TWÓRCY WIELKICH SYSTEMÓW PEDAGOGICZNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z JĘZYKA NOWOŻYTNEGO ROK SZKOLNY 2009/2010.
Advertisements

Znaki informacyjne.
Wprowadzenie do informatyki Wykład 6
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Ludwik Antal - Numeryczna analiza pól elektromagnetycznych –W10
Liczby pierwsze.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Losy życiowe wychowanków Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Warszawie Maria Jóźwicka-Sadownik.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
"Było to dosłownie kilkaset metrów po starcie tegorocznego maratonu w Zurichu, gdy zobaczyłem przed sobą zgrabną blondynkę z napisem "Klub 100 maratonów"
Ksantypa2: Architektura
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Klasyfikacja systemów
Transformacja Z (13.6).
Pytania konkursowe.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
TROSKA O WŁASNY ROZWÓJ DUCHOWY POWINNOŚCIĄ KATECHETY
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
Raport z badań termowizyjnych – RECTICEL Rys. 1a. Rozdzielnia RS14 Temperatura maksymalna 35,27 o C Rys. 1b. Rozdzielnia RS14 (wizyjny) 3.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Anna Nowak Przedszkole publiczne im. Kubusia puchatka w zabełkowie
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Galeria zdjęć Projekt edukacyjny „Wiem, co jem” realizowany w ramach
Uszczęśliwienie kobiety
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
1.
Wolfek,Mario, Kamila,Natalia i Zibi in Zachód słońca na Malcie przed imprą
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
+21 Oczekiwania gospodarcze – Europa Grudzień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik 0 do -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +14 Wskaźnik.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
I ROK MINISTRA GIERTYCHA Warszawa, 5 maja dni Wrzesień dni, tu jesteśmy 365 dni, tu jesteśmy.
ZESTAWIENIE WYNIKÓW KONKURSÓW W ROKU SZKOLNYM 2013/2014
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń sieci liczące dr Kamila Barylska.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
ZOSTAŃ SPORTOWYM KOKSEM SP 11 TYM KTÓRY OCZARUJE KOMISJĘ SĘDZIOWSKĄ.
Systemy dynamiczne 2014/2015Obserwowalno ść i odtwarzalno ść  Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. in ż. Katedra In ż ynierii Systemów Sterowania 1 Obserwowalność.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Kalendarz 2020.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Ankieta dotycząca kart bankomatowych i kont bankowych.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Życie jest pustą kartą, tylko od Ciebie zależy co na niej zapiszesz.
W roku 1824/1825 Janek rozpoczął naukę. Początkowo uczył się u mieszkańców wsi, później u księdza Lacqua w Capriglio. 26 marca 1826 r. przyjął Pierwszą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

TWÓRCY WIELKICH SYSTEMÓW PEDAGOGICZNYCH

Ks. Stanisław Konarski (1700-1775)

Reformator szkolnictwa Wychowawca narodu polskiego  Prekursor polskiego oświecenia. Zapoczątkował naprawę ustroju I Rzeczypospolitej. W ramach Komisji Edukacji Narodowej zajął się wprowadzaniem reformy oświatowej.

COLLEGIUM NOBILIUM 1741r. METODA SOKRASTYCZNA

Stanisław Konarski postulował w szkolnictwie: nacisk na wiedzę praktyczną nauczanie przedmiotów przyrodniczych nauczanie języka narodowego odsunięcie na dalszy plan łaciny i retoryki odrzucenie pustej erudycji wprowadzenie zajęć manualnych i fizycznych postawę chrześcijańską duchowy rozwój ucznia

W 1771 r. został wyróżniony przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego medalem Sapere auso czyli Temu, który odważył się być mądrym.

(HENRYK ROWID) (1877-1944),

Naftali Herz Kanarek polski pedagog, psycholog, inicjator nowych form kształcenia nauczycieli szkół powszechnych. zwolennik gruntownego pedagogicznego przygotowania nauczycieli

POJĘCIE KULTURY PEDAGOGICZNEJ

reformator polskiej szkoły

Twórca koncepcji systemu dydaktyczno-wychowawczego tzw. szkoły twórczej.

