TWÓRCY WIELKICH SYSTEMÓW PEDAGOGICZNYCH
Ks. Stanisław Konarski (1700-1775)
Reformator szkolnictwa Wychowawca narodu polskiego Prekursor polskiego oświecenia. Zapoczątkował naprawę ustroju I Rzeczypospolitej. W ramach Komisji Edukacji Narodowej zajął się wprowadzaniem reformy oświatowej.
COLLEGIUM NOBILIUM 1741r. METODA SOKRASTYCZNA
Stanisław Konarski postulował w szkolnictwie: nacisk na wiedzę praktyczną nauczanie przedmiotów przyrodniczych nauczanie języka narodowego odsunięcie na dalszy plan łaciny i retoryki odrzucenie pustej erudycji wprowadzenie zajęć manualnych i fizycznych postawę chrześcijańską duchowy rozwój ucznia
W 1771 r. został wyróżniony przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego medalem Sapere auso czyli Temu, który odważył się być mądrym.
(HENRYK ROWID) (1877-1944),
Naftali Herz Kanarek polski pedagog, psycholog, inicjator nowych form kształcenia nauczycieli szkół powszechnych. zwolennik gruntownego pedagogicznego przygotowania nauczycieli
POJĘCIE KULTURY PEDAGOGICZNEJ
reformator polskiej szkoły
Twórca koncepcji systemu dydaktyczno-wychowawczego tzw. szkoły twórczej.
JAN HENRYK PESTALOZZI ( 1746-1827)
Szwajcarski pedagog Ojciec szkoły ludowej(powszechnej) Twórca teorii nauczanaia początkowego
Poglądy, idee pedagogiczne Pestalozzi atakuje oraz krytykuje dotychczasową sytuację oświatową i szkołę feudalną jej organizację, treść i metody. Podstawą teorii wychowania Pestalozziego była idea organicznego rozwoju, któremu podlega każdy człowiek.
głównym zadaniem pedagogiki jest odkrycie praw rozwoju człowieka, o rozwoju każdego dziecka decyduje siła intelektualna, fizyczna,a także moralna.
Pestalozzi pokazuje jaką rolę powinien odgrywać nauczyciel. nauczyciel winien jest nauczać dzieci: widzieć przedmiot, który zjawi się w ich świadomości; zaznajamiać je z kształtem każdego przedmiotu tzn. z jego wielkością i proporcjami; zapoznać je możliwie jak najwcześniej z całym zakresem wyrazów i nazw wszystkich poznanych już przez nie przedmiotów.
Pestalozzi przeciwstawia się nauczaniu opartemu na "czczej gadaninie"
głównym celem wychowania jest rozwój i wyrobienie wewnętrznej siły natury ludzkiej, a także i to, że każdy człowiek ma prawo do wykształcenia.
podłożem wychowawczym, na którym ma rozwijać się prawdziwe człowieczeństwo jest rodzina. Dla Pestalozziego to życie i tkwiące w nim momenty uczuciowe stwarzały naturalne, a co za tym idzie najkorzystniejsze warunki wychowania.
UZNAŁ 3 rodzaje predyspozycji człowieka „uczymy się głową,sercem i ręką„ PREDYSPOZYCJE INTELEKTUALNE PREDYSPOZYCJE MORALNE PREDYSPOZYCJE FIZYCZNE
Cztery momenty nauczania: spostrzeganie przedmiotów; kształcenie jasnych wyobrażeń postrzeganych przedmiotów; porównywanie przedmiotów, rozwijanie pojęć; nazywanie przedmiotów, rozwijanie mowy.
Główne prace Wieczory samotnika czasem także nazywane Wieczorami pustelnika(1780) Lenart i Gertruda (1781) Jak Gertruda uczy swoje dzieci (1801) Łabędzi śpiew (1826)
Główne idee pedagogiczne Pestalozziego: idea ograniczonego rozwoju budzenie wiary we własne siły i chęci pracy nad sobą,
Dydaktyka Pestalozziego: Zasada poglądowości w nauczaniu Program nauczania
JAN FRYDERYK HERBART (1776-1841) NIEMIECKI FILOZOF,PSYCHOLOG,PEDAGOG
OJCIEC DYDAKTYKI SZKOŁA TRADYCYJNA
Stała budowa lekcji -przygotowanie -przedstawienie faktów,przedmiotów i zjawisk wyobrażalnych -połączenie -zebranie-nadanie nazwy -zastosowanie- wdrażanie ucznia do posługiwania się zdobytą wiedzą
Twórca pedagogiki naukowej Naukowy system pedagogiczny budowanie podstaw uprawiania pedagogiki
5.idea wewnętrznej wolności Najwyższym celem wychowania jest kształtowanie silnych charakterów odznaczających się pięcioma ideami moralnymi: 1.idea doskonałości 2.idea życzliwośći 3.idea prawa 4.idea słuszności 5.idea wewnętrznej wolności
Pedagogikę ogólną dzielił na trzy części : 1. Kierowanie 2. Karność 3 Pedagogikę ogólną dzielił na trzy części : 1. Kierowanie 2. Karność 3. Nauczanie
Dążenia te umacniają dwa prawa umysłu: 1.prawo częstotliwości 2.prawo kojarzenia
w zainteresowaniu wyróżniał dwa aspekty : 1 w zainteresowaniu wyróżniał dwa aspekty : 1.obiektywny –określany jako wiedza , odnosi się do różnych działań , w których jednostka uczestniczy lub różnych stron środowiska , na które reaguje 2.subiektywny lub psychologiczny – odnosi się do życzliwości wynikającej ze społecznego obcowania człowieka .
