Fotografia w trudnych warunkach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sztuka fotografowania
Advertisements

Makrofotografia, fotomikrografia Archiwizacja zdjęć
Kolory w naszym życiu-a co do tego ma światło białe?
Fale t t + Dt.
Przestrzenie barw.
WIOSENNE KWIATY.
Zanieczyszczenie światłem
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Budowa i własności oka Adler 1968, Judd, Wyszecki 1975, Durret 1987
A. Krężel, fizyka morza - wykład 11
Przygotowanie materiału ilustracyjnego
Widzenie barw – budowa oka.
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
OLIGO 25. SEKRET PIEKNA? SKÓRA PEŁNA BLASKU ….NIE ZAWSZE JEST TO MOŻLIWE…. CZEGO PRAGNIE KOBIETA ?
Dlaczego śnieg jest biały?.
Dlaczego śnieg jest biały???
Podstawy grafiki komputerowej
Bezpieczna jazda rowerem
Fotografia i komputer.
SZTUKA FOTOGRAFOWANIA
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Parę słów o fotografii Fotografia - zbiór wielu różnych technik, których celem jest zarejestrowanie trwałego, pojedynczego obrazu za pomocą światła. Potoczne.
Powstawanie fotografii
Jak obrabiać zdjęcia na komputerze w programie Picasa
Uczestnicząc w projekcie dowiedziałyśmy się:
Podstawy fotografii.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Ognisty wodospad w Yellowstone
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
ZAMYŚLENIA ŚWIETLANE KS. MARIUSZ ROSIK.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. Strażaków Polskich
Lustrzanka cyfrowa jak to działa?.
KOLORY CorelDRAW Photoshop.
CZYNNIKI SZKODLIWE I UCIĄŻLIWE W ŚRODOWISKU PRACY
CZERNIAK.
Czułość - ISO Czułość filmów i aparatów cyfrowych wyrażana jest w jednostkach ISO. Skrót ISO pochodzi od nazwy międzynarodowej federacji zajmującej się.
Megapiksele, kolory i szumy - czyli wszystko o matrycach aparatów
Piorun kulisty.
Grafika komputerowa Barwy.
O fotografiach i fotografowaniu nieba
National Gallery of Art w Waszyngtonie
Optyka Czyli nauka o świetle..
KONKURS ŚWIĄTECZNY Boże Narodzenie 2014
nasz najbliższy sąsiad w przestrzeni
Anaglify Autorzy : Patrycja Gnaś , Diana Czynko.
1. Białe światło LED Białe światło jest mieszaniną barw prostych, odbieraną przez człowieka jako najjaśniejsza w otoczeniu odmiana szarości, albo, inaczej.
Poparzenia i oparzenia
Opad atmosferyczny mający zazwyczaj postać kryształków lodu, które w powiększeniu mają kształt gwiazdy 6- ramiennej, łącząc się ze sobą tworzą płatki.
Opracowywanie materiałów multimedialnych
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY ?
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY?
WYKŁAD 12 INTERFERENCJA FRAUNHOFERA
ANGELINA GIŻA. Każdy zachwyca się kolorami towarzyszącymi wschodom i zachodom słońca; każdy widział, choć raz w życiu, tęczę. Czy zastanawiałeś się, dlaczego.
FOTOGRAFIA CYFROWA W DOKUMENTACJI NAUKOWO-TECHNICZNEJ ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE
Program do ekstrakcji *) linii graficznych Andrzej Łuszczuk Mieczysław Goc Krystyn Łuszczuk EDYTOR v.3.0 (background eraser) *) Pojęcie „ekstrakcja” jest.
Trakt Królewsko-Cesarski w Poznaniu, Digitalizacja, 5-6 września 2006, Chalin Problemy techniczno-organizacyjne digitalizacji Jakub Bajer Biblioteka Główna.
Temperatura powietrza
Organizacja stanowiska pracy z komputerami
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Efekt fotoelektryczny
W każdej lustrzance, czyli aparacie fotograficznym z wymiennymi obiektywami i lusterkiem kierującym promienie świetlne do celownika optycznego, znajduje.
Nasze pierwsze kroki w odkrywaniu fotografii. Instrukcja do ćwiczenia 1.Przygotowanie aparatu (włożenie filmu) 2.Ustawienie obiektu/osoby fotografowanego.
Informatyka Zakres rozszerzony GRAFIKA KOMPUTEROWA
Poznajemy tajemnice drzew…
Historia fotografii : Fotografia, powstała w XIX wieku.
PORÓWNANIE FOTOGRAFII TRADYCYJNEJ i CYFROWEJ
Co widać na niebie?.
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zapis prezentacji:

Fotografia w trudnych warunkach Zakres użytecznych naświetleń: „zone system” Ansela Adamsa Jasne i ciemne obiekty Fotografia podwodna Materiały pomocnicze: www.eko.uj.edu.pl/laskowski