JAN HENRYK PESTALOZZI ( 1746-1827)

Szwajcarski pedagog Ojciec szkoły ludowej(powszechnej) Twórca teorii nauczanaia początkowego

Poglądy, idee pedagogiczne Pestalozzi atakuje oraz krytykuje dotychczasową sytuację oświatową i szkołę feudalną jej organizację, treść i metody. Podstawą teorii wychowania Pestalozziego była idea organicznego rozwoju, któremu podlega każdy człowiek.

głównym zadaniem pedagogiki jest odkrycie praw rozwoju człowieka, o rozwoju każdego dziecka decyduje siła intelektualna, fizyczna,a także moralna.

Pestalozzi pokazuje jaką rolę powinien odgrywać nauczyciel. nauczyciel winien jest nauczać dzieci: widzieć przedmiot, który zjawi się w ich świadomości; zaznajamiać je z kształtem każdego przedmiotu tzn. z jego wielkością i proporcjami; zapoznać je możliwie jak najwcześniej z całym zakresem wyrazów i nazw wszystkich poznanych już przez nie przedmiotów.

Pestalozzi przeciwstawia się nauczaniu opartemu na "czczej gadaninie"

głównym celem wychowania jest rozwój i wyrobienie wewnętrznej siły natury ludzkiej, a także i to, że każdy człowiek ma prawo do wykształcenia.

podłożem wychowawczym, na którym ma rozwijać się prawdziwe człowieczeństwo jest rodzina. Dla Pestalozziego to życie i tkwiące w nim momenty uczuciowe stwarzały naturalne, a co za tym idzie najkorzystniejsze warunki wychowania.

UZNAŁ 3 rodzaje predyspozycji człowieka „uczymy się głową,sercem i ręką„ PREDYSPOZYCJE INTELEKTUALNE PREDYSPOZYCJE MORALNE PREDYSPOZYCJE FIZYCZNE

Cztery momenty nauczania: spostrzeganie przedmiotów; kształcenie jasnych wyobrażeń postrzeganych przedmiotów; porównywanie przedmiotów, rozwijanie pojęć; nazywanie przedmiotów, rozwijanie mowy.

Główne prace Wieczory samotnika czasem także nazywane Wieczorami pustelnika(1780) Lenart i Gertruda (1781) Jak Gertruda uczy swoje dzieci (1801) Łabędzi śpiew (1826)

Główne idee pedagogiczne Pestalozziego: idea ograniczonego rozwoju budzenie wiary we własne siły i chęci pracy nad sobą,

Dydaktyka Pestalozziego: Zasada poglądowości w nauczaniu Program nauczania

JAN FRYDERYK HERBART (1776-1841) NIEMIECKI FILOZOF,PSYCHOLOG,PEDAGOG

OJCIEC DYDAKTYKI SZKOŁA TRADYCYJNA

Stała budowa lekcji -przygotowanie -przedstawienie faktów,przedmiotów i zjawisk wyobrażalnych -połączenie -zebranie-nadanie nazwy -zastosowanie- wdrażanie ucznia do posługiwania się zdobytą wiedzą

Twórca pedagogiki naukowej Naukowy system pedagogiczny budowanie podstaw uprawiania pedagogiki

5.idea wewnętrznej wolności Najwyższym celem wychowania jest kształtowanie silnych charakterów odznaczających się pięcioma ideami moralnymi: 1.idea doskonałości 2.idea życzliwośći 3.idea prawa 4.idea słuszności 5.idea wewnętrznej wolności

Pedagogikę ogólną dzielił na trzy części : 1. Kierowanie 2. Karność 3 Pedagogikę ogólną dzielił na trzy części : 1. Kierowanie 2. Karność 3. Nauczanie

Dążenia te umacniają dwa prawa umysłu: 1.prawo częstotliwości 2.prawo kojarzenia

w zainteresowaniu wyróżniał dwa aspekty : 1 w zainteresowaniu wyróżniał dwa aspekty : 1.obiektywny –określany jako wiedza , odnosi się do różnych działań , w których jednostka uczestniczy lub różnych stron środowiska , na które reaguje 2.subiektywny lub psychologiczny – odnosi się do życzliwości wynikającej ze społecznego obcowania człowieka .

