Kliknij, aby dodać tytuł prezentacji Rola Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy we wdrażaniu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach perspektywy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VI PO KL na 2013 rok.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Szczecin, dnia 9 lutego 2015 roku. EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Projekty pozakonkursowe powiatowych urzędów pracy Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego 2014 – 2020 Szczecin,
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych RPO WM dla Działania 8.1 oraz kryteria wyboru projektów.
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Instrumenty wsparcia dla dolnośląskiego rynku pracy w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Wrocław – październik, 2015 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Powiatowy Urząd Pracy w Sandomierzu na mocy umowy nr RPSW /15-00.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Powiatowy Urząd Pracy w Sandomierzu na mocy umowy Nr POWR
Pomoc osobom pozostającym bez zatrudnienia w perspektywie finansowej
1 Projekty PUP RPO WKP nabór w 2016 r..
Założenia dotyczące realizacji projektów Powiatowych Urzędów Pracy przewidzianych do realizacji w trybie pozakonkursowym w ramach Osi Priorytetowej II.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
Toruń, Banku Gospodarstwa Krajowego Program Banku Gospodarstwa Krajowego O pożyczkę mogą ubiegać się:  absolwenci szkół wyższych w okresie 48.
Polityka rynku pracy w Polsce 1 Polityka rynku pracy w Polsce jest prowadzona na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy W.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO- MAZURSKIM W LATACH mgr inż. Zdzisław Szczepkowski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Doświadczenia pierwszych naborów RPO WiM ogłaszanych przez Wojewódzki Urząd Pracy Planowane nabory i cele na bieżący rok Olsztyn, 9 czerwca 2016 r. Zdzisław.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Aktywizacja osób bezrobotnych i poszukujących pracy w powiecie poznańskim (I) Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WK-P w zakresie Europejskiego Funduszu.
Kryteria wyboru projektów w Działaniu 8.3 Ułatwianie powrotu do aktywności zawodowej osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 Poddziałanie (8iv)
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Ząbkowice Śląskie, 27 październik 2016 roku
Polityka rynku pracy w Polsce
Bystrzyca Kłodzka,17 lutego 2017 r.
Istotne kwestie dotyczące wskaźników i sprawozdawczości
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Konkurs i Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu
Cykl Spotkań Fabryka firm – zostań swoim szefem
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego - - stan wdrażania wrzesień 2017 roku Kielce, r.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Wskaźniki.
Konkurs Katowice r..
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
SPECYFIKA, CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Możliwość pozyskania wsparcia dla mieszkańców regionu w ramach działań wspieranych przez Wojewódzki Urząd Pracy Maciej Recki Zespół Informacji i Konkursów.
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Młodzież wiejska w PO Wiedza Edukacja Rozwój
Zapis prezentacji:

Kliknij, aby dodać tytuł prezentacji Rola Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy we wdrażaniu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach perspektywy finansowej oraz Projekty pozakonkursowe powiatowych urzędów pracy realizowane w ramach Działania 8.1 RPO WD nabór 2015 r. Wrocław, 15 czerwca 2015 r.

Nabór wniosków przeprowadzany jest w ramach: Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego Oś priorytetowa 8 Rynek pracy Działanie 8.1 Projekty powiatowych urzędów pracy 2

OGÓLNE INFORMACJE DOTYCZĄCE NABORU 3

Kwota przeznaczona na dofinansowanie realizacji projektów pozakonkursowych powiatowych urzędów pracy w 2015 r. : ,00 PLN (zgodnie z podziałem środków Funduszu Pracy, jakie mogą być wydatkowane w 2015 r. na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego ) 4

Grupa docelowa Projekty realizowane w ramach Działania 8.1 RPO WD muszą być skierowane do osób od 30 roku życia, pozostających bez zatrudnienia, zarejestrowanych jako bezrobotne, znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy, tj. osób starszych po 50 roku życia, kobiet, osób niepełnosprawnych, osób długotrwale bezrobotnych oraz niskowykwalifikowanych, należących do I lub II grupy oddalenia od rynku pracy zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. 5

