2015-06-03 METAJĘZYKI 1 METAJĘZYKI 5 Politechnika Koszalińska Wydział Elektroniki i Informatyki Katedra Inżynierii Komputerowej dr inż. Robert Berezowski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przekształcanie dokumentów XML - XSL
Advertisements

Dokument HTML jest zwykłym
Grafika Wektorowa Bitmapowa.
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
Podstawowe wiadomości
XHTML Podstawowe różnice.
dotyczące plików graficznych
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Magistrala & mostki PN/PD
Ogólne jednostki programowe 1
SO – LAB3 Wojciech Pieprzyca
Zastosowanie technologii medialnych i internetowych Grafika i skrypty na stronach WWW Wykład dr in ż. Jacek Wachowicz
Algorytmy Marek Pudełko
Grafika wektorowa i bitmapa
PODSTAWY <HTML>
Podstawy programowania
Projektowanie Stron WWW
Programowanie strukturalne i obiektowe
Andrzej Jędryczkowski Nie da się napisać większego programu bez podziału go na części zwane podprogramami. Podprogram to wyróżniona część programu.
Funkcje w Pascalu Przypomnienie wiadomości o procedurach Prowadzący: Anna Kaleta Piotr Chojnacki.
języka hipertekstowego
Podstawy informatyki Struktury, operatory, wyjątki
XML – eXtensible Markup Language 4. XSL transformations (XSLT) XSLT (ang. eXtensible Stylesheet Language Transformations) jest opartym na XML językiem.
System generowania wzorów matematycznych MathML
Damian Zawada
Tworzenie stron internetowych
1 Wykład 8 Podprogramy. 2 Pojęcie i istota stosowania dzielenie programu na części (logicznie spójne) - nazwane - niezależne od pozostałych części - z.
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 14 DEKLARATORY.
Formaty zdjęć.
Formatowanie treści oraz grafika w kodzie HTML. Nagłówki.
Wprowadzenie do HTML Informatyka Cele lekcji: Wiadomości:
Temat 13: Ramki.
Aplikacje internetowe
Elementy multimedialne na stronie
Aplikacje internetowe Grafika na stronach WWW ciąg dalszy Atrybuty znacznika body.
Projektowanie Aplikacji Internetowych
Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Formatowanie treści oraz grafika w kodzie HTML Informatyka.
Projektowanie Aplikacji Internetowych Artur Niewiarowski Wydział Fizyki, Matematyki i Informatyki Politechnika Krakowska.
Temat 9: Obrazy i multimedia
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Informatyka +.
HTML Hyper Text Markup Language komputerowe Esperanto cz. I historia, struktura dokumentu.
ZESPÓŁ SZKÓŁ TECHNICZNYCH I OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO W CZĘSTOCHOWIE.
Opracowanie mgr Karol Adamczyk
Damian Urbańczyk xHTML Elementy graficzne.
Temat 2: Składnia kaskadowych arkuszy stylów. Za zmianę wyglądu witryny w kaskadowych arkuszach stylów odpowiadają reguły stylów. Każda z reguł powiązana.
Beata Sanakiewicz. Spis treści  Pierwsze spotkanie Pierwsze spotkanie  Ustawienia witryny Ustawienia witryny  Tło strony Tło strony  Teksty na stronie.
Piotr Czapiewski Wydział Informatyki ZUT. Web Services Description Language.
Wstęp do Podstawy Programowania
Grafika komputerowa Graphics Image Manipulation Program (GIMP) - zaawansowany edytor grafiki rastrowej za darmo Virtual Reality Modelling Language (VRML)
Podstawy tworzenia stron WWW w języku HTML Koło Naukowe Elektroniki Przemysłowej - KNEP Wykonali:Mariusz Zawistowicz i Karol Witowski.
Grafika komputerowa Dr inż. Piotr Gronek Wykład dla Studium Podyplomowego „Informatyka w Szkole”
Obiektowe metody projektowania systemów XML eXtensible Markup Language.
I TY ZOSTAŃ WEBMASTEREM! CZĘŚĆ 2 – „STRUKTURA STRONY” STWORZYŁ GABRIEL ŚLAWSKI.
Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage Informatyka.
HTML 5.0. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 2 Program Literatura Historia HTML Koncepcja HTML.
Wykład 2 Programowanie obiektowe. Programowanie obiektowe wymaga dobrego zrozumienia działania funkcji definiowanych przez użytkownika, w ten sposób będziemy.
Seminarium Dyplomowe: Metodyka i Techniki Programowania Autor: Bartłomiej Fornal.
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego Matuszyka Podstawy.
Aplikacje internetowe XML Paweł Lenkiewicz. Aplikacje internetowe – XML2 eXtensible Markup Language Uniwersalny język opisu danych Często używany we współpracy.
ASP.NET Tworzenie i zarządzanie wyglądem aplikacji, tworzenie mapy witryny. Kontrolki nawigacyjne.
Grafika komputerowa. Cele lekcji Jak powstaje obraz na ekranie monitora? Modele barw Typy grafiki komputerowej Zastosowanie grafiki komputerowej Pliki.
Akademia ETI 2016 LABORATORIUM 2 – OBSŁUGA WYŚWIETLACZA GRAFICZNEGO.
Grafika wektorowa Konrad Janiszewski, kl. 2 . Co to jest? jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą.
Metody optymalizacji Materiał wykładowy /2017
LaTeX cd.
Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Zapis prezentacji:

METAJĘZYKI 1 METAJĘZYKI 5 Politechnika Koszalińska Wydział Elektroniki i Informatyki Katedra Inżynierii Komputerowej dr inż. Robert Berezowski Ul. Śniadeckich 2 Pokój 223A

METAJĘZYKI 2 Dokument kantor.xml kantor notowanie wydarzenie datakursy dzien miesiac rok dolar funt euro hrywna korona

METAJĘZYKI 3 Zmienne - xsl:variable Deklaracja zmiennych   wartość Użycie:  Zmienna w XML –  raz zapisać, wielokrotnie odczytać.  nie ma możliwości modyfikacji  żywotność ograniczona do elementu wewnątrz którego została zadeklarowana Kantorek!

