności kobiety w relacjach seksualnych zemsta praca w seks-biznesie wcześniejsze doświadczanie przemocy seksualnej

Posiadanie obecnie więcej niż jednego stałego partnera 28% Polaków deklaruje, że mają obecnie stałego partnera seksualnego poza mężem / żoną lub stałym partnerem (Odpowiednio 25% kobiet i 31% mężczyzn)

Testowanie na obecność wirusa HIV 6% badanych w wieku 15-49 lat zrobiło test na obecność wirusa HIV. 91% nigdy takiego testu nie zrobiło. Wśród badanych Polaków w wieku 15-49 lat, którzy nie wykonali testu: 50% stwierdziło, że nie czuło potrzeby takiej potrzeby, 33% nigdy się nad tym nie zastanawiało 21% uważa, że HIV/AIDS ich nie dotyczy, gdyż są pewni swoich partnerów. Testowanie na obecność wirusa HIV, N=3200, 15-49 lat, 2005r.

MODEL RYZYKOWNYCH ZACHOWAŃ SEKAUALNYCH MŁODYCH MĘZCZYZN MAJĄCYCH KONTAKTY SEKSUALNE Z MĘZCZYZNAMI

PRZYCZYNY RYZYKOWNYCH ZACHOWAŃ SEKSUALNYCH WYKORZYSTYWANIE SEKSUALNE PROCES COMING OUT STRES ZWIĄZANY Z BYCIEM OSOBĄ HOMOSEKSUALNĄ POCZUCIE WARTOŚCI SYMPTOMY NIEPOKOJU NADUŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH (ROSARIO I INNI, 2006)

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA STOSOWANIE PREZERWATYW DOSTĘPNOŚĆ/POSIADANIE PREZERWATYW POSTRZEGANIE PARTNERA SEKSUALNEGO (STAŁY ZWIĄZEK – PRZYPADKOWY PARTNER) STOSOWANE METODY ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW UMIĘJĘTNOŚĆ ROZMOWY NA TEMATY ZWIĄZANE ZE ZDROWIEM SEKSUALNYM I REPRODUKCYJNYM (CATANIA I INNI, 1990)

Dziękuję za uwagę