Formy wsparcia W ramach projektów mogą być realizowane instrumenty i usługi rynku pracy wynikające z Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, odnoszące się do typów operacji wskazanych w opisie Działania 8.1 Projekty powiatowych urzędów pracy.  Obligatoryjnym elementem każdego projektu są instrumenty i usługi rynku pracy służące indywidualizacji wsparcia oraz pomocy w zakresie określenia ścieżki zawodowej: -identyfikacja potrzeb osób pozostających bez zatrudnienia, w tym m.in. poprzez zastosowanie Indywidualnych Planów Działań, diagnozowanie potrzeb szkoleniowych oraz możliwości doskonalenia zawodowego w regionie, -kompleksowe i indywidualne pośrednictwo pracy w zakresie wyboru zawodu zgodnego z kwalifikacjami i kompetencjami wspieranej osoby lub poradnictwo zawodowe w zakresie planowania rozwoju kariery zawodowej, w tym podnoszenia lub uzupełniania kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 6

Formy wsparcia c.d. Pozostałe formy wsparcia możliwe do zastosowania w projektach:  instrumenty i usługi rynku pracy skierowane do osób, u których zidentyfikowano potrzebę uzupełnienia lub zdobycia nowych umiejętności i kompetencji: -nauka aktywnego poszukiwania pracy (zajęcia aktywizacyjne, warsztaty z zakresu umiejętności poszukiwania pracy, konsultacje indywidualne), -nabywanie, podwyższanie lub dostosowywanie kompetencji i kwalifikacji, niezbędnych na rynku pracy w kontekście zidentyfikowanych potrzeb osoby, której udzielane jest wsparcie, m.in. poprzez wysokiej jakości szkolenia i kursy, - bezzwrotne dotacje na podjęcie działalności gospodarczej, w tym pomoc prawna, konsultacje i doradztwo związane z podjęciem działalności gospodarczej. 7

Formy wsparcia c.d.  instrumenty i usługi rynku pracy służące zdobyciu doświadczenia zawodowego wymaganego przez pracodawców: - nabywanie lub uzupełnianie doświadczenia zawodowego oraz praktycznych umiejętności w zakresie wykonywania danego zawodu, m.in. poprzez staże i praktyki zawodowe, - wsparcie zatrudnienia u przedsiębiorcy lub innego pracodawcy, stanowiące zachętę do zatrudnienia, m.in. poprzez pokrycie kosztów subsydiowania zatrudnienia dla osób, u których zidentyfikowano adekwatność tej formy wsparcia, refundację wyposażenia lub doposażenia stanowiska (wyłącznie w połączeniu z subsydiowanym zatrudnieniem), -granty na utworzenie stanowiska pracy w formie telepracy. UWAGA: w związku ze stanowiskiem MPiPS, iż nie ma możliwości realizowania przez PUP wsparcia w postaci wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanej osoby bezrobotnej w połączeniu z subsydiowanym zatrudnieniem - doposażenie stanowiska pracy nie będzie realizowane w projektach PUP finansowanych ze środków EFS w ramach RPO WD w roku

Formy wsparcia c.d.  instrumenty i usługi rynku pracy służące wsparciu mobilności międzysektorowej i geograficznej: -wsparcie mobilności międzysektorowej dla osób, które mają trudności ze znalezieniem zatrudnienia w sektorze lub branży, m.in. poprzez zmianę lub uzupełnienie kompetencji lub kwalifikacji pozwalającą na podjęcie zatrudnienia w innym sektorze, - wsparcie mobilności geograficznej dla osób u których zidentyfikowano problem z zatrudnieniem w miejscu zamieszkania, m.in. poprzez pokrycie kosztów dojazdu do pracy lub wstępnego zagospodarowania w nowym miejscu zamieszkania, m.in. poprzez finansowanie kosztów dojazdu, zapewnienie środków na zasiedlenie. 9