W wiedzy wyróżnia : 1.zjawiska przyrodnicze 2.prawa naukowe 3.związki estetyczne
NAUCZANIE WYCHOWUJACE WYCHOWANIE = NAUCZANIE WYCHOWUJACE
Zaczątkował psychologię eksprymentalną, popodkreślał jedność umysłu oraz wszystkich jego czynności.
Zasady i metody nauczania.
Trzy etapy rozwoju umysłu : 1. stadium wrażenia i percepcji 2 Trzy etapy rozwoju umysłu : 1.stadium wrażenia i percepcji 2.wyobrażenia i pamięci 3.koncepcyjne myślenie i formowanie sądów
Tok nauczania może być: 1.syntetyczny- każde nauczanie , w którym nauczyciel bezpośrednio dokonuje zestawienia tego, czego uczył 2.analityczny – najpierw uczeń wypowiada swoje myśli ,a później się je pod kierunkiem nauczyciela prostuje i uzupełnia
Przyswajanie nowego materiału wymaga przede wszystkim uporządkowanej pracy , w której wyróżnia się dwa etapy: 1.zgłębianie – polega na koncentracji uwagi na określonym przedmiocie 2.zastanawianie się- łączy i koordynuje wyniki zgłębiania
Herbart wprowadził jako pierwszy zasadę : 1.koncentracji 2.korelacji
Proces przyswajania nowego materiału ma przechodzić przez stadia : jasności, kojarzenia, systemu, metody.
Stopnie przyswajania stopnie nauczania I. Zgłębianie 1.spoczywające ............................jasność 2.postepujące ..............................kojarzenie II. Zastanawianie się 3.spoczywające.............................system 4. postępujące .............................metoda
św. JAN BOSKO( 1815-1888 )
oryginalnie Giovanni Melchior Bosco włoski duchowny i pedagog.
SYSTEM SALEZJAŃSKI ORATORIA TOWARZYSTWO WESOŁOŚCI
GŁÓWNE ZASADY: 1. wychowankowie i on sam muszą dobrze wykorzystać czas 2.zawsze należy kierować się miłością
PREKURSOR PEDAGOGIKI DIALOGU. OJCIEC PEDAGOGIKI ZAUFANIA. PREKURSOR PEDAGOGIKI RESOCJALIZACYJNEJ.
NACZELNA DEWIZA: CIEPŁO I ŚWIATŁO
uwielbiał grać w karty-obstawiał: 5-bo 5 przykazań kościelnych 10-bo 10 przykazań boskich 14-bo 14 dobrych uczynków
PRZYKAZANIA
Aby czynić dobro, trzeba mieć odrobinę odwagi, być gotowym na zniesienie każdego upokorzenia i nigdy nikogo nie upokarzać, być zawsze życzliwym. Bycie dobrym nie polega na tym, że nie popełnia się żadnego błędu: bycie dobrym polega na posiadaniu woli poprawy. Być radosnym, dobrze czynić i wróblom pozwolić ćwierkać – to najlepsza filozofia. Chętnie znoś wady innych, jeśli chcesz, aby inni znosili twoje. Eucharystia: najskuteczniejszy pokarm powołania.
Mógłbym uczynić o wiele więcej, gdybym miał więcej nadziei. Najlepszym przyjacielem jest ten, kto nie pytając o powód twego smutku, potrafi sprawić, że znów wraca radość. Nie lękam się tego, co mogą mi zrobić ludzie, kiedy mówię prawdę. Boję się tego, co zrobiłby mi Bóg, gdybym skłamał. Nie mów ciągle tego, co wiesz, ale dobrze poznaj to, co mówisz.