METAJĘZYKI 4 Zmienne - xsl:variable Przykład /...

METAJĘZYKI 5 Zmienne – przykłady tekstów

METAJĘZYKI 6 Kantorek! Zmienne – przykłady drzew Kantorek!......

METAJĘZYKI 7 Zmienna globalna i lokalna Kantorek!...,......,... Kantorek! Zmienna lokalna wewnątrz reguły „/” Zmienna globalna wewnątrz elementu

METAJĘZYKI 8 Jacek

METAJĘZYKI 9

METAJĘZYKI 10document() Funkcja document()  pozwala pobierać dane z innych źródeł XML, zamiast ze źródła podanego w wywołaniu procesora.  Użycie: document(url), document(‘jakis_plik’) data funt euro data funt euro

METAJĘZYKI 11

METAJĘZYKI 12 Parametry – xsl:param Parametry pozwalają dynamicznie zmienić postać wyniku Rodzaje:  Globalne – pobierające dane z poza arkusza, deklarowane w elemencie  Lokalne – używane wewnątrz reguł do pobierania danych z reguły wywołującej. Deklaracja:   wartość Wywołanie reguły z parametrami:

METAJĘZYKI 13 --| |--

METAJĘZYKI 14 Przykład użycia parametrów lokalnych data funt euro

METAJĘZYKI 15 Przykład użycia parametrów globalnych euro Kantorek! <xsl:with-param name="plik" select="document('kantor2.xml')"/> data cena

METAJĘZYKI 16 Wywołanie parametrów globalnych funty dolary euro hrywna korona wyniki Plik kantor.html część body

METAJĘZYKI 17 Wywołanie parametrów globalnych function show(waluta) { var xslProc = xsltmp.createProcessor(); xslProc.input = xml; xslProc.addParameter("waluta", waluta, ""); xslProc.transform(); ekran.innerHTML = xslProc.output; } var xml, xsl, xsltmp; function init() {xml = new ActiveXObject('MSXML2.DOMDocument.4.0'); xml.async = false; xml.load('kantor.xml'); xsl=new ActiveXObject('MSXML2.FreeThreadedDOMDocument.4.0'); xsl.async = false; xsl.load('kantor-5.xsl'); xsltmp = new ActiveXObject("Msxml2.XSLTemplate.4.0"); xsltmp.stylesheet = xsl; } Wczytanie pliku xml Wczytanie pliku xsl Dodanie parametru do pliku xsl Umieszczenie rezultatu w obiekcie ‘ekran’ Plik kantor.html część head

METAJĘZYKI 18 Program telewizyjny - wybrane audycje --| |-- Parametry i hiperłącza

METAJĘZYKI 19 function tr(program){ xmlFile = "tv.xml”; xslFile = "1x.xsl"; … objXSLTProc.addParameter("data", program, ""); … parent.pl1.innerHTML = objXSLTProc.output;} … pokaz * …

METAJĘZYKI 20 function tr(program){ xmlFile = "tv.xml”; xslFile = "2x.xsl"; … objXSLTProc.addParameter("data", program, ""); … parent.pl1.innerHTML = objXSLTProc.output;} pokaz *

METAJĘZYKI 21 * function tr(pr1,pr2){ xmlFile = "tv.xml”; xslFile = "tv.xsl"; objXSLTProc.addParameter("obiekt1", pr1, ""); objXSLTProc.addParameter("obiekt2", pr2, ""); document.body.innerHTML = objXSLTProc.output;} … <INPUT TYPE="button" value="szukaj" onClick="tr(document.getElementById('pole1').value, document.getElementById('pole2').value)"/> szukane: brak

METAJĘZYKI 22 osoba function tr(pr3){xmlFile = "tv.xml”; xslFile = "tv.xsl"; objXSLTProc.addParameter("sort1", pr3, ""); document.body.innerHTML = objXSLTProc.output; parent.pokaz.innerHTML= " sort: "+pr3;} … szukane: brak …

METAJĘZYKI 23 WYSPY XML w HTML Pozwalają umieścić treści z dokumentu xml wewnątrz dokumentu html data euro dolar funt hrywna korona

METAJĘZYKI 24 SVG – Scalable Vector Graphics Język opisu grafiki dwuwymiarowej Grafika jest opisywana za pomocą równań matematycznych przez co zajmuje mniej pamięci niż pliki graficzne typu gif, jpg. Kilka linków  - specyfikacja SVGwww.w3.org/TR/SVG  - strona domowa W3C SVGwww.w3.org/Graphics/SVG  - troche linków i artykułówwww.irt.org/articles/js176  - strona Adobe o SVG, kilka tutorialiwww.adobe.com/svg

METAJĘZYKI 25 Przykłady svg Linia od punktu (x1=10,y1=100) do punktu (x2=222,y2=234) w kolorze czerwonym Prostokąt od punktu (x=0,y=0) o wysokości 10 (height) i długości 100 (width) w wypełniony kolorem czerwonym Koło o środku w punkcie (cx=150,cy=150) i promieniu r=50 wypełniony kolorem zielonym, ze stopniem przeźroczystości 0.5 tekst z określonymi atrybutami: juz niedlugo majowka Animacja elementów – obrót o kąt od 0 do 360 stopni w czasie 4s nieskończoną ilość razy