Język PHP Wprowadzenie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

20041 Projektowanie dynamicznych witryn internetowych Paweł Górczyński ASP 3.0.
Język C/C++ Funkcje.
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
Wprowadzenie do języka skryptowego PHP
Wprowadzenie do języka skryptowego PHP – cz. 2
Narzędzia internetowe Paweł Rajba ttp://pawel.ii.uni.wroc.pl/
Języki programowania C++
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
Tworzenie i obsługa programów – przykład 3 uwagi cd. Wykorzystując różne klasy biblioteki języka Java należy pamiętać w jakim pakiecie się znajdują. Wszystkie.
formatowanie kodu źródłowego
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Wskaźniki i referencje
Kurs Pascala – spis treści
1 Dygresja: cztery płyty główne…. 2 Dygresja: osobliwości C /* cos o nieistniejacym typie Boolean */ /* oraz o operatorze przecinkowym */ #include int.
PODSTAWY JĘZYKA PHP 1. czym jest 2. składnia 3. wersje 4. bazy danych
SO – LAB3 Wojciech Pieprzyca
Technologie Internetowe
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
PHP wprowadzenie.
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Instalacja Apacha Instalacja serwera www ogranicza sie do uruchomienia pliku .exe oraz do wpisania adresu serwera, oraz a administratora czego.
Podstawy programowania
Podstawy programowania II Wykład 2: Biblioteka stdio.h Zachodniopomorska Szkoła Biznesu.
Podstawy informatyki (4)
Instrukcje sterujące część 1
Programowanie strukturalne i obiektowe
A ctive S erver P ages Technologia dostępu do danych.
Podstawy programowania w języku C i C++
Programowanie Podstawowe pojęcia.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
PHP: warunki, pętle, switch, break, continue
ANNA BANIEWSKA SYLWIA FILUŚ
Technologie internetowe II
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
JAVA c.d.. Instrukcji wyboru SWITCH używamy, jeśli chcemy w zależności od wartości pewnego wyrażenia wykonać jeden z kilku fragmentów kodu. Jest to w.
STEROWANIE Ale nie tylko
Podstawy informatyki 2013/2014
Przekazywanie parametrów do funkcji oraz zmienne globalne i lokalne
Programowanie baz danych
Visual Basic for Applications Poziom podstawowy Zajęcia 2
Projektowanie stron WWW
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Podstawy programowania
Temat 7: Instrukcje warunkowe
Temat 4: Typy danych.
Instrukcje wyboru.
Podstawy języka skryptów
Temat 5: Instrukcje: print(), echo()
PHP Zmienne Damian Urbańczyk. Czym są zmienne? Zmienne zajmują pewien obszar pamięci, aby przechować pewne dane. W przypadku PHP, zmienne stosuje się.
Krakowski Piotr, Woliński Radosław, Kowalski Piotr, Machowski Michał.
PHP. PHP obiektowy, skryptowy język programowania zaprojektowany do generowania stron internetowych w czasie rzeczywistym.
Podstawy programowania
Wykład 2 Programowanie obiektowe. Programowanie obiektowe wymaga dobrego zrozumienia działania funkcji definiowanych przez użytkownika, w ten sposób będziemy.
Seminarium Dyplomowe: Metodyka i Techniki Programowania Autor: Bartłomiej Fornal.
PHP jest językiem skryptowym służącym do rozszerzania możliwości stron internetowych. Jego składnia jest bardzo podobna do popularnych języków programowania.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Podstawy informatyki Preprocesor Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Wykład 5 Informatyka MPDI 3 semestr Język JavaScript.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Czym jest PHP? ● Językiem programowania przeznaczonym do tworzenia i generowania dynamicznych stron WWW. Działa po stronie serwera: Klient Żądanie strony.
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
Zmienne typy danych w VBA. MS Excel – typy danych w języku programowania VBA.
Visual Basic w programie Microsoft Excel
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
Haskell Składnia funkcji.
Zapis prezentacji:

Język PHP Wprowadzenie

Wykonanie skryptu W javascript kod jest pobierany z serwera i wykonywany przez przeglądarkę klienta, mającą wbudowany interpreter danego języka skryptowego. W PHP kod nie jest przesyłany do przeglądarki klienta ale wykonywany przez serwer WWW (np. Apache, Xitami, IIS) a wyniki działania skryptu są przesyłane do przeglądarki już w kodzie języka HTML.

Co jest niezbędne do wykonania skryptu PHP? Przeglądarka internetowa, Zainstalowany jeden z serwerów WWW, np. Apache, Xitami, IIS, Zainstalowany interpreter języka PHP (ang. parser) Uwaga: Najlepiej zainstalować cały pakiet KRASNAL ver. 2.7, posiada wszystko, co potrzeba do uruchomienia, przetestowania skryptów.

Jakie możliwości posiada język PHP? Dynamicznie generuje strony WWW, grafikę, pliki .pdf, Komunikuje się z serwerami zdalnymi różnych usług, zapis i odczyt plików, Dobra integracja z serwerami baz danych jak MySQL, Sybase, itp. Obsługuje sklepy internetowe, banki elektroniczne, giełdy, Rozprowadzany na licencji GNU GPL, bezpłatnie, sprawdza się w różnych systemach operacyjnych…jego kod jest przenośny.

Skrypty PHP – cz. I Skrypty są tworzone w językach programowania. Następnie ich kod jest przekazywany przed wykonaniem do specjalnego oprogramowania – interpretera (parsera), który tłumaczy go na postać zrozumiałą w danym systemie operacyjnym, po czym skrypt ten jest wykonywany. Pliki PHP powinny mieć domyślne rozszerzenie .php lub .html,

Skrypty PHP – cz. II Skrypty PHP mogą być umieszczane w odrębnych plikach, mogą też być zawarte w treści kodu strony w języku HTML, podobnie jak kod Java Script. Przeglądarka stron WWW potrafi zinterpretować poprawnie tylko kod języka HTML i skryptów client side, np. JavaScript. Interpretacją kodu skryptów server side zajmuje się serwer WWW z wbudowanym interpreterem danego języka skryptowego. Zwraca on do przeglądarki wynik w postaci kodu HTML.

Dozwolone schematy skryptu PHP instrukcja skryptu ?> lub w wersji skróconej <? a ?> Wówczas musi być zapisany jako oddzielny plik skryptowy o rozszerzeniu .php lub 2. <SCRIPT language=„php”> Instrukcja skryptu </SCRIPT> lub w kodzie języka HTML 3. <BODY> printf („<B>pierwszy skrypt</B>”); } skrypt PHP ?> </BODY>

Mój pierwszy skrypt PHP Ćwiczenie 1. <?php printf (”<H1><CENTER>To jest mój pierwszy skrypt PHP</H1></CENTER>”); ?> Zapisz plik pod nazwą index.php i umieść w katalogu WWW serwera. printf lub echo– funkcja, która powoduje wyświetlenie argumentu w oknie przeglądarki, ; - średnikiem kończymy każdą linię w skrypcie php inaczej interpreter zwróci błąd

Składnia języka PHP Każdy język programowania ma swoją własną składnię (budowę).. Stanowią go elementy: Stałe, Zmienne, Operatory, Funkcje i struktury danych,

Identyfikatory To ciągi znaków służące do definiowania nazw zmiennych, stałych, funkcji, itp. Identyfikator musi spełniać zasady: Składać się z liter, cyfr, znaku podkreślenia, znaku dolara ($) ale nie może zaczynać się cyfrą lub zawierać polskich znaków diakrytycznych. PHP rozróżnia wielkość liter, więc np. zmienna $imie nie oznacza tego co zmienna $Imie.

Słowa kluczowe Nie wolno stosować jako identyfikatory nazw zastrzeżonych, np. nazw funkcji standardowych – printf/echo, define, itp. Komentarze To fragmenty tekstu pomijane przez interpretatory // (max. dla jednej linii komentarza) ta funkcja wyświetli czas systemowy lub /* dziś zaczynam swoją przygodę z PHP */ (dla komentarzy dłuższych niż jedna linia).

Stałe Przechowują dane, które nie będą modyfikowane podczas pracy programu. Definiuje się je za pomocą funkcji define(). Ćwiczenie 2. <? define (”POLE”,200); // nazwa: POLE, wartosc: 200 printf (”Pole wynosi: ”.POLE.”cm”); ?> Pamiętaj!!! O wielkości liter w zdefiniowanych stałych. Zapisz plik w nowym katalogu jako index.php

Zastosowania instrukcji printf i echo <? printf (”Witaj na kursie <b>PHP</b>”); ?> lub echo (”Witaj na kursie <b>PHP</b>”); Obie instrukcje przetwarzają tekst i wyświetlają ten sam efekt.

Zmienne Zmienne są jednym z najważniejszych elementów języka programowania. Umożliwiają przechowywa-nie danych w pamięci komputera i wykonywanie na nich różnego rodzaju operacji. Zmienne są przechowywane przez nazwę poprzedzo-ną znakiem $, np. $nazwisko, $z, $imie_i_nazwisko, $X21, itp..

Typy zmiennej Reprezentuje typ danych, jakie będzie ona przechowywać i automatycznie jest dostosowywany do jej wartości. Od typu zależy też ile będzie zajmować miejsca w pamięci. Typy zmiennych integer – przechowuje liczby całkowite, np. 33; double – przechowuje liczby rzeczywiste, np. 7,45; string - przechowuje ciągi znakowe, np. tekst; array – tablice (zmienne wielokrotne); boolean – zmienne logiczne o wartości TRUE lub FALSE.

Przykłady wykorzystania zmiennych <? $y=0.55; $x=10; $z=$x+$y; printf (”zmienna z ma wartość: $z”); ?>

Sekwencje unikowe \n – przejście do nowej linii (tylko w źródle), \r – powrót karetki do nowej linii, \t – odpowiednik klawisza Tab (tabulacja), \\ - wyświetla znak \, \* - wyświetla znak *, \$ - wyświetla znak $.

Podstawowe operatory arytmetyczne w PHP + (dodawanie) $x+$y  Suma $x i $y (odejmowanie) $x-$y  Różnica $x i $y * (mnożenie) $x*$y  Iloczyn $x i $y / (dzielenie) $x/$y  Iloraz $x i $y % (modulo) $x%$y  Reszta z dzielenia $x i $y

Operatory arytmetyczne w PHP Zadanie 6. <? $x=4; $y=3; $a=$x-$y*2; printf (”Efektem działania jest liczba: $a.”); printf (”PHP wie jaka jest kolejność wykonywania działań”); ?> Zapisz jako zadanie006.php i przetestuj skrypt.

Kolejność wykonywania działań w PHP Zadanie 7. <? $x=5; $y=10; $a=($x+$y)*2; $b=$x+$y*2; $c=$y/$x*2; $d=$y-$x*2+$y; printf (”Zmienne a, b, c, d: $a, $b, $c, $d”); ?> Zapisz jako zadanie007.php i przetestuj skrypt.

Inne operatory przypisania w PHP $x += liczba – zwiększenie wartości zmiennej $x o liczba; $x -= liczba – zmniejszenie wartości zmiennej $x o liczba; $x *= liczba – mnożenie wartości zmiennej $x o liczba; $x /= liczba – dzielenie wartości zmiennej $x o liczba; Są one stosowane w celu uproszczenia budowy skryptów Zadanie 8. Napisz skrypt obrazujący działanie wymienionych operatorów przypisania. Pokaż efekt jego działania.

Przykład skryptu – operatory przypisania <? $a=$b4=$c=$d=4; /* W jednej linii można umieścić jedno lub kilka przypisań. */ $a+=2; $b-=3; $c*=2; $d/=3; printf ("Wartość \$a wynosi:<font color=blue> $a</font><br>"); printf ("Wartość \$b wynosi:<font color=red> $b</font><br>"); printf ("Wartość \$c wynosi:<font color=green> $c</font><br>"); printf ("Wartość \$d wynosi:<font color=silver> $d</font>"); ?>

Operator ciągu – łączenia łańcucha znaków Zadanie 8. <? $lancuch1=”Koń”; $lancuch2=”ciągnie”; $lancuch3=”wóz”; $zdanie=$lancuch1.$lancuch2.$lancuch3; printf (”Powstało zdanie: $zdanie”); ?> Zapisz i przetestuj skrypt. Wykonaj teraz Ćwiczenie 1.4 str. 20 podręcznika.

Skrypt wyświetla datę systemową PAMIĘTAJ !!! Coś praktycznego na stronkę Skrypt wyświetla datę systemową <? $data=date("d-m-Y"); ?>

Tablice <?php $tablica[0]="Polska"; $tablica[1]="Niemcy"; $tablica[2]="Czechy"; $tablica[3]="Francja"; printf("Nowi członkowie Unii Europejskiej to: ".$tablica[0]." i ".$tablica[2]); printf(" a starzy trutnie to: ".$tablica[1]." i ".$tablica[3]); ?> Zapisz jako zadanie009.php i przetestuj skrypt.

<html> <head></head> <body bgcolor=silver> <?php $x="Renata"; $y="Beger"; $z="$x $y"; $tablica[1]="Darek"; $tablica[2]="Marek"; $tablica[3]="Ewa"; $tablica[4]="Ola"; $i=5; $tablica[$i]="Ania"; printf("<b>$z i jej czworo dzieci:</b><br>"); printf("$tablica[1]<br> $tablica[2]<br>"); printf("$tablica[3]<br> $tablica[4]<br>"); printf("$tablica[5]<br>"); ?> </body> </html> Zapisz jako zadanie010.php i przetestuj skrypt

<?php $x="Renata"; $y="Beger"; $z="$x $y"; $tablica[1]="Darek"; $tablica[2]="Marek"; $tablica[3]="Ewa"; $tablica[4]="Ola"; $i=5; $tablica[$i]="Ania"; printf("<b>$z i jej czworo dzieci:</b><br>"); printf("$tablica[1]<br> $tablica[2]<br>"); printf("$tablica[3]<br> $tablica[4]<br>"); printf("$tablica[5]<br>"); $x="Janek"; $y="Wiśniewski"; printf("<br> Zmienna \$z ma wartość: $z"); ?> Zapisz skrypt jako zadanie011.php i przetestuj skrypt

Operatory Inkrementacji i Dekrementacji PHP obsługuje te operatory w stylu języka C. Przykład Nazwa Opis ++$a Pre-inkrementacja Najpierw zwiększa wartość $a o jeden, potem zwraca $a. $a++ Post-inkrementacja Najpierw zwraca $a, potem zwiększa $a o jeden. --$a Pre-dekrementacja Najpierw zmniejsza wartość $a o jeden, potem zwraca $a. $a-- Post-dekrementacja Najpierw zwraca $a, potem zmniejsza $a o jeden.

Operatory przypisania Opis = Liczba stojąca po lewej stronie operatora przyjmuje wartość liczby stojącej po prawej stronie operatora += Liczba stojąca po lewej stronie operatora przyjmuje wartość będącą sumą jej samej i liczby stojącej po prawej stronie operatora -= Liczba stojąca po lewej stronie operatora przyjmuje wartość będącą różnicą jej samej i liczby stojącej po prawej stronie operatora *= Liczba stojąca po lewej stronie operatora przyjmuje wartość będącą iloczynem jej samej i liczby stojącej po prawej stronie operatora /= Liczba stojąca po lewej stronie operatora przyjmuje wartość będącą ilorazem jej samej i liczby stojącej po prawej stronie operatora %= Liczba stojąca po lewej stronie operatora przyjmuje wartość będącą resztą z dzielenia (modulo) jej samej i liczby stojącej po prawej stronie operatora

Operatory przypisania Przykład: <? $a = 5; echo($a); // zmienna $a ma wartość 5 $a += 3; echo($a); // zmienna $a ma wartość 8 $a -= 1; echo($a); // zmienna $a ma wartość 7 $a *= 4; echo($a); // zmienna $a ma wartość 28 $a /= 2; echo($a); // zmienna $a ma wartość 14 $a %= 3; echo($a); // zmienna $a ma wartość 2 ?>

Przykład Powyższy przykład zwraca: 5 8 7 28 14 2

elseif / else if <HTML> <HEAD></HEAD> <BODY bgcolor=#CCCFCC> <H2>Instrukcje warunkowe</H2> <?php $a=$b=10; $a++; $b--; //postinkrementacja i postdekrementacja if ($a>$b) //pierwszy warunek { echo ("a jest większe niż b"); //jeśli spełniony wykonuje kod } elseif ($a==$b) //drugi warunek echo ("a jest równe b"); //jeśli spełniony wykonuje kod else //w przeciwnym przypadku wykonuje poniższą linijkę echo ("a jest mniejsze niż b"); ?> </BODY> </HTML>

Instrukcje warunkowe switch Instrukcja switch jest podobna do serii instrukcji if z warunkiem na to samo wyrażenie. W wielu przypadkach istnieje potrzeba porównania jednej zmiennej (lub wyrażenia) z wieloma różnymi wartościami i wykonania różnych fragmentów kodu, w zależności od wyniku porównania tej zmiennej z różnymi wartościami. Do tego właśnie służy instrukcja switch. Poniżej znajdują się dwa przykłady wykonujące dokładnie to samo, przy czym jeden z nich wykorzystuje serię instrukcji if, zaś drugi używa instrukcji switch: if ($i == 0) {     print "i jest równe 0"; } elseif ($i == 1) {     print "i jest równe 1"; } elseif ($i == 2) {     print "i jest równe 2"; } $i==0; switch ($i) {     case 0:         print "i jest równe 0";         break;     case 1:         print "i jest równe 1";         break;     case 2:         print "i jest równe 2";         break; }

cd.  switch W tym przypadku, jeśli $i jest równe 0, to PHP wykona wszystkie trzy instrukcje print. Jeśli natomiast będzie równe jeden - wtedy tylko dwie ostatnie. Zachowanie zgodne z oczekiwaniami będzie wtedy, kiedy $i będzie równe 2 - wtedy wykonane będzie tylko ostatnia instrukcja print. Trzeba zatem pamiętać o umieszczaniu na końcu instrukcji break, chyba że planuje się wykorzystać jakieś specjalne możliwości instrukcji switch, o czym dalej. W instrukcji switch wartość wyrażenia jest obliczana tylko raz, a następnie jest porównywana z każdym z wyrażeń przy etykiecie case. Natomiast w instrukcji elseif wartość wyrażenia jest obliczana ponownie. Dlatego, jeśli twoje wyrażenie jest bardziej skomplikowane od zwykłego porównania, lub znajduje się w zwartej pętli (tight loop), switch może być szybszy.