Formy wsparcia c.d.  instrumenty i usługi rynku pracy skierowane do osób niepełnosprawnych: - niwelowanie barier jakie napotykają osoby niepełnosprawne w zakresie zdobycia i utrzymania zatrudnienia, m.in. doposażenie stanowiska pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych. 10

Formy wsparcia c.d. przykładowe różnice między POWER a RPO WD POWERRPO WD kontynuacja nauki dla osób młodych nauka aktywnego poszukiwania pracy możliwość współpracy z siecią EURES wyodrębnienie współpracy z siecią EURES w ramach odrębnego Działania 11

Finansowanie projektu Projekty PUP są finansowane ze środków FP przeznaczonych – zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 25 sierpnia 2014 r. w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie – na: aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu – w części limitu będącego w dyspozycji samorządu województwa i części limitu będącego w dyspozycji samorządu powiatu oraz inne fakultatywne zadania – w części limitu będącego w dyspozycji samorządu powiatu, przy czym dotyczy to wyłącznie kosztów zarządzania realizowanymi projektami współfinansowanymi z EFS do wysokości 3% kwoty przyznanej ze środków FP będących w dyspozycji samorządu województwa na realizację zadań współfinansowanych z EFS i FP (zgodnie z art. 9 ust. 2d ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy). 12

Środki w ramach zadań fakultatywnych przeznaczone mogą zostać w szczególności na koszty wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nowozatrudnionych w powiatowych urzędach pracy do obsługi projektów współfinansowanych z EFS. Koszty zarządzania, o których mowa powyżej, stanowią – zgodnie z Wytycznymi Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata – wyłącznie koszty pośrednie rozliczane ryczałtem. W ramach projektu PUP nie ma możliwości wnoszenia wkładu własnego. W projektach PUP nie są również wykazywane żadne środki prywatne angażowane w związku z udzielanym wsparciem w ramach realizowanego projektu. 13

KRYTERIA DOSTĘPU W RAMACH NABORU 14

1.Projekt zakłada: - wskaźnik efektywności zatrudnieniowej dla uczestników nie kwalifikujących się do żadnej z poniżej wymienionych grup docelowych na poziomie co najmniej 45%, - dla osób w wieku powyżej 50 lata - wskaźnik efektywności zatrudnieniowej na poziomie co najmniej 35%, - dla osób długotrwale bezrobotnych - wskaźnik efektywności zatrudnieniowej na poziomie co najmniej 30%, - dla osób o niskich kwalifikacjach – wskaźnik efektywności zatrudnieniowej na poziomie co najmniej 36%, - dla osób niepełnosprawnych - wskaźnik efektywności zatrudnieniowej na poziomie co najmniej 20%. 15 Kryteria dostępu

Uzasadnienie: Projekty przewidujące, że jednym z rezultatów będzie podjęcie zatrudnienia przez co najmniej określony powyżej odsetek uczestników projektu, przyczynią się do zwiększenia skuteczności realizowanego wsparcia. Ponadto kryterium pozytywnie wpłynie na trwałość osiąganych rezultatów i przyczyni się do zwiększenia aktywności zawodowej mieszkańców regionu. Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie projektu. 16 Kryteria dostępu – efektywność zatrudnieniowa

Instytucja Pośrednicząca, po uzyskaniu zgody Instytucji Zarządzającej, zdecydowała o obniżeniu minimalnych poziomów efektywności zatrudnieniowej dla poszczególnych grup docelowych o 5 punktów procentowych (pp) w przypadku powiatów, w których stopa bezrobocia rejestrowanego przekracza średnią wojewódzką przy jednoczesnym podniesieniu minimalnych poziomów efektywności zatrudnieniowej dla poszczególnych grup docelowych o 5 pp. w przypadku powiatów, w których stopa bezrobocia rejestrowanego jest niższa niż średnia województwa. 17 Kryteria dostępu – efektywność zatrudnieniowa