W wiedzy wyróżnia : 1.zjawiska przyrodnicze 2.prawa naukowe 3.związki estetyczne

NAUCZANIE WYCHOWUJACE WYCHOWANIE = NAUCZANIE WYCHOWUJACE

Zaczątkował psychologię eksprymentalną, popodkreślał jedność umysłu oraz wszystkich jego czynności.

Zasady i metody nauczania.

Trzy etapy rozwoju umysłu : 1. stadium wrażenia i percepcji 2 Trzy etapy rozwoju umysłu : 1.stadium wrażenia i percepcji 2.wyobrażenia i pamięci 3.koncepcyjne myślenie i formowanie sądów

Tok nauczania może być: 1.syntetyczny- każde nauczanie , w którym nauczyciel bezpośrednio dokonuje zestawienia tego, czego uczył 2.analityczny – najpierw uczeń wypowiada swoje myśli ,a później się je pod kierunkiem nauczyciela prostuje i uzupełnia

Przyswajanie nowego materiału wymaga przede wszystkim uporządkowanej pracy , w której wyróżnia się dwa etapy: 1.zgłębianie – polega na koncentracji uwagi na określonym przedmiocie 2.zastanawianie się- łączy i koordynuje wyniki zgłębiania

Herbart wprowadził jako pierwszy zasadę : 1.koncentracji 2.korelacji

Proces przyswajania nowego materiału ma przechodzić przez stadia : jasności, kojarzenia, systemu, metody.

Stopnie przyswajania stopnie nauczania I. Zgłębianie 1.spoczywające ............................jasność 2.postepujące ..............................kojarzenie II. Zastanawianie się 3.spoczywające.............................system 4. postępujące .............................metoda

św. JAN BOSKO( 1815-1888 )

oryginalnie Giovanni Melchior Bosco włoski duchowny i pedagog.

SYSTEM SALEZJAŃSKI ORATORIA TOWARZYSTWO WESOŁOŚCI

GŁÓWNE ZASADY: 1. wychowankowie i on sam muszą dobrze wykorzystać czas 2.zawsze należy kierować się miłością

PREKURSOR PEDAGOGIKI DIALOGU. OJCIEC PEDAGOGIKI ZAUFANIA. PREKURSOR PEDAGOGIKI RESOCJALIZACYJNEJ.

NACZELNA DEWIZA: CIEPŁO I ŚWIATŁO

uwielbiał grać w karty-obstawiał: 5-bo 5 przykazań kościelnych 10-bo 10 przykazań boskich 14-bo 14 dobrych uczynków

PRZYKAZANIA

Aby czynić dobro, trzeba mieć odrobinę odwagi, być gotowym na zniesienie każdego upokorzenia i nigdy nikogo nie upokarzać, być zawsze życzliwym. Bycie dobrym nie polega na tym, że nie popełnia się żadnego błędu: bycie dobrym polega na posiadaniu woli poprawy. Być radosnym, dobrze czynić i wróblom pozwolić ćwierkać – to najlepsza filozofia. Chętnie znoś wady innych, jeśli chcesz, aby inni znosili twoje. Eucharystia: najskuteczniejszy pokarm powołania.

Mógłbym uczynić o wiele więcej, gdybym miał więcej nadziei. Najlepszym przyjacielem jest ten, kto nie pytając o powód twego smutku, potrafi sprawić, że znów wraca radość. Nie lękam się tego, co mogą mi zrobić ludzie, kiedy mówię prawdę. Boję się tego, co zrobiłby mi Bóg, gdybym skłamał. Nie mów ciągle tego, co wiesz, ale dobrze poznaj to, co mówisz.