W-III. (27/28. II. 03) Tajemnice mózgu: zróżnicowanie PRAWA - LEWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PSYCHOLOGIA REKRUTACJA 2011_12. TRYB STACJONARNY.
Advertisements

Mózg i jego budowa „Największym niezbadanym terytorium na świecie jest przestrzeń między naszymi uszami” Bill O’Brien
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Procesy poznawcze cd Uwaga.
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
Marta Kamińska - Feldman
1.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
ZNAKI LICZEBNIKÓW GŁÓWNYCH
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Równania i Nierówności czyli:
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
A Tobie w ktora strone sie kreci ?
A Tobie w ktorą stronę się kręci ?
Jaką funkcję odgrywa mózg?
Budowa doznań mistycznych
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
STYMULACJA AUDIO – PSYCHO - LINGWISTYCZNA
Zasady efektywnego uczenia się
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Bierny odpoczynek.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Matematyka w muzyce Mateusz Gajos kl. I a.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa I.
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
Styl działania a temperament
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Mózgi kobiet i mężczyzn
Trening metodą Warnkego
Dynamika układu punktów materialnych
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
i jego funkcje w procesie uczenia się
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
Mózgi kobiet i mężczyzn
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Tajemnice Mózgu.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
NOTATKI CO I JAK ?.
Jak uczyć uczniów… zgodnie z nowoczesną wiedzą
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Problematyka „obcego” a kwestia pogranicza – analiza socjologiczna Przygotowali studenci WSZiNS w Tychach:  Bartłomiej Skowron  Mariusz Kocoń  Piotr.
Wykład Rozwinięcie potencjału znanego rozkładu ładunków na szereg momentów multipolowych w układzie sferycznym Rozwinięcia tego można dokonać stosując.
Metody komunikowania się
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
DYSLEKSJA.
Filozofia wieku Jeśli nie przeczytać ją do końca, dowiedzieć się, że stracił dzień naszego życia. Ale jeśli czytasz to kończy, mam - Ta prezentacja wyśle.
Komunikacja międzyludzka na przestrzeni wieków.
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
ROZPOZNAWANIE KŁAMSTWA
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
Lateralizacja według Anny Grabowskiej
Różnice w funkcjonowaniu mózgów kobiet i mężczyzn
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Różnice w funkcjonowaniu mózgów kobiet i mężczyzn
Spotkanie ze Słowem Łk 10, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Sukces i spokój umysłu - sekrety dwóch dróg do szczęścia
ZESPÓŁ ĆWICZĄCY: 20 zawodników + 2 bramkarzy PRZYBORY: 20 piłek, 2 drabinki do ćwiczeń koordynacyjnych, kamizelki (2 kolory), znaczniki,
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Zapis prezentacji:

W-III. (27/28. II. 03) Tajemnice mózgu: zróżnicowanie PRAWA - LEWA Dwa umysły w jednym? Funkcje prawej i lewej półkuli mózgu a emocje

WIELKI PODZIAŁ MÓZGU Mózg ma dwie półkule - o odmiennych funkcjach. Nazwano to ASYMETRIĄ PÓŁKULOWĄ Ma ona związek - w odniesieniu do emocji z tzw. ASYMETRIĄ POZYTYWNO- NEGATYWNĄ z odrębnością dwóch systemów wartościowania: AUTOMATYCZNEGO i REFLEKSYJNEGO

Mowa Muzyka LATERALIZACJA: czynnościowa asymetria symetrycznych organów ciała. Np. słowa i muzyka ulegają przetworzeniu w różnych częściach mózgu: scyntygram po lewej przedstawia rozświetlenie się lewej kory słuchowej, gdy badany słucha słów, natomiast po prawej widoczna jest aktywacja prawej kory słuchowej, zachodząca na dźwięk muzyki. Ośrodek mowy w lewej półkuli jest podzielony na szereg stref, z których każda wykonuje odmienne zadania. CARTER(1998), S.147

Granica wielkiego podziału Skupienie uwagi na kształcie litery „L” wzbudza aktywność w prawej półkuli (A), natomiast koncentrowanie się na literze „D” - aktywność lewej (B). Przestawione obrazy demonstrują, w jaki sposób obie półkule mózgu zajmują się rozmaitymi aspektami tego samego bodźca. Obie półkule łączy SPOIDŁO WIELKIE, ale zanim nastąpi przepływ impulsów w każdej z półkul zachodzą procesy specyficzne dla niej - jak w przypadku przykładu na powyższym rysunku (CARTER 1998, s. 39)

Rysunek 3.21 Specjalizacja półkul mózgowych Wg. Zimbardo P.G - Psychologia i życie. Wyd.I wg wyd.XIII ameryk.PWN, Warszawa 1999, s.107

Dwa mózgi - Dwa style poznawcze SPRINGER i DEUTSCH (1998, s. 292) Dwa mózgi - Dwa style poznawcze Funkcje LEWEGO i PRAWEGO mózgu opisuje się - na podstawie obserwacji zgromadzonych w czasie od pierwszego przypadku pacjenta z uszkodzenym spoidłem - w terminach składających się na pięć głównych kategorii: LEWA półkula PRAWA półkula Werbalna Niewerbalna, wizualno - przestrzenna Sekwencyjna Równoczesna Logiczna, analityczna Holistyczna, synkretyczna Racjonalna Intuicyjna Myślenie typowe dla kultur zachodnich wschodnich

ODMIENNE PÓŁKULOWO CECHY EMOCJI ZNAK negatywny lub pozytywny EMOCJE (afekty) lub UCZUCIA Brak lub obecność ARTYKULACJI Reakcje HOLISTYCZNE (całościowe, nieselektywne, jednorodne) lub ANALITYCZNE (wybiórcze, zróżnicowane) Reakcje RÓWNOCZESNE lub STOPNIOWE

Niektóre IMPLIKACJE (przykłady na dalszych rycinach) W przypadku DYSOCJACJI funkcji półkuli prawej i lewej - - możliwy odbiór intuicyjny bez zdolności werbalizacji - możliwe wzajemnie sprzeczne wartościowania i motywacje W przypadkach trwałej DOMINACJI jednej z półkul - zróżnicowane cechy funkcjonowania

Spójrz na te dwa domki - jeden zwyczajny, a drugi taki sam, ale z dymem wydostającym się z lewego okna. Gdy patrzą na nie pacjenci z uszkodzeniami półkuli prawej, mówią, że domki są takie same. Ale gdy zapytać, w którym byłoby lepiej być, wszyscy mówią, że woleliby mieszkać w tym bez ognia. Zapytani dlaczego, nie wiedzą i odpowiadają: “Nie mam pojęcia” czy “Zawsze wybieram rzeczy z lewej” lub “ Po prostu wygląda ładniej”.

Syndrom „OBCEJ RĘKI” W czasie przygotowania omletu lewa ręka „służyła pomocą”, dorzucając na patelnię parę nie roztłuczonych jaj, nie obraną cebulę czy solniczkę soli. Zdarzało się też, że lewa ręka umyślnie zatrzymywała prawą w trakcie jakiegoś zajęcia. W pewnym momencie poprosiłem by umieściła prawą rękę w małym otworze. „Nie mogę - ta druga jej nie pozwala” oświadczyła M.P. Rzeczywiście, zauważyłem, że jej lewa ręka mocno trzyma prawą za nadgarstek (z historii choroby - Carter, 1998).