Obiekty bardzo jasne i bardzo ciemne Zapamiętaj: wszystkie światłomierze są kalibrowane na przeciętne warunku (tzw. „szara karta” odbijająca 18% promieniowania) w warunkach odbiegających od przeciętnych należy wprowadzić poprawkę: obiekty jasne wymagają prześwietlenia (+EV) obiekty ciemne wymagają niedoświetlenia (-EV) gdy w polu widzenia znajdują się w równowadze zarówno obiekty szczególnie jasne, jak i szczególnie ciemne, poprawka jest zbędna

Rozpiętość tonalna Rozpiętość między całkowitą czernią a całkowitą bielą: dla oka ludzkiego ok. 1:106 = ca. 220 = 20 stopni EV Materiały fotograficzne: od 1:60 (26 = 6 EV) do 1:4000 (212 = 12 EV); średnio ok. 1:500 (9 EV) – 1:2000 (11 EV)  Na materiałach fotograficznych nie da się oddać całej rozpiętości tonalnej widzianej przez człowieka!

„Użyteczny zakres naświetleń” dla materiałów fotograficznych Pełny zakres od czerni do bieli: 11 EV Wartość środkowa skali oznacza przeciętną „szarość” (18% odbicia światła) niedoświetlenie o 5 działek (-5 EV)  całkowita czerń pozbawiona jakichkolwiek szczegółów prześwietlenie o 5 działek (+5 EV)  całkowita biel pozbawiona jakichkolwiek szczegółów użyteczny zakres naświetleń: ok. +/-4 EV „Zone system” Ansela Adamsa (9 EV)

„Zone system” Ansela Adamsa Pierwszy stopień powyżej całkowitej czerni; lekko zaznaczona tonalność. Zone 2 Pojawia się faktura. Głębokie tony w najciemniejszych partiach obrazu, gdzie mają być widoczne jakieś detale Zone 3 Przeciętnie ciemne obiekty; faktura wyraźnie widoczna. Zone 4 Przeciętnie ciemne listowie. Ciemne kamienie. Krajobraz w cieniu. Zalecana wartość dla cieni na portretach w słońcu. Zone 5 Jasne niebo na północy. Ciemna skóra. Szare kamienie. Przeciętnie szare drewno. Średnia szarość (18% odbicia promieniowania). Zone 6 Przeciętna skóra rasy kaukaskiej. Jasne kamienie. Cienie na śniegu na słonecznych krajobrazach. Zone 7 Bardzo jasna skóra. Obiekty jasno-szare. Średni śnieg przy silnym bocznym oświetleniu. Zone 8 Biel z fakturą i delikatnymi tonami. Śnieg w cieniu. Światła na skórze rasy kaukaskiej. Zone 9 Błyszczące białe powierzchnie. Śnieg w pełnym słońcu. Biel bez faktury.

Użyteczny zakres naświetleń -2 +2 -1 +1 -3 +3

Zima Krajobraz zimowy jest zawsze jaśniejszy od przeciętnego  konieczna poprawka (prześwietlenie) Wielkość poprawki zależy od proporcji, jaką śnieg stanowi w kadrze (w większości przypadków od ok. +1 do +2) Gdy znaczna część kadru jest zajęta np. przez ciemny las – poprawka albo zbędna, albo niewielka (ok. +0,5) R. Laskowski. 1999. Jak fotografować zimą. Foto 2/99: 41-43.

wg wskazań światłomierza Fotografia zimowa wg wskazań światłomierza Hala Długa, Gorce + 1,3 EV Hala Długa, Gorce

Zimowe krajobrazy wymagają prześwietlenia +0,67 EV; (Sierra Nevada de Merida, Wenezuela)

Inne sytuacje wymagające prześwietlenia +0,67 EV; (Rio Caura, Wenezuela)

Jasne barwy – konieczne prześwietlenie +0,33 EV; (Rio Caura, Wenezuela)

Obiekty szczególnie ciemne Ciemny las liściasty: -0,5 do -1 EV Ciemny las iglasty: -0,5 do -1,5 EV Ciemne skały: -0,5 do -1,5 EV -0,33 EV (Roraima, Wenezuela)

Obiekty szczególnie ciemne -1 EV; (Roraima, Wenezuela)

Obiekty o ciemnych, nasyconych barwach także wymagają poprawki -0,33 EV; (rosiczka; Roraima, Wenezuela)

Fotografia podwodna: sprzęt Aparat: specjalne aparaty obudowy wodoszczelne obudowy ochronne aparaty jednorazowe Oświetlenie z lampą czy bez?

Fotografia podwodna: światło słoneczne a głębokość źródło: www.nurkomania.pl

Głębokość 2-3 m (Morze Czerwone) Oświetlenie naturalne (bez lampy) Lampa błyskowa Fot. Andrzej Kasiński

A zatem lampa... ale jaka?

Fotografia podwodna... na sucho R. Laskowski. 1999. Fotografia podwodna na sucho. Foto 7/99: 86-88.