1 Efekty zewnętrzne Varian roz. 33.1-32.2, 32.7 Mgr Agata Kocia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mikroekonomia blok C Forma zaliczenia:
Advertisements

Podatki (Varian, rozdział , s )
Równowaga cząstkowa (Varian, rozdziały: , 14. 9;
Wykład nr 5 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Efekty zewnętrzne W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
ELEMENTY WSPÓŁCZESNEJ TEORII PRODUKCJI I PODZIAŁU Neoklasyczna teoria produkcji i podziału Trzy główne sposoby interpretacji interpretacji kapitału/zysku.
Mikroekonomia pozytywna
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Wprowadzenie do mikroekonomii
Rynek czynników produkcji (Varian, rozdział 26, s )
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Funkcja produkcji.
Teoria konsumenta.
Ekonomia podstawy teorii wyboru konsumenta
Teoria kosztów.
Wykład nr 6 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Nadwyżka konsumenta.
Dobra publiczne Varian roz , 32.6
Prawo Walrasa i ekonomia dobrobytu Varian oraz 31
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska
Ku nowej ekonomii politycznej Shigeto Tsuru Monika Majda.
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska AKTYWA RYZYKOWNE
Ekonomiczna Teoria Rozrodczości
Teoria zachowania konsumenta
Teoria zachowania konsumenta
Problem wyboru w ekonomii
1. NOWOCZESNA TEORIA KONSUMPCJI
P O P Y T , P O D A Ż.
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Teoria wyboru konsumenta
1. NOWOCZESNA TEORIA KONSUMPCJI
Konkurencja niedoskonała
Potrzeby i ich zaspokajanie
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska Podaż pracy
Mikroekonomia A.14 Maciej Wilamowski.
INFLACJA.
Prawo podaży.
Prawo popytu.
John Maynard Keynes – podejście makroekonomiczne
Wprowadzenie do zaawansowanych elementów popytu i podaży
Teoria kosztów.
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
Model gospodarki otwartej – nie w pełni zintegrowanej z gospodarką światową W modelu gospodarki otwartej nie w pełni występują: rynek towarowy , rynek.
przedmiot i metody analizy
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska WYBÓR KONSUMENTA
Gospodarowanie a środowisko Wykład 13 WNE UW. Związek gospodarowania ze środowiskiem i zanieczyszczeniami Zasoby i środowisko naturalne Przetwarzanie.
EWOLUCJA TEORII WARTOŚCI I CEN
Gospodarka Robinsona Crusoe Varian rozdz. 30 (s )
Efekty zewnętrzne Varian roz
1 Podatek Grovesa-Clarka Varian roz Mgr Agata Kocia.
1 Renta ekonomiczna (Varian, rozdziały: , s ) Mgr Agata Kocia.
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Gospodarowanie a środowisko Konspekt 13 WNE UW Jerzy Wilkin.
IMPUTACJA WARTOŚCI Wartość w ekonomii ma związek z zaspokajaniem potrzeb (dobra konsumpcyjne). Dobra kapitałowe są wykorzystywane do wytwarzania dóbr konsumpcyjnych.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ekonomia menedżerska Wykład 1 Ekonomia jako nauka
przedmiot i metody analizy
Podstawy teorii zachowania konsumentów
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Teoria kosztów.
Efekty zewnętrzne.
Mikroekonomia Wykład 3.
Zapis prezentacji:

1 Efekty zewnętrzne Varian roz , 32.7 Mgr Agata Kocia

2 Efekty zewnętrzne konsumpcyjne Występują jeśli jeden konsument interesuje się konsumpcją lub produkcją ___________ Przykład ujemnego efektu zewnętrznego – ___________________________________ Przykład dodatniego efektu zewnętrznego – ___________________________________

3 Efekty zewnętrzne produkcji Występują gdy możliwości produkcyjne jednej firmy są ______________ od wyborόw dokonywanych przez drugą firmę lub konsumenta Przykład ujemnego efektu zewnętrznego – ___________________________________ Przykład dodatniego efektu zewnętrznego – ___________________________________

4 Cechy efektόw zewnętrznych Brak rynkόw na efekty zewnętrzne Problemy z efektywną alokacją pojawiają się gdy występują efekty zewnętrzne a prawa własności są ______________________ Przy alokazji efektywnej w sensie Pareto ilość generowanych efektόw zewnętrznych będzie zależeć od ___________________, np. czy konsument ma prawo do czystego powietrza czy też do palenia

5 Przykład efektόw zewnętrznych Varian, rys. 32.1, s. 593 Alokacja efektywna w rozumieniu Pareta musi spełniać warunek styczności krzywych obojętności tzn. ________________ krańcowych stόp substytucji Podział ten będzie zależeć od praw własności do dymu i pieniędzy (efekt zewnętrzny oraz dobro X) oraz od skuteczności działania mechanizmu wymiany

6 Quasi-liniowe preferencje (1) Jeśli preferencje podmiotόw są quasi-liniowe to każde efektywne rozwiązanie musi zawierać ten sam poziom efektόw zewnętrznych Przy quasi-liniowych preferencjach ____________________ efekt dochodowy

7 Quasi-liniowe preferencje (2) Wtedy:  wszystkie alokacje efektywne w rozumieniu Pareta będą wyznaczały wytworzenie tej samej ilości efektόw zewnętrznych  rόżne alokacje efektywne w rozumieniu Pareta będą oznaczały ______________ ilości pieniędzy posiadanych przez konsumentόw, a ilość efektu zewnętrznego będzie _____________________ od rozkładu zamożności

8 Twierdzenie Coase’a W pewnych okolicznościach odpowiednia ilość dόbr związana z efektami zewnętrznymi jest niezależna od rozkładu praw własności

9 A teraz przejdziemy do zadań …