opracowała mgr Anna Strzelec

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA
Advertisements

Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
Prawa Dziecka Co to są prawa???
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Prawa Człowieka - „Wszyscy ludzie rodzą się wolni
KONWENCJA PRAW DZIECKA
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
OBCHODY DNIA PRAW CZŁOWIEKA
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
KONWENCJA PRAW DZIECKA
Prawa dzieci wykonawca:Ola Wesołowska.
Konwencja Praw Dziecka
Prawa i obowiązki ucznia
PRAWA DZIECKA I UCZNIA W SZKOLE
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Prawa dzieci Prawa Osobiste
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Nie jesteś samotną wyspą
PRAWA UCZNIA.
Prawa dziecka.
PRAWA OSOBISTE (CZĘŚĆ II)
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
PRAWA DZIECKA.
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Jakie prawa mają dzieci?
Prawa dziecka.
PRAWA DZIECKA AUTOR: JOLANTA KURYS.
Konwencja Praw Dziecka
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka w Publicznej Szkole Podstawowej im.Marszałka J.Piłsudskiego w Jedlni Letnisku 20 listopada 2014.
APEL.
Prawa Dziecka.
Prawa dziecka  Ola Wójcik kl. 6a.
PRAWA DZIECKA.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Idee Janusza Korczaka to podstawowe inspiracje dla najważniejszego obecnie dokumentu broniącego praw dziecka, uchwalonej – z polskiej inicjatywy – Konwencji.
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Jakie prawa mają dzieci?
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
Godność ucznia a postawa nauczyciela
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Konwencja Praw Dziecka
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
P R E Z E N T U J Ą : B A R T O S Z B E Ś K A M A K S Y M I L I A N D A L E C K I M A T E U S Z L E W A N D O W S K I Z K L A S Y I I A P R A W A D Z.
PRAWA dziecka.
Prawa człowieka, prawa dziecka.
Znamy swoje prawa.
20 Listopada -Powszechny Dzień Dziecka (Dzień Praw Dziecka) -pod egidą ONZ. Zgromadzenie Ogólne ONZ zaleciło wszystkim państwom organizowanie obchodów.
PRAWO Dr med. Jacek Perliński.
Konwencja Praw Dziecka. Co to jest ? Konwencja Praw Dziecka, dokument uchwalony przez Zgromadzenie ogólne ONZ w Dotyczy osób, które nie ukończyły.
Prawa Prawa Dziecka Prawa socjalne Prawa kulturalne Prawa polityczne.
KONWENCJA PRAW DZIECKA. Konwencja o prawach dziecka to: ● przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r międzynarodowa konwencja obowiązująca.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Prawa dziecka.
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA. Czy wiesz, że masz prawa zagwarantowane przez Państwo, które są spisane w dokumencie nazwanym Konwencją o prawach dziecka?
Czy wiesz, że jako uczeń i człowiek masz określone prawa? a) tak b) nie c) brak odpowiedzi
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Jakie prawa mają dzieci?
ROLA I ZNACZENIE SPOŁECZNEGO RZECZNIKA PRAW DZIECKA.
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
Jakie prawa mają dzieci?
Prawa dziecka.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Dzieckiem jest każda osoba, która nie ukończyła 18 lat.
Jakie prawa mają dzieci?
Jakie prawa mają dzieci?
Zapis prezentacji:

opracowała mgr Anna Strzelec PRAWA DZIECKA opracowała mgr Anna Strzelec

PRAWO PRAWO - w ujęciu przedmiotowym - to system norm prawnych, czyli ogólnych, abstrakcyjnych i w przybliżeniu jednoznacznych dyrektyw postępowania, które powstały w związku z istnieniem i funkcjonowaniem państwa, ustanowione lub uznane przez właściwe organy władzy publicznej i przez te organy stosowane, w tym z użyciem przymusu państwowego. - Wikipedia – wolna encyklopedia PRAWO - ogół przepisów i norm prawnych regulujących stosunki między ludźmi danej społeczności - Uniwersalny Słownik języka polskiego PWN PRAWO - uprawnienia przysługujące komuś zgodnie z obowiązującymi przepisami