18

19 Wymiar czasu pracy → co najmniej ¼ etatu Okres zatrudnienia → łącznie co najmniej 3 miesiące Inne warunki → co do zasady jedna umowa, jednak dopuszcza się krótsze umowy na łączny okres 3 miesięcy Podjęcie pracy na podstawie stosunku pracy Kryteria dostępu – efektywność zatrudnieniowa

20 Podjęcie pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej Wartość umowy równa lub wyższa od trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę Umowa zawarta na minimum 3 miesiące W przypadku umowy o dzieło, w której nie określono czasu trwania umowy, wartość równa lub wyższa od trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę Kryteria dostępu – efektywność zatrudnieniowa

Udokumentowany fakt prowadzenia działalności gospodarczej przez okres minimum trzech miesięcy po zakończeniu udziału w projekcie Istotna jest data rozpoczęcia działalności gospodarczej, a nie sam moment dokonania rejestracji firmy Wyłączenie osób, które podjęły samozatrudnienie w wyniku otrzymania bezzwrotnych środków na podjęcie działalności gospodarczej w ramach projektu współfinansowanego ze środków EFS (zarówno z osób, które podjęły pracę jak i zakończyły udział w projekcie) 21 Samozatrudnienie Kryteria dostępu – efektywność zatrudnieniowa

22 Uwaga! Jeżeli jeden uczestnik projektu kwalifikuje się do kilku grup docelowych, wówczas jest on wykazywany we wszystkich kategoriach, do których należy (np. długotrwałe bezrobocie, niepełnosprawność). Kryteria dostępu – efektywność zatrudnieniowa

2. Projekt jest skierowany do osób niepełnosprawnych – w proporcji co najmniej takiej samej, jak proporcja osób niepełnosprawnych kwalifikujących się do objęcia wsparciem w ramach projektu (należących do I lub II profilu pomocy) i zarejestrowanych w rejestrze danego PUP w stosunku do ogólnej liczby zarejestrowanych osób bezrobotnych w wieku od 30 roku życia bez względu na profil pomocy (według stanu na koniec roku kalendarzowego poprzedzającego dzień wezwania do złożenia wniosku). Uzasadnienie: Wprowadzenie kryterium wynika z konieczności osiągnięcia określonych wskaźników produktów w ramach projektów oraz objęcia wsparciem grup znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy. Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie projektu. 23 Kryteria dostępu – c.d.

3. Projekt jest skierowany do osób długotrwale bezrobotnych w proporcji co najmniej takiej samej, jak proporcja osób długotrwale bezrobotnych kwalifikujących się do objęcia wsparciem w ramach projektu (należących do I lub II profilu pomocy) i zarejestrowanych w rejestrze danego PUP w stosunku do ogólnej liczby zarejestrowanych osób bezrobotnych w wieku od 30 roku życia bez względu na profil pomocy (według stanu na koniec roku kalendarzowego poprzedzającego dzień wezwania do złożenia wniosku). Uzasadnienie: Wprowadzenie kryterium wynika z konieczności osiągnięcia określonych wskaźników produktów w ramach projektów oraz objęcia wsparciem grup znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy. Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie projektu. 24 Kryteria dostępu – c.d.

Uwaga! Mając na uwadze definicję osoby bezrobotnej, należy podkreślić, iż do okresu bezrobocia zaliczamy również okres pozostawania bez pracy przed rejestracją w urzędzie. W związku z powyższym, powiatowe urzędy pracy powinny pozyskiwać od uczestnika oświadczenie, w którym osoba w momencie rozpoczęcia udziału we wsparciu określa jak długo pozostaje bez zatrudnienia. Na podstawie tych danych beneficjent ma możliwość precyzyjnego określenia statusu uczestnika. 25

CELE DO OSIĄGNIĘCIA W 2015 R. W RAMACH DZIAŁANIA 8.1 RPO WD

Typy wskaźników wskaźniki produktu – wszystko, co zostało uzyskane w wyniku działań współfinansowanych z EFS. Są to zarówno wytworzone dobra, jak i usługi świadczone na rzecz uczestników podczas realizacji projektu. wskaźniki rezultatu – dotyczą oczekiwanych efektów wsparcia ze środków EFS. Określają efekt (zmiana jakościowa) zrealizowanych działań w odniesieniu do osób lub podmiotów, np. w postaci zmiany sytuacji na rynku pracy. Wskaźnik rezultatu nie obejmuje efektów dotyczących grupy uczestników/ podmiotów, która nie otrzymała wsparcia. wskaźniki rezultatu bezpośredniego – odnoszą się do sytuacji bezpośrednio po zakończeniu wsparcia wskaźniki rezultatu długoterminowego – dotyczą efektów wsparcia osiągniętych w dłuższym okresie od zakończenia wsparcia 27

Typy wskaźników a moment pomiaru Wskaźniki produktu - dane uczestnika zbierane w momencie rozpoczęcia udziału we wsparciu. Wskaźniki rezultatu bezpośredniego - efekty bezpośrednio po zakończeniu wsparcia, mierzone do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie. Wskaźniki rezultatu długoterminowego - efekty osiągnięte w dłuższym okresie po opuszczeniu interwencji przez uczestnika, np. w okresie 6 miesięcy. Dane do wskaźników długoterminowych wyliczane przy pomocy ewaluacji/analiz zamawianych przez IZ i IP na reprezentatywnej próbie uczestników projektów lub na podstawie danych administracyjnych. W przypadku wspólnych wskaźników rezultatu długoterminowego zmiana, którą mierzy wskaźnik, może mieć miejsce w dowolnym czasie od opuszczenia projektu przez uczestnika do upływu 6 miesięcy, jednak musi być utrzymana w momencie upływu terminu, którego dotyczy wskaźnik. Tym samym, pomiar wskaźnika obejmuje sytuację uczestnika w 6 miesięcy po zakończeniu wsparcia. 28

W ramach projektów powiatowych urzędów pracy z województwa dolnośląskiego, przewidzianych do realizacji w 2015 r., skierowanych do osób od 30 roku życia, pozostających bez pracy, zarejestrowanych w PUP (zakwalifikowanych do I lub II profilu pomocy) planuje się osiągnięcie następujących celów ilościowych: 29

Wskaźniki produktu: Liczba osób bezrobotnych (łącznie z długotrwale bezrobotnymi) objętych wsparciem w programie : osoby; Liczba osób o niskich kwalifikacjach objętych wsparciem w programie: osób; Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie: 240 osób; Liczba osób długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie: osób; Liczba osób w wieku 50 lat i więcej objętych wsparciem w programie: 536 osób; Liczba osób, które otrzymały bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie: osoby. 30

Wskaźniki rezultatu bezpośredniego*: (obliczane w stosunku do liczby osób, które zakończą udział w projekcie) 1.Liczba osób pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek) obliczana na podstawie liczby osób bezrobotnych (łącznie z długotrwale bezrobotnymi) objętych wsparciem w programie – 69%; 2.Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu obliczana na podstawie liczby osób bezrobotnych (łącznie z długotrwale bezrobotnymi) objętych wsparciem w programie – 30%; 3.Liczba osób pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek) obliczana na podstawie liczby osób długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie – 63%; 4.Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu obliczana na podstawie liczby osób długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie – 40%; 31

Wskaźniki rezultatu bezpośredniego* c.d. (obliczane w stosunku do liczby osób, które zakończą udział w projekcie) 5.Liczba osób pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek) obliczana na podstawie liczby osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie – 58%; 6.Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu obliczana na podstawie liczby osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie – 16%; 7.Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej – * Wartość docelowa do osiągnięcia do roku

Sposób weryfikacji faktu np. podjęcia pracy beneficjent we wniosku o dofinansowanie uwzględnił wskaźniki rezultatu bezpośredniego - zgodnie ze stanowiskiem KE, weryfikacja czy np. uczestnik podjął pracę musi zostać potwierdzona zaświadczeniem lub innym dokumentem wystawionym przez upoważnioną instytucję beneficjent nie wskazał we wniosku o dofinansowanie wskaźnika rezultatu bezpośredniego – wystarczające jest oświadczenie uczestnika, ponieważ nieosiągnięcie wskaźnika przez beneficjenta nie będzie wiązało się z konsekwencjami finansowymi 33

Główne zasady dot. monitorowania wskaźników rezultatu bezpośredniego wskaźniki rezultatu bezpośredniego należy monitorować wśród wszystkich uczestników, którzy zakończyli udział w projekcie – nie należy wykluczać osób ze względu na rodzaj formy wsparcia (np. dotacje na założenie działalności gospodarczej) monitorowane w okresie do czterech tygodni od momentu opuszczenia projektu w przypadku wskaźników dot. kwalifikacji – wyłącznie kwalifikacje potwierdzone np. egzaminem, zaświadczenie o ukończeniu kursu nie stanowi o uzyskaniu kwalifikacji przez uczestnika rezultaty bezpośrednie informują o sytuacji uczestnika po opuszczeniu projektu – za wyjątkiem kwalifikacji, które mogą zostać uzyskane w trakcie udziału w projekcie 34

Pomiar wskaźników w projekcie  Dane uczestnika zbierane są w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie - przedwczesne zakończenie uczestnictwa nie rzutuje na wskaźniki produktu  Uczestnik może być wykazany w kilku wskaźnikach (produktu i rezultatu) w projekcie, w zależności od jego cech i udzielanej formy wsparcia oraz osiągniętych rezultatów  Dane dla wskaźników dot. osób fizycznych monitorowane są w podziale na płeć  Wiek uczestników projektów będących osobami fizycznymi liczony jest na podstawie daty urodzenia i mierzony w dniu rozpoczęcia wsparcia 35

 Należy pamiętać o obowiązku aktualizacji danych nt. rezultatów bezpośrednich dotyczących uczestników (np. podjęcie pracy) w sytuacji powrotu uczestnika do projektu  Istnieje możliwość wprowadzenia niekompletnych danych wrażliwych uczestnika (tj. osoby z niepełnosprawnościami; migranci, osoby obcego pochodzenia i mniejszości, osoby z innych grup w niekorzystnej sytuacji społecznej) pod warunkiem udokumentowania, iż działania w celu zebrania tych danych zostały podjęte  Niekompletność danych w ww. zakresie nie oznacza niekwalifikowalności danego uczestnika  beneficjent musi być w stanie zapewnić wystarczające dowody, że dana osoba spełnia kryteria kwalifikowalności określone dla projektu  Uznanie wydatków dotyczących uczestnika za niekwalifikowalne nie powoduje pomniejszenia wartości wskaźników, chyba że powodem niekwalifikowalności była niekwalifikowalność uczestnika. 36 Pomiar wskaźników w projekcie – c.d.

Uwaga! Uczestnika projektu należy zobowiązać do przekazania po zakończeniu projektu informacji potrzebnych do wyliczenia wskaźników rezultatu bezpośredniego (np. status na rynku pracy, udział w kształceniu lub szkoleniu) do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie oraz możliwości przyszłego udziału w badaniu ewaluacyjnym. 37

INFORMACJE DOTYCZĄCE SKŁADANIA WNIOSKÓW 38

Nabór wniosków prowadzony jest od 8 do 19 czerwca 2015 r. Wniosek o dofinansowanie projektu pozakonkursowego PUP składany jest: - w formie elektronicznej z wykorzystaniem formularza Excel (dostosowanego do potrzeb naboru w ramach Działania 8.1) na płycie CD lub DVD (w formacie pliku PDF oraz Excel) oraz - w formie papierowej (w jednym egzemplarzu). Wniosek należy złożyć w zamkniętej (zaklejonej) kopercie i opisać w sposób umożliwiający identyfikację projektu realizowanego w ramach Działania 8.1 RPO WD. Szczegółowe informacje dotyczące prowadzonego naboru zamieszczone zostały na stronie 39

Dziękuję za uwagę Ewa Grzebieniak Wicedyrektor ds. Wdrażania EFS 40