Środki stylistyczne z zakresu słownictwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Advertisements

Prezentacje multimedialne
Jak język angielski wpływa na współczesną polszczyznę ?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ TEMATYCZNE WYSZUKIWANIE LITERATURY W KATALOGU ONLINE.
Stylizacja językowa polega na świadomym wprowadzeniu - do jakiejś wypowiedzi (mającej określony styl) - elementów innego stylu.
Przecinki.
Stylistyka i kultura języka
Bolesław Leśmian „DUSIOŁEK” Przygotował: Cibor Robert Klasa 4d TGH.
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
SŁOWNIKI JĘZYKA POLSKIEGO.
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
SŁOWNIKI.
Jacek Pietryszyn, Piotr Piątkowski
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
SŁOWOTWÓRSTWO PREZENTACJA WYKONAŁA ANNA NOWAKOWSKA.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Projekt edukacyjny z j. angielskiego pt
Środki stylistyczne.
JĘZYK POLSKI klasa III.
Poprawna polszczyzna Posługiwanie się poprawną polszczyzną to niewątpliwie ważny element kultury językowej, który warto sobie dobrze przyswoić, aby mówić.
Przygotowała Jagoda Pacocha Podobnie jak dzień, nieznany jest dokładny rok narodzin Jezusa, ale wiadomo już prawie na pewno, że nie jest to rok tzw.
Kolęda Lulajże Jezuniu.
SKŁADNIOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
SŁOWNIKOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
Kategorie słowotwórcze rzeczowników odprzymiotnikowych
Lekcja dla II klasy gimnazjum
FONETYCZNE ŚRODKI STYLISTYCZNE
„Język polski dookoła nas na co dzień”
WULGARYZMY WŚRÓD MŁODZIEŻY
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Powtórzenie wiadomości o budowie i znaczeniu wyrazów
Cicha noc 1. Cicha Noc, święta Noc, pokój niesie ludziom wszem, a u żłóbka Matka Święta, czuwa sama uśmiechnięta, nad Dzieciątka snem, nad Dzieciątka.
Michał Krawczykowski kl. IIIB
Środki stylistyczne Epitety Porównanie Hiperbola (wyolbrzymienie)
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
W świecie słów Autor Anita Rejch. Wstęp ● Żyjemy w świecie słów. To właśnie one nadają sens naszej wypowiedzi, zarówno w pisanej, jak i mówionej formie.
HTML (ang. HyperText Markup Language ) – język do tworzenia stron internetowych opierający się na znacznikach, czy inaczej je nazywając – tagach. Język.
to nauka zajmująca się budową wyrazów, wyjaśniająca ich tworzenie
Encyklopedie i słowniki jako podstawowe źródło informacji Oprac
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
… czyli dobre obyczaje Internetu
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
10. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy”
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
SŁOWOTWÓRSTWO Vademecum świadomego użytkownika
Utrwalenie pisowni wyrazów z „j”
„Filtry i funkcje bazodanowe w EXCELU”
POJĘCIA KOGNITYWISTYKA. Konotacja/denotacja. Rozróżnienie zaproponowane przez J.S. Milla, pokrywające się w zasadzie z bardziej dziś popularnym przeciwstawieniem.
”FALSE FRIENDS” (Źródła ilustracji:
Lekcja Temat: „Dziś umarłym śpiewać muszę” – jakie pytania kryją treny J. Kochanowskiego?
Czy lubimy czytać?. Ile przeczytała 6a??? Każdy uczeń klasy 6a przeczytał średnio 17,72 książki. Dziewczyny przeczytały 131 książek, a chłopcy 259. Lektury.
ZAPOŻYCZENIA WYRAZOWE Z JĘZYKÓW OBCYCH
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Poezja i środki stylistyczne
Ewa Niemiec Logika dla Prawników Ewa Niemiec
Rozwój mowy dziecka.
Temat: Pies najlepszym przyjacielem człowieka.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Język polityki, polityka języka
Z UŚMIECHEM PRZEZ ŻYCIE
Zapis prezentacji:

Środki stylistyczne z zakresu słownictwa neologizmy, archaizmy, zdrobnienia, zgrubienia

Zadanie Przeczytaj uważnie tekst. Znajdź wyrazy, których już nie używa się współcześnie: Jeden pan wielomożny niedawno powiedział: W Polszcze ślachcic jakoby też na karczmie siedział; Bo kto jedno przyjedzie, to z każdym pić musi; A żona, pościel zwłócząc, nieboga się krtusi. Jan Kochanowski O ślachcicu polskim

Wyraz lub inny element języka Archaizm Wyraz lub inny element języka (np. konstrukcja składniowa), który wyszedł już z użycia, pochodzi z innej epoki, odczuwany jest jako przestarzały, został zastąpiony innym. Nosowska D., Słownik terminów literackich, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa - Bielsko-Biała 2013.

Rodzaje archaizmów Fonetyczne – czyli takie, których brzmienie nieco się zmieniło, np. sierce (dziś: serce), sławiena (dziś: sławiona). Leksykalne – takie, które zniknęły, nie ma już w ogóle takich wyrazów (np..Bogurodzica czy Bogarodzica). Semantyczne – wyraz istnieje, ale co innego znaczy, np. słowo maciora oznacza dziś samicę świni, a nie – jak w Lamencie świętokrzyskim – każdą matkę; bielizna nie oznacza koniecznie czegoś koloru białego, mówimy np. o czarnej bieliźnie, dziewica z ballady Mickiewicza oznacza po prostu… dziewczynę. Frazeologiczne – spora ich część wyszła z użycia, lecz niektóre z nich nadal istnieją w języku np. „zdobyć ostrogi”. Często nieznane jest ich pochodzenie, które ze względu na upływ czasu uległo zatarciu np. „mieć co po plecu” nie znaczy dziś, jak kiedyś: „mieć rzecz właściwą”. Składniowe – dawniej konstrukcja składniowa jak np. w Bogurodzicy „Bogiem sławiena Maryja” – dzisiaj brzmiałaby „przez Boga”. Także wzorowane na łacinie umieszczanie orzeczenia na końcu zdania np. „Pasterz owce do wsi przepędził.” Fleksyjne – różnica dotyczy odmiany wyrazów (inne końcówki wyrazów) np. „z piącią strzał ognistych” dzisiaj powiedzielibyśmy „z pięcioma strzałami ognistymi”, lub „omyć duszę swoję” - dziś powiedzielibyśmy swoją. Słowotwórcze – czyli takie, które współcześnie inaczej tworzymy, np. dzieweczka - dziewczynka

Zadanie – rozpoznaj rodzaje archaizmów a. sumnienie b. bożyc c. mąż d. kruszyć kopię e. wszem wobec i każdemu z osób widomym się czyni f. wilcy g. zbrodzień fleksyjny semantyczny frazeologiczny fonetyczny słowotwórczy leksykalny składniowy

Często używane w poezji, np. w wierszach Bolesława Leśmiana. Neologizm to wyraz, zwrot, forma, znaczenie nowo utworzone, nowo powstałe w języku. NEOLOGIZMY Wzbogacają system językowy, tworzone są głównie w celach użytkowych (praktycznych, np. dla nazwania nowych przedmiotów, miejsc, pojęć) Na ich powstawanie wpływa przede konieczność nazywania nowych zjawisk i przedmiotów oraz tendencja do skrótowości, ekonomii języka. Często używane w poezji, np. w wierszach Bolesława Leśmiana.

Rodzaje neologizmów słowotwórcze - tworzone od wyrazów istniejących za pomocą formantów (przedrostków, przyrostków), np. dresiarz - od dres (za pomocą przyrostka -arz utworzono wyraz oznaczający nazwę osoby chodzącej w dresach i wzbudzającej swoim grupowym zachowaniem negatywne emocje (stąd pejoratywne znaczenie wyrazu) znaczeniowe (neosemantyzmy) - wykorzystywanie istniejących wyrazów w nowych sytuacjach, co prowadzi do powstawania nowych znaczeń, np.: złoto, srebro, brąz - jako nazwy medali olimpijskich frazeologiczne - nowe połączenia wyrazów, np.: pójść na kuroniówkę (pobierać zasiłek dla bezrobotnych), dusić inflację (zmniejszać, zwalczać inflację) zapożyczone - wyrazy przeniesione z języków obcych, w dosłownym lub spolszczonym brzmieniu i pisowni, np.: hit, peeling, wizażystka artystyczne - obecne w tekstach literackich dla nazwania elementów wykreowanego świata, wzbogacenia języka, czasem - zabawy poetyckiej, np.: zjesieniałość, barwno, piórno w wierszu Dżananda Bolesława Leśmiana

Zadanie W wierszu Leśmiana wskaż neologizmy: I nęcił ust zdyszanych tajemnym bezśmiechem, I czarował zniszczotą wonnych niedowcieleń (…) Aż zabrnął w takich jagód rozdzwonione dzbany, W taką zamrocz paproci, w takich cisz kurhany, W taki bezświt zarośli, w taki bezbrzask głuchy… Bolesław Leśmian, Topielec

Zdrobnienie Lulajże, Jezuniu, moja perełko, Lulaj, ulubione me pieścidełko, Lulajże, Jezuniu, lulajże, lulaj, A Ty go, matulu, w płaczu utulaj.

Zdrobnienie (deminutivum) Wyraz pochodny, który miniaturyzuje cechę, osobę, rzecz, zjawisko, oznaczane przez wyraz podstawowy. Zazwyczaj służy do pieszczotliwego, czułego określenia opisywanej osoby, rzeczy, zjawiska. Zdradza tym samym nastawienie autora tekstu do opisywanego elementu rzeczywistości. Zdrobnienie jest wyrazem nacechowanym emocjonalnie, na ogół pozytywnie. Zdrobnienia stosujemy na ogół, gdy mówimy o dzieciach, osobnikach niedojrzałych, czy osobach i rzeczach bliskich naszemu sercu, np. mamusia, mateńka, synuś, syneczek, córeczka, córcia, Idusia, Aneczka, maleńki, piesek, pieseczek...

Zdrobnienie Niekiedy jednak zdrobnienia mają zabarwienie negatywne – ironiczne lub pełne dezaprobaty, np. w związku frazeologicznym francuski piesek. Także gdy o człowieku powiemy laleczka albo w sytuacji oficjalnej użyjemy zdrobniałej formy imienia (Kazio, głupi Jasio) – może to ośmieszyć osobę lub rzecz, o której mówimy. Niekiedy używanie zdrobnień jest złym nawykiem językowym – językoznawcy biją na alarm, gdy np. w sytuacjach urzędowych czy wystąpieniach oficjalnych ktoś używa słowa pieniążki.

Zadanie Utwórz zdrobnienia od wyrazów: matka………………………………………. kot………………………………………….. babcia………………………………………

Zgrubienie (augmentativum) Wyraz pochodny, który wyolbrzymia jakieś cechy wyrazu podstawowego. Zgrubienie to słowo nacechowane emocjonalnie, na ogół negatywnie. Zdarza się jednak, że w określonym kontekście zyskuje wymiar pieszczotliwy lub żartobliwy.

Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Zwykłe matczysko Zgrubienie Matka Gracchów? Rzymska matrona? „Propagandowe” nazwisko? Nie, to tylko dobroć wcielona, Zwykłe matczysko. (…) Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Zwykłe matczysko

Zadanie Utwórz zgrubienia od wyrazów: nos…………………………………. pies………………………………… uszy………………………………… gmach………………………………. ptak…………………………………..

Zadanie Wpisz odpowiednio do tabeli podane wyrazy: czambuł, kocisko, kurteczka, jabłkować, wszechleśnym, waćpan, córeńka, gniaździe, ptaszysko, peeling, nóżka, bucior archaizmy neologizmy zdrobnienia zgrubienia