KONWENCJA KONWENCJA jako Umowa międzynarodowa jest obecnie najważniejszym instrumentem regulującym stosunki międzynarodowe. Za umowę międzynarodową uważa się zgodne oświadczenie woli (porozumienie) co najmniej dwóch podmiotów prawa międzynarodowego (przede wszystkim: państw lub organizacji międzynarodowych, ale także np. Stolicy Apostolskiej regulowane przez prawo międzynarodowe i wywołujące skutki w sferze prawa międzynarodowego, niezależnie od tego, czy jest ujęte w jednym czy w większej liczbie dokumentów, i bez względu na jego nazwę. Wikipedia – wolna encyklopedia  KONWENCJA - umowa międzynarodowa dotycząca specjalnych zagadnień; wszelka umowa normująca jakieś sprawy; umowność; utarte normy, zwyczaje, stereotypy myślenia - Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych – Wł. Kopaliński KONWENCJA - normy zachowania, postępowania, przyjęte w jakimś środowisku; umowne zachowywanie się - Wiem – portal wiedzy Onet.pl

HISTORIA KonwencjI o Prawach Dziecka 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r. Polska była inicjatorem Konwencji i przystąpiła do niej jako jedno z pierwszych państw, chociaż stosunkowo długi proces ratyfikacji spowodował, że zaczęła ona obowiązywać od 7 lipca 1991r. Konwencję nazywa się światową konstytucją praw dziecka. Konwencja ustanawia status dziecka oparty na następujących założeniach: dziecko jest samodzielnym podmiotem; ze względu na swoją niedojrzałość psychiczną i fizyczną wymaga szczególnej opieki i ochrony prawnej; dziecko jako istota ludzka wymaga poszanowania jego tożsamości, godności prywatności; rodzina jest najlepszym środowiskiem wychowania dziecka; państwo ma wspierać rodzinę, a nie wyręczać ja w jej funkcjach.

Katalog praw przyznanych dziecku w Konwencji obejmuje prawa: Tworząc system ochrony dziecka kierowano się następującymi zasadami: zasada dobra dziecka – oznacza, iż wszystkie działania podejmowane są w najlepiej pojętym interesie dziecka; zasada równości – oznacza, że wszystkie dzieci niezależnie od ich cech (koloru skóry, płci, narodowości itp.) mają być równe wobec prawa; zasada poszanowania praw i odpowiedzialności obojga rodziców za rozwój i wychowanie dziecka – oznacza, że ochronie podlega autonomia rodziny i prawa obojga rodziców do decydowania o sprawach dziecka; zasada dotycząca pomocy państwa w zabezpieczeniu odpowiednich warunków socjalnych i zdrowotnych rodziny.   Postanowienia Konwencji dotyczą dziecka urodzonego, które nie ukończyło 18 roku życia. Katalog praw przyznanych dziecku w Konwencji obejmuje prawa:

PRAWA I WOLNOSCI OSOBISTE prawo do życia i rozwoju; prawo do tożsamości i identyczności (nazwisko, imię, obywatelstwo, wiedza o własnym pochodzeniu); prawo do wolności, godności, szacunku, nietykalności osobistej; prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania; prawo do wyrażania własnych poglądów i występowania w sprawach dziecko dotyczących, w postępowaniu administracyjnym i sądowym; prawo do wychowywania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi; prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych i wszelkiego okrucieństwa; prawo nierekrutowania do wojska poniżej 15 roku życia; zakaz wykonywania kary śmierci lub stosowania kary dożywocia więziennego wobec dziecka

Prawa socjalne prawo do wypoczynku i czasu wolnego prawo do odpowiedniego standardu życia; prawo do ochrony zdrowia; prawo do zabezpieczenia socjalnego;

Prawa kulturalne prawo do nauki; prawo do korzystania z dóbr kultury; prawo do informacji; prawo do znajomości swoich praw

Prawa polityczne prawo stowarzyszania się i zgromadzeń w celach pokojowych, prawo wolności wypowiedzi, swobody poszukiwania i przekazywania informacji i idei wszelkiego rodzaju. Nie przyznaje się, w zasadzie, praw ekonomicznych wychodząc z założenia, że dziecko winno się uczyć, a nie pracować.

Najważniejsze Akty prawne w polsce odnoszące się do praw dziecka Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka Konwencja o Prawach Dziecka

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej Art.72  Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją. Dziecko pozbawione opieki rodzicielskiej ma prawo do opieki i pomocy władz publicznych. W toku ustalania praw dziecka organy władzy publicznej oraz osoby odpowiedzialne za dziecko są obowiązane do wysłuchania i w miarę możliwości uwzględnienia zdania dziecka. Ustawa określa kompetencje i sposób powoływania Rzecznika Praw Dziecka

Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka Fragm. USTAWA z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka. Dz. U. Nr 6, poz. 69 Art. 1. 1. Ustanawia się Rzecznika Praw Dziecka. 2. Rzecznik Praw Dziecka, zwany dalej Rzecznikiem, stoi na straży praw dziecka określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Konwencji o prawach dziecka i innych przepisach prawa, z poszanowaniem odpowiedzialności, praw i obowiązków rodziców. 3. Rzecznik przy wykonywaniu swoich uprawnień kieruje się dobrem dziecka oraz bierze pod uwagę, że naturalnym środowiskiem jego rozwoju jest rodzina. Art. 2. 1. W rozumieniu ustawy dzieckiem jest każda istota ludzka od poczęcia do osiągnięcia pełnoletności. 2. Uzyskanie pełnoletności określają odrębne przepisy. Art. 3. 1. Rzecznik, w sposób określony w niniejszej ustawie, podejmuje działania mające na celu zapewnienie dziecku pełnego i harmonijnego rozwoju, z poszanowaniem jego godności i podmiotowości. 2. Rzecznik działa na rzecz ochrony praw dziecka, w szczególności: 1) prawa do życia i ochrony zdrowia, 2) prawa do wychowania w rodzinie, 3) prawa do godziwych warunków socjalnych, 4) prawa do nauki. 3. Rzecznik podejmuje działania zmierzające do ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem, demoralizacją, zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem. 4. Rzecznik szczególną troską i pomocą otacza dzieci niepełnosprawne.

Konwencja o Prawach Dziecka Fragm.. Konwencja o Prawach Dziecka zmiany: 1999-09-02; Dz.U.2000.2.11 KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ podaje do powszechnej wiadomości: W dniu 20 listopada 1989 r. została przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych Konwencja o prawach dziecka.

Wybrane instytucje i organizacje działające na rzecz dzieci Komitet Ochrony Praw Dziecka ul. Boleść 2; Warszawa, Tel. 312429 Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, ul Jasna 22, Warszawa, Tel. 264323 Towarzystwo Ochrony Praw i Godności Dziecka WYSPA ul. Omańkowskiej 1, Chorzów, Tel. 410073 Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii, ul. Wapienna 24, Łódź, Tel. 6514334 Ośrodek Psychoedukacji i Pomocy Psychologicznej „Nasza Szkoła”, ul. Zbaraska 19, Łódź, Tel. 6432216 Poradnia Wspierania Rozwoju i Terapii, ul. Hipoteczna 3/5, Łódź, Tel. 6537675

szanuj mnie, żebym szanowała innych wybaczaj, żebym umiała wybaczać słuchaj, żebym umiała słuchać nie bij, żebym nie biła nie poniżaj, żebym nie poniżała rozmawiaj ze mną, żebym umiała rozmawiać nie wyśmiewaj nie obrażaj nie lekceważ kochaj mnie, żebym umiała kochać uczę się życia od ciebie Materiały z plakatu kampanii "Dzieciństwo bez przemocy"