Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kartezjusz i Racjonalizm
Advertisements

Leibniza krytyka filozofii przyrody Newtona
czyli Wprowadzenie do filozofii
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Konstruktywizm.
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
RENESANS Burckard stwierdził słusznie, że:
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Ekonomia Pozytywna a Ekonomia Normatywna
Diagnosing McCloskey Uskali Maki. Powody powstania komentarza Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo.
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Źródła poznania.
Granice poznania. Granice poznania.
Jak być koherentnym pragmatycznym realistą
Filozofia polityki 2.
Wolność Wolność.
Poezja metafizyczna.
O bezużyteczności filozofii?
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Instytut Filozofii UMCS
Poglądy filozoficzne starożytnych Greków
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Św. Tomasz z Akwinu ( ).
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Gnozeologia – epistemologia 2010
Ur. ok. 469 p.n.e., zm. w 399 p.n.e.. ur. 427 p.n.e zm. 347 p.n.e. w Atenach.
Paradoksy logiczne i inne 4 marca 2010.
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Małgorzata Trzcielińska
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Sławni matematycy PITAGORAS TALES Z MILETU EUKLIDES KARTEZJUSZ
Przyrzeczenie harcerskie
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Historia pojęcia umysłu
Jan Paweł II - Papież Wolności
Demiurg Demiurg budowniczy świata, doskonała siła twórcza Na podstawie: Uniwersalna encyklopedia PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. (gr. δημιουργός dēmiourgós)
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Agatolog z Łopusznej. Dobro nieskończone - boskie.
Filozoficzno-Teologiczne
Krótka rozprawa o przestrzeni
George Berkeley ( ) Biskup Dublina
Przełom XVI / XVII w. Epoka rewolucji naukowej: „Więcej jest rzeczy na ziemi i w niebie niż się ich śniło waszym filozofom” (Szekspir)
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Jak istnieje czas? Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.
Wykład nr 4 Spory epistemologiczne
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
MATERIALIZ M.  Materializm – ogólna nazwa systemów filozoficznych twierdzących, że jedynym realnym bytem jest świat materialny, zaś wszelkie idee są.
1. Podstawy estetyki i makijażu
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Analityczność i aprioryczność
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Klasyfikacja światopoglądów
Zapis prezentacji:

Gotfried Wilhelm Leibniz (1646-1716) – ostatni, który wiedział wszystko. Pierwszy niemiecki filozof epoki nowożytnej znany jako wszechstronny uczony, uchodzący za „chodzącą encyklopedię” i „akademię naukową w jednej osobie” Błyskotliwy matematyk i prekursor logiki matematycznej. Niezależnie od Newtona wynalazł rachunek różniczkowy. Gł. dzieła: Teodycea, Monadologia.

Logika Leibniza Zaprzeczeniem prawdziwego zdania analitycznego jest sprzeczność (zaprzeczenie to więc nie może być prawdziwe). Zaprzeczeniem prawdziwego zdania syntetycznego nie jest sprzeczność, lecz inne zdanie syntetyczne, które mogłoby być prawdziwe, choć tak nie jest. W pierwszej sytuacji mamy do czynienia z niemożliwością, w drugiej z sytuacją możliwą. Na tej podstawie Leibniz wprowadza pojęcie alternatywnych światów możliwych. Metoda badania naukowego: ars combinatoria. Kryterium prawdy: analityczność. 3 rodzaje prawd odpowiadają 3 rodzajom zasad logicznych. Oprócz prawd pierwotnych opartych na zasadzie tożsamości, istnieją prawdy rozumowe i prawdy faktyczne. Prawda rozumowa – zasada niesprzeczności. Prawda faktyczna – zasada racji dostatecznej. Skoro wszystkie prawdy są racjonalne, rzeczywistość jest racjonalna.

Metafizyka Leibniza: „dlaczego istnieje raczej coś niż nic?” Pojęcie realności obejmuje istnienie możliwe i istnienie aktualne. Bóg jako racja dostateczna. Zasada racji dostatecznej jest komplementarna w stosunku do zasady optimum (zas. doskonałości). Pojęcie świata najlepszego z możliwych. Krytyka Woltera w Kandydzie. Wolność czy konieczność? – rozróżnienie między koniecznością metafizyczną (→ sprzeczność) a moralną (→ niedoskonałość). Z zasadą racji dostatecznej łączą się zasady: współmożliwości, ciągłości (lex continui) i identyczności (tożsamości) rzeczy nierozróżnialnych. Aktualnie istniejący świat jest stworzony z hierarchicznie uporządkowanych bytów – substancji, zwanych monadami. Pojęcie nieskończoności ilościowej i jakościowej.

Monadologia Leibniza zaczyna się od definicji substancji… Substancja – to, co przeszło ze stanu istnienia możliwego do aktualnego. Mechanicyzm contra dynamizm. Substancja ≠ rozciągłość, bo w pojęciu substancji mieści się pojęcie jedności i sprawczości. Tylko dusza jest jednością i jako obdarzona wolą, jest istotą czynną. Dusze (monady) to substancje proste, z których złożony jest świat zmysłowy. Są niepodzielne, więc są niematerialne. Jak to się dzieje, że świat zbudowany jest z monad, a my widzimy ciała, a nie dusze? Czym jest cielesność? Ciała nie są substancjami, lecz zjawiskami substancji (nie zjawami!!!), phenomena bene fundata, powiązanymi ze sobą za pomocą ogólnych praw fizycznych. Czas i przestrzeń – relacje między zjawiskami. Krytyka Newtona.

Cechy monad (gr. monas – jedność) Jest ich wiele, ale są jakościowo odrębne (pluralizm indywidualistyczny). „Nie mają okien”, nie działają jedna na drugą, bo mają w sobie źródło działań. Mają zdolność postrzegania Są nierozciągłe („niematerialne atomy”) Każda odzwierciedla świat, ale ze swojego punktu widzenia Monady choć nie działają na siebie wzajemnie, tworzą jednak doskonałą zgodność między sobą, która jest wynikiem harmonii wprzód ustanowionej przez Boga. Hierarchia monad (rośliny, zwierzęta, człowiek, Bóg).

W Teodycei Leibniz stara się usprawiedliwić Boga w obliczu zła w świecie Odróżnia 3 rodzaje zła: metafizyczne (niedoskonałość świata), psychiczne (nędza, ból, cierpienie) i moralne (grzech). Gdyby Bóg chciał stworzyć świat absolutnie doskonały, wolny od wszelkiego zła, musiałby siebie podwoić. Aby stworzyć świat – i to najlepszy z możliwych – musiał dopuścić istnienie zła w świecie.

Leibniz podaje wiele dowodów na istnienie Boga… …ale najbardziej ceni ontologiczny (idea Boga jest możliwa, zatem niesprzeczna, bo nie zawiera żadnej niedoskonałości; z możliwości wnioskuje więc o istnieniu). Na podstawie zasady racji dostatecznej i harmonii wprzód ustanowionej (argumenty teleologiczne).