Sieć neuronowa w inteligentnym pojeździe Na podstawie pracy Mike’a Foedischa i Aya Takeuchi Adaptive Real-Time Road Detection Using Neural Networks Tomasz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Video DR-S Cyfrowy rejestrator wideo
Advertisements

DROGA HAMOWANIA.
Wykład 5: Dyskretna Transformata Fouriera, FFT i Algorytm Goertzela
Statystyczna kontrola jakości badań laboratoryjnych wg: W.Gernand Podstawy kontroli jakości badań laboratoryjnych.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej
Sieć jednokierunkowa wielowarstwowa
Sieci VLAN.
Skalowalny algorytm estymacji ruchu dla systemów rozproszonych
Sztuczne sieci neuronowe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Inteligentny System Aktualności
Prezentacja – Daria Staś
Rozpoznawanie Twarzy i Systemy Biometryczne, 2005/2006
Sieci neuronowe w odorymetrii Joanna Kośmider, Małgorzata Zamelczyk-Pajewska dr hab inż. Joanna Kośmider –
Metody Sztucznej Inteligencji w Sterowaniu 2009/2010Optymalizacja miary efektywności działania sztucznych sieci neuronowych Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz,
Systemy dynamiczne 2010/2011Systemy i sygnały - klasyfikacje Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż.Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Dlaczego taki.
Politechnika Gdańska Katedra Systemów Multimedialnych Tomasz Merta
Mirosław ŚWIERCZ Politechnika Białostocka, Wydział Elektryczny
Sieci Hopfielda.
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
Klasyfikacja dokumentów za pomocą sieci radialnych
Klasyfikacja dokumentów za pomocą sieci radialnych Paweł Rokoszny Emil Hornung Michał Ziober Tomasz Bilski.
KINECT – czyli z czym to się je?
Janusz Wrobel – Neurosoft Sp. z o.o.
KINECT – czyli z czym to się je?. O czym będziemy mówić? Obecna oferta rynkowa. Co to jest i jak działa Kinect? Jak przygotować komputer do pracy z Kinectem?
Aplikacja do analizy polimorfizmów SNP wykorzystywanych w genomice klinicznej Szymon Stawicki.
Kinematyka SW Sylwester Wacke
Wektory SW Department of Physics, Opole University of Technology.
Definicje Czujnik – element systemu pomiarowego dokonujący fizycznego przetworzenia mierzonej wielkości nieelektrycznej na wielkość elektryczną, Czujnik.
Detekcja twarzy w obrazach cyfrowych
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
VANET Vehicular Ad-Hoc Network
Autorka: Sylwia Palonek
Uczenie w Sieciach Rekurencyjnych
BAZA DANYCH AMATORSKIEJ DRUŻYNY PIŁKI HALOWEJ
Systemy wspomagania decyzji
Modelowanie i identyfikacja 2010/2011Optymalizacja miary efektywności działania sztucznych sieci neuronowych Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra.
Reklama Ford Mondeo Katarzyna Pruchniak.
MECHANIKA I WYTRZYMAŁOŚĆ MATERIAŁÓW
Warstwa łącza danych.
Metodyki wytwarzania i utrzymywania aplikacji
Prezentacja w Power Point
Sieci neuronowe, falki jako przykłady metod analizy sygnałów
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
Kinetyczna teoria gazów
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Podstawowe tezy i wyniki rozprawy doktorskiej pt.
Grafika Komputerowa i wizualizacja
Mateusz Wawrzyniak & Michał Warzocha
Adaptacyjne Systemy Inteligentne Maciej Bielski, s4049.
Warstwowe sieci jednokierunkowe – perceptrony wielowarstwowe
Nakaz jazdy w prawo (przed znakiem).
Metody sztucznej inteligencji – technologie rozmyte i neuronoweReguła propagacji wstecznej  Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów.
Eye-tracking Nowoczesne metody badania zachowań wzrokowych
NOWINKI TECHNICZNE. HISTORIA -Volvo – 1944 r. laminowana przednia szyba -Volvo – Stworzenie 1 pasów bezpieczeństwa 1959 r. -Mercedes – Benz – Zastosowanie.
© Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż. Katedra Inżynierii Systemów Sterowania Modelowanie i podstawy identyfikacji 2015/2016 Modele neuronowe – podstawy,
Sterownik zwrotnic WS90E
Knorr-Bremse Group -Zmiany wizualne -Koncepcja złącz typu Deutsch -Wersja oprogramowania ECU modułu TEBS G2.2- Standard -Oprogramowanie diagnostyczne ECUtalk®
Prezentacje opracowali
Bezpieczne wakacje autokarem mł. insp. Jacek Zalewski Dyrektor Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
WYSZUKIWANIE I OPTYMALIZACJA TRAS DLA URZĄDZEŃ MOBILNYCH ANDROID W OPARCIU O SIEĆ/GRAF DOSTĘPNYCH DRÓG Piotr Dąbrowski, Tomasz Pyśk, Piotr Wojciechowski.
Znaki Drogowe Prezentację przygotował: Radosław Drużyński Klasa I a rok szkolny 2009/2010 koło techniczne.
Profesjonalna wycena pojazdów na stacjach diagnostycznych
Machine learning Lecture 6
„Odblaskowa szkoła”.
SERWIS POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH Lorenc Logistic Polska
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i Zarządzania flotą
SERWIS POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH Lorenc Logistic Polska
JAZDA SZOSOWA POKONYWANIE ZAKRĘTÓW.  1.Obserwacja  2.Prędkość  3.Pozycja przed zakrętem  4.Hamowanie  5.Skręcanie  6.Przyśpieszanie  7.Podsumowanie.
Programowanie sieciowe Laboratorium 4
Zapis prezentacji:

Sieć neuronowa w inteligentnym pojeździe Na podstawie pracy Mike’a Foedischa i Aya Takeuchi Adaptive Real-Time Road Detection Using Neural Networks Tomasz Kozakiewicz, Wrocław,

Sieć neuronowa w inteligentnym pojeździe, Tribolite – autonomous vacuum cleaner from Electrolux

Cel: Określenie czy określony obszar jest drogą (betonową) czy nie. Główne cechy:  wykorzystuje kamerę (przechwytującą obraz z punktu widzenia kierowcy),  działa w czasie rzeczywistym,  niezależny od linii itp. oznaczeń drogowych.

Podstawowe kroki działania: 1.krótki krok inicjalizacyjny – zebranie próbek danych, 2.trening sieci neuronowej, 3.zastosowanie sieci do detekcji drogi.

Postać danych - obraz jest w postaci RGB, - cechy: + 3 x 8 bitów na kolory, + wartości współrzędnych x i y rozważanych punktów (znormalizowane). Każdy wektor jest następnie ręcznie oznaczany jako droga lub nie-droga.

Trening sieci

Detekcja drogi

Przykładowy wynik

Zastrzeżenie do algorytmu Mimo, że detekcja drogi przez otrzymaną sieć odbywa się automatycznie i może być wykonywana w czasie rzeczywistym, to trenowanie wymaga ręcznych oznaczeń wprowadzanych przez człowieka  Obniża to nieco możliwości wykorzystywania tego rozwiązania w czasie rzeczywistym ;-)

przy podstawowych założeniach systemu bez zmian… Adaptacyjne podejście rzeczywiście dla czasu rzeczywistego

Dodatkowa obserwacja

Bazując na oczekiwanych obszarach wg poprzedniego obrazka, bierzemy punkty z tych obszarów i automatycznie oznaczamy je jako droga lub nie-droga. A nieco dokładniej określamy to nie dla pojedynczych punktów a dla pewnych obszarów / okien…

Wykorzystanie okien z poprzedniego slajdu (wraz z oznaczeniami droga czy nie-droga) jako filtrów

Dlaczego nie powinno się cały czas uczyć sieci w ten sposób, czyli np. zakręt

Post processing, aby zwiększyć precyzję… 1.szumy są redukowane filtrami graficznymi erosion & dilationm, 2.jeśli droga na 2 kolejnych obrazach nie różni się znacznie, informacje z poprzednich obrazków o segmentacji mogą być wykorzystywane.

Implementacja – strona techniczna Dell Latitude laptop 2,2GHz, z Red Hatem 9, Unibrain Fire-i (320x240 pixels) firewire camera (30 klatek / sek.), aplikacja napisana w C++.

Implementacja – sieć neuronowa 26 inputs (24 bitów RGB + koordynaty x i y) sieć trzywarstwowa: - dwie pierwsze warstwy zawierają po 4 neurony, - ostatnia warstwa złożona z 1 neuronu zwraca wynik, wykorzystuje wsteczną propagację.

Implementacja c.d. Dla umożliwienia działania w czasie rzeczywistym: każdy obrazek jest zmniejszany z 320x240 do 160x120, wybierany jest co trzeci piksel wraz z otoczeniem o rozmiarach 7x7 (więc nachodzą te okna na siebie trzema pikselami z każdej strony), Aktualnie czas segmentacji drogi wynosi ok. 60 ms / ramkę

Wyniki testy na różnych rodzajach dróg, 4-sekundowe sekwencje wideo, wykresy błędów pokazują co 25 klatkę.

Test 1, prosta droga, wyniki

Test 2, droga z cieniami, wyniki

Test 3, łuk drogi, lekka zmiana otoczenia, wyniki

Test 4, duża zmiany otoczenia i drogi, wyniki

Podsumowanie wyników

Uwagi, pomysły, plany na przyszłość trening sieci zajmuje aktualnie ok. 600 ms, nowe dane – bufor FIFO, rozwiązanie dla dynamicznych zmian, wykorzystywanie informacji o ruchu pojazdu, zastosowanie algorytmów dla detekcji nadjeżdżających pojazdów.

Co jeszcze się dzieje w kierunku intelligent vehicles? n.p. kilka skrótów: CC - (Cruise Control) system stabilizacji prędkości jazdy iCCS - system utrzymujący stałą odległość od poprzedzającego pojazdu DAS - system identyfikujący pasy ruchu, znaki drogowe i przeszkody DSC - układ kontroli stabilności pojazdu DTC - układ dynamicznej kontroli trakcji) EOBD - (European On- Board Diagnostic) układ ten stanowi centrum gromadzenia wszelkich funkcji diagnostycznych ICC (Intelligent Cruise Control)- inteligentny system stabilizacji prędkości jazdy ICS - zespolony system kontroli układów samochodowych PTS - system ułatwiający parkowanie (wyposażony w czujniki odległości) RDW - system informujący o zmianie ciśnienia w oponach SRS - system bezpieczeństwa pasażerów TPMS - układ monitorujący ciśnienie powietrza w ogumieniu

Czym to grozi?

Czym więc jeździć?

Wykorzystane materiały: [1] Mike Foedisch, Aya Takeuchi, Adaptive Real-Time Road Detection Using Neural Networks, Waschington DC, [2] Albert Schmidt, A Modular Neural Network Architecture with Additional Generalization Abilities for High Dimensional Input Vectors, Manchester Metropolitan University, Department of Computing, September [3] Materiały informacyjne firmy Electrolux, m.in. [4] słowniczek ze strony [5] BT Exact Technologies, Technology timeline,

koniec dziękuję